Facebook ani Instagram hodiny nefungovaly a ostatní sítě slavily. Twitter vítal všechny, Telegram odolával náporu

Služby Facebooku mají masivní výpadek

Foto: Facebook / Petr Burian

Od včerejší zhruba šesté hodiny odpolední jste se dost možná snažili načíst Facebook, Instagram, WhatsApp nebo Messenger, ale ani jedna ze služeb nevykazovala známky aktivity. Důvod byl zřejmý a potvrzený – impérium Marka Zuckerberga se dočasně otřáslo. A zatímco technici ve Facebooku řešili velké problémy, které se jim okolo půlnoci podařilo napravit, Twitter spolu s ostatními firmami toho náležitě využíval.

Je tomu jen několik dní, co na téměř čtyřiadvacet hodin vypadla týmová komunikační služba Slack, což odstavilo práci velkému množství lidí. Teď měl prakticky totožný problém i Facebook. Jak totiž informuje magazín The Verge, v roli byly problémy s DNS servery, což řadě uživatelů znemožňovalo Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp i Oculus VR používat. Zahraniční média uvádí, že šlo o největší výpadek firmy od roku 2008.

Na webu sítě vůbec nereagovaly, na mobilních aplikacích se načetly, ale jen s neaktuálním obsahem, respektive tím posledním, který uživatelé navštívili. Snahy o opětovnou aktualizaci se ani po zhruba šesti hodinách od prvního výpadku nedařila. Facebook nicméně věděl, kde chyba je, a proto podle svého vyjádření pracoval na nápravě. Nakonec všechny své sítě zprovoznil okolo půl jedné ráno středoevropského času.

Doporučujeme si vlákno příspěvku otevřít.

Protože nefungovaly služby ze Zuckerbergova impéria, lidé neměli jinou možnost než svůj volný (či pracovní) čas trávit na službách konkurence. Například oficiální účet Twitteru rozvířil na své síti zábavnou diskuzi, do které se zapojila řada velkých firem. Tím, že „vítá doslova všechny (na Twitteru)“, virtuálně mu zamávalo i třeba online fórum Reddit.

Nezahálel ani McDonald’s, který si ve vlákně pod příspěvkem otevřel vlastní virtuální prodejnu a ptá se lidí, co by si dali k jídlu. Reaguje ale také Instagram, jenž odkazuje na „klasický pondělní den“, a nechybí ani účet WhatsApp, taktéž aktuálně nefunkční služby. Do debaty se zapojila i hlasová asistentka Alexa od Amazonu.

Z výpadku služeb společnosti Facebook těžila mimo jiné komunikační platforma Telegram, která píše, že odbavovala zvýšený zájem uživatelů, a proto se omlouvá za pomalejší načítání konverzací a dalších prvků. Podobných případů navíc může být několik. Nicméně vtípky stranou.

Jak reportuje deník The New York Times, pro Facebook se nejedná o „ideální načasování“ tohoto výpadku. Firma se ocitla pod palbou kritiky ze strany whistleblowerky Frances Haugenové, bývalé produktové manažerky Facebooku, která shromáždila tisíce stránek interního výzkumu a následně je rozeslala zpravodajským médiím, zákonodárcům a regulačním orgánům. Dokumenty odhalily, že Facebook věděl o mnoha škodách, které jeho služby způsobují.

Kvůli velkému výpadku se propadly i akcie Facebook, a to až o pět procent. Nyní se pomalu vrací zpět.

Aktualizováno 5. 10. (7.00): Článek aktualizován na základě opětovného spuštění sítí a informace o propadu akcií. Výpadek trval zhruba šest hodin. Omluvil se za něj i šéf firmy Mark Zuckerberg.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.