Co uděláte pro peníze? Netflix to zjistí ve skutečné Hře na oliheň, soutěžit o obří sumu můžou i Češi

Ve Hře na oliheň naživo se 456 hráčů utká o více než 100 milionů korun. Na rozdíl od seriálu hráče vyřazené v reality show nečeká smrt.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

squid-game-2

Foto: Youngkyu Park/Netflix

Maskovaní bachaři ve Hře na oliheň

0Zobrazit komentáře

Jen před dvěma dny Netflix konečně oficiálně potvrdil, že se pracuje na pokračování masivně úspěšné Hry na oliheň. Teď přichází s dalším oznámením týkajícím se jihokorejského hitu, které ale spíše než očekávání zvedá obočí. Streamovací služba se totiž hru ze seriálu rozhodla převést do skutečnosti.

Hra na oliheň představila soutěž, v níž se stovky lidí v zoufalé finanční situaci utkají v sérii dětských her. Vítěz si domů odnese v přepočtu asi 900 milionů korun, má to ovšem jeden háček – všichni ostatní soutěžící ať už při samotných hrách, nebo mimo ně zemřou brutálním způsobem. Režisér a scenárista Hwang Tong-hjŏk pomocí této premisy kriticky nahlížel na pozdní kapitalismus, chudobu a ptal se, co jsou lidé schopní udělat, aby z ní unikli.

Původně plánoval natočit film, poté se počítalo s jednorázovou minisérií zaměřenou hlavně na korejské publikum. Když se však ze Hry na oliheň stal s obřím náskokem nejsledovanější titul v historii Netflixu, nevyhnutelně se začalo mluvit o franšíze. Letos v lednu spoluředitel firmy Ted Sarandos s nadšením prohlásil, že „univerzum Hry na oliheň teprve začalo“. Snad nikdo rozumný si pod tím nepředstavil soutěžní reality show.

Vedení Netflixu je ale podle všeho v přesvědčení, že je za hranicí rozumnosti. Jelikož služba ztrácí předplatitele, chce se více zaměřit na vytváření vlastních značek, které budou schopné spolehlivě přitahovat diváky. To má zahrnovat jak vznik více drahých blockbusterů ve spojení se snížením objemu produkovaného obsahu, tak budování franšíz.

Proto se streamovací služba nyní pouští do soutěžní reality show pojmenované Squid Game: The Challenge (Hra na oliheň: Výzva). Má jít o největší pořad svého druhu. Stejně jako v seriálu se v něm utká 456 hráčů. Hlavní výhra bude výrazně menší než v předloze, podle Netflixu však půjde o největší obnos, jaký kdy jakákoliv televizní reality show nabídla – 4,56 milionu dolarů, v přepočtu přes 108 milionů korun.

Šanci zúčastnit se dostane kdokoliv z celého světa, kdo mluví anglicky a zaregistruje se na speciálním webu, tedy i čeští zájemci. Podle oficiálních informací se bude soutěžit jak ve hrách ze seriálu, tak v některých dalších. Zásadním rozdílem bude fakt, že ty, co prohrají, nečeká smrt, ale jen odchod domů s prázdnou. Celkem desetidílný pořad se má natáčet ve Spojeném království.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Netflix novinku oznámil prostřednictvím krátkého videa na YouTube, kde na sebe dlouho nenechaly čekat kritické a sarkastické komentáře. „Řekni mi, že jsi nepochopil hlavní motiv Hry na oliheň, aniž bys mi řekl, že jsi nepochopil hlavní motiv Hry na oliheň,“ poznamenává jeden z nich. Podle jiného toto oznámení po pandemii, v nastupující ekonomické recesi a v době vysoké inflace ideálně demonstruje, že skutečně žijeme v antiutopickém světě.

Stejných poznámek se už loni dočkal známý youtuber s přezdívkou Mr. Beast, který také zorganizoval vlastní hru na oliheň, byť v menším měřítku. S variacemi soutěže z korejského seriálu samozřejmě přišlo také mnoho dalších. V žádné z nich se přitom neobjevuje sociální tematika, která je pro jeho tvůrce stěžejní.

Hwang Tong-hjŏk nedávno prozradil, že zatímco první řada dramatu se zabývala problémy vyvěrajícími z rostoucí sociální nerovnosti, druhá si položí hlubší otázku: „Je možná skutečná solidarita mezi lidmi?“ Oficiální datum premiéry pokračování zatím nemá, předpokládá se ale konec příštího roku nebo začátek roku 2024. Termín natáčení a uvedení reality show Netflixu je neznámý.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Tvůrci podcastu Kecy & politika dali sbohem Křetínského domu. Chceme 10 tisíc předplatitelů, říká Michopulos

Někdejší politický marketér popisuje byznysové pozadí populárního podcastu. Inspiraci pro jeho vznik našel ve Spojených státech.

Luboš KrečLuboš Kreč

petros-podcast-min

Foto: CzechCrunch

Petros Michopulos, jeden z autorů podcastu Kecy a politika

0Zobrazit komentáře

První epizoda podcastu Kecy & politika se objevila na konci dubna 2021. Komentátor Reflexu Bohumil Pečinka a podnikatel a expert na politický marketing Petros Michopulos v ní rozebírali dopady kauzy Vrbětice. Byl to vlastně experiment, jestli bude mít někdo zájem o nekorektní povídání dvou chlápků po padesátce. Výsledek překonal i jejich nejsmělejší očekávání: podcast týden co týden poslouchá přes 100 tisíc lidí. Teď se rozhodli osamostatnit, rozloučili se s mediálním domem Czech News Center a pořad dělají sami za sebe.

Ambice přitom nemají malé. Formát nezávazného klábosení dvou kamarádů o politice, jejích spletitostech a lidech, kteří ji vytváří, zrál Michopulosovi v hlavě delší dobu. „Můj nápad byl rozšířit kontextovou část kolem informací z politiky,“ vysvětluje jednapadesátiletý podnikatel v novém dílu CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a nově také v audioformě na YouTube.

V českém marketingu se Michopulos proslavil především jako stratég mimořádně úspěšné volební kampaně ČSSD z roku 1998. Po ní se Miloš Zeman stal sice premiérem, vztahy obou mužů ale postupně ochladly a nynější prezident je často předmětem ostré Michopulosovy kritiky. Ale zdaleka nejen on.

Od něj a od o něco uměřenějšího Pečinky to schytávají také Andrej Babiš nebo Tomio Okamura, čím dál častěji ovšem i vláda Petra Fialy, a to kvůli tomu, jak (ne)řeší zdražující se energie, sílící inflaci a doutnající riziko sociálních problémů. Zjevně s tím mají úspěch a jejich podcast patří k nejposlouchanějším a nejvlivnějším v Česku.

„Mě i Bohouše překvapilo, kolik lidí nás poslouchá,“ přiznává Michopulos v podcastu s tím, že na platformách Gazetisto a Pickey si Kecy & politiku předplácí několik tisíc lidí. V plánu je dostat se až na 10 tisíc podporovatelů, což, jak sami autoři připouštějí, bude náročné.

Jenže poté, co se rozešli s vydavatelstvím Czech News Center z impéria čtvrtého nejbohatšího Čecha Daniela Křetínského, se musí na svůj podcast začít dívat i byznysovýma očima. „S CNC jsme se nepotkali na tom, jaké by měly být parametry, abychom byli všichni spokojení. Jestli to budeme v budoucnu s někým zase dělat, nevím. Teď to budeme ale zkoušet sami,“ říká Michopulos.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Osamostatnění tvůrců populárního podcastu je unikátní událost, minimálně na české mediální scéně. Bohumil Pečinka platí za elitního politického komentátora a po několik desetiletí byl jednou z hlavních tváří týdeníku Reflex. V redakci dal kvůli neshodám kolem Keců & politiky ale výpověď a už do něj bude přispívat jen jako externí autor, živit jej z větší části bude právě podcast a na něj navázané aktivity.

„Veškerou nahrávací techniku jsme si koupili ze svého a točili jsme v CNC v kanceláři. Teď budeme mít vlastní studio. Když započítám svoji práci, techniku, vydání knížky, merchandising, tak v nákladech jsme na 750 tisících až milionu korun,“ vypočítává Michopulos a dodává: „Investice jsme si z příjmů z podcastu zatím nepokryli, ale měsíční náklady už celkem pokryjeme.“

V plánu je i nadále dvakrát do měsíce vydávat speciální díl s hostem nazvaný Tři mačety, na podzim by měl přibýt ještě jeden dodatečný podcastový formát a zůstanou pravidelná vystoupení po celé republice.

Jak přesně fungují jejich setkání s fanoušky? Co si Petros Michopulos myslí o české mediální scéně? Jak podcast Kecy & politika vznikl? A čím se podnikatel nyní živí, když politický marketing už opustil? To a mnoha dalšího se dozvíte v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a nově také v audioformě na YouTube.