COOP nasadil umělou inteligenci proti zlodějům. V prodejně nás chytila při krádeži vína

Algoritmus vyhodnocuje rizikové chování zákazníků. Před nepoctivci ohlídá i bezobslužné prodejny, které se mají v budoucnu stát nadějí pro venkov.

veesion-ai-in-action-iv

Foto: Veesion

Umělá inteligence mapuje podezřelé chování v obchodě

0Zobrazit komentáře

Opatrně mrknete, kde je v rohu prodejny kamera, otočíte se k ní zády a kradmým pohybem sáhnete do regálu pro čokolády. Grifem zkušeného chmatáka si je co možná nejnenápadněji nacpete do kapsy. Už v tu chvíli se ale na mobilu vybraných lidí z personálu zobrazí alarm s krátkým videošotem vašeho zlodějského pokusu. Přistihla vás umělá inteligence, kterou COOP pilotně nasadil do své berounské prodejny.

Středočeské královské město je skutečně první v republice, kde síť obchodů sofistikovanou technologii zkouší. Umělá inteligence se jmenuje Veesion, je původem francouzská a o její integraci se u nás stará společnost Sensormatic Solutions.

„Díky analýze kamerového obrazu hlídá podezřelé chování zákazníka. Když vkládá věci do tašky, dává je do batohů, kapes, kapuc nebo pod oblečení, systém hned vyhodnotí, že se tady děje něco nekalého,“ popisuje Marek Loucký ze Sensormatiku.

A doplňuje, že narozdíl od lidské obsluhy kamerových systémů nedělá umělá inteligence rozdíly mezi návštěvníky z hlediska jejich věku, sociální skupiny nebo třeba ošuntělosti oblečení. „Zajímají ji pouze podezřelá gesta a vzorce chování. Navíc se učí a vyhodnocuje data i z jiných prodejen,“ vypichuje Loucký.

„Umělá inteligence ze záznamu vybere jednotlivé části zákazníkova těla a porovná je vzájemně vůči sobě, vůči regálu, nákupnímu košíku, batohu, kapse, kočárku a podobně. Na základě algoritmu, který neustále vyhodnocuje dynamiku chování, dokáže říct, jestli už je rizikové, či nikoliv,“ doplňuje jeho kolega Jiří Šintál.

coop3

Foto: CzechCrunch

Marek Loucký, Sensormatic Solutions

Algoritmus nezačne pracovat hned a hned vás také neoznačí za potenciálního delikventa. „Chvilku pozoruje, co děláte. A pokud je scoring pohybů vašich fyzických částí vysoký, odešle alarm do počítače nebo mobilního telefonu obsluhy. Je pak na ní, jestli z krátkého videa usoudí, že je potřeba proti vám zakročit,“ líčí Šintál.

Konečné rozhodnutí je tak na člověku. Lidský faktor stále hraje roli, protože si zákazník sice může strčit zboží do kapsy nebo do kočárku, u pokladen ho ale může vyndat na pás a normálně zaplatit. Stejně tak umí systém poslat varování v případě, že člověk začne v prodejně třeba konzumovat pečivo nebo nápoje před zaplacením. Zvláště maminky malých dětí ale vědí, že si ratolest někdy vyžádá žvýkat rohlík přímo mezi regály. Aby hned nespadly mezi kandidáty na příjezd policejní hlídky, je tu opět lidská obsluha se svým úsudkem.

Výhodou nasazení umělé inteligence je to, že jeden člověk dokáže ohlídat záznamy klidně z většího množství kamer ve více prodejnách. Nemusí totiž předstírat, že se zvládne dívat na desítky obrazovek najednou, ale naopak se soustředí pouze na konkrétní podezřelé momenty, na něž ho upozorní inteligentní stroj.

Lidský faktor stále hraje roli, protože si zákazník sice může strčit zboží do kapsy nebo do kočárku, u pokladen ho ale může vyndat na pás a normálně zaplatit.

Během dnešní dopolední předváděčky novináře v berounském COOPu vyzvali, ať si zkusí umělou inteligenci přelstít a na prodejní ploše něco ukrást. Za běžného provozu, kdy byl sídlištní obchod plný zákazníků i personálu, jsme se proto vplížili mezi regály s lapkovskými úmysly. Nejprve jsme zkusili „čórnout“ čokoládové tyčinky. Později, povzbuzeni novinářskými kolegy s kamerami, kteří toužili po troše nefalšované akce, i láhev červeného vína. Systém má ale oko ostříží a odhalil nás.

„Na mě určitě nepřišel,“ chvástal se kolega z jiného média a slavnostně vytáhl z kapsy lahvičku jakéhosi gelu. O pár minut později mu ale pánové ze Sensormatiku ukázali záznam s alertem, který právě jeho chmatácký pokus spustil. „Sakra, chytili mě,“ hořekoval přistižený lupič.

coop2

Foto: CzechCrunch

Dlouhoprsťáci si rozhodně říkat nemůžeme, systém nás odhalil a usvědčil

Berounský sídlištní COOP v Drašarově ulici má ještě jeden primát – je totiž první ve Středočeském kraji, který funguje v režimu 24/7. Do pěti hodin je v něm normální lidská obsluha, poté se do něj dostanete díky mobilu, bankovní identitě a vygenerovanému QR kódu. V tu chvíli je bez obsluhy, ale co potřebujete, naberete si sami a sami také zaplatíte na automatické kase.

„Je to naše celkem pátá prodejna v tomto módu a přidaná hodnota pro místní zákazníky. Jsme tady v obytné zástavbě, panelové i rodinné. Mnoho lidí odsud dojíždí, klidně i do Prahy, a když se vrátí večer z práce, chtějí na rychlý nákup. V automatické prodejně mohou přijít kdykoliv,“ popisuje Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje COOPu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bezobslužnost je trend, na kterou jeho společnost sází a bude sázet čím dál víc. Už teď v pondělí 27. března otevře první automatickou prodejnu vesnického typu. A to v obci Bujanov, která leží zhruba osm kilometrů od jihočeské Kaplice. Víska má 600 obyvatel, je ale typickou ukázkou místa, kde prodejna funguje jen díky tomu, že ji obec dotuje. Jinak se ekonomicky nevyplatí.

„Chceme zkusit, jestli režim 24/7 budou místní kvitovat natolik, aby se ekonomika vylepšila a byla aspoň v nějaké kladné nule,“ říká Němčík. To by byla naděje pro řadu vesnic, kde malé obchůdky vymírají ve velkém. „Pokud to bude fungovat, může to být koncept, jak ztrátové venkovské prodejny udržet,“ dodává.

coop4

Foto: CzechCrunch

Lukáš Němčík, šéf marketingu a rozvoje COOPu

Během následujícího čtvrtletí chce síť prodejen otevřít desítku poboček bez obsluhy. Spíše v menších městech okolo deseti tisíc obyvatel i na vsích. Kromě zmíněné jihočeské provozovny také na severní a jižní Moravě a ve východních Čechách. Další jsou zatím spíše v oblasti plánování. A mimochodem jižní Čechy jsou evidentně podobných prodejnám kraj zaslíbený, protože tam mají i podobný obchod pro domácí mazlíčky.

Jako paradoxní se může zdát, že umělou inteligenci pro boj s nepoctivci více využijí v běžném provozu s obsluhou než právě v automatickém bezobslužném fungování. Ale jen do okamžiku, než se zamyslíte nad technickým řešením. „V automatickém režimu se už jen pro vstup do prodejny, ale i pak při placení nákupu, prokazujete bankovní identitou. Ta vás jednoznačně identifikuje a to se už rovnou můžete jít sami nahlásit na policii,“ uzavírá Ivo Čižmár, který COOP zastupuje po stránce PR.

Severočeský výrobce skla Klimchi bojuje s krizí po svém. Namísto propouštění šlape do výroby

Značka Klimchi si vzala za cíl růst i navzdory okolnostem, které sklářský průmysl brzdí. Své sklo chce ve větším dodávat i českým zákazníkům.

klimchi6

Foto: Klimchi

Lukáš Klimčák a František Jungvirt, hlavní tváře sklářské značky Klimchi

0Zobrazit komentáře

Vyšroubované ceny plynu v uplynulých měsících zatopily celé řadě českých sklářských značek. Přesto se ale najdou výjimky, které dokazují, že i v krizi se dá růst. Raději než propouštět a prudce zdražovat se Lukáš Klimčák se svou sklářskou značkou Klimchi rozhodl šlápnout do produkce a dostat se letos na rekordní obrat.

Lukáš Klimčák je ve sklářském světě tak trochu úkazem. Svou značku založil v roce 2019 po návratu ze studií na prestižní londýnské univerzitě, kde studoval světelný design. Ve spolupráci s kreativním ředitelem značky Františkem Jungvirtem se zaměřil na výrobu barevného skla, které láká především zákazníky ze zahraničí.

Za první rok své existence dosáhlo Klimchi necelého milionu v obratu, v loňském roce to bylo již 39 milionů korun. V tom letošním by se chtěl Lukáš Klimčák dostat až na 50 milionů korun a potvrzuje tak, že sklu se může dařit i v době, kdy konkurence naopak zhasíná pece a propouští.

Byť se může zdát, že Klimčák rozběhl svůj podnik v ten nejhorší možný čas, opak je pravdou. Pandemie totiž značku nastartovala. „Lidé zavření doma si jednoduše začali více všímat toho, čím jsou obklopeni, a my jsme na to ihned zareagovali investicemi do online marketingu a e-shopu,“ vysvětluje Klimčák.

klimchi5

Foto: Klimchi

Barevné sklo je ve světě velkým trendem

Problémům, které na covidovou pandemii navázaly, však již jeho značka neunikla. Byli to právě skláři, koho extrémní zdražování energií zasáhlo plnou silou. Nárůst cen však proběhl také u vstupních materiálů, jako je sklářský písek, potaš, ledek či oxidy kovů, a to o desítky až stovky procent.

Na tyto výzvy se Lukáš Klimčák rozhodl zareagovat nikoliv propouštěním, pozastavováním výroby či razantním zdražováním produktů, ale naopak našlápnutím celé produkce. Začal tak nabízet více produktů s nižší marží. „Ceny našich produktů chceme udržet co možná nejníž a v podstatě docílit vyšších obratů za cenu nižších zisků,“ říká Klimčák s tím, že ke zvýšení cen firma v loňském roce přistoupila dvakrát, míra zdražení se přitom pokaždé pohybovala okolo deseti procent. „Zdražovali jsme však mnohem méně, než o kolik zdražily vstupní materiály,“ dodává zakladatel značky Klimchi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším způsobem, jak se postavit krizi čelem, je podle firmy uvádění nových kolekcí. „Rovněž se snažíme upevnit naši pozici na trhu a zároveň nacházet nové zákazníky. Navštěvujeme veletrhy, uzavíráme nová partnerství – od letošního roku budeme nově spolupracovat s partnery v Maroku, v Nigérii nebo ve Spojených arabských emirátech,“ vysvětluje Klimčák.

Právě zahraniční zákazníci jsou pro značku těmi nejdůležitějšími. Ostatně z loňských více než 2 600 objednávek putovalo za hranice 97 procent z nich. Barevné sklo je podle Klimčáka za hranicemi aktuálně velký trend a společnosti se daří zákazníky oslovovat prostřednictvím obchodních partnerů, ale i napřímo skrze e-shop.

Naše sklo prodávají etablované obchody, třeba Liberty v Londýně. A na to jsme pyšní. Každý kus z naší výroby je ručně foukaný a opracovávaný, a proto originál. Nikdy nedostanete úplně stejný výrobek a v tom naši klienti vidí přidanou hodnotu – je to určité spojení s designérem a řemeslníkem, který výrobku propůjčuje část sebe sama,“ dodává Klimčák s tím, že sklo značky bude časem pravděpodobně růst na své hodnotě.

klimchi1

Foto: Klimchi

Design skla se inspiruje tradičními tvary, které kombinuje s moderním přístupem

Průměrná cena jedné objednávky se pohybuje lehce nad hranicí tří tisíc korun. Vůbec nejvíce jich míří do Velké Británie, Skandinávie, německy hovořících zemí, ale i USA. Přesto značka v poslední době registruje větší zájem i od zákazníků z České republiky.

lucie-kadlecova-pwc

Přečtěte si takéExpertka na kyberbezpečnost popisuje hrozby pro Česko i světÚtoků přibývá a blíží se volby. Expertka na kyberbezpečnost popisuje hrozby pro Česko i světové trendy

„Vztah Čechů k českému sklu se v posledních letech pozitivně mění. Po vzoru zahraničí se u nás lidé učí investovat do designu. Přemýšlí, jaké produkty si pořídí domů, aby jim nejen dobře sloužily, ale navíc dělaly radost,“ popisuje Lukáš Klimčák, jenž název své firmy odvodil ze své dětské přezdívky.

Společnost v současné době pracuje i na své divizi Klimchi Projects. Ta poskytuje osobní servis interiérovým designérům, kdy chce sklo zakomponovat do jejich projektů, a také zpracovává personalizované dárky pro korporátní klienty. Tato služba je k dispozici zákazníkům z Čech i zahraničí. Těm se chce Klimchi více přiblížit také prostřednictvím kamenných prodeje. O jejich otevření společnost uvažuje v Praze a Londýně.