Čtvrté Stranger Things jsou hit. Nová řada sci-fi seriálu má nejlepší premiéru v historii Netflixu
Po tříleté odmlce sci-fi horor bratrů Dufferových opět ovládl obrazovky. Porazil Bridgertonovi a míří k dalším rekordům.
Koncem minulého týdne do nabídky Netflixu konečně dorazila očekávaná čtvrtá řada Stranger Things. Streamovací kolos se v posledních měsících potýká se ztrátou diváků, pokračování jednoho z jeho největších hitů ale předcházelo dlouho budováné očekávání. Mnozí diváci si tak nechali předplatné jen kvůli němu. Teď zájem dostal konkrétní hodnoty ve formě čísel sledovanosti, která jsou pro Netflix rekordní.
Stranger Things před šesti lety, kdy vyšla první řada, působily jako zjevení. Někteří sice seriál o skupině dětských kamarádů odhalujících konspirace a zlo z jiné dimenze kritizovali za přílišnou nostalgii či inspiraci staršími filmy Stevena Spielberga, sympatické postavy spolu s děsivou zápletkou ale většinu přesvědčily. Sci-fi horor stylizovaný do osmdesátých let se stal jedním z hlavních titulů rychle rostoucí streamovací služby.
Když v roce 2019 skončila třetí řada, Stranger Things už představovaly kulturní fenomén s desítkami milionů fanoušků po celém světě. I když se tedy natáčení nových dílů kvůli pandemii a rozsáhlým scénářům výrazně protáhlo, diváci nezapomněli, ba naopak.
Předposlední řada seriálu slibovala poměrně výraznou změnu prostředí, nové výzvy pro oblíbené hrdiny nebo příchod zosobněného zla z dimenze Upside Down. A také zdaleka nejvyšší rozpočet i nejdelší epizody.
Díky tomu se diváci na pokračování jedné z hlavních značek Netflixu doslova vrhli. A mnozí za víkend (nebo méně) zhlédli všech devět hodin první části čtvrté řady. To znamená, že streamovací služba má nový rekord sledovanosti za první tři dny od vydání svého titulu. Za tu dobu lidé po celém světě s novými Stranger Things strávili 286,79 milionů hodin a překonali tak premiéru druhé řady Bridgertonových, kteří za tři dny od svého vydání nasbírali 193 milionů nasledovaných hodin.
Status skutečně globálního hitu pak potvrzují statistiky z jednotlivých zemí. Mezi desítku nejpopulárnějších titulů Stranger Things vystoupaly ve všech 93 státech, kde je Netflix dostupný, v 83 z nich dosáhly na první příčku. To je další rekord. Nemluvě o tom, že jen o něco méně sledované – než nová řada seriálu – byly v uplynulém víkendu všechny tři předchozí série. Stejné výsledky platí i pro Česko.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDalší očekávané statistiky budou následovat za několik týdnů, jakmile uběhne 28 dnů od premiéry novinky. Podle čísel za tu dobu se typicky určují hlavní hity streamovací služby, jimž sci-fi horor naposledy dominoval v roce 2019. Od té doby ho překonaly seriály Bridgertonovi nebo Papírový dům.
Otázkou přitom je, jak se vlastně sledovanost čtvrté řady Stranger Things bude počítat. Netflix se u ní rozhodl pro nezvyklou strategii vydání ve dvou částech – prvních sedm dílů vyšlo minulý pátek, poslední dva vyjdou 1. července. Bridgertonovi mohou s porážkou v zásadě počítat v jakémkoliv případě.
V závislosti na tom, odkud se finální čísla vezmou, by pak mohla novinka konkurovat neanglicky mluvenému hitu Papírový dům a přiblížit se nedostižné Hře na oliheň s 1,65 miliardy zhlédnutých hodin za prvních 28 dnů. Korejské drama, podobně jako parta dětí z městečka Hawkins, loni na obrazovky dorazilo zcela bez upozornění a vzalo diváky (spolu se svými postavami) útokem.
Zatímco krvavý dystopický thriller lákal na chytlavý koncept soupeření postav spojený s výraznou sociální kritikou, seriál o Američanech z malého města proti monstrům z Upside Down jde výrazně jiným směrem. Nechybí mu brutální scény, ve čtvrté řadě častější než dříve, společenský přesah ale z většiny nahrazuje hrou se žánry.
Jeho tvůrci, bratři Dufferové, v rozhovoru pro server Variety řekli, že dříve vycházeli spíše z blockbusterů jako Indiana Jones a Chrám zkázy nebo Jurský park. Nyní se snažili více zaměřit na psychologii postav, jako inspirace jim sloužily spíše slavné hororové série Noční můra z Elm Street a Hellraiser.
Mezi reakcemi na nové Stranger Things se ve spojitosti s tím objevují poznámky o přílišném natahování děje, pro většinu ale uvážlivější, děsivější vyprávění funguje více než dobře.