Čtyřdenní pracovní týden je chyba, má jasno šéf Volkswagenu. A slibuje už brzy levné elektroauto
Model ID.2all by měl stát do 25 tisíc eur a na trhu by se mohl objevit v roce 2025, prohlásil Oliver Blume, který kromě Volkswagenu vede i Porsche.
Největší německá firma nezažívá úplně nejlepší období. Volkswagenu klesá cena akcií, uvadá zájem o jeho elektromobily a vůbec se zdá, jako by se kolos, do nějž spadá i mladoboleslavská Škoda, zadrhával. Oliver Blume, který stojí rok v jeho čele, ale nepochybuje a říká: „Změny, které zavádíme, se projeví za tři až pět let.“ A má vzkaz i pro německou ekonomiku, která se podobně jako Blumeův koncern trápí. Je to ale vzkaz, jenž především nastupující generace neuslyší ráda.
Pět desítek německých firem má nyní šanci se zapojit do zajímavého – především tedy z pohledu jejich zaměstnanců – experimentu. Od čtvrtka 21. září se mohou přihlásit do projektu, jehož cílem je vyzkoušet funkčnost čtyřdenního pracovního týdne. Zapojené společnosti na půl roku přejdou na tento systém, nechají vědce sledovat, co to s podnikem udělá, a ještě dostanou finanční kompenzaci.
Nejde o pokus, který by vznikl ve vzduchoprázdnu, experiment navazuje na obdobné projekty v Nizozemsku nebo Velké Británii. I tam je měla na starosti nezisková organizace 4 Day Week Global. Němci doufají, že jejich výsledky budou stejně pozitivní jako na ostrovech, kde projekt skončil nad očekávání dobře: 56 z 61 zúčastněných firem se rozhodlo si model fungování ponechat i po jeho skončení. Firmy to zdůvodnily snížením nemocnosti zhruba o dvě třetiny a podle analýzy navíc v testovací fázi vzrostly tržby zapojených společností v průměru o 1,4 procenta.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Zda se něco takového podaří zopakovat i v Německu, se teprve uvidí. Nicméně zástupci velkého byznysu, pro který je myšlenka na rozdíl od technologických startupů mnohem složitěji uchopitelná, jsou skeptičtí. Za všechny ostatní pojmenoval výhrady předseda představenstva skupiny Volkswagen Oliver Blume ve velkém rozhovoru pro deník Handelsblatt: „Generace před námi vybudovaly naši zemi a udělaly z ní to, čím je dnes v pozitivním slova smyslu. Jenže s ohledem na globální konkurenci jdou špatným směrem diskuse o větší rovnováze mezi pracovním a soukromým životem nebo o čtyřdenním týdnu za stejný plat.“
A ještě dodal, že bychom se v Evropě spíš měli více zamýšlet nad tím, jak využít příležitostí, které se ve světě díky pokroku objevují, a jak neztratit svého průkopnického ducha. „Měli bychom si vyhrnout rukávy a více odměňovat ty, kteří toho svou pílí hodně dosáhnou,“ řekl Blume a v podstatě tím zopakoval starou kapitalistickou mantru: že lidská práce a úsilí jsou to, co tvoří hodnoty.
Ostatně o pracovitosti Oliver Blume něco ví a akcionáři Volkswagenu a Porsche, jehož akcie se obchodují na burze také, spolu s ním. Stojí totiž v čele obou společností, tedy jak mateřského koncernu, jenž řídí od loňského podzimu, tak divize Porsche, kterou má na starost posledních osm let. „Tohle byla jedna z podmínek, abych do toho šel,“ odmítl nyní kritiku, že není vhodné, aby seděl na dvou židlích najednou.
O budoucnosti Volkswagenu každopádně pětapadesátiletý manažer, který svou dráhu ve skupině odstartoval před bezmála třiceti lety, nepochybuje. Ani ve světle chřadnoucí poptávky po vozech koncernu, klesajících akcií a pochybností řady odborníků, natož expanze čínských aut. Na jejich posilování v Evropě nedávno upozornila například banka UBS, která kvůli tomu dokonce snížila investiční rating Volkswagenu.
„Respektuji a oceňuji soutěž. Motivuje nás, a tím vznikají inovace ve prospěch zákazníků. V 80. letech to byli Japonci, kdo přišel do Evropy. Později přišla konkurence z Koreje. Koncern Volkswagen z takových vln nakonec vždy vyšel silnější. To je náš záměr i tentokrát,“ reaguje Blume.
Jak čelit ofenzivě, kterou ještě víc než Číňané diriguje svou agresivní cenovou politikou americká Tesla? Oliver Blume slíbil, že snad už v roce 2025 se na trh dostane lidový vůz, nyní označovaný jako ID.2all, jehož cenovka by neměla překročit 25 tisíc eur. To je aktuálně zhruba 625 tisíc korun. Ani to ale nemá být strop. „Koncern Volkswagen má odpovědnost za dostupnou mobilitu i v elektrickém věku. Proto se díváme na to, jak by mohla vypadat kompaktní, obzvláště levná elektrická vozidla v cenové oblasti kolem 20 tisíc eur,“ řekl absolvent univerzity v Braunschweigu.
Blume připomněl, že Volkswagen se nachází ve složité situaci, kdy celý koncern prochází transformací, takže je prý trochu nefér, když po něm všichni chtějí výsledky nejlépe hned. Přitom podobně jako se zadrhává největší automobilka, zpomaluje i celá německá ekonomika, takže rostou obavy z možné krize a jejích dopadů. I v tomto směru je Blume optimistou, věří, že Volkswagen i Německo, potažmo EU obstojí: „Myslím, že bychom mohli být v Evropě optimističtěji naladěni.“
K tomu, že než do takové situace dojdeme, budou muset šéfové z Wolfsburgu dost možná propustit mnoho zaměstnanců, se nechtěl v rozhovoru pro Handelsblatt moc vyjadřovat. Ani ke spekulacím, že dojde k výraznému omezení provozu v továrnách v Drážďanech či v Lipsku. Co se odchodů lidí týče, pouze konstatoval, že vše poběží podle plánu a podle toho, jak budou pracovníci odcházet do penze. Jiné personální škrty prý nejsou na pořadu a dne, a kdyby ano, stejně by se je nejdřív dozvěděli zaměstnanci, nikoli veřejnost.
Související témata:VolkswagenPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.