Volkswagen se potácí, ale má šanci, říká investor Semotan. Elektroprůkopník Staněk věří Porsche

Michal Semotan z J&T a Jan Staněk z kanálu Electro Dad byli hosty CzechCrunch Podcastu, kde se debatovalo o elektromobilitě a budoucnosti autoprůmyslu.

Luboš KrečLuboš Kreč

semotan-stanek

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Michal Semotan a Jan Staněk

0Zobrazit komentáře

Z Volkswagenu, největší automobilky světa, přicházejí v posledních týdnech a měsících rozporuplné – a čím dál častěji spíš negativní – zprávy. Nyní ohlásil, že ve druhém kvartálu sice utržil více, než se čekalo, ale že mu klesl zisk. A že se chce více propojit s čínskými značkami Xpeng a SAIC, aby dokázal obstát na tamním trhu. Nijak excelentně se nevyvíjí ani prodeje jeho elektromobilů. Známý investor z J&T Michal Semotan ale varuje před rychlými soudy. „Já bych VW ještě neodepisoval,“ řekl v novém dílu CzechCrunch Podcastu.

Obrat celé skupiny, kam kromě VW patří také mladoboleslavská Škoda Auto nebo Audi a Porsche, meziročně poskočil ze 70 na 80 miliard eur, stoupl i hrubý zisk před zdaněním z 5,15 na 5,45 miliardy eur. Jenže tato pozitivní data doplnil i set ne tak povzbudivých informací: čistý profit klesl z 3,91 na 3,79 miliardy eur a společnost navíc snížila výhled na celkový počet letos vyrobených vozů z 9,5 milionu na rozmezí 9 až 9,5 milionu. To souvisí s tím, že se jí daří velmi rychle uspokojovat nahromaděné objednávky z covidových let, jenže přísun těch nových je za očekáváním.

Cena akcií na zprávy pro investory reagovala poklesem o několik procentních bodů a i při pohledu na jejich letošní výkonnost je zřejmé, že se jim moc nevede: od ledna se jejich cena v podstatě nezměnila, zatímco si připsal 19 procent, GM 16 procent, Toyota 29 procent a Tesla dokonce 240 procent. Mezi investory zkrátka panuje obava, zda se Volkswagenu podaří opravdu úspěšně naskočit do elektromobilního vlaku a jestli už definitivně nepropásl šanci prosperovat na náročném čínském trhu, kde se mu dříve sice dařilo, ale agilní lokální značky ho spolu s Teslou postupně zatlačily do defenzivy.

„Řada investorů sdílí názor, že Čína a přechod na elektromobilitu Volkswagen do budoucna doženou,“ popsal situaci na burzovním trhu Michal Semotan, portfolio manažer J&T Investiční společnosti a známý twitterový komentátor dění ve světě financí, který byl hostem aktuálního dílu CzechCrunch Podcastu. Ten si můžete pustit na odkazu níže nebo na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a na YouTube.

Spolu se Semotanem o tématu diskutoval šéf investičního fondu Purple Ventures Jan Staněk, jinak též popularizátor elektromobily, na YouTube vystupující pod pseudonymem Electro Dad. Právě Staněk během rozhovoru vyjadřoval skepsi, že se Volkswagenu podaří uspět: „Vyděsilo mě, že VW jedná se státní čínskou firmou, že by si od ní vzal platformu pro výrobu aut.“

Staněk narážel na informace, které Volkswagen následně potvrdil: dohodl se s čínskou firmou SAIC, která je spoluvlastněná státem a s níž dlouhodobě v zemi podniká, že budou spolupracovat ještě úžeji, mimo jiné s cílem přinést na trh nové modely aut značky Audi. Právě té se s spolu s Volkswagenem v poslední době tolik nedaří (nejen v Číně) a na rozdíl od Škody nebo Porsche zůstává výkonově za očekáváním. Kromě SAIC se koncern Volkswagen více propojí i s dalším čínským elektromobilním dravcem, startupem Xpeng – získá v něm až pětiprocentní podíl.

Podle Semotana, který má akcie Volkswagenu v portfoliu fondu, který vede, ale ještě nenastal čas hodit německý kolos přes palubu: „Mám ho nakoupený, byť při zpětném pohledu jsem asi měl koupit spíš akcie Porsche.“ A dodal: „Šanci mají, i zdroje mají.“ Hodně prý bude záležet na tom, co ukáže relativně nový šéf Oliver Blume, který dříve vedl Porsche: „Možná bude muset odříznout některé značky. Třeba ukončí výrobu Seatu nebo Audi, i takové věci se mohou stát. Ale zároveň tam má perly typu Lamborghini, Bentley nebo právě Porsche, které velmi dobře pochopilo důležitost elektromobility.“

O tom, že hlavně elektromobilům od Volkswagenu se moc nedaří, se spekulovalo už delší dobu, naposledy na to upozornil sám Blume, když na setkání se zaměstnanci připustil, že podzim bude hlavně pro značku VW náročný. O její modely ID.3, ID.4 či ID.Buzz totiž není především v západní Evropě či v USA zdaleka takový zájem, jaký automobilka předpokládala. Naproti například Taycan od Porsche nebo Enyaq od Škody se aspoň zatím těší solidnímu zájmu zákazníků. Mimo jiné Porsche, které VW částečně vydělil a jeho akcie uvedl před časem na burzu, podle obou investorů obstojí i v probíhajících změnách a najde si své místo v nové automobilové realitě.

Pro všechny automobilky, které reprezentují starý byznysový svět, je kromě čínské konkurence největším strašákem americká Tesla. Její rodinné SUV s označením Y se nedávno stalo nejprodávanějším vozem v Evropě – nikoliv v kategorii elektromobilů, ale celkově, takže za sebou nechalo i stálice jako Volkswagen Golf. Podle Staňka je třeba se připravit na to, že na evropský průmysl a potažmo na zdejší ekonomiku to může mít dalekosáhlé následky: „Opravdu se o ně začínám bát.“ A připomněl, že ještě v této dekádě se promění složení deseti největších automobilek světa, kde jednak některé zmizí, naopak jiné, jako třeba čínská BYD, přibudou.

A na jaká všechna témata v našem podcastu s Michalem Semotanem a Janem Staňkem došlo?

  • Jak se dostali k elektromobilitě?
  • Jak vnímají čínskou konkurenci?
  • V čem tkví investiční kouzlo akcií Tesly?
  • Proč jsou elektromobily drahé?
  • Nemůže Evropu potkat osud Nokie?

To vše a ještě mnoho dalšího se dozvíte v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a také na YouTube.