Blízká budoucnost je plná zločinu, neonů a kybernetických vylepšení lidského těla. Videoherní Cyberpunk 2077 to všechno má – a proto je vlajkovou lodí svého titulního žánru a jednou z nejúspěšnějších her posledních let. Dílo od polských vývojářů ze studia CD Projekt Red, kteří stojí i za vynikající sérií fantasy her na hrdiny Zaklínač, nyní dostalo pořádnou dávku dopingu. Vyšlo totiž velké rozšíření hry s podtitulem Phantom Liberty.
Cyberpunk 2077: Phantom Liberty navyšuje už tak vysoké sázky původní hry. Do Night City totiž míří unesený vesmírný letoun s prezidentkou Nových Spojených států na palubě. Za její záchranou (nebo…?) se ale nevydáte jen s vámi vytvořenou postavou hackera/pouličního samuraje/kybernetického killera. O osud prezidentky se zajímá i agent Solomon Reed v podání Idrise Elby. Už základní hra mimochodem lákala na známou tvář a hlas, když v ní výraznou roli hrál Keanu Reeves.
Další hollywoodský herec je ale jen dílčím lákadlem rozšíření hry od CD Projektu. Napínavý špionážní příběh (nedávno uvedený parádním filmovým trailerem), nové postavy či rozšířená výzbroj a výbava jsou u velkého přídavku samozřejmostí. Zdaleka největším tahákem je však aktualizace Cyberpunku 2077 nazvaná prostě 2.0. Ta je dostupná i hráčům, kteří si rozšíření ještě nepořídili, zároveň je ale součástí Phantom Liberty.
Aktualizace obměňuje a vylepšuje herní obsah a možnosti původní hry a tvoří pomyslnou definitivní edici Cyberpunku. Byť současně i trochu hořkou připomínku jeho nelehkých začátků. Cyberpunk 2077 totiž nebyl v měsících po svém vydání koncem roku 2020 stoprocentně doladěnou hrou. Dokonce si kvůli svému stavu vysloužil vyřazení z PlayStation Storu i soudní pře, jež vyústily v zaplacení pokuty CD Projektem. Jenže to už je dávná minulost.
Update 2.0 podle prvních ohlasů poskytuje vrcholný kyberpunkový zážitek a v kombinaci s novým obsahem Phantom Liberty tvoří skvěle hodnocenou kombinaci. Na serveru Metacritic atakují verze pro PC, PlayStation i Xbox devadesát bodů ze sta. Právě vydané rozšíření je zároveň jediným velkým dodatkem, kterého se Cyberpunk 2077 dočká. CD Projekt už hledí do budoucnosti – a v ní je nejen plnohodnotné pokračování kyberpunkové akce, ale třeba i pět nových Zaklínačů.
Vzpomínáte na Samorost? Tehdy ještě flashovou hru jste si ve webovém prohlížeči mohli prvně zahrát před dvaceti lety. Začal tak příběh českého studia Amanita Design, které se mainstreamové videoherní tvorbě dodnes vymyká. Jak svými hrami, tak přístupem vývojářů. Ale v jednom jsou přece jen tradiční – v tom, že 20. výročí je potřeba oslavit. Hry od Amanity tak pořídíte se slevami a v říjnu můžete v Praze zajít na amanití koncert.
Samorost patří mezi kultovní české hry. Tedy spíš hříčky, vždyť kouzelné kreslené dobrodružství o trpaslíkovi a jeho planetce jste dohráli za pár minut. Jenže i tak krátká doba vyslala tvůrce hry na úspěšnou pouť, která trvá už dvě dekády. Samorost a Amanita Design tak nyní slaví krásné kulatiny. „Za těch dvacet let se v herní sféře stalo strašně moc věcí, ale z našeho pohledu se vše ubírá po už dávno nastoupené pěšince,“ říká pro CzechCrunch zakladatel Amanity Jakub Dvorský.
„Technologie se posunuly úplně jinam, nastoupily mobily, množství firem vyvíjejících hry se zvýšilo snad tisícinásobně. Ale my stále děláme kreslené, ručně animované a příběhové hry. A příliš se nenecháváme ovlivnit šumem okolí. Samozřejmě řešíme technickou stránku věci a nové platformy, ale tvorba samotná se drží našich starých principů,“ popisuje nastavení svého studia Dvorský.
Nechceme firmu prodat nebo rozjet věci ve velkém. Finančně se nám daří od začátku, ale nestojíme o to. Chceme si dělat svoje srdcové projekty.
Při pohledu na portfolio Amanity lze jedině souhlasit. Vždyť po Samorostu přišly tituly jako Machinarium, Botanicula, Chuchel nebo Creaks a Happy Game. Všechny s jedinečnou, místy pohádkovou, jindy tajuplnou (či až hororovou!) atmosférou a výjimečným audiovizuálním zpracováním. Které kolikrát hrálo důležitější roli než samotná hratelnost založená obvykle na hádankách nebo délka hry.
Prakticky všechna díla Amanity byla navíc vřele přijata hráči i recenzenty. Což u videoher, které vybočují z mainstreamu, nebývá pravidlem. Ale pro domácí firmu to pravidlo bylo vlastně už od dvacet let staré prvotiny, jež vznikla coby Dvorského diplomová práce na UMPRUM. „První Samorost nevydělal žádné peníze, protože byl zadarmo. Ale i tak to byl průlom, protože jej hrály miliony, nebo dokonce desítky milionů lidí po celém světě.“
Foto: Amanita Design
První samorost byl flashová hříčka v prohlížeči. Ale dal vzniknou úspěchu, který trvá dvacet let
Jak zakladatel a vývojář vzpomíná, větší průlom – a tím pádem svobodu – přineslo Machinarium. Hry s roztomile robotickým hlavním hrdinou Josefem se prodalo přes 5,5 milionu kopií. Dosud jde o nejprodávanější hru studia. A byť vysoká hodnocení i solidní prodeje se staly tradiční známkou i další práce českých vývojářů, po celých dvacet let si Amanita zachovává punc nezávislosti. Jak té tvůrčí, tak finanční.
„My jsme nikdy nebyli startup. Myslím, že cílem startupu je něco rozjet v malém a pak firmu prodat. Nebo získat velkou investici a rozjet věci ve velkém. My nechceme ani jedno z toho. Finančně se nám daří prakticky od začátku a možnost věci rozjet ve velkém máme, ale nestojíme o to,“ vysvětluje Dvorský. „Chceme si dělat svoje srdcové projekty co nejlépe a podle vlastního uvážení. Byznys nás vždy zajímal až druhořadě jako prostředek k pokračování v tom, co děláme,“ dodává.
„Poslední roky vkládáme část vydělaných peněz do akcií firem, včetně herních, které právě tu byznysovou ambici mají a chtějí exponenciálně růst. Je fajn, že tyhle firmy dělají velký byznys za nás a my si můžeme v klidu kutit naše hry,“ vysvětluje svůj přece jen ne úplně obvyklý pohled Dvorský. Ale neobvyklý neznamená neúspěšný, jak ukázala spousta let a spousta povedených her od dob Samorostu. Anebo i výsledky firmy za loňský rok s tržbami 66 milionů korun.
Dvacáté narozeniny je samozřejmě nutné pořádně oslavit, a tak Amanita Design jako narozeninový dárek svým příznivcům (či potenciálním budoucím fanouškům) přichystala dvoutýdenní slevovou akci na Steamu, Google Play i App Storu. Ve velkém výprodeji seženete všechny hry české firmy doslova za pár desetikorun. A to včetně zatím nejnovější Happy Game, která navzdory veselému jménu umí být pořádně psychedelicky strašidelná.
Foto: Amanita Design
Robotická adventura Machinarium od českého studia Amanita Design
Tím ale připomínky dvou dekád jedinečných her nekončí. O obrazové a zvukové stránce titulů od Amanity už byla řeč – a oslavy přinesou právě i výjimečný audiozážitek. Už 3. října v pražské MeetFactory proběhne koncert hudebníka Tomáše „Floexe“ Dvořáka a kapely DVA, mimo jiné i dodavatelů hudby pro amanití hry. Zahrají průřez svou původní tvorbou i skladby z herních soundtracků. Vstupenky jsou v předprodeji na stránkách MeetFactory a v síti GoOut.
Po oslavách ale bude čas vrátit se zpátky do práce. „Momentálně máme aktivní čtyři týmy, které pilně pracují na svých projektech. Jediný z nich, který je oznámený, je z kartonu vyráběná adventura Phonopolis,“ připomíná Dvorský dílo trojice vývojářů Petr Filipovič, Eva Marková a Oto Dostál. Phonopolis bude i v kontextu kreativních inovací studia neobvyklým počinem, vůbec poprvé bude hra vyvedená v trojrozměrné grafice. Ačkoliv většinu obsahu tvůrci předem připravují ručně z papíru.
Ve Phonopolis se hráči postaví režimu autoritářského Vůdce, což se odráží i ve zpracování hry. To se totiž inspiruje uměním futurismu, konstruktivismu a suprematismu, tedy směry, které byly totalitním režimům historicky často blízké. Na výsledek neobvyklých spojení si ale budeme muset ještě počkat, hru čeká minimálně rok intenzivního vývoje. „Další projekty budeme oznamovat postupně, až přijde čas. Ale pochopitelně jsou to samé pecky,“ slibuje však s úsměvem Dvorský.
A jak vůbec sám zakladatel vnímá posun Amanita Design za dvacet let od Samorostu – který je mimochodem ke stažení zdarma? „Tehdy by mě samozřejmě ani nenapadlo, že bychom se mohli stát jedním z nejznámějších českých studií. Jinak už je to tak dávno, že na to skoro nevzpomínám. Mnohem raději se soustředím na aktuálně rozdělaný projekt. Vzpomínání je pro důchodce a tam ještě nejsem,“ uzavírá Jakub Dvorský.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.