Cyberpunk 2077 nikdy nebyl lepší. Právě vyšlo jeho rozšíření Phantom Liberty a s ním i proměna původní hry

Idris Elba je agent Solomon Reed. Zachráníte po jeho boku prezidentku Nových Spojených států z nebezpečného Night City?

Michal MančařMichal Mančař

cyberpunk-phantom-liberty

Foto: CD Projekt

Idris Elba coby agent Solomon Reed v novince Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

0Zobrazit komentáře

Blízká budoucnost je plná zločinu, neonů a kybernetických vylepšení lidského těla. Videoherní Cyberpunk 2077 to všechno má – a proto je vlajkovou lodí svého titulního žánru a jednou z nejúspěšnějších her posledních let. Dílo od polských vývojářů ze studia CD Projekt Red, kteří stojí i za vynikající sérií fantasy her na hrdiny Zaklínač, nyní dostalo pořádnou dávku dopingu. Vyšlo totiž velké rozšíření hry s podtitulem Phantom Liberty.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty navyšuje už tak vysoké sázky původní hry. Do Night City totiž míří unesený vesmírný letoun s prezidentkou Nových Spojených států na palubě. Za její záchranou (nebo…?) se ale nevydáte jen s vámi vytvořenou postavou hackera/pouličního samuraje/kybernetického killera. O osud prezidentky se zajímá i agent Solomon Reed v podání Idrise Elby. Už základní hra mimochodem lákala na známou tvář a hlas, když v ní výraznou roli hrál Keanu Reeves.

Další hollywoodský herec je ale jen dílčím lákadlem rozšíření hry od CD Projektu. Napínavý špionážní příběh (nedávno uvedený parádním filmovým trailerem), nové postavy či rozšířená výzbroj a výbava jsou u velkého přídavku samozřejmostí. Zdaleka největším tahákem je však aktualizace Cyberpunku 2077 nazvaná prostě 2.0. Ta je dostupná i hráčům, kteří si rozšíření ještě nepořídili, zároveň je ale součástí Phantom Liberty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktualizace obměňuje a vylepšuje herní obsah a možnosti původní hry a tvoří pomyslnou definitivní edici Cyberpunku. Byť současně i trochu hořkou připomínku jeho nelehkých začátků. Cyberpunk 2077 totiž nebyl v měsících po svém vydání koncem roku 2020 stoprocentně doladěnou hrou. Dokonce si kvůli svému stavu vysloužil vyřazení z PlayStation Storu i soudní pře, jež vyústily v zaplacení pokuty CD Projektem. Jenže to už je dávná minulost.

Update 2.0 podle prvních ohlasů poskytuje vrcholný kyberpunkový zážitek a v kombinaci s novým obsahem Phantom Liberty tvoří skvěle hodnocenou kombinaci. Na serveru Metacritic atakují verze pro PC, PlayStation i Xbox devadesát bodů ze sta. Právě vydané rozšíření je zároveň jediným velkým dodatkem, kterého se Cyberpunk 2077 dočká. CD Projekt už hledí do budoucnosti – a v ní je nejen plnohodnotné pokračování kyberpunkové akce, ale třeba i pět nových Zaklínačů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Samorost a Amanita slaví 20 let i koncertem v Praze. Daří se nám, ale byznys je druhořadý, říká zakladatel

Jakub Dvorský a jeho herní studio Amanita Design si užívají krásné kulatiny. Součástí oslav bude i koncert v pražské MeetFactory.

Michal MančařMichal Mančař

jakub-dvorsky-amanita

Foto: Amanita Design

Jakub Dvorský, zakladatel studia Amanita Design

0Zobrazit komentáře

Vzpomínáte na Samorost? Tehdy ještě flashovou hru jste si ve webovém prohlížeči mohli prvně zahrát před dvaceti lety. Začal tak příběh českého studia Amanita Design, které se mainstreamové videoherní tvorbě dodnes vymyká. Jak svými hrami, tak přístupem vývojářů. Ale v jednom jsou přece jen tradiční – v tom, že 20. výročí je potřeba oslavit. Hry od Amanity tak pořídíte se slevami a v říjnu můžete v Praze zajít na amanití koncert.

Samorost patří mezi kultovní české hry. Tedy spíš hříčky, vždyť kouzelné kreslené dobrodružství o trpaslíkovi a jeho planetce jste dohráli za pár minut. Jenže i tak krátká doba vyslala tvůrce hry na úspěšnou pouť, která trvá už dvě dekády. Samorost a Amanita Design tak nyní slaví krásné kulatiny. „Za těch dvacet let se v herní sféře stalo strašně moc věcí, ale z našeho pohledu se vše ubírá po už dávno nastoupené pěšince,“ říká pro CzechCrunch zakladatel Amanity Jakub Dvorský.

„Technologie se posunuly úplně jinam, nastoupily mobily, množství firem vyvíjejících hry se zvýšilo snad tisícinásobně. Ale my stále děláme kreslené, ručně animované a příběhové hry. A příliš se nenecháváme ovlivnit šumem okolí. Samozřejmě řešíme technickou stránku věci a nové platformy, ale tvorba samotná se drží našich starých principů,“ popisuje nastavení svého studia Dvorský.

Nechceme firmu prodat nebo rozjet věci ve velkém. Finančně se nám daří od začátku, ale nestojíme o to. Chceme si dělat svoje srdcové projekty.

Při pohledu na portfolio Amanity lze jedině souhlasit. Vždyť po Samorostu přišly tituly jako Machinarium, Botanicula, Chuchel nebo Creaks a Happy Game. Všechny s jedinečnou, místy pohádkovou, jindy tajuplnou (či až hororovou!) atmosférou a výjimečným audiovizuálním zpracováním. Které kolikrát hrálo důležitější roli než samotná hratelnost založená obvykle na hádankách nebo délka hry.

Prakticky všechna díla Amanity byla navíc vřele přijata hráči i recenzenty. Což u videoher, které vybočují z mainstreamu, nebývá pravidlem. Ale pro domácí firmu to pravidlo bylo vlastně už od dvacet let staré prvotiny, jež vznikla coby Dvorského diplomová práce na UMPRUM. „První Samorost nevydělal žádné peníze, protože byl zadarmo. Ale i tak to byl průlom, protože jej hrály miliony, nebo dokonce desítky milionů lidí po celém světě.“

samorost-1

Foto: Amanita Design

První samorost byl flashová hříčka v prohlížeči. Ale dal vzniknou úspěchu, který trvá dvacet let

Jak zakladatel a vývojář vzpomíná, větší průlom – a tím pádem svobodu – přineslo Machinarium. Hry s roztomile robotickým hlavním hrdinou Josefem se prodalo přes 5,5 milionu kopií. Dosud jde o nejprodávanější hru studia. A byť vysoká hodnocení i solidní prodeje se staly tradiční známkou i další práce českých vývojářů, po celých dvacet let si Amanita zachovává punc nezávislosti. Jak té tvůrčí, tak finanční.

„My jsme nikdy nebyli startup. Myslím, že cílem startupu je něco rozjet v malém a pak firmu prodat. Nebo získat velkou investici a rozjet věci ve velkém. My nechceme ani jedno z toho. Finančně se nám daří prakticky od začátku a možnost věci rozjet ve velkém máme, ale nestojíme o to,“ vysvětluje Dvorský. „Chceme si dělat svoje srdcové projekty co nejlépe a podle vlastního uvážení. Byznys nás vždy zajímal až druhořadě jako prostředek k pokračování v tom, co děláme,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Poslední roky vkládáme část vydělaných peněz do akcií firem, včetně herních, které právě tu byznysovou ambici mají a chtějí exponenciálně růst. Je fajn, že tyhle firmy dělají velký byznys za nás a my si můžeme v klidu kutit naše hry,“ vysvětluje svůj přece jen ne úplně obvyklý pohled Dvorský. Ale neobvyklý neznamená neúspěšný, jak ukázala spousta let a spousta povedených her od dob Samorostu. Anebo i výsledky firmy za loňský rok s tržbami 66 milionů korun.

Dvacáté narozeniny je samozřejmě nutné pořádně oslavit, a tak Amanita Design jako narozeninový dárek svým příznivcům (či potenciálním budoucím fanouškům) přichystala dvoutýdenní slevovou akci na Steamu, Google Play i App Storu. Ve velkém výprodeji seženete všechny hry české firmy doslova za pár desetikorun. A to včetně zatím nejnovější Happy Game, která navzdory veselému jménu umí být pořádně psychedelicky strašidelná.

machinarium-amanita

Foto: Amanita Design

Robotická adventura Machinarium od českého studia Amanita Design

Tím ale připomínky dvou dekád jedinečných her nekončí. O obrazové a zvukové stránce titulů od Amanity už byla řeč – a oslavy přinesou právě i výjimečný audiozážitek. Už 3. října v pražské MeetFactory proběhne koncert hudebníka Tomáše „Floexe“ Dvořáka a kapely DVA, mimo jiné i dodavatelů hudby pro amanití hry. Zahrají průřez svou původní tvorbou i skladby z herních soundtracků. Vstupenky jsou v předprodeji na stránkách MeetFactory a v síti GoOut.

Po oslavách ale bude čas vrátit se zpátky do práce. „Momentálně máme aktivní čtyři týmy, které pilně pracují na svých projektech. Jediný z nich, který je oznámený, je z kartonu vyráběná adventura Phonopolis,“ připomíná Dvorský dílo trojice vývojářů Petr Filipovič, Eva Marková a Oto Dostál. Phonopolis bude i v kontextu kreativních inovací studia neobvyklým počinem, vůbec poprvé bude hra vyvedená v trojrozměrné grafice. Ačkoliv většinu obsahu tvůrci předem připravují ručně z papíru.

Ve Phonopolis se hráči postaví režimu autoritářského Vůdce, což se odráží i ve zpracování hry. To se totiž inspiruje uměním futurismu, konstruktivismu a suprematismu, tedy směry, které byly totalitním režimům historicky často blízké. Na výsledek neobvyklých spojení si ale budeme muset ještě počkat, hru čeká minimálně rok intenzivního vývoje. „Další projekty budeme oznamovat postupně, až přijde čas. Ale pochopitelně jsou to samé pecky,“ slibuje však s úsměvem Dvorský.

A jak vůbec sám zakladatel vnímá posun Amanita Design za dvacet let od Samorostu – který je mimochodem ke stažení zdarma? „Tehdy by mě samozřejmě ani nenapadlo, že bychom se mohli stát jedním z nejznámějších českých studií. Jinak už je to tak dávno, že na to skoro nevzpomínám. Mnohem raději se soustředím na aktuálně rozdělaný projekt. Vzpomínání je pro důchodce a tam ještě nejsem,“ uzavírá Jakub Dvorský.