Cyberpunk vyšel v tak špatném stavu, že si vývojáři z CD Projektu vysloužili žalobu. Zaplatí 40 milionů

Strašlivý start Cyberpunku 2077 už je dávná minulost, jenže kromě reputace zasáhl i akcie CD Projektu. A ten tak bude platit odškodné.

Michal MančařMichal Mančař

cyberpunk0

Foto: CD Projekt Red

Jednu z postav ve hře Cyberpunk 2077 ztvárnil Keanu Reeves

0Zobrazit komentáře

Dnes už je Cyberpunk 2077 opravený, upravený, vylepšený a vyleštěný do chromového lesku. Jenže když sci-fi akce od polského herního studia CD Projekt Red koncem roku 2020 vyšla, situace byla naprosto opačná. Především na konzolích ji sužoval extrémně špatný technický stav, kvůli kterému byla dokonce společností Sony vyřazena z obchodu PlayStationu. Bez ohledu na platformu jí navíc hráči i recenzenti vyčítali nesplnění slibů o herní náplni dystopického světa překypujícího futuristickými příběhy.

S nepovedenými videohrami se průmysl i publikum musí potýkat denně, situace Cyberpunku 2077 nicméně kromě reputace a recenzí zasáhla i akcie CD Projektu. Investoři polské společnosti proto krátce po premiéře podali na vývojáře několik žalob, které byly později sloučeny do jedné. Studio prý mělo o špatném stavu hry před vydáním vědět, ale nereagovalo na něj a akcionáře o něm neinformovalo. Kalifornský soud nyní předběžně posvětil vyřešení sporu vyplacením odškodného ve výši 1,85 milionu dolarů, v přepočtu přes 42 milionů korun.

Ty polští vývojáři zaplatí účastníkům hromadné žaloby, kteří akcie firmy proslavené herní sérií o Zaklínači pořídili mezi lednem a prosincem roku 2020. Silně tak pocítili propad hodnoty cenných papírů po vydání Cyberpunku, kdy klesly zhruba o třetinu. CD Projekt navíc na burze nadále padal, dosud se ani zdaleka nepřiblížil době předcyberpunkové. Na vrcholu koncem roku 2020 se jeho akcie obchodovaly za 443 polských zlotých, dnes stojí 133 zlotých (680 korun). Ačkoliv oproti létu je to mírný nárůst, tehdy dosáhly dlouholetého dna s hodnotou 82 zlotých.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě v úvodu zmiňovaného půlročního stažení z PlayStation Storu znamenal tragický start hry také hromadné vracení peněz nespokojeným hráčům. Tvůrci tak učinili ve více než 30 tisících případů. To se neshodovalo s tvrzením vývojářů, kteří Cyberpunk 2077 během sporu označili za „hotový a hratelný“. Protistrana podle zprávy magazínu Law360 jeho konzolové verze naopak označila jako „prakticky nehratelné“ kvůli „enormnímu množství bugů (technických chyb – pozn. red.)“ a soud jí dal za pravdu.

Spor investorů a CD Projektu se přitom měl dočkat vyřešení už před rokem, tehdy však stejný soud vyřešení žaloby zaplacením odškodného kvůli nedostatkům v dokumentech obou stran zamítl. Nyní už byly procesní náležitosti splněny, přesto jsou k definitivnímu zakončení procesu potřeba ještě další jednání, to finální je naplánované na červen. Přinejmenším ze strany CD Projektu nicméně zřejmě nepřijdou snahy o protahování nepříjemné aféry.

Cyberpunk 2077 byl totiž navzdory porodním bolestem extrémně úspěšný. Co se nedařilo po stránce technické, to se polským autorům povedlo prodejně. Za rok 2020 společnost vykázala rekordní výsledky, v obratu vyrostla čtyřikrát na 12 miliard korun, zisk 6,5 miliardy korun byl dokonce šestkrát vyšší oproti předchozímu roku. A postupně se i stav hry začal zlepšovat, vrátila se do PlayStation storu, dočkala se několika oprav i obsahových přídavků a 20 milionů prodaných kopií.

Dobrodružství ve futuristickém Night City navíc nedávno zažilo malou renesanci. K ní pomohla nejen další velká aktualizace, ale také vydání adrenalinem a dospělou akcí nabitého anime na Netflixu s podtitulem Edgerunners. V září loňského roku tak Cyberpunk hlásil téměř 90 tisíc souběžně aktivních hráčů, tedy nejvyšší hodnotu od premiéry, na Steamu se dostal do pozice nejprodávanějšího titulu i do top 10 nejhranějších her, několik dnů v řadě dokázal napříč platformami přilákat pokaždé alespoň milion nových i vracejících se hackerů.

Další plusové body mu v budoucnu přihraje i chystané rozšíření Phantom Liberty, které po vzoru původní hry ukáže virtuálního dvojníka slavného herce. V základním titulu hráče doprovázela postava s tváří a hlasem Keanu Reevese, v přídavku se v digitální roli objeví Idris Elba. A už teď se ví, že CD Projekt pracuje na plnohodnotném pokračování Cyberpunku. Bude to navíc jen jeden z mnoha titulů ve velkolepých vizích, v nichž nechybí ani další Zaklínači – včetně zbrusu nové trilogie oblíbených fantasy her. V takových plánech se i nějaká žaloba ztratí.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

PlayStationů je po dvou letech konečně dost. Sony odhalilo milionové prodeje i nový ovladač

Konzolí se už prodalo přes 30 milionů, pět z toho za poslední měsíc. Nedostatek je tak zažehnán a hráči mohou vyhlížet nový ovladač i VR set.

Michal MančařMichal Mančař

sony-playstation-leonardo-dualsense

Foto: Sony

Klasický ovladač pro PlayStation 5 DualSense a dva přístupnější přístroje Leonardo

0Zobrazit komentáře

Právě probíhající veletrh elektroniky CES v Las Vegas je místem, kde se technologičtí giganti pravidelně předhánějí v představování zajímavějších novinek. Povětšinou se jedná o nové přístroje, někdy ale nadchnou i prostá prohlášení. Zástupci Sony tak své příznivce potěšili oznámením, že více než dva roky po uvedení konzolí PlayStation 5 na trh konečně zvládají obrovitánskou poptávku, kvůli níž bylo herní zařízení nové generace dlouho nedostatkovým zbožím.

„Oceňujeme podporu a trpělivost, kterou naše komunita projevila během posledních dvou let, kdy jsme čelili bezprecedentnímu zájmu a globálním výzvám. Každý, kdo shání PlayStation 5, by to ode dneška měl mít v obchodech po celém světě mnohem snazší,“ prohlásil během prezentace Sony Interactive Entertainment na veletrhu CEO společnosti Jim Ryan.

„Také je mi potěšením oznámit, že prosinec byl prodejně nejúspěšnějším měsícem pro PlayStation 5. Celkově jsme prodali více než 30 milionů konzolí,“ dodal Ryan. To je skutečně strmý nárůst – a zřejmě nejsilnější důkaz rostoucí schopnosti naplňovat poptávku po PlayStationu páté generace. Jen začátkem listopadu totiž Sony oznamovalo pětadvacet milionů prodaných kusů zařízení, které se hráčům představilo na podzim roku 2020.

V následujících dvou letech byl nicméně pátý PlayStation extrémně nedostatkovým zbožím, zájemci na něj často čekali i několik měsíců. Anebo si jej pořídili u překupníků za výrazně vyšroubovanou cenu. Stejně jako mnoho dalších odvětví a produktů i výrobu konzole sužoval nedostatek čipů, přesto silná poptávka udělala z PlayStation 5 nejrychleji prodávanou konzoli Sony.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Šéf videoherní divize japonského konglomerátu ve svém vystoupení tak potvrdil příznivé zprávy, které české obchody hlásily už před vánoční sezonou. Domácí zákazníci si mohou PlayStation pořídit prakticky kdekoliv od Alzy až po Xzone. Tedy s důležitým dodatkem, že pouze v takzvaném bundlu, tedy v kombinaci zařízení s přibalenou hrou. Dva největší loňské hity FIFA 23 nebo i námi fantasticky hodnocený God of War: Ragnarök rozhodně nejsou k zahození, nemusí se však trefit do vkusu každému.

Příznivé zprávy o dostupnosti nextgen konzole navíc Sony doplnilo odhalením nového ovladače. Ten prezentuje pod kódovým označením Leonardo a s jeho pomocí chce videoherní zábavu poskytnout ještě rozsáhlejšímu publiku. Byl totiž navržen pro co největší přístupnost i pro hráče s handicapem. Oproti klasickým gamepadům tvarovaným pro obouruční úchop a doplněným drobnými tlačítky je Leonardo kruhové zařízení s velkými ovládacími prvky, jejichž funkci lze snadno upravit.

sony-leonardo

Foto: Sony

Ovladač s krycím jménem Leonardo se přizpůsobí potřebám nejen handicapovaných hráčů

„Ve spolupráci s experty a organizacemi, jež se tématu přístupnosti věnují, jsme vytvořili konfigurovatelný ovladač, který pomáhá řešit výzvy, jimž čelí hráči s omezenými možnostmi pohybu. Řeší například problém s nemožností držet po delší dobu běžný ovladač, stisk tlačítek nebo optimální rozložení prstů na gamepadu,“ popisuje nový způsob ovládání Hideki Nišino z vedení Sony Interactive Entertainment.

Leonardo umí ovládat PlayStation 5 sám o sobě, k čemuž slouží do kruhu umístěná tlačítka a větší variace na klasickou páčku, jejíž polohu lze také nastavit. Navíc není potřeba jej držet, stačí ho položit na stůl. Jako jeden ovladač lze používat i dva současně zkombinované přístroje, případně lze kruhové zařízení nebo jejich dvojici propojit i s gamepadem DualSense. Například aby mohl v ovládání hry handicapovanému hráči někdo pomoci. Stejně tak má být Leonardo kompatibilní s přístroji třetích stran prostřednictvím čtveřice aux portů.

„Neexistuje žádný jediný správný způsob, jak se má Leonardo používat. Chceme hráčům dát možnost upravit si ho podle vlastních potřeb,“ prohlásil jeden z jeho designérů So Morimoto. Leonardo je nicméně stále ve vývoji, uvedení na trh se teprve dočká. Už za pár týdnů by se ale mezi hráče měla dostat nová generace sady pro virtuální realitu PSVR2.