Cyklisté jsou v Brně vítáni. Sdílená kola na kratší trasy se osvědčila, město je dál nabídne zdarma

Další čtyři roky si obyvatelé či návštěvníci Brna budou moct užívat jízdu na sdílených kolech zdarma. Město na projekt pošle 2,4 milionu každý rok.

Iva BrejlováIva Brejlová

Rekola Brno

Foto: Rekola

Brno nabídne kratší jízdy na sdílených kolech zdarma

0Zobrazit komentáře

Půlhodinka dvakrát denně v sedle kola, o které se nemusíte starat, jen ho správně zaparkovat – takovou nabídku aktuálně prodloužilo Brno pro lidi, kteří se ve městě pohybují. Na čtyři následující roky uzavřelo dohodu s firmami Nextbike a Rekola, které dopravní prostředky poskytnou. Rozpočet projektu je 2,4 milionu korun pro každý rok.

„Nově je možné jej navýšit až na čtyři miliony korun. Aby město jízdu proplatilo, je nutné odstavit sdílené kolo na místě k tomu určeném. Podobně jako u koloběžek,“ uvádí radní Petr Kratochvíl. Aktuálně je v Brně téměř 400 parkovacích míst, přibýt mají další.

Bikesharing už si město vyzkoušelo. Začalo ho dotovat loni a posílalo na něj peníze mezi dubnem a zářím s tím, že jde o pilotní provoz. Za tu dobu lidé uskutečnili 102 tisíce jízd. Podle plánu mobility Brna s názvem Brno in Motion trvala průměrná délka jízdy šestnáct minut a přinesla 9,8 tisíce nových uživatelů bikesharingu.

Kratochvíl říká, že počet jízd znamená, že o projekt je zájem. „Rozhodli jsme se proto tuto službu vysoutěžit na čtyři roky. Naším cílem je také dostat lidi z aut. Ale na to má samozřejmě vliv i počasí, fyzická kondice lidí nebo geografie města,“ připouští.

K bezplatné projížďce stačí mít aplikaci poskytovatele a pohybovat se na území města, po třiceti minutách se případný příplatek účtuje při ukončení jízdy.

Město už při zavádění pilotního provozu uvedlo, že chce vedle podpory cyklistické dopravy využít i informace, které tím získá: kam lidé na kole často jezdí a na která místa ve městě se má při plánování cykloopatření prioritně zaměřit. S tím, že chce v budoucnu zlepšit infrastrukturu a zajistit bezpečnější a pohodlnější průjezd městem.

Brno tak následuje hlavní město, které si podobný projekt také nejprve vyzkoušelo v pilotním provozu a následně jej též prodloužilo. Systém Prahy je ale navázaný na kartu na MHD Lítačka s platným kuponem, nabízí dvakrát patnáct minut a po Rekolech a Nextbiku požaduje, aby dopravní prostředky byly dostupné v naprosté většině stanic metra.

Podle marketingového ředitele Rekol Jana Střechy se s projektem zvedl počet výpůjček a zkrátila se doba jejich trvání. „V kombinaci s daty z pilotního programu propojení bikesharingu s Lítačkou je navíc vidět, že lidé si kola skutečně půjčují nejvíce v uzlech MHD,“ dodal k půjčování.

Projekt v Brně začne po podepsání dohody a uplynutí zákonných lhůt. Potrvá nejdéle do 30. listopadu 2026.

S přispěním ČTK

Rubriku Startupy podporujíjt-retina