Další část železnice na pražské letiště se rýsuje. Využije 3D plánování, které předchází chybám a šetří peníze
Obzvláště v létě dostává cesta na letiště nové rozměry. Nejen kvůli horku, které hlavní město sužuje, ale i proto, že právě v létě je hlavní turistická sezóna a logicky tudy proudí nejvíce lidí. Zapomeňme na chvíli na to, že covid toto pravidlo trochu poupravil. Praha je kromě Dublinu jedinou evropskou metropolí, kde se není možné z centra dostat vlakem na letiště. V příštích letech by se to mělo změnit. A už teď k tomu vedou dílčí kroky. Tím posledním je nyní zpráva o výběru projektanta nového terminálu a trati k letišti – a součástí budou i tunely.
Trasa povede částečně podél trasy Pražského okruhu a dálnice D7, která vede kolem Slaného do Chomutova. Nedojede ale až tam, stočí se k Terminálu 1 a 2. Každopádně dohromady bude mít čtyři kilometry, které vzniknou mezi zastávkami Praha-Ruzyně a Praha-Letiště Václava Havla. Tunely by měly na trase vzniknout dva, oba budou hloubené a dvoukolejné.
První bude mít 119 metrů a povede před novým terminálem na Dlouhé Míli. Nad ním by měla vést nová komunikace, autobusový terminál a parkoviště P+R. To vše také v blízkosti obchodního domu Šestka, příletové a vzletové dráhy a také Pražského okruhu. Za terminálem bude následovat druhý tunel s 83 metry, nad kterým povede silnice K Letišti. S výstavbou by se mělo začít v roce 2024 – a potrvá čtyři roky.
Zakázku, kterou vypsala Správa železnic, vyhrála česká pobočka společnosti AFRY společně se švédskou sesterskou firmou AF Infrastructure. „Dlouhá Míle bude důležitý dopravní terminál s železniční zastávkou a možností přestupu na městské i příměstské autobusy, výhledově i na tramvaje,“ uvádí jednatel AFRY Petr Košan.
„Významně rozšíří infrastrukturní výbavu širšího území letiště, protože poskytne parkoviště P+R s kapacitou přes tisícovku stání na úrovňovém parkování, až dva tisíce aut v případě vybudování parkovacího domu,“ doplňuje. Kromě tramvají by zde v budoucnu měl být i spoj na příměstskou autobusovou zastávku.
AFRY nabídla v soutěži 109,9 milionu korun, což je téměř o deset milionů méně, než byla předpokládaná cena. Společnost nicméně dodala, že cena byla jen zhruba šedesátiprocentním kritériem – rozhodovaly například také zkušenosti. Na starosti bude mít firma dokumentaci pro stavební povolení trati i železniční zastávky Dlouhá Míle. Při stavbě bude mít na starosti dozor.
Součástí zakázky bude digitální model stavby, takzvaný BIM (Building Information Modeling neboli informační modelování staveb). V zásadě jde o 3D model stavby, který ale dokáže projekt „ohlídat“, a to při stavbě i její správě. 3D model přitom může kontrolovat spousta lidí – od projektanta přes investora, architekta, inženýra, dodavatele, správce stavby až po úřady. Ti všichni navzájem sdílejí veškeré informace o dodaném materiálu, ceně i termínech. Skrze kontrolu projektu by měli dospět k co nejlevnějšímu a zároveň nejlepšímu projektu.
Model má ale ještě jednu výhodu. Pokaždé, kdy se schyluje k nějakému problému, BIM to zavětří a měl by na to být schopen také upozornit. Systém dokáže odhalit, jestli bude projekt odolávat přívalovému dešti, silnému větru, narušené statice i špatně nainstalovaným dveřím.
Pracovat s BIM je díky neuvěřitelné úspoře (nejen peněz, ale často i času) ve veřejných zakázkách v několika státech povinné. Příkladem je třeba Velká Británie, Norsko, Finsko, Dánsko nebo Francie. Mluví se o něm ale i v Česku. Trať mezi zastávkami v Ruzyni a samotným letištěm teď ukážou, jak to celé funguje v praxi.
Do Kladna vede cesta přes 20 samostatných staveb
Celou trasu z Masarykova nádraží do Kladna s odbočkou na letiště by lidé mohli začít využívat v roce 2029. Pracuje se na několika úsecích, jediným hotovým je přitom ten, který vede přes rekonstruovaný Negrelliho viadukt. Už příští rok by se mohlo začít rovněž s úpravou nejstaršího nádraží v Praze. Na Masaryčce vzniknou dvě nové koleje právě kvůli trase na letiště, chystají se ale například i nové vchody, nádraží by se také mělo napojit na novou výstavbu v režii Penty.