Další konkurence pro McDonald’s. Po Five Guys chce do Česka i fast food s hranatými burgery Wendy’s

Wendy’s míří do Evropy. Do konce roku 2025 tu chce otevřít padesát restaurací, v následujícím desetiletí až 400. Na mapě je přitom i Česko.

Eliška NováEliška Nová

wendys

Foto: Wendy’s

Další fast food míří do Česka, tentokrát Wendy’s

0Zobrazit komentáře

Hamburgery s hranatým masem nebo jejich kuřecí či vegetariánská verze by měly brzy dobýt Česko. Globální řetězec rychlého občerstvení Wendy’s chystá velkou expanzi do Evropy. Na mapě zemí, kde by chtěl mít třetí největší fast food svoji pobočku, je přitom i Česko. Nyní společnost hledá franšízanty.

Když loni dorazil na český trh řetězec Popeyes, stály se před ním fronty ještě několik týdnů poté. Od doby, kdy Česko naposledy dostalo novou pobočku fast foodu, o kterém si navrátivší ze zahraničí vyprávěli, uplynula dlouhá doba. Kuřata z Popeyes to zřejmě prolomila. Příchod do Česka oznámil také burgerový mistr v rychlém občerstvení Five Guys, jehož pobočka by se už na podzim měla objevit v pražském Máji. Teď zájem ohlásilo také Wendy’s.

„Česko je díky svému silnému trhu, velké tradici rychlého občerstvení a výborné geografické poloze ideální základnou pro naši expanzi v Evropě. Proto jsme ho zařadili mezi několik prvních zemí, kam chceme expandovat,“ uvádí šéf společnosti Wendy’s pro Evropu Michael Clarke.

wendys

Foto: Wendy’s

Wendy’s chystá vstup do Česka

Fast food, který pochází z amerického Columbusu, je na starém kontinentu zatím jen v Gruzii a Velké Británii, kam se značka vrátila v roce 2021, tedy po více než dvaceti letech. Nyní plánuje vstoupit do Španělska, Francie, Portugalska, Rumunska, Irska nebo třeba Polska. A součástí této expanze je také Česko. Dohromady by v Evropě mělo v následujícím desetiletí vzniknout až 400 restaurací, prvních padesát by se mělo otevřít do konce příštího roku.

Společnost ve všech těchto zemích nyní hledá franšízanty, přičemž nejdál je v Irsku a Rumunsku, kde by mělo v blízké době dojít k podepsání prvních smluv. Zahraniční trhy představují pro Wendy’s zhruba sedmdesát procent plánované expanze značky do roku 2025. Po celém světě má nyní firma na sedm tisíc restaurací.

Značka, která má v logu copatou zrzavou holčičku, je známá právě pro své hranaté burgery, které se podávají rovnou z grilu. Specialitou je také chilli, pečené brambory, čerstvě připravené saláty či dezert Frosty.

Přes sto tisíc zachráněných balíčků potravin v Penny či Starbucks. Český projekt bojuje proti plýtvání

Díky platformě Nesnězeno mohou podniky nabídnout se slevou jídlo, které by se jinak vyhodilo. Společně s Maďary navíc expandují.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nesnezeno-penny

Foto: Nesnězeno

Jakub Henni (vpravo), zakladatel Nesnězeno, které bojuje proti plýtvání jídlem

1Zobrazit komentáře

Plýtvání potravinami je globální problém – až třetina veškerého vyprodukovaného jídla na světě se vyhodí. Česká platforma Nesnězeno ve spolupráci s několika tuzemskými řetězci už několik let ukazuje, jak se dá zbytečnému vyhazování potravin alespoň částečně zabránit. Jen v Penny, se kterým zahájila spolupráci loni v dubnu, se povedlo prodat přes sto tisíc balíčků, v rámci kterých zákazníci dostávají zboží, jemuž se blíží datum spotřeby. Další desítky tisíc prodaných balíčků hlásí také kavárenská síť Starbucks. Celkově se dosud Nesnězenu podařilo v Česku zachránit přes půl milionu potravinových balíčků.

Princip fungování celé platformy je jednoduchý. Zákazník si v aplikaci nebo na webu zvolí nejbližší prodejnu Penny, pobočku Starbucks či dalších partnerů, mezi které se řadí restaurace, kavárny či hotely jako Hilton, Paul, La Donuteria, Minit, Forky’s, Trdlokafe, Cukrářství Martinák či Goodlok, a objedná si předpřipravený balíček potravin. Třeba v případě Penny se v něm nejčastěji nachází pečivo, ovoce, zelenina nebo mléčné výroby, jimž se blíží datum spotřeby. Minimální hodnota jednoho balíčku v tomto supermarketu činí 160 korun, přičemž k vyzvednutí je za 79 korun, takže jde o slevu padesát procent.

Nesnězeno spustilo s Penny pilotní projekt loni v dubnu, načež se celý program díky silné poptávce rozšířil až do současných dvou set prodejen po celém Česku. Nakupovat zvýhodněné balíčky brzy procházejících potravin tak mohou zákazníci v téměř polovině obchodů Penny, kde se i díky této spolupráci mají každý den ušetřit téměř tři tuny potravin. „Úspěch spolupráce ukazuje, že záchrana jídla je velmi účinným nástrojem ke snižování nadbytků pro mezinárodní prodejce, jako je právě Penny,“ říká Jakub Henni, spoluzakladatel Nesnězeno, které se předloni spojilo se svým maďarským konkurentem Munch.

munch-founders-min

Foto: Nesnězeno

Zakladatelé platformy Munch s Jakubem Hennim z Nesnězeno (uprostřed)

Munch založili v roce 2020 Botond Zsoldos, Bence Zwecker, Albert Wettstein a Kirill Perepelica a také jejich platformu využívají restaurace, pekárny, obchody s potravinami či hotely k prodeji svých nespotřebovaných potravin za snížené ceny. V listopadu 2022 se český a maďarský projekt propojily. Společně aktuálně mají přes 3,5 tisíce partnerů, se kterými zachránili v Česku, na Slovensku a v Maďarsku více než 2,5 milionu balíčků potravin.

Munch je stoprocentním majitelem Nesnězena. Začátkem letošního roku firmy oznámily další investiční kolo od fondů z Velké Británie a Spojených států, projekt je zatím v červených číslech.

Úspěšně se v Česku rozvíjí také spolupráce s řetězcem Starbucks, kterou Nesnězeno zahájilo už v roce 2020. Šlo o jeden z prvních řetězců, které se k platformě připojily, a do dnešního dne v rámci osmdesáti poboček v pěti českých městech prodal svým zákazníkům přes 35 tisíc balíčků. Jejich součástí jsou nejen kávové produkty, ale také třeba zákusky a další. Jakub Henni navíc připomíná, že přeprodávání jídel, která by jinak skončila v koši, může některým podnikům vygenerovat příjmy třeba i v hodnotě měsíčního platu zaměstnance.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Před několika týdny do Česka vstoupil další hráč v této oblasti, dánský projekt Too Good to Go, který funguje již v osmnácti zemích. Od svého spuštění v roce 2016 měl pomoci zachránit před plýtváním více než 330 milionů jídel a tvrdí, že s 95 miliony registrovaných uživatelů a 160 tisíci aktivními partnery provozuje největší světový trh s přebytečnými potravinami. Pořídit si v jeho aplikaci mohou zákazníci takzvané dobrovaky, do nichž podniky dávají různé potraviny, které jim zbyly. Zapojené jsou cukrárny Myšák či La Donuteria, pekárny Krafin, italské restaurace Palatino & Nominanza nebo dejvické bistro Šodó a kavárny Costa Coffee.

Co na příchod nového konkurenta říká Jakub Henni z Nesnězeno? „Naším hlavním konkurentem je plýtvání jídla samotné. Proto vítáme každý projekt, který nám, ať už přímo nebo nepřímo, konkuruje. Máme všichni před sebou hromadu práce, než se nám podaří situaci ohledně plýtvání jídla v Česku zlepšit. Odlišujeme se především v silném pokrytí v regionech, aktuálně jsme v sedmi a do příštího roku bychom chtěli být ve všech krajích,“ říká šéf projektu, který společně s Munchem působí v Česku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku a chystá se do dalších zemí střední a východní Evropy.