Další metro pro hlavní město? Praha Sobě chce prověřit vybudování okružní linky metra O
Uskupení Praha Sobě, které je součástí pražské koalice, navrhne prověření možnosti stavby okružní linky metra s označením O. Novinářům to dnes řekli jeho zástupci, podle kterých by linka odstranila nutnost jezdit v některých trasách přes centrum, ulevila přetíženým úsekům metra, zjednodušila dojíždění do práce pro Středočechy a napojila na systém MHD plánovanou novou zástavbu. Náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) řekl, že letos radě města předloží zadání studie proveditelnosti stavby.
Nová linka by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Scheinherr uvedl, že podle prvotního návrhu by linka měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic, první část mezi Podbabou a Čakovicemi by měla 26 kilometrů s 18 stanicemi.
Okružní linka by podle náměstka výrazně zkrátila cesty MHD mezi sousedními částmi Prahy a zároveň zajistila napojení na veřejnou dopravu pro oblasti s plánovanou výstavbou, kde by mělo v dalších dekádách vzniknout bydlení pro více než čtvrt milionu lidí. „Už při současné poptávce by linka metra přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo 150 tisíc cestujících denně,“ řekl Scheinherr. Dodal, že v budoucnu by to mohl být i dvojnásobek.
Náměstek plánuje letos městským radním předložit zadání podrobné studie proveditelnosti linky O. Scheinherr doplnil, že předběžně o možnosti jednal s některými koaličními partnery a se zástupci městských organizací. „Všichni se shodují, že je důležité, aby Praha pokračovala v rozvoji a neuvízla v tom, že dobudujeme metro D a nebudeme mít žádné pokračování,“ řekl. Doplnil, že studie by mohla být hotova v roce 2025 a pokud by vše šlo bez problémů, stavební povolení k první jižní části linky by mohlo město mít v roce 2033.
Náklady na okružní linku se podle Scheinherra nyní nedají odhadnout, protože bude záležet i na použitých technologiích a dá se například předpokládat, že by metro mohlo v mnohem větší části jezdit po povrchu. „Šlo by samozřejmě o jednu z největších investic v historii města, ale není to nic, co bychom nezažili, Praha byla schopna vybudovat i tři linky metra najednou,“ řekl.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNáměstek primátora pro finance Pavel Vyhnánek (Praha Sobě) řekl, že na rozšiřování metra by se měl finančně podílet stát. Dodal, že město hromadilo peníze, ale nepřipravovalo projekty. „Tady se historicky dělo, že město hromadí peníze, pak teprve chystá projekt a až po letech, kdy ty peníze ztratily někdy i desítky procent hodnoty, ten projekt realizuje,“ řekl.
Město v současnosti čeká na stavební povolení pro stavbu prvního úseku čtvrté linky metra D, který má měřit asi deset kilometrů a propojí Pankrác a Písnici. V budoucnu má být postaven další úsek z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena linky D je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun.
Dnes jsem představil vizi okružního metra – Metro O. Musíme Prahu připravit na to, co ji čeká. Chci Prahu, kde se všem bude dobře žít, i když nás tady bude třeba o tři sta nebo čtyři sta tisíc víc. Chci město, kde se lidé rychle a pohodlně dostanou, kam potřebují. pic.twitter.com/q3VXH2Jp1Y
— Adam Scheinherr (@Adam_Scheinherr) February 10, 2022
S přispěním ČTK.