Další soumrak ve světě solární mobility. Německé Sono zařízlo vývoj svého sluncem poháněného vozu
Důvodem je nedostatek financí, kvůli čemuž nebyla firma schopna dostat finální produkční verzi do výroby.
Měl se stát prvním sériově vyráběným dostupným elektromobilem, který využívá sílu slunce i filtraci z mechu. Místo toho však Sion od firmy Sono Motors zaujme pozici po boku neúspěšných startupových projektů, které nebyly schopny své velké vize přetavit v realitu z důvodu chybějících investic.
Německý startup Sono Motors v posledních šesti letech pracoval na relativně unikátním projektu solárního elektromobilu, který byl koncipován tak, aby byl dostupný širokým masám. To jej odlišovalo od nizozemského Lightyearu, který vyvíjel elektromobil s podobnou technologií, jeho cena však byla stanovena na téměř šest milionů korun. Bohužel však podobně jako v Lightyearu ani v Sono Motors nedokázali naplnit slibované cíle.
Zatímco Lightyear ukončil produkci svého extrémně drahého solárního elektromobilu krátce po jejím začátku, v Sono Motors se k rozjetí produkce ani nedostali. Problémy naznačila již crowdfundingová kampaň s příznačným jménem SaveSion, která byla spuštěná v prosinci minulého roku.
Bohužel ani mobilizace držitelů rezervací a celé komunity, která se okolo projektu formovala, nepomohla. Kampaň byla neúspěšná a Sono nebylo schopné najít dostatečné množství financí na poslední fázi projektu, tedy dotažení již hotové produkční verze do sériové výroby. Zakladatelé Jon Christians a Laurin Hahn proto neměli jinou možnost než hodit ručník do ringu.
Podle Hahna šlo o velmi těžké rozhodnutí, jelikož firma držela 45 tisíc rezervací a předobjednávek. Pro zakladatele Sono Motors se však nejedná o úplný propadák. Mimo vývoje solárního vozu se totiž projekt začal v posledních letech soustředit i na implementace solárních technologií pro potřeby třetích stran. V tomto ohledu již Sono spolupracuje s partnery, jako je MAN či Chereau, kterým dodává solární řešení pro jejich nákladních vozy a přívěsy.
Podle vyjádření společnosti je práce na podobných zakázkách výrazně jednodušší než vývoj vlastního solárního vozítka, na které padlo až 90 procent veškerého kapitálu, který měl startup k dispozici. Proto se podnik nyní vydá touto cestou a začne s dodávkami hardwaru, elektroniky i softwaru B2B partnerům ve velkém. Těch má mít firma víc než dvacet, přičemž se jedná o podniky z USA, Evropy i Asie.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Vedle nešťastných držitelů rezervací ovšem konec projektu Sion znamená také nutnost podívat se po novém zaměstnání pro tři stovky zaměstnanců, pro které již není práce. Kam půjdou dále, je ovšem otázkou. Projektů vyvíjejících solární elektromobil je totiž jako šafránu.
Mimo bankrotujícího Lightyearu, který však hodlá znovu povstat z popela a začít pracovat na dalším, tentokrát daleko dostupnějším vozidle, je v nabídce například projekt futuristického vozítka Aptera, dále startup Squad Mobility vyvíjející solární městské přibližovadlo či projekt Henrika Fiskera jménem Ocean.