Další soumrak ve světě solární mobility. Německé Sono zařízlo vývoj svého sluncem poháněného vozu

Důvodem je nedostatek financí, kvůli čemuž nebyla firma schopna dostat finální produkční verzi do výroby.

sono-sion1

Foto: Sono Motors

Solární elektromobil od Sono Motors před rodinným domem zůstane jen vizualizací

0Zobrazit komentáře

Měl se stát prvním sériově vyráběným dostupným elektromobilem, který využívá sílu slunce i filtraci z mechu. Místo toho však Sion od firmy Sono Motors zaujme pozici po boku neúspěšných startupových projektů, které nebyly schopny své velké vize přetavit v realitu z důvodu chybějících investic.

Německý startup Sono Motors v posledních šesti letech pracoval na relativně unikátním projektu solárního elektromobilu, který byl koncipován tak, aby byl dostupný širokým masám. To jej odlišovalo od nizozemského Lightyearu, který vyvíjel elektromobil s podobnou technologií, jeho cena však byla stanovena na téměř šest milionů korun. Bohužel však podobně jako v Lightyearu ani v Sono Motors nedokázali naplnit slibované cíle.

Zatímco Lightyear ukončil produkci svého extrémně drahého solárního elektromobilu krátce po jejím začátku, v Sono Motors se k rozjetí produkce ani nedostali. Problémy naznačila již crowdfundingová kampaň s příznačným jménem SaveSion, která byla spuštěná v prosinci minulého roku.

Bohužel ani mobilizace držitelů rezervací a celé komunity, která se okolo projektu formovala, nepomohla. Kampaň byla neúspěšná a Sono nebylo schopné najít dostatečné množství financí na poslední fázi projektu, tedy dotažení již hotové produkční verze do sériové výroby. Zakladatelé Jon Christians a Laurin Hahn proto neměli jinou možnost než hodit ručník do ringu.

sono-sion2

Foto: Sono Motors

Společnost se chce soustředit na solární řešení pro B2B partnery

Podle Hahna šlo o velmi těžké rozhodnutí, jelikož firma držela 45 tisíc rezervací a předobjednávek. Pro zakladatele Sono Motors se však nejedná o úplný propadák. Mimo vývoje solárního vozu se totiž projekt začal v posledních letech soustředit i na implementace solárních technologií pro potřeby třetích stran. V tomto ohledu již Sono spolupracuje s partnery, jako je MAN či Chereau, kterým dodává solární řešení pro jejich nákladních vozy a přívěsy.

Podle vyjádření společnosti je práce na podobných zakázkách výrazně jednodušší než vývoj vlastního solárního vozítka, na které padlo až 90 procent veškerého kapitálu, který měl startup k dispozici. Proto se podnik nyní vydá touto cestou a začne s dodávkami hardwaru, elektroniky i softwaru B2B partnerům ve velkém. Těch má mít firma víc než dvacet, přičemž se jedná o podniky z USA, Evropy i Asie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle nešťastných držitelů rezervací ovšem konec projektu Sion znamená také nutnost podívat se po novém zaměstnání pro tři stovky zaměstnanců, pro které již není práce. Kam půjdou dále, je ovšem otázkou. Projektů vyvíjejících solární elektromobil je totiž jako šafránu.

Mimo bankrotujícího Lightyearu, který však hodlá znovu povstat z popela a začít pracovat na dalším, tentokrát daleko dostupnějším vozidle, je v nabídce například projekt futuristického vozítka Aptera, dále startup Squad Mobility vyvíjející solární městské přibližovadlo či projekt Henrika Fiskera jménem Ocean.

Studentské sdílené vozy Uniqway končí. Škoda nenašla další partnery, kteří by je financovaly

Česká carsharingová platforma pro studenty přilákala zhruba šest tisíc uživatelů. Nenašel se ale životaschopný model, proto končí.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

uniqway_-1

Foto: Škoda Auto

Uniqway je platforma pro sdílení automobilů zaměřená na studenty

0Zobrazit komentáře

Od roku 2018 jezdila ulicemi Prahy auta, která sloužila primárně studentům vysokých škol. ČVUT, ČZU a VŠE se tehdy spojily s inovační laboratoří Škody Auto a společně spustily carsharingovou platformu Uniqway. V její flotile se postupně objevilo šestatřicet vozidel značky Škoda, která mohly využívat studenti a zaměstnanci vybraných škol. Celý projekt čtyři roky financovala zmíněná inovační laboratoř Škoda Auto DigiLab, která však na další rozvoj nenašla partnery, a proto se rozhodla celý projekt ukončit, jak její zástupci potvrdili pro CzechCrunch.

„Škoda v uplynulých čtyřech letech financovala první a jedinou carsharingovou platformu pro studenty. Uniqway jako pilotní platforma však nenašla nové externí partnery pro další financování a růst. Proto bylo rozhodnuto službu Uniqway pozastavit,“ uvedl za Škodovku Martin Ježek. „Škoda kromě financí poskytla cenné praktické zkušenosti v oblasti rozvoje podnikání a kompetence v provozování carsharingové služby studentskému týmu, který tvoří více než 60 studentů z partnerských univerzit,“ dodal.

Za celým projektem stojí Škoda Auto DigiLab, v rámci něhož mladoboleslavská automobilka rozvíjí a testuje služby a řešení pro mobilitu budoucnosti. Jednou z nich byl i studentský carsharing Uniqway, do kterého se během čtyř let zaregistrovalo zhruba šest tisíc uživatelů s průměrným věkem 24 let. Využívat mohli celkem 36 vozů, mezi nimiž byly modely Škoda Citigo-e, Scala, Fabia a také Enyaq Coupé RS iV. Auta bylo možné půjčovat si a vracet přes mobilní aplikaci u zmíněných univerzit a jejich kolejí i v mnoha dalších zónách po celém hlavním městě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Studenti platili od čtyř korun za minutu, přičemž minimální cena každé rezervace byla stanovena na 99 korun a prvních dvacet ujetých kilometrů bylo v ceně. Celá služba byla i tak dlouhodobě ztrátová a dotovala ji Škoda Auto DigiLab. Ta od začátku říkala, že projekt nemá být ziskový. Původně bylo v plánu se dostat na provozní nulu a rozšířit se do jiných měst a za hranice. „Naším cílem není na tomto projektu vydělávat peníze, chceme studentům umožnit vytvářet novou mobilitu. Ale neděláme jen pražskou službu, chceme do budoucna další české a evropské univerzity,“ říkala v roce 2018 tehdejší šéfka DigiLabu Jarmila Plachá.

Tyto plány nakonec nevyšly. Služba se rozšířila akorát kousek za Prahu do Kladna a Mladé Boleslavi, kde je Škoda Auto Vysoká škola. Sdílení aut nicméně automobilka úplně neopouští. V rámci své inovační laboratoře i nadále provozuje platformu HoppyGo, v rámci níž je k dispozici k zapůjčení přes 1 500 vozů. Na rozdíl od Uniqway navíc HoppyGo našlo životaschopný byznys model a podle svého posledního vyjádření se předloni přetočilo do zisku.