Daniel Vávra, Ivan Bartoš, tvůrce Tetrisu i přehlídka nových českých her. Praha přivítala konferenci GDS
Game Developers Session je herní akce světového významu. Vystoupili na ní mimo jiné Brian Fargo, Josh Sawyer, Marek Španěl i zástupci Nintenda.
Kongresové centrum na pražském Vyšehradě se v pátek a sobotu proměnilo na místo zaslíbené videohrám. A to jak těm novým a teprve vznikajícím, tak zástupcům titulů, které už oslavily světový úspěch. Proběhla zde tradiční konference Game Developers Session, jež byla přehlídkou českého i zahraničního herního průmyslu a jeho tvorby.
Už jedenadvacátý ročník evropsky významné akce se poprvé přesunul do zatím nejhonosnějších prostor. V hlavním sále kongresového centra v Praze se střídala významná jména herního průmyslu, v přilehlých prostorech prezentovali své hry začínající či nezávislí tvůrci. Další sály přinášely obsah jak pro zkušené vývojáře – například v podobě technologicky zaměřených workshopů –, tak pro studenty či začínající autory, kteří mohli vyslechnout třeba přednášku na téma, jak vstoupit do herního průmyslu a uspět v něm.
Na konferenci nicméně vystoupili nejen videoherní vývojáři. Ke slovu se dostal například i britský velvyslanec v České republice Matt Field nebo Ivan Bartoš, místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj. Ten ocenil ještě větší otevření Game Developers Session širší veřejnosti, především právě zmiňovaným studentům. „Rodiče nám říkali, že z videoher zblbneme. Ale také díky nim jsme si vybudovali vztah k technologiím a lépe se vyznáme v moderním světě. I herní průmysl je branou k informovanější společnosti,“ uvedl Bartoš.
Kromě účasti na slavnostním zahájení ministr předával jednu z cen pro nejzajímavější hry prezentované na GDS. A také připomněl, že sám je aktivním hráčem: „Zrovna teď mě baví série Horizon nebo Mortal Kombat.“ Bartoš konferenci navštívil už poněkolikáté a se zástupci videoherního průmyslu už mnohokrát spolupracoval. Letos v létě byl součástí české mise do Japonska po Bartošově boku i Pavel Barák, předseda Asociace herních vývojářů a jeden z organizátorů GDS, který s japonskými protějšky jednal o spolupráci obou zemí.
Hlavní slovo na GDS ale samozřejmě patřilo hrám a jejich tvůrcům. Známý český vývojář Daniel Vávra z Warhorse Studios na akci hovořil o budoucnosti oboru. Právě ten se totiž obvykle jako jeden z prvních potýká s technologickými změnami a nástup umělé inteligence nebude výjimkou. „Kde jste potřebovali dvě stě lidí, vám možná bude stačit dvacet,“ zaznělo na GDS. O náročnosti videoherní tvorby promluvil i další spoluzakladatel Warhorse Martin Klíma v přednášce trefně pojmenované Těžké věci zůstávají těžké: poučení z vývoje her.
Na panelové diskuzi pod vedením CzechCrunche coby partnera akce se představila čtveřice zástupců těch nejvýznamnějších domácích herních studií. Ján Ilavský (Beat Games), Marek Španěl (Bohemia Interactive), Jakub Dvorský (Amanita Design) a Marek Rabas (Madfinger Games) se s publikem podělili o největší překážky, které ve svých bohatých kariérách překonali, ale třeba i o to, co jim na herním trhu chybí. Fanouškům domácích her a historie pak Petr Kolář z brněnských Ashborne Games povyprávěl o vzniku hry Last Train Home o československých legiích.