Dar, který budou v Kuvajtu otevírat i za 200 let. Za dobrý nápad se vyplatí dát milion, říkají ze studia NMDS

Nebojí se velkých emocí ani patosu. Studio NMDS dělá originální kampaně pro Maserati, TON nebo sklárnu Rückl.

Marta PlecitáMarta Plecitá

navrh-bez-nazvu

Foto: Studio NMDS

Zakladatelé Studia NMDS: Martin Kermes a Martin Jedlička

„Jak jinak se dostat k autentické myšlence o ledovcové vodě, než vyrazit na Island a strávit čas na ledovcích? Není jiná šance, jak skutečně pochopit její hloubku a příběh,” vysvětluje Martin Kermes, jak v kreativním studiu NMDS (zkratka slova nomads = nomádi) přistupovali k vývoji jedné z kampaní. Společně s Martinem Jedličkou ve své agentuře už 10 let rozvíjejí přístup, ve kterém se naplno noří do témat svých klientů, aby pak přišli s nečekanými nápady na strategie, komunikační kampaně a design. Často za hranou obvyklých představ a za cenu výrazně přesahující klasické přístupy. Klienti si k nám chodí pro nápady, které stojí hodně energie a k tomu úměrně peněz, ale také jejich značku posouvají do rovin, kam by se klasickou cestou nedostala. Často tvoříme projektové týmy ve spojení s psychology, umělci, sociology nebo odborníky na finance, popisuje nomádský” přístup. 

Aby pochopili, co prožívá cyklista, najezdili tisíce kilometrů na kolech. „Až když si osobně sáhnete na bolest a štěstí najednou, které kolo umí přinést, můžete přijít s konceptem, jak komunikovat FESTKU, českého výrobce špičkových rámů, který své produkty prodává do celého světa. Při takovém přístupu se dostáváte nejen mimo komfortní zónu, ale i za hranu běžného fungování,” pokračuje.

Klíč k úspěchu podle svých slov našli oba Martinové v tom, že se nebojí vyvolávat silné emoce, dotknout se toho, co je pro lidi citlivé a pohnout s nimi. Jak sami říkají, učí lidi do něčeho se zamilovat, něčemu věřit, k něčemu se připojit nebo něco pochopit. Nejde o to, prvoplánově lidi dojímat. I patos se dá zdravě využít, když jím lidem připomenete, na čem v životě skutečně záleží nebo je necháte objevit jejich vlastní pocity schované pod povrchem každodennosti,” vysvětluje Martin Jedlička.

Nejúspěšnější koncepty se jim přitom daří stavět na přirozených principech, které hýbou lidským životem. Genialita tkví v obyčejnosti, stačí vnímat a využít zdánlivé maličkosti. Třeba to, že když se mladým klukům líbí holky, tak se často stydí a podle toho se chovají. To vyvolává vzpomínky, zásadně to ovlivnilo život každého z nás a už jen na tom můžete postavit koncept, který lidi pochopí a zastaví se u něj.” 

Oba Martinové o sobě říkají, že jsoumuži s darem empatie, prošli náročnými životními zkušenostmi a dokážou pochopit vnitřní svět druhých lidí. Značky se na ně obracejí primárně nikoli kvůli prodeji, ale proto, aby jim pomohli doručit lidem jejich myšlenky. V tom je zásadní rozdíl. Naboostovat rychle prodej můžete jednoduchými nástroji. Naše práce začíná tam, kde má klient zájem vytvořit vztah, ovlivnit životy lidí a tím jim zůstat pod kůží,” vysvětluje Kermes, proč nespadají do škatulek běžné agentury.

Příkladem je úspěšný koncept firemního média Každá vteřina, na kterém pracují pro Hodinářství Bechyně. Místo běžného magazínu vytvořili kombinaci blogu a podcastu. Ve spojení s designem od studia Najbrt vznikl prostor pro každého, koho zajímají hodinky, včetně mladšího publika, které zatím ještě ani není cílovou skupinou pro nákup luxusních hodinek. Primárním cílem tu není prodávat hodinky, ale předávat myšlenky a úhly pohledu na mistrovství hodinářů a hodnotu času,” říká Kermes, který sám do magazínu přispívá.

Podobně spolupracují se Světlanou Uldrichovou, majitelkou luxusní svatební agentury. Kromě rebrandu jejího Boutique Weddings vyvinuli na míru kreativní proces, který jí pomáhá tvořit každou svatbu jako zážitek s jedinečnou myšlenkou. Neopakovatelný tematický koncept, který se odehraje jen jednou konkrétnímu páru na míru. Každá svatba má vlastní příběh, při jejích přípravách se pracuje s jedinečnými přáními, strachy, vzpomínkami i radostmi snoubenců. Vznikají tak například svatby ve stylu Černé labutě, nebo kabaretu Moulin Rouge, kde se prolíná hudba, divadlo, jídlo, choreografie a další prvky.Být součástí každého nového příběhu a uvádět ho pro svatebčany v život je obrovsky silný zážitek, naprosto za hranicemi představ o běžné svatbě,” sdílí dojmy Martin Kermes.

Genialita tkví v obyčejnosti, stačí vnímat a využít zdánlivé maličkosti.

„Výsledkem spolupráce s námi je často něco úplně jiného, než s čím za námi klient přišel,” vysvětlují oba majitelé vývoj, kterým jejich studio za poslední roky prošlo. Čím dál častěji měníme samotný produkt, obchodní princip nebo proces. Až pak přijde řada na to,  jak výslednou věc komunikovat.” 

Za perličku považují oba Martinové zadání firmy Lasvit poděkovat jednomu konkrétnímu člověku. Pro guvernéra kuvajtské národní banky navrhli Knihu díků Blue Moon pojmenovanou po unikátní světelné instalaci, ve které se po dobu 200 let vždy při novoluní odpečetí jedna dvoustrana.

„Hledat nápad, který někomu zásadně změní business k lepšímu, je příběh, do kterého nás znova a znova baví se nořit,” vysvětluje Kermes. Za nápady od NMDS a jejich realizaci klienti nezřídka platí i sedmiciferné částky. „Ale pokud se vrací zpět osmi a devíticiferná čísla, je to moc?“ uzavírá řečnickou otázkou.

CC Native

Partnerem článku je Studio NMDS

Půl miliardy pro vývojáře Mafie. Brněnští tvůrci pracují na pokračování a významně navýšili obrat

A pak že se zločin nevyplácí! Studiu 2K Czech, které právě pracuje na čtvrtém díle nejmilovanější české hry, se v roce 2022 dařilo.

Michal MančařMichal Mančař

mafia2t-2

Foto: 2K

Záběr z vylepšené verze hry Mafia II: Definitive Edition

0Zobrazit komentáře

A pak že se zločin nevyplácí! Brněnští vývojáři ze společnosti 2K Czech, kteří jsou podepsaní pod kultovní sérií Mafia a v současnosti pracují na jejím čtvrtém díle, posílili svou pozici jedné z největších českých herních firem. Za minulý rok zvýšili obrat o sto milionů korun a přiblížili se půlmiliardě.

Odebírejte newsletter Good Game

Zajímá vás herní průmysl v Česku i ve světě? Přihlaste se k odběru.

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Za fiskální rok ukončený letos v březnu herní studio 2K Czech vykázalo čistý obrat ve výši 478,2 milionu korun, v minulém období obrat činil 372,2 milionu. Zvýšil se i zisk, a to na 26,7 milionu korun ze 7,4 milionu. Tržby firmy dosáhly na 437,2 milionu, což byl nárůst zhruba o 70 milionů oproti předloňsku.

Právě zveřejněná výroční zpráva 2K Czech navíc ukazuje, že klíčovou finanční položkou – 437 milionů korun – byl prodej služeb spřízněným stranám. To je v případě brněnské firmy zjevně studio Hangar 13, respektive skupina Take-Two Interactive, pod níž spolu s 2K Czech patří například i Rockstar Games, tvůrci série Grand Theft Auto.

České studio, jež je pokračovatelem firmy Illusion Softworks proslavené první Mafií, patří pod Take-Two od roku 2007. Jeho vývojáři pracovali na druhém i třetím díle Mafie i na vylepšených verzích prvních dvou her. Nyní pod mezinárodním brandem Hangar 13 tvoří i čtvrtý díl především v Česku milované značky.

Vývoj čtvrté Mafie potvrdil šéf studia Roman Hladík už před dvěma lety, letos v létě pak vyšel první teaser Mafie 4. Nový díl ponese název Mafia: The Old Country, v češtině Domovina. Kromě odkazu na název úrovně z druhého dílu tím prozrazuje i zasazení nové hry.

Mafia: The Old Country hráče zavede ke kořenům kriminálních rodin na Sicílii na počátku 20. století a na PC i konzolích vyjde už příští rok. Včetně českého dabingu, který je dodneška především u prvního dílu domácími hráči zbožňován. Však se v českém znění představili Marek Vašut či Petr Rychlý.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě gangsterské značky patří do portfolia 2K Czech, jež podle výroční zprávy zaměstnává téměř dvě stovky pracovníků, také tenisové tituly Top Spin. Naopak v minulosti a ještě coby Illusion Softworks se studio do srdcí českých hráčů zapsalo nejen Mafií, ale také vojenskou akcí Hidden & Dangerous.

Ta mimochodem nedávno oslavila 25 let od vydání – a pro CzechCrunch toto výročí okomentoval i Daniel Vávra, tedy muž, který stál právě u zrodu Mafie a zapojil se i do vývoje Hidden & Dangerous: „Byla to první česká hra, která vypadala od začátku světově.“