Data startupů jsou ohrožena nejvíce. Pomáhat s jejich ochranou musí každý pracovník, říká technický šéf Avastu
Michal Pěchouček, technický šéf Avastu
Kyberútoky na firemní systémy jsou dlouhodobě na vzestupu. Mezi ty nejpopulárnější podle českého antivirového obra Avastu patří takzvaný ransomware, tedy pokusy o donucení obětí k zaplacení výkupného, jehož výskyt podle dat firmy vzrostl meziročně o 20 procent. Kromě zanedbaných aktualizací útočníci nejčastěji využívají dobře známou slabinu všech IT systémů – samotné uživatele. Startupy a menší firmy by podle Avastu neměly zabezpečení svých dat podceňovat. A to ani v případě, kdy stojí na zakázkové ekonomice a externistech.
Podle předního českého odborníka na IT a umělou inteligenci Michala Pěchoučka je budoucností ochrany dat rozvoj digitální identity a její případná decentralizace. Devětačtyřicetiletý profesor pracoval například pro NASA či americkou armádu, dnes působí jako technický šéf právě v Avastu, který se v rámci jednoho z největších obchodů tuzemské historie brzy spojí s americkým konkurentem NortonLifeLock.
Pod Pěchoučkovým vedením Avast vyvíjí nové technologie a vychovává novou generaci expertů, například skrze spolupráci se Stanfordovou univerzitou, UC Berkeley, King’s College London a ČVUT. Avast se tak aktivně připravuje na budoucnost kyberbezpečnosti a kromě vlastního výzkumu a vývoje majetkově vstupuje do projektů inovativně řešících problémy budoucího světa. Právě o nich mluví v rozhovoru pro CzechCrunch Michal Pěchouček.
Máte statistiky, jaké útoky na firmy jsou aktuálně nejčastější?
Firmy i lidi v zásadě nejvíce ohrožují dvě věci. Zaprvé, když neprioritizují aktualizace nebo jim to dlouho trvá. Zní to otřepaně, ale ze statistik vidíme, že příčinou 57 procent případů narušení dat je špatná správa aktualizací. Podniku průměrně trvá kritickou softwarovou aktualizaci nasadit 102 dní. Navíc 34 procent obětí si je vědomo, že mají v systému zranitelnost, ale neřeší to. Druhé nejčastější ohrožení pro firmy jsou pak konkrétní útoky.
Jaké?
Cílem se stávají především firmy. Počet firemních uživatelů, kteří přišli do kontaktu s kyberhrozbou, vzrostl o 24 procent. Podobně rychle se zvyšuje záchyt vyděračského ransomwaru, meziročně je až o 20 procent častější. Tyto útoky zneužívají interní pracovníky firem, proto je jedinou správnou odpovědí takzvaná zero-trust politika k zaměstnancům. V rámci politiky nulové důvěry se neustále prověřuje, zda se zařízení či uživatel připojují k dané síti legitimně.
Další kategorií jsou RDP (Remote Desktop Protocol) útoky, které zneužívají vzdálené přihlašování a vzdálený přístup. Hrozbou pro společnosti všech velikostí i nadále zůstává také phishing, v rámci něhož se podvodníci snaží různými způsoby získat vaše citlivé osobní informace. Proto nástroje, které Avast dodává malým i velkým firmám pro ochranu, fungují ve více vrstvách.
Když se podíváme na startupy a menší firmy, které typicky nedospěly do stavu, kdy si mohou dovolit vytvořit v IT oddělení plnohodnotnou sekci zaměřenou na bezpečnost, jak se mohou bránit?
Data těchto firem jsou ohrožená nejvíce. Jednoduchou radou je věnovat pozornost výběru nástrojů, které firma používá pro sdílení dokumentů a ukládání zákaznických dat. Obecná poučka říká, že čím větší firma za nástrojem stojí, tím je bezpečnější. Proto by tyto firmy měly volit známé služby typu Asana, Zoom, Miro Boards či nástroje z řady Google Workspace a nesnažit se v této oblasti šetřit.
Startupovému stylu práce vnitřně velmi fandím, jelikož je založen na principech zakázkové ekonomiky. Ve světě je takzvaný gig economy model, který vznikl v oblasti hudebníků a lokálních kapel, ale podobně fungují i menší technologické firmy. Každý člověk, ať už grafik, vývojář, nebo copywriter, pro danou firmu vždy zahraje jen ten svůj kus a takto hraje pro několik klientů. Z toho vyplývají zcela odlišné výzvy ohledně ochrany firemních dat, než řeší korporace a velké podniky.
Je na to nějaký lék?
Určitě ano a tím je důraz na převzetí odpovědnosti za ochranu firemních dat samotnými pracovníky. Když každý účastník výše zmíněné gig economy zabezpečí svá data a zařízení na profesionální úrovni, maximalizuje se ochrana firmy jako celku. Pro malé firmy je pak naprostým základem podnikové antivirové řešení. Zde existuje řada možností, jak k tomu přistoupit. Je možné si jednotlivé nástroje nakonfigurovat podle konkrétních potřeb anebo k tomu využít již připravené produktové balíčky, které nabízí i Avast a do nichž lze ve vyšších verzích kromě ochrany dat a zařízení přidat i ochranu soukromí, webové kamery a hesel či správu již zmiňovaných softwarových aktualizací.
Kde vidíte budoucí trendy digitální bezpečnosti?
Kromě stále důležitější ochrany před hrozbami začala být naprosto zásadní oblastí ochrana soukromí. Stále více lidí si totiž uvědomuje, že rizikem není jen někdo, kdo na nás nebo naše zařízení zaútočí s úmyslem nám způsobit škodu, ale i to, že naše osobní informace uniknou někam, kam jsme nechtěli. Mezi těmito dvěma velkými problémy stojí ochrana digitální identity, což je horké technologické téma dnešních dnů.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.