David Fincher pro Netflix natočil jeden z nejlepších filmů roku a navíc s ním podepsal exkluzivní tvůrčí smlouvu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

fincher-spacey-netflix-house-of-cards

Foto: Elen Nivrae & Netflix

David Fincher je výkonným producentem prvního hitu Netflixu Domek z karet

0Zobrazit komentáře

David Fincher nikdy nestudoval filmovou školu a při začátcích ve filmovém průmyslu si přivydělával uklízením v restauracích. Jeho sousedem byl ale George Lucas a v průběhu své kariéry režíroval jedenáct filmů, z nichž hned několik bývá označováno za mistrovská díla. Sedm, Klub rváčů, Sociální síť, Zmizelá a nyní by se k nim podle některých kritiků mohl zařadit i nejnovější Mank, natočený pro Netflix. S největší streamovací službou navíc Fincher podepsal exkluzivní smlouvu na čtyři roky.

Režisér přišel s novým filmem naposledy před sedmi lety, což ovšem neznamená, že od té doby nebyl v Hollywoodu aktivní. Je totiž úzce spojen se samotnými počátky původního obsahu Netflixu, pro který vytvořil první originální seriál, oceňované politické drama Domek z karet (House of Cards). O pár let později působil v zásadě jako showrunner dramatu o počátcích psychologického profilování sériových vrahů Mindhunter a naposledy produkoval animovaný sci-fi seriál Love, Death & Robots.

V tomto kontextu je informace, že Fincher s Netflixem podepsal exkluzivní smlouvu, vlastně jen oficiálním potvrzením už déle trvajícího stavu. První neověřené zprávy o tom se přitom objevily už více než před rokem, kdy se mluvilo o devíticiferné dohodě s neznámým tvůrcem. Takové předtím podepsali například tvůrci Hry o trůny David Benioff a DB Weiss, jež pro Netflix natočí adaptaci čínského sci-fi Three Body Problem, nebo Ryan Murphy, tvůrce Ratchedové.

O detailech Fincherovy smlouvy se streamovací službou stále v zásadě nic nevíme. Jak upozornil magazín The Playlist, sám režisér její existenci jen potvrdil v nedávném rozhovoru pro francouzský časopis Premiere. Částečně v žertu přitom zmínil, že o jeho příštím projektu do velké míry rozhodne úspěch Manka, černobílého dramatu o Hollywoodu 30. let.

zmizela-min

Foto: CinemArt

V roce 2014 představil David Fincher thriller Zmizelá

„Podle toho, jak bude Mank přijat, do Netflixu půjdu buď opatrně se zeptat, co můžu udělat, abych se vykoupil, nebo tam půjdu s postojem arogantního namyšlence, který bude požadovat točit další černobílé filmy,“ řekl Fincher. Seriózněji pak dodal, že jeho úkolem je hlavně „dodávat obsah – cokoliv to znamená –, který jim získá diváky.“

Těžko soudit, co vše dobré přijetí projektu jako Mank zahrnuje, jelikož například není znám ani rozpočet. Kritický úspěch „zamilovaného dopisu Občanu Kaneovi“ je nicméně prozatím značný a některé recenze hovoří o dalším mistrovském díle jeho režiséra. Vyzdvihují přitom jak herecký výkon hlavního herce Garyho Oldmana, tak styl v mnoha ohledech odkazující přímo na snímek, o jehož vzniku pojednává, tedy Občana Kanea.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Filmy osmapadesátiletého hollywoodského tvůrce bývá snadné podcenit. Například Sociální síť je tak trochu soudní drama zároveň vyprávějící o vzniku Facebooku. Ačkoliv námětu nelze upřít zajímavost vhledu do počátků sociálního giganta, málokdo předpokládal, že půjde o komplexní generační výpověď dokonale (ne-li víc) relevantní i deset let po premiéře.

Totéž platilo o thrilleru Zmizelá s kriminální zápletkou točící se kolem velmi podezřelého zmizení manželky hrdiny snímku. Stejnojmenná předloha od Gillian Flynnové je sice sama o sobě velmi nekonvenční, filmové zpracování jí ale ještě přidává na naléhavosti. V rámci překvapivě černohumorného podání navíc zdůrazňuje další aspekty jako vliv moderních médií.

Mank je na tom velmi podobně. Na první pohled projekt, který se s láskou ohlíží do historie Hollywoodu, působí jako úplně zjevný pokus získat co nejvíce filmových cen. Fincher ale takto podbízivý film zatím nenatočil a vzhledem k jeho až fanatickému perfekcionismu není lehké si představit, že by se to změnilo. Částečně sentimentální historický exkurz tak doplňuje o silnou kritiku velkých médií a Hollywoodu, čímž přináší velice relevantní téma i pro současnost.

Zároveň se při natáčení snad více než kdy dříve naplno projevila Fincherova obsese pro detail a zvláštní práce s herci. Před pár dny například filmový svět obletěly rozhovory s herci a tvůrci Manka, podle nichž se jedna z hlavních scén dočkala více než stovky jetí, než s ní byl režisér spokojený. Když si Oldman Fincherovi postěžoval, že tu samou scénu sehrál už stokrát, režisér mu prý odpověděl: „Jo, já vím, ale tohle je po stoprvé. Reset!“

David Fincher se podepsáním čtyřleté smlouvy s Netflixem oficiálně připojuje na seznam tvůrců, pro něž práce pro největší streamovací službu na světě znamená širší kreativní možnosti. Netflix přitom už dávno není jedinou platformou, kde se filmařům otevírají lepší podmínky než v klasickém filmovém průmyslu.

disney-mandalorian-baby-yoda

Přečtěte si takéDisney+ má po roce už přes 73 milionů předplatitelů. Disney na něj chce stále víc posílat i své filmové blockbusteryDisney+ má po roce už přes 73 milionů předplatitelů. Disney na něj chce stále víc posílat i své filmové blockbustery

Nedávno například Apple podepsal významnou smlouvu na exkluzivní přístup k projektům Martina Scorseseho a Leonarda DiCapria. Pro začátek jim technologický obr dá kolem 200 milionů dolarů na rozmáchlý western Killers of the Flower Moon, o němž se často mluví jako o Irčanovi od Applu. Opět se přitom jedná o produkci, kterou tradiční studia nebyla ochotna zaplatit.

David Fincher je kvůli neochotě experimentovat v nedávném rozhovoru pro Total Film poměrně ostře zkritizoval. Aktuálně podle něj existují jen dvě filmové sezóny, letní s „happy mealovými“ blockbustery a podzimní až zimní s adepty na ceny. Pokud se projekt nevejde do jedné z těch dvou, je prý velmi náročné získat větší zájem studií. Zbytek roku je totiž vyhrazen na snímky, od nichž se mnoho neočekává.

Za ekonomicky příliš chytrý tah režisér neoznačuje ani Manka, byť ten jednoduše zapadá do „oscarové sezóny“. Přeci jen se totiž nebude jednat o zjevně divácký film. O tom, do jaké míry je to pravda a jestli Fincher nehledě na nediváckost nepřišel s jedním z nejlepších filmů roku, jak naznačují první recenze, se budeme moci sami přesvědčit 4. prosince, kdy Mank vyjde na Netflixu.

Z pláten na domácí televize. Očekávaný Tenet v kinech vydělal 350 milionů dolarů a míří na Blu-ray i internet

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Merry-Go-Round AKA Tenet

Foto: Vertical Ent.

Hlavní roli ve filmu Tenet hraje John David Washington

0Zobrazit komentáře

V Česku se v březnu kina zavřela, v květnu otevřela a v říjnu zase zavřela. Mezitím jsme měli možnost navštívit alespoň několik premiérových projekcí z velké části českých filmů – a pak tu byl Tenet. Studio Warner Bros. se snímek s rozpočtem okolo 200 milionů dolarů rozhodlo vydat i přes velice nejistou situaci a celý filmový průmysl si dělal poznámky. Další velké premiéry ale nenásledovaly a Tenet se v polovině prosince vydá na fyzické nosiče a online.

Dosud největší původní projekt Christophera Nolana, spletitá sci-fi jízda Tenet, měl být prvním blockbusterem v kinech po několikaměsíční pandemii a absenci výraznějších premiér. Místo toho se, vedle Mulanu uvedeného zároveň online na Disney+, stal jediným velkofilmem na plátnech za posledního více než půl roku. Ačkoliv nelze říct, že finančně selhal, neuspěla jeho snaha do sálů vrátit diváky a hlavně filmy.

Jelikož si studio bylo vědomo hygienických opatření po světě i možných obav lidí, rozhodlo se Nolanův film vydat v různých oblastech postupně a držet ho v kinech mnohem déle, než je typické. Od srpnovo-záříjové premiéry tak snímek po celém světě vydělal kolem 350 milionů dolarů, v USA však jen necelých 54 milionů. To proto, že zásadní trhy v New Yorku a Los Angeles se dosud plně neotevřely.

Hlavní roli ve filmu Tenet hraje John David Washington

Jak zmiňuje magazín Deadline, situaci výrazně pomohly alespoň asijské země, kde se nyní filmům relativně daří, ale oproti normální době to stále není žádná sláva. Aby se Tenet stal výdělečný, jeho příjmy by se podle odhadů musely pohybovat minimálně v rozmezí 400 a 500 milionů dolarů.

Nástup druhé vlny pandemie tento prospekt výrazně oddálil. Warner Bros. se proto rozhodlo takřka hned po devadesátidenní době, kdy mají kina exkluzivní práva na distribuci filmů, velkolepé akční sci-fi poslat na obrazovky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve Spojených státech se Tenet na DVD, Blu-ray i online objeví 15. prosince, v Česku o den později, přičemž předobjednávky jsou už spuštěné. Počítat lze podle dosavadních zvyklostí patrně i s vydáním na streamovacích platformách od HBO, které stejně jako Warner Bros. patří pod konglomerát Werner Media, ale zatím není známo kdy.

Sám Nolan v nedávném rozhovoru pro Los Angeles Times řekl, že ho příjmy Tenetu těší i zneklidňují zároveň. Výdělek snímku blížící se 350 milionům dolarů považuje za velice dobrý, avšak obává se, jak ho interpretují studia. „Místo toho, aby se dívala, kde se filmu dařilo a jak tam mohou získat potřebný příjem, dívají se, kde nedostál předcovidovým číslům, a budou to používat jako důvod pro to, aby nechali kinaře zaplatit veškeré ztráty z pandemie,“ říká.

Merry-Go-Round AKA Tenet

Foto: Vertical Ent.

Hlavní hrdina John David Washington a režisér Christopher Nolan při natáčení filmu Tenet

Britský režisér patří k nejvýraznějším proponentům stříbrného plátna, jehož rozměrům svou tvorbu přizpůsobuje natáčením na obří formát IMAX za použití kamer nebo rozsáhlých praktických efektů. Například Tenet do velké míry funguje jako útok na smysly i mysl, schopný zcela pohltit diváky, co ho nechají. Podpora kin má ale kromě kulturního významu také mnohem praktičtější aspekt – zajišťují práci desítkám tisíc lidí.

V současné situaci nicméně mnoha sálům hrozí definitivní zavření, za což mohou jak nevyhnutelná karanténní opatření, tak studia obávající se ztrát. Podle Nolana by se měla více zaměřit na oblasti, kde Tenet uspěl, a místo pouhého vzhlížení k nejisté budoucnosti nebo streamovacím službám se také pokusit „přizpůsobovat současné situaci a znovu budovat filmový byznys“.

jan-lukacevic

Přečtěte si takéVybírá miliony pro lékaře a teď je v prestižním výběru mladých lídrů. Vědec Jan Lukačevič bude radit šéfovi NATOVybírá miliony pro lékaře a teď je v prestižním výběru mladých lídrů. Vědec Jan Lukačevič bude radit šéfovi NATO

Prozatím jediným studiem, které umělcova slova alespoň částečně následovalo, je Disney. Jeho Mulan s rozpočtem kolem 200 milionů dolarů vyšel v kinech a online zároveň a podle odhadů v součtu vydělal podobnou částku jako Tenet. Pro Disney to nicméně znamenalo spíše opačný důsledek než pro Nolana, jelikož nedávno ohlásilo plány se do budoucna mnohem více zaměřit na pouze digitální distribuci svých titulů.

disney-mulan-2

Foto: Falcon

Mulan je prvním blockbusterem vydaným paralelně v kinech i online

V současnosti jsou přesto oba filmy v podobné situaci a vydávají se na fyzické nosiče a do online obchodů. Mulan tak půjde v Česku zanedlouho poprvé zhlédnout doma přes oficiální cesty, stejně jako Tenet.

Většina blockbusterů bezesporu nejvíce vynikne na plátně, momentálně ale tento způsob distribuce zažívá jedno z nejtěžších období za svou existenci. Příchod domácího vydání a vysoce nejisté budoucnosti Tenetu v kinech přesto pro cinefily skýtá alespoň pár pozitivních zpráv. Jednou z nich je samozřejmě možnost film blíže zkoumat pro lepší porozumění jeho složitého vyprávění, druhou bonusové materiály, kde jim s tím pomohou samotní tvůrci.

V případě TenetuMulanu se jedná o dva odlišné přístupy k distribuci za pandemie, ani jeden se nicméně prozatím pro vedení velkých studií neukázal jako dostatečně profitabilní a přesunuty už byly téměř veškeré větší premiéry do konce roku. V následujících týdnech a měsících tak bude otázka, zda a jak dlouho je takový postup udržitelný a jak se bude filmový průmysl zotavovat.