Dedoles je v restrukturalizaci – opět. Původní plán se ukázal jako příliš optimistický, přiznává majitel
Tentokrát jde o součást tzv. veřejné preventivní restrukturalizace, která má zajistit, že se Dedoles neocitne v insolvenci.
Zakladatel Dedolesu Jaroslav Chrapko
Byznysové trápení slovenského prodejce veselé módy Dedoles, který má výraznou pozici také v Česku, nadále pokračuje. Po přibližně dvou letech od momentu, kdy věřitelé společnosti schválili ozdravný plán, v úterý soud e-shopu oficiálně povolil tzv. veřejnou preventivní restrukturalizaci. Jde o proces na záchranu firem, které ještě nejsou v konkurzu, ale mají finanční problémy – s cílem odvrátit možné vyhlášení insolvence.
Jak na sociální síti LinkedIn napsal zakladatel a většinový majitel Dedolesu Jaroslav Chrapko, soud tento proces povolil na základě návrhu managementu. „Neměli jinou alternativu. Původní restrukturalizační plán se ukázal jako příliš optimistický,“ komentoval Chrapko, jenž se z aktivního vedení firmy stáhl koncem roku 2022 a z pozice ředitele ji ozdravným procesem provádí jeho nástupce Ján Cifra.
Chrapko ale zdůraznil, že Dedoles funguje. „Platíme závazky, dodržujeme plán restrukturalizace. Ale situace na trhu je tvrdá. Po zlepšení v roce 2023 (pozitivní EBITDA, tedy zisk před zdaněním, úroky a odpisy) přišel nájezd čínských e-shopů, který nás zasáhl naplno,“ napsal s tím, že jde o jeho osobní myšlenky, ne oficiální stanovisko firmy.
Dedolesu se tak pod tlakem, kdy českou e-commerce výrazně ovlivňují zejména aktivity čínského tržiště Temu, nedaří přinášet inovace, jež by mu pomohly zlepšit hospodářské výsledky. „Negenerujeme dostatek zisku na pokrytí budoucích splátek restrukturalizace, navzdory tomu, že se ve firmě dělá hodně skvělých aktivit. A to je problém,“ pokračoval Chrapko.
Management proto požádal o veřejnou preventivní restrukturalizaci, což je nástroj, jak předejít problémům s cash flow. „Cílem je poskytnout dlužníkům dostatečný prostor pro účinnou, efektivní, rychlou a transparentní preventivní restrukturalizaci v rané fázi, kdy úpadek „hrozí“. A zabránit tak tomu, aby se dlužník dostal do úpadku a byl řešen v některém z insolvenčních řízení,“ vysvětluje proces slovenské ministerstvo spravedlnosti.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Dnes víme, že původně naplánované splátky staré restrukturalizace bychom bez radikálního zlepšení ekonomických výsledků firmy nedokázali splnit. Čekat na zázrak by byl hazard,“ doplnil Chrapko, podle nějž již Dedoles aktuálně splatil přes dvacet procent starých dluhů. Jejich původní výše přesahovala hranici půl miliardy korun.
Dnes čtyřiatřicetiletý podnikatel zakládal módní e-shop známý zejména díky barevným ponožkám a zpívajícím křečkům v reklamách v roce 2011. Nejrychlejší růst Dedoles zaznamenal během pandemie, kdy mezi lety 2019 až 2021 v tržbách vyrostl ze 400 milionů na 2,3 miliardy korun. Následně ale bojoval s propady poptávky, propouštěním i neschopností platit pohledávky. I z těchto důvodů Chrapko koncem roku 2022 předal vedení Jánu Cifrovi, pod kterým věřitelé firmě schválili ozdravný plán a jenž e-shop v podstatě obrátil vzhůru nohama.
Jak Chrapko popsal začátkem letoška ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch, sám po odchodu z aktivního řízení bojoval s psychickými i emočními problémy. „Když se firma dostala do potíží, byl to pro mě impuls věnovat se osobním otázkám, kterým jsem se dlouhodobě vyhýbal,“ přiznal s tím, že si prý neuvědomoval, že není spokojený, a musel se opět postavit na nohy.
Aktuálně prý přitom zvažuje, že se do firmy vrátí. „Po tvrdém dopadu na dno jsem začal znovu tvořit. Poučil jsem se ze všech těžkých a brutálně drahých chyb, které jsem udělal. Ty měly zničující dopad nejen na společnost Dedoles a na mě, ale i na mnoho dalších firem,“ napsal na LinkedInu s tím, že s Cifrou probírají možnost návratu do aktivnější role. „Tentokrát jako inovátora a zejména člověka zodpovědného za produkty,“ dodal.