Zakladatel Dedolesu odešel z postu ředitele. Jaroslav Chrapko tím reaguje na problémy e-shopu

Firma známá hlavně prodejem barevných ponožek se kvůli nenaplněným ambicím ocitla v restrukturalizačním řízení.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dedoles2

Foto: Dedoles

Zakladatel e-shopu Dedoles Jaroslav Chrapko

Když Jaroslav Chrapko před deseti lety zakládal Dedoles, bylo mu dvacet let. Během této doby pod jeho vedením slovenský e-shop s veselou módou narostl na miliardové obraty, události v loňském a letošním roce jej ale dostaly do vážných problémů, které vyústily v ochranu před věřiteli – v Česku také v insolvenci – a nyní probíhá restrukturalizační řízení. Samotný Chrapko uznal své chyby a začátkem měsíce přenechal přímé vedení firmy novému řediteli.

„V pondělí proběhla schůze věřitelů. Na ní jsem se omluvil všem, že jsme se do této situace dostali. Byl zvolen věřitelský výbor, a tedy i dosažen významný milník na cestě k úspěšnému zvládnutí restrukturalizace. Zároveň jsem oznámil důležitou změnu, od 1. 10. nejsem ředitelem Dedolesu,“ napsal Chrapko na svém LinkedInu.

Novým ředitelem e-shopu je Ján Cifra. Jak upozornil slovenský Forbes, Cifra má zkušenosti s řízením velkých týmů v nadnárodních IT společnostech, v minulosti byl například výkonným ředitelem úspěšné slovenské webhostingové firmy Websupport, působil také v mediální společnosti Piano Media.

„Jsem přesvědčen, že jeho hodnotové nastavení v kombinaci s jeho zkušenostmi je přesně to, co Dedoles potřebuje pro budoucí prosperitu,“ dodal Chrapko. Cifra se tak nyní musí popasovat s několika výzvami. Dedoles je v problémech minimálně od jara, kdy byly medializovány informace, že nedokáže splácet své faktury, a musel propustit dvě stě zaměstnanců.

I když byl e-shop loni v zisku, hodně investoval do škálování a předpokládaného růstu, ambiciózní plány o téměř dvojnásobném navýšení tržeb na 4,4 miliardy korun se ale nepodařilo naplnit. Důvodem byla zejména nižší poptávka nakupujících ovlivněná válkou i inflací. Právě neprodané zboží ze skladů se stalo pro Dedoles hlavním kamenem úrazu. V podobných problémech se přitom ocitl i další „ponožkový“ konkurent ze Slovenska, firma Fusakle.

Pro Dedoles bylo loni Česko vůbec největším trhem, loni tu proto začal otevírat kamenné prodejny. Letos je vzhledem k dění opět zavřel a v tuzemsku vyhlásil insolvenci. „Jsme uprostřed ozdravného procesu a makáme naplno na tom, abychom Dedoles ozdravili a vrátili jej zpátky na cestu zdravého růstu,“ řekl Chrapko.

„Po sérii velkých úspěchů jsem si myslel, že jako vždy v minulosti, i výzvy v podobě zdvojnásobení tržeb z 50 milionové firmy na 100 milionovou (v eurech – pozn. redakce), se budou dát zvládnout. Po sérii špatných rozhodnutí v kombinaci s makroekonomickým vývojem přišla vážná, nejenom platební krize,“ doplnil Chrapko na firemním blogu. Nový ředitel by měl pomoci navrátit důvěru věřitelů a investorů. Chrapko ve firmě zůstává jako člen představenstva.