Definitivní konec krize, hlásí Heureka. Češi online nakupují stále víc, pozitivní má být i zbytek roku
Podle odborníků se ukazuje, že zdejší e-commerce stále roste, mění se ale způsob, jakým zákazníci nakupují.
Češi na internetu během druhého čtvrtletí opět nakupovali více, meziročně se jejich útraty zvýšily o osm procent. Po slabším dubnu přišlo oživení v květnu a vyvrcholilo silným červnem. E-commerce tak navázala na stabilní vývoj z úvodu roku, tentokrát byl růst poháněn především nákupy s příchodem letní sezony a dovolených, hlásí Heureka Group, která tržní data dlouhodobě sleduje.
„Čísla za druhé čtvrtletí potvrzují, že se česká e-commerce definitivně vymanila ze stagnace posledních dvou let. Spotřebitelská nálada se zjevně zlepšuje, což bylo vidět zejména v červnu, kdy lidé nakupovali vybavení na dovolenou a zahradu, ale i pro boj s vedrem,“ komentuje ředitel Heureka Group David Chmelař.
Růst o osm procent je podle něj zdravým základem pro druhou polovinu roku, která bývá tradičně silnější. „Očekáváme, že pokud nenastanou nepředvídatelné ekonomické otřesy, tento pozitivní trend bude pokračovat,“ doplnil optimisticky Chmelař s tím, že průměrná hodnota jedné objednávky v českých e-shopech zůstala ve druhém čtvrtletí stabilní ve výši 1 605 korun.
Pozitivní vývoj celého trhu pak dokládají i další data. Segment menších a středních e-shopů, který sleduje společnost Shoptet, měl během prvního pololetí utržit 35 miliard korun s meziročním růstem o 16 procent. „Při pohledu na nejprodávanější kategorie lze vyčíst dva trendy,“ komentuje ředitel Shoptetu Jan Hospodka. Češi si prý dělají online nákupy radost, protože nejvíce rostly kategorie spojené se zábavou. Naopak část zákazníků se snaží své peníze uložit, případně myslí na horší časy – roste totiž kategorie sběratelských předmětů, klesá ale zájem o umění.
Dle dat Shoptetu přitom české e-shopy stále častěji doručují zboží do zahraničí, kde končí každá jejich desátá objednávka. Nejčastěji jde o Slovensko (hlavně v kategoriích jako parfémy, deskové hry či doplňky stravy), Maďarsko, Německo a Polsko (potraviny, vybavení do kuchyně, příslušenství k bazénům).
V segmentu menších e-shopů zároveň ale podle dat společnosti Upgates, která vyvíjí e-shopová řešení, došlo během první poloviny roku k růstu celkového počtu objednávek o čtvrtinu. Avšak jejich průměrná hodnota měla klesnout o devatenáct procent na 1 262 korun. „Vidíme jasný trend, kdy zákazníci nakupují častěji, ale v menší hodnotě. To ukazuje, že česká e-commerce stále roste, ale mění se způsob, jakým zákazníci nakupují,“ vysvětluje marketingový manažer Upgates Michal Benatzky.
Skokani čtvrtletí
- Růst o 661 procent: Doplňky stravy na hubnutí
- Růst o 573 procent: Doplňky stravy na paměť a koncentraci
- Růst o 241 procent: Přívěsné vozíky
- Růst o 212 procent: E-liquidy
Propadáky čtvrtletí
- Pokles o 78 procent: Drtiče odpadu
- Pokles o 77 procent: Mikroskopy
- Pokles o 73 procent: Hokejové dresy
- Pokles o 66 procent: Krby
- Pokles o 56 procent: Sedačky na kolo
Zdroj: Heureka Group







