Dětský elektrokočárek, který sám jezdí a zabrání sjezdu z kopce. Bosch odhaluje rodičovství budoucnosti

Filip HouskaFilip Houska

bosch_estroller_01

Foto: Bosch

Elektrický kočárek eStroller

0Zobrazit komentáře

I když je Bosch známý především pro výrobu ověřených domácích spotřebičů a aku nářadí, rozhodně to neznamená, že své know-how nemůže aplikovat v jiných oborech. Velký potenciál vidí (poměrně pochopitelně) v oblasti elektromobility, kam mimo jiné přispívá svými pokročilými bateriemi a pracuje na svých vlastních řešeních.

Nově se však německá firma s více než 130letou tradicí rozhodla, že se pokusí zmodernizovat takovou produktovou kategorii, v níž figurují zejména rodiče. Jde totiž o dětské kočárky, které se sice postupně zlepšují a nabízí lepší komfort nejen pro dítě, ale z hlediska manipulace také pro matky či otce, ovšem na zásadní inovaci teprve čekají.

Bosch proto představuje systém eStroller, jehož hlavní devizou je kombinace elektrických motorů a senzorů, díky kterým se také kočárek technologicky posouvá do roku 2019. eStroller totiž dokáže sám jet a rozpoznat pohyby v okolí.

bosch_estroller_02

Foto: Bosch

Odlehčená starost

Motory nesmí vzbudit spící dítě

Asi není nutné vysvětlovat, proč je nutné, aby byl kočárek vybavený elektrickými motory během svého provozu co nejtišší. Existuje totiž tenká hranice mezi tím, kdy dítě spí, či bdí. Bosch vsadil na svůj ověřený mechanismus a eStroller zakládá na dvou malých motorech na přední ose kočárku.

Protože jsou v hlavních rolích baterie, potřebovala firma najít způsob, jak použít ty nejlehčí modely a upevnit je do míst, odkud budou snadno odnímatelné. Vsází proto na 18voltové Li-Ion variace a umísťuje je do speciální přihrádky, odkud je rodič může po vybití vyndat a nahradit novými. A to dokonce takovými, které standardně používá u své vrtačky a dalšího aku nářadí od Bosche. Aneb jak propojit kutilství s rodičovstvím.

Co se týče výdrže, firma uvádí přibližně 15 kilometrů na jedno nabití, které standardně trvá 2,5 hodiny. Baterie jsou samozřejmě dobíjecí.

https://www.youtube.com/watch?v=3T9GtO7XS6A

Chytré senzory, které předpovídají

Neméně klíčovou součástí jsou i senzory umístěné různě na kočárku. Právě díky nim totiž Bosch mohl vyvinout speciální algoritmus, pomocí kterého může eStroller sám jezdit a dokonce předpovídat. V praxi tak rodič může například při cestě do kopce (což je z podstaty věci nejvíce zatěžující) zapnout režim autonomní navigace a kočárek vyjede kopec bez cizí pomoci.

bmw-vantablack

Přečtěte si takéNejčernější auto na světě. BMW X6 dostalo unikátní nátěr, který pohlcuje téměř 100 % světlaNejčernější auto na světě. BMW X6 dostalo unikátní nátěr, který pohlcuje téměř 100 % světla

Inženýři mysleli i na situace, během kterých může kočárek ze šikmé plochy cesty zničehonic sjet. Pokud se tak stane, eStroller to pozná, automaticky aktivuje brzdu a zůstane stát na místě. S tím se pojí také tlačení kočárku z kopce: mechanismus totiž má redukovat ono táhnutí, které může být v kopcích v jistých momentech poměrně silné.

Co by to bylo za věc bez mobilní aplikace

Nedílným doplňkem bude i mobilní aplikace, pomocí které budou mít rodiče přehled o stavu baterie, nastavených režimech ovládání a také třech úrovních takzvané elektrifikované asistence. Podle všeho totiž bude možné korigovat, jak moc chce rodič (potažmo kdokoliv jiný) vypomáhat elektrickou silou. Chybět nemá ani alarm v případě, že kočárek nepozorovaně odjede.

bosch_estroller_03

Foto: Bosch

Kompletní přehled v aplikaci

eStroller by se na trh měl dostat během příštího roku, a to ve variacích pro jedno dítě, nebo dvě děti. Jako první se Bosch chystá na těchto kočárcích spolupracovat se švédským výrobcem Emmaljunga, přičemž se očekává, že do budoucna se spolupráce rozšíří. Cena zatím není známá.

Hyundai vyvinula extrémně lehký exoskelet, který dělníkům ulehčí montáž vozů. Pomáhat by mohl i v Česku

hyundai-exoskelet-5

Foto: Hyundai

Exoskelet bude pomáhat především dělníkům pracujícím se zdviženými pažemi

0Zobrazit komentáře

Automobilka Hyundai patří mezi největší producenty osobních automobilů na světě a velmi oblíbené jsou její vozy i u českých zákazníků. V tuzemsku však Hyundai nemá jen své prodejní zastoupení, ale v Nošovické průmyslové zóně na ploše o rozloze 200 hektarů své vozy také vyrábí. A někteří ze zaměstnanců tohoto závodu by se již brzy mohli dočkat unikátního exoskeletu, který jim bude s montováním vozů značně pomáhat.

Jihokorejská automobilka obsadila v minulém roce šestou příčku na žebříčku celosvětově nejprodávanějších značek vozů s více než 4 miliony prodaných kusů automobilů. U nás se v tomtéž roce dokonce jednalo o třetího nejúspěšnějšího prodejce vozů, jak dokládají údaje Svazu dovozců automobilů, a tuto pozici si Hyundai udržela i v první polovině letošního roku, kdy prodala již přes 13 tisíc kusů vozů, což je meziroční nárůst o 7,5 %.

Mezi její neoblíbenější modely u českých zákazníků patří Hyundai i30 a Hyundai ix20, jejichž výrobu mají na starosti právě v Nošovicích. Nošovický závod zahájil svůj provoz v roce 2008 a do května tohoto roku vyrobil již tři miliony vozů. To je poměrně úctyhodný výkon, kterého by však nikdy nedosáhla nebýt práce tamních dělníků, pro které se rozhodně nejedná o jednoduché zaměstnání.

hyundai-exoskelet-2

Foto: Hyundai

Exoskelet VEX svého nositele nikterak nelimituje

Montáž vozu na výrobní lince je totiž fyzicky velice náročnou prací, při níž se tělo dostává do řady nepřirozených a namáhavých pozic, které jej značně vyčerpávají. A aby automobilka svým zaměstnancům trochu pomohla, začala pro ně vyvíjet unikátní exoskelet, který jim s namáhavou prací pomůže.

lamborghini-sian-4-min

Přečtěte si takéLamborghini vstupuje do světa hybridů s nejvýkonnějším sériovým vozem, jaký byl v jeho dílnách postavenLamborghini vstupuje do světa hybridů s nejvýkonnějším sériovým vozem, jaký byl v jeho dílnách postaven

Již v minulosti jsme vám přinesli ukázky řady exoskeletů, které pomáhají s držením těla nejen dělníkům, ale i osobám s tělesným postižením. Jedním takovým byl například Guardian XO Max od Sarcos Robotics, díky kterému sice uživatel získává nadlidskou sílu, ale zároveň připomíná jednoho z robotů Transformers. Za zmínku určitě stojí i nedávno představený robotický ocas, který vylepšuje schopnost lidského těla pracovat s rovnováhou.

Co se samotných automobilek týče, tak svůj exoskelet EksoVest vyvíjí Ford, BMW pracuje se společností Levitate a do vývoje podobných produktů investuje také Nissan, Mercedes-Benz, Volkswagen či Audi.

hyundai-exoskelet-1

Foto: Hyundai

Exoskelet VEX je oproti konkurenci lehčí a levnější

Vesty EXoskeleton, zkráceně VEX společnosti Hyundai, se od projektů ostatních automobilek však přeci jen trochu liší. Hyundai již v minulosti vyvíjelo exoskelet s názvem HRL, který měl sloužit jako kompenzační pomůcka pro paraplegiky. Nabyté znalosti se Hyundai rozhodla zužitkovat i při vývoji VEX a přináší jednoduchý, ale účinný exoskelet, který je určen pro dělníky, kteří často pracují s rukama nad hlavou, například při práci na podvozku vozu.

Lepší než konkurence

Celkem 2,5 kilogramu vážící exoskelet se připevňuje na trup těla, ke kterému se upevňuje popruhy na ramenou, hrudi a v pase. Díky jednoduché konstrukci a lehkým materiálům je váha VEX nižší o 22 až 42 % oproti podobným konkurenčním zařízením. Navíc svému nositeli umožňuje 100% rozsah pohybu, napodobuje pohyby ramen a kopíruje pohyb rukou. Míru podpory, kterou VEX nositeli propůjčuje, lze nastavit až na 12 různých úrovní.

„VEX poskytuje pracovníkům větší podporu při zatížení, zlepšuje jejich mobilitu a přizpůsobivost při práci v prostředí nad hlavou. Pracovníci ocení, jak lehce se VEX nosí a jak snadné je s ním pracovat,“ popsal novinku DongJin Hyun, vedoucí robotického týmu Hyundai Motor Group.

Podobná zařízení přinášejí benefity dělníkům i automobilkám. Pracovník se díky nim tak rychle neunaví, snižuje šanci na zranění a je schopen odvádět kvalitnější výkony, což mu může přinést lepší finanční ohodnocení. Naopak pro automobilku je vyšší produktivita práce žádoucí pro navyšování produkčních objemů. Zároveň podobné zařízení může zlepšovat přesnost pracovníka, což vede ke zlepšení kvality produktu.

Hyundai již VEX otestovala ve dvou svých závodech s pozitivními výsledky a nyní plánuje novinku zavádět i do dalších továren, takže se možná dočkají i v Nošovicích. Do komerční výroby by chtěla novinku dostat v prosinci toho roku s tím, že přesnou pořizovací cenu neuvedla. Hyundai prozradila jen to, že cena zařízení by měla být přibližně o 30 % nižší než podobné exoskelety konkurence, jejichž cena se v průměru pohybuje na částce 5 tisíc dolarů, tedy přibližně 117 tisíc korun. Z toho vyplývá, že Hyundai by VEX mohla prodávat za zhruba 80 tisíc korun.