Dětský hit Roblox má problém. Pedofily a podvodné počty, hlásí firma, která sestřelila falešné tahače Nikola

Fejkové počty uživatelů, žádné zásahy proti zneužívání dětí, mizivá kontrola kontroverzního obsahu. Shoří další přefouknutá vzducholoď?

Michal MančařMichal Mančař

Roblox má prý desítky milionů uživatelů napříč počítači, konzolemi i telefony. Kolik z nich je ale skutečných?

0Zobrazit komentáře

Znáte Roblox? Případně hrají ho vaše děti? Na tuhle otázku spousta lidí odpovídá ano – a i to je důvod toho, že tvůrci téhle kreativní online hry mají na burze hodnotu přes 26,2 miliardy dolarů, zhruba 600 miliard korun. Jenže videoherní obr podle analýzy společnosti Hindenburg Research stojí na pořádně hliněných – a zapáchajících – nohou.

Odebírejte newsletter Good Game

Zajímá vás herní průmysl v Česku i ve světě? Přihlaste se k odběru.

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Než se podíváme na pochybná čísla a už dříve probíraný problém s pedofily ve hře Roblox, pojďme si připomenout, co je zač firma, která je nyní vytasila, respektive připomněla. Hindenburg Research je americká společnost, která postavila svůj byznys na shortování, tedy na tom, že očekává pokles akcií nadhodnocených firem.

To je riskantní samo o sobě, Hindenburg ale svoje fungování doplňuje tím, že zveřejňuje často velice ostré a detailní analýzy. Za kterými si silně stojí, protože v případě křivých obvinění vedoucích ke zmanipulovanému poklesu akcií riskuje pokuty i vězení. Takhle například sestřelil podvodnou automobilku Nikola.

Tento týden Hindenburg Research zveřejnil analýzu tvůrců dětského herního hitu Roblox Corporation. A opět je třaskavá. Těch problémů hraničících s podvody, které kalifornská firma založená Davidem Baszuckým v roce 2004 nastřádala, je podle Hindenburgu velice dlouhá řada. Tohle je stručné shrnutí toho nejdůležitějšího.

Od vstupu na burzu společnost Roblox Corporation vždy vykázala ztrátu. Insideři za tu dobu vycashovali akcie v ceně 1,7 miliardy dolarů. Mimochodem, cena akcií v době vydání článku – 40,51 dolaru.

Při absenci ziskové metriky je cena akcií závislá na datech poskytovaných Robloxem. Třeba na počtu hráčů. Jenže ten je podle Hindenburgu nadhodnocený až o 42 procent.

Společnost se v současnosti ohání téměř 80 miliony lidí, kteří Roblox denně hrají. Podle Hindenburgu však spojuje skutečné lidi a takzvané denně aktivní uživatele.

Proč je to problém? Protože to nemalé procento údajných uživatelů jsou účty (klidně i desítky účtů) jednoho člověka, naprogramovaní roboti nebo lidé, co ve hře reálně nestráví významný čas.

Roblox s tím navíc nic nedělá. Dokonce americké Komisi pro cenné papíry tvrdil, že ani nemůže. Jenže Hindenburg s odkazem na bývalé zaměstnance říká, že to je prostě lež. A že firma z téhle uživatelské inflace těží.

Kromě lidí navíc má nesmírně nafukovat i čas strávený ve hře. Za rok 2023 to měly být 2,4 hodiny denně. Což je nicméně o 58 procent více než americké děti ve věku 8 až 12 let podle průzkumů průměrně věnují mobilním hrám celkově. A dokonce víc než v průměru tráví na sociálních sítích. Analýza Hindenburgu tvrdí, že skutečný čas je blíž 22 minutám. Hodnoty prý silně ovlivňují právě fejkové, respektive robotické účty.

Tolik shrnutí čísel. Jenže Roblox má problém nejen s počty, ale i pedofily.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O tom, že titul zaměřený na mladší hráče a s mizivou úrovní kontroly je rájem predátorů, se hovoří už delší dobu. Nedostačující dohled nad Robloxem a základní princip hry, která umožňuje tvorbu vlastních aktivit a obsahu, vede k uživatelskému vytváření „her“ o znásilnění, simulujících střelbu ve školách či nemocnicích nebo třeba s neonacistickým obsahem. A ke zneužívání dětí.

Letos v létě téma do detailu rozebrala agentura Bloomberg. Poukázala na to, že prostředí hry je extrémně slabě moderované, a především připomněla několik okamžiků, kdy se chování virtuálních predátorů v Robloxu promítlo do skutečného světa. Od groomingu nezletilých přes sdílení explicitních fotografií – dokonce osmileté dívky – až po skutečné schůzky a sex s mladistvými.

Ve stejném duchu navazuje analýza Hindenburg Research. Ta uvádí například bizarně snadný přístup k pornografickému a ilegálnímu obsahu. Zmiňuje například okamžitý přístup do skupin, v nichž se otevřeně sdílí dětská pornografie či které se odkazují na skandály Jeffreyho Epsteina nebo P. Diddyho – a to při použití účtu vedeného na osobu mladší 13 let.

ubisoft-juraj-krupa

Přečtěte si takéGood Game: Slovenský investor se pouští do boje s UbisoftemSlovenský investor vytáhl proti obří herní firmě Ubisoft. Je přezaměstnaná a neefektivní, kritizuje

Navzdory těmto problémům – a i při střízlivějším pohledu na skutečný počet uživatelů – zůstává Roblox Corporation velkým hráčem na trhu. Ten evropský a americký jí však v současnosti začíná být malý, a tak se snaží udržet zdání růstu expanzí například do Asie. Podle amerických analytiků jsou ale tyto trhy ztrátové. A ačkoliv počty uživatelů údajně rostou, konverze těch aktivních na platící pokulhává.

Oznámení Hindenburgu trh nebude brát na lehkou váhu, dříve se zaměřil například na jednoho z nejbohatších mužů Asie – a už zcela spálil (však jeho jméno dává vzpomenout na neslavně hořlavou vzducholoď…) automobilku Nikola. Přesně tu, co se před lety chlubila vodíkovými tahači a měla spustit dopravní revoluci. Byla to pohádka s miliardovou valuací. Jenže Hindenburg ji obvinil z podvodu. A měl pravdu, třeba na záběrech, které měly ukazovat funkční vozy, své tahače Nikola prostě pouštěla z kopce… Skončilo to tak, že její zakladatel Trevor Milton dostal čtyři roky za mřížemi a dluží skoro čtyři miliardy korun.

Spolu s výkonem Roblox Corporation a uvedenými kontroverzemi to tedy skutečně vypadá, že jedna přefouknutá vzducholoď zase začne hořet. „Domníváme se, že Roblox zvolil ‚přístup Silicon Valley‘ a vydal se cestou růstu za každou cenu. Ať už to je poskytování zavádějících informací či přímo lhaní investorům, nebo otevření své platformy nebezpečným predátorům a obsahu nevhodnému pro děti,“ uzavírá analýza Hindenburg Research.

Za skoro 40 let nikdo nikdy nedohrál Tetris do poslední úrovně. Teď to dokázal šestnáctiletý kluk

Mladý rekordman překonal v Tetrisu pro konzoli Nintendo Entertainment System 255. level. Ale vyžadovalo to drobnou úpravu hry.

Michal MančařMichal Mančař

tetris1

Foto: Michael Artiaga

Michael „Dogplayingtetris“ Artiaga, první člověk, který dohrál NES Tetris

0Zobrazit komentáře

Ještě není plnoletý a už zvládl to, co nikdo jiný na světě. Americký mladík Michael Artiaga přepsal herní historii, když se stal prvním hráčem, který se v Tetrisu dostal do 255. úrovně – a dokončil ji. Ano, v té totálně legendární kostičkové hře, která hráče baví už skoro čtyřicet let.

Čím to, že tohle nikdo předtím nedokázal? Je to docela zapeklité, tak to pojďme rozmotat. Možná si totiž vzpomenete, že na přelomu roku jako první člověk na světě „porazil“ Tetris teprve třináctiletý klučina Willis Gibson. Ten tehdy dosáhl 157. úrovně. No moment, ale vždyť před pár dny Michael Artiaga pokořil 255. level?

Jde o to, že jedna z nejpopulárnějších verzí Tetrisu, která v roce 1989 vyšla pro konzoli Nintendo Entertainment System (NES), tyhle vyšší úrovně prostě nezvládala. Od určitých levelů nefunguje, jak má –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ například skládané kostky přestávají být vidět. A od 155. úrovně hra zamrzává úplně. Právě to hráči považovali za pokoření Tetrisu. A Gibson to před pár měsíci dotáhl dokonce ještě o dva levely dál.

Jak je to tedy s tou 255. úrovní? Do té by se za běžných okolností žádný člověk dostat nemohl (ale naprogramované nástroje ano), nebýt drobné úpravy kódu původní hry. Ta nic jiného nemění, jen odstraňuje tuhle zabijáckou chybu. Bez dalších chyb ale hra nezůstala. Na své cestě do 255. úrovně – a dál, protože po ní Tetris pro NES jede odznova – totiž Artiaga stále na nedostatky programátorské práce narážel.

Když se dopracoval do levelu s číslem 235, vypadalo to, že je konec. Jestli Tetris neznáte, hraje se tak, že skládáte padající kostičky – a když z nich složíte plný řádek, zmizí. Po deseti vyčištěných řádcích se zvýší úroveň. Ale i když v 235. levelu Artiaga čistil řádek za řádkem, úroveň ne a ne poskočit. Chybou hry musel řádků zkompletovat nikoliv deset, ale 810.

Nakonec se hra umoudřila. A mladík, který příští měsíc oslaví sedmnácté narozeniny, se zapsal do herní historie. Nejvyšší možné úrovně dosáhl po 80 minutách, načež se Tetris resetoval do počátečního stavu a Artiaga hrál ještě přes půl hodiny. Celkové skóre? 29,4 milionu bodů za 4 216 řádků. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Panebože, jsem fakt rád, že je po všem. Tuhle hru už nechci ani vidět, už jsem myslel, že se zblázním,“ pobavil sledující na svém streamu Artiaga. Nicméně cítil nejen úlevu: „Kámo, tohle je to nejlepší, co jsem v Tetrisu dokázal.“

Mladík, jenž v herní komunitě vystupuje pod přezdívkou Dogplayingtetris, samozřejmě není v Tetrisu žádný nováček. V roce 2020 se v n2m coby třináctiletý stal nejmladším mistrem světa. O rok později pak svůj triumf na turnaji Classic Tetris World Championships zopakoval.

battletech-boxed

Přečtěte si takéBattleTech slaví 40 let. Je v něm spousta Čechů a v češtině i vyšelPřed 40 lety vznikla v USA hra plná Čechů, co měla problém s Georgem Lucasem. Dnes sbírá stamiliony

Jeho úspěch je mimochodem o to zajímavější, že ještě před 13 lety byl za vrchol Tetrisu považován… level 29. Počítadla ve hře po jeho dosažení přestanou fungovat, najednou se zdvojnásobí rychlost a hráč, co mačká tlačítka běžným způsobem, to prostě nemůže zvládat. Jenže i cvakání čudlíků ovladače lze vylepšit.

Hráči totiž objevili techniku zvanou hypertapping, kdy ovladač konzole NES drží neobvyklým způsobem, který kombinují s extrémně rychlým pohybem prstů. A díky tomu se za 29. úroveň dostali. To je ale stále dost daleko od 157. úrovně Willise Gibsona, natož 255. levelu dosaženého Artiagem. A tak chytří hráči vymysleli rolling. Do ovladače při něm zezadu bubnujete s kadencí, která předčí i specializované mačkání a která umožnila výlety do trojciferných úrovní.

Potká se s programátorem Tetrisu?

Tetris je dílem devětašedesátiletého programátora Alexeje Pažitnova, který ho v polovině osmdesátých let stvořil tak trochu pro radost během pouhých dvou týdnů. Hra se z Moskvy přes zamotané prostředníky a různé držitele práv rozšířila doslova po celém světě a patří k nejlegendárnějším titulům herní historie.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Když před pár měsíci Willis Gibson dosáhl oné zdánlivě nedosažitelné 157. úrovně, kromě obrovské mediální pozornosti a respektu hráčské veřejnosti mu byl odměnou i rozhovor právě s tvůrcem Tetrisu. Možná se podobného setkání s celebritou dočká i Michael Artiaga.

Nejen o Tetrisu se Pažitnov rozhovořil pro CzechCrunch při své loňské návštěvě Prahy. Na kterou má sám pěkné vzpomínky. „Můj otec tu pracoval, když mi bylo asi sedm. Chodil jsem do mezinárodní třídy ve škole kousek od Vyšehradu,“ uvedl autor hry, která baví – a překvapuje – i po čtyřiceti letech.