Dětský hit Roblox má problém. Pedofily a podvodné počty, hlásí firma, která sestřelila falešné tahače Nikola
Fejkové počty uživatelů, žádné zásahy proti zneužívání dětí, mizivá kontrola kontroverzního obsahu. Shoří další přefouknutá vzducholoď?
Znáte Roblox? Případně hrají ho vaše děti? Na tuhle otázku spousta lidí odpovídá ano – a i to je důvod toho, že tvůrci téhle kreativní online hry mají na burze hodnotu přes 26,2 miliardy dolarů, zhruba 600 miliard korun. Jenže videoherní obr podle analýzy společnosti Hindenburg Research stojí na pořádně hliněných – a zapáchajících – nohou.
Než se podíváme na pochybná čísla a už dříve probíraný problém s pedofily ve hře Roblox, pojďme si připomenout, co je zač firma, která je nyní vytasila, respektive připomněla. Hindenburg Research je americká společnost, která postavila svůj byznys na shortování, tedy na tom, že očekává pokles akcií nadhodnocených firem.
To je riskantní samo o sobě, Hindenburg ale svoje fungování doplňuje tím, že zveřejňuje často velice ostré a detailní analýzy. Za kterými si silně stojí, protože v případě křivých obvinění vedoucích ke zmanipulovanému poklesu akcií riskuje pokuty i vězení. Takhle například sestřelil podvodnou automobilku Nikola.
Tento týden Hindenburg Research zveřejnil analýzu tvůrců dětského herního hitu Roblox Corporation. A opět je třaskavá. Těch problémů hraničících s podvody, které kalifornská firma založená Davidem Baszuckým v roce 2004 nastřádala, je podle Hindenburgu velice dlouhá řada. Tohle je stručné shrnutí toho nejdůležitějšího.
Od vstupu na burzu společnost Roblox Corporation vždy vykázala ztrátu. Insideři za tu dobu vycashovali akcie v ceně 1,7 miliardy dolarů. Mimochodem, cena akcií v době vydání článku – 40,51 dolaru.
Při absenci ziskové metriky je cena akcií závislá na datech poskytovaných Robloxem. Třeba na počtu hráčů. Jenže ten je podle Hindenburgu nadhodnocený až o 42 procent.
Společnost se v současnosti ohání téměř 80 miliony lidí, kteří Roblox denně hrají. Podle Hindenburgu však spojuje skutečné lidi a takzvané denně aktivní uživatele.
Proč je to problém? Protože to nemalé procento údajných uživatelů jsou účty (klidně i desítky účtů) jednoho člověka, naprogramovaní roboti nebo lidé, co ve hře reálně nestráví významný čas.
Roblox s tím navíc nic nedělá. Dokonce americké Komisi pro cenné papíry tvrdil, že ani nemůže. Jenže Hindenburg s odkazem na bývalé zaměstnance říká, že to je prostě lež. A že firma z téhle uživatelské inflace těží.
Kromě lidí navíc má nesmírně nafukovat i čas strávený ve hře. Za rok 2023 to měly být 2,4 hodiny denně. Což je nicméně o 58 procent více než americké děti ve věku 8 až 12 let podle průzkumů průměrně věnují mobilním hrám celkově. A dokonce víc než v průměru tráví na sociálních sítích. Analýza Hindenburgu tvrdí, že skutečný čas je blíž 22 minutám. Hodnoty prý silně ovlivňují právě fejkové, respektive robotické účty.
Tolik shrnutí čísel. Jenže Roblox má problém nejen s počty, ale i pedofily.