Něco mezi lodí a letadlem. Hybridní kluzák Seaglider slibuje, že zrychlí cestování po vodě

Je rychlejší než loď a efektivnější než letadlo. Seaglider chce změnit dopravu na mořích a velkých jezerech.

regent-seaglider3-2

Foto: Regent

Kluzák Seaglider po hladině plave i létá nad ní

0Zobrazit komentáře

Ne všude ho využijete, ale v místech, kde potřebujete v co nejkratší době překonat vodní hladinu, najde revoluční kluzák Seaglider uplatnění. Hybrid mezi lodí a letadlem nejdříve plave, ve vyšších rychlostech se dokáže vznést kousek nad hladinu a plachtit vzduchem. Společnost Regent, která za ním stojí, nyní zveřejnila video, které dokazuje, že tohle všechno opravdu funguje. A hlásí i první objednávky.

Tajemství Seaglideru spočívá ve tvaru křídel a ližinách na trupu, které jsou schované pod hladinou. Ty stroji umožňují využívat takzvaného hydrofoilingu, díky němuž je kluzák schopný se od určité rychlosti vznést nad hladinu a být v kontaktu s vodou pouze prostřednictvím oněch ližin. Tohoto principu, který dovoluje cestovat vyšší rychlostí než klasické lodě, využívá například švédský startup Candela, který chce vznášející se čluny využívat jako taxíky.

Seaglider jde ovšem ještě dál a vzdoruje zařazení do existujících kategorií plavidel. Jedná se totiž o hybrid mezi lodí a letounem, který technologie hydrofoilingu využívá ke svému vzletu. Seaglider byl navržen tak, aby se při nižších rychlostech pohyboval po hladině jako klasické plavidlo. V momentě, kdy zrychlí, se jeho klínovitě tvarovaný trup vznese nad hladinu. Při překročení dalšího rychlostního milníku pak může pilot přitažením kniplu vodu zcela opustit, ližiny zatáhnout k trupu a pohybovat se ve vzduchu.

Od hladiny se ovšem Seaglider nevzdaluje příliš daleko. Tvar jeho křídel umožňuje využití vzduchového polštáře mezi hladinou a letounem, díky čemuž by měl stroj efektivněji nakládat s elektrickou energií, která roztáčí jeho rotory.

regent-seaglider1

Foto: Regent

Kluzák Seaglider opouštějící hladinu

S podobnými typy letounů se experimentovalo již za éry Sovětského svazu, tehdy byly ovšem vrtule poháněny klasickým spalovacím motorem. S příchodem elektrických pohonů se však hledají cesty, jak by se dalo minimalizovat tření, které ubírá drahocenné energie, čímž se snižuje dojezd. Hydrofoiling ze zdá být zajímavou alternativou.

Výsledkem snažení společnosti Regent by měl být stroj nabízející tichou a účinnou dopravu. Má být schopný dosáhnout rychlosti až 300 km/h, přičemž na jedno nabití by měl urazit až 300 kilometrů. Jedná se však o čísla odhadovaná pro produkční verzi, jež by měla uvézt čtrnáct osob.

Seaglider by měl navíc nabídnout poloviční náklady na provoz oproti letecké dopravě a až šestkrát vyšší rychlost než konvenční plavidla se stejnou kapacitou. Regent svůj stroj od počátku koncipuje k přepravě většího počtu lidí a již nyní mluví o verzích, které by mohly v budoucnu pojmout až 150 cestujících. Jeho nápad se zamlouvá i dopravcům, kteří již projevili zájem o hybridy v celkové hodnotě 7 miliard dolarů, tedy přibližně 170 miliard korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První letové testy probíhaly s prototypem, jehož rozpětí křídel dosahuje 5,5 metru. Podmínky byly ideální, slunce svítilo a moře bylo bez vln. Je ovšem otázkou, jaké bude v budoucnu cestování tímto typem dopravního prostředku, pokud by byly větší vlny či foukal vítr.

V současné chvíli má společnost v plánu vyrobit prototyp již v plném měřítku s rozpětím křídel 19,8 metru. K tomu by měla mít k dispozici 18 milionů dolarů, tedy zhruba 440 milionů korun. S masovou výrobou produkční verze chce začít v roce 2024, přičemž první zákazníci by se mohli svézt o rok později.

Jedná se o odvážný plán, ale vzhledem k tomu, že startup může stroj certifikovat jako námořní plavidlo, nebude muset procházet certifikačním peklem, kterému jsou vystaveny projekty zabývající se vzdušnými elektrickými taxíky s kolmým vzletem a přistáním. Uvedení Seaglideru na trh by tak mělo být daleko jednodušší.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Zpátky do Orient Expressu. Nová verze věhlasného vlaku láká na estetiku dvacátých let

Jednu z nejlegendárnějších vlakových linek oživuje i síť hotelů Accor. Na trasu Paříž – Istanbul se vydá už za dva roky.

Filip HouskaFilip Houska

orient-expres_8

Foto: Accor

Vůz pro společenské vyžití, který kopíruje estetiku dvacátých let minulého století

0Zobrazit komentáře

Na koleje se chystají vrátit další vozy jednoho z nejproslulejších vlakových spojů všech dob. Řeč není o ničem jiném než o Orient Expressu, který na trasu mezi tureckým Istanbulem a francouzskou Paříží vyšle i provozovatel sítě hotelů Accor. A podle očekávání se cestující mohou těšit na netradiční zážitek inspirovaný estetikou dvacátých let minulého století. Se špetkou potřebného současného luxusu.

Do provozu se dostane revitalizovaná souprava sedmnácti vagónů, o jejichž interiér se postará pařížský architekt Maxime d’Angeac, který mimo jiné navrhl vnitřek prodejny luxusní značky parfémů Guerlain na věhlasném bulváru Champs-Élysées. Nepůjde ale o žádnou modernu vycházející z trendu minimalismu. Nový Orient Express se inspiroval historií.

I když první vlak této řady vyjel už v roce 1883, konkrétně z Paříže do rumunského města Giurgiu, největší slávu získal během dvacátých a třicátých let minulého století. Právě touto dobou se inspiroval i d’Angeac, který v interiéru soupravy kombinuje tmavě hnědé dřevo, pravou kůži, nejrůznější ornamenty a také velká zrcadla. Samozřejmě s citem pro moderní design, který se prolíná do vybavení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jezdit budou dvě verze kupé. Jedna bude určená pro denní cestování s tím, že nabídne pasažérům prostornou pohovku a sedačku, druhá bude určená pro přepravu v noci, v ní budou hrát prim postele. Chybět nemají ani stravovací vůz (opět inspirovaný původním interiérem) a tři vagóny pro společenské vyžití, které dostanou výrazné zelené doplňky. A také mramorová koupelna.

„Výchozím bodem tohoto báječného projektu je sen. Současný příběh, který vzešel z legendy o Orient Expressu. Je to projekce do éry dvacátých let minulého století a do kultury luxusu,“ popisuje d’Angeac a vzpomíná na legendární soupravy Nostalgie-Orient-Express, které jezdily na trase Curych – Istanbul od roku 1977 do roku 2009.

Díky síti hotelů Accor, která převzala podíl na značce od francouzských drah, se však již v roce 2024 oživí. Renovované vozy doplní například modely hotelové firmy Belmond, které taktéž jezdí pod stejným názvem. Mladší generace tak tedy název slavného vlaku nebude muset znát jen z detektivky Vražda v Orient expresu.

orient-expres_3

Foto: Accor

Kupé pro denní cestování v novém Orient Expressu

orient-expres_4

Foto: Accor

Postel v kupé pro noční cestování v novém Orient Expressu

orient-expres_5

Foto: Accor

V novém Orient Expressu nebudou chybět ani výrazná zrcadla

orient-expres_6

Foto: Accor

Mramorová koupelna v novém Orient Expressu ve stylu dvacátých let

orient-expres_2

Foto: Accor

Úzká chodba mezi jednotlivými kupé v novém Orient Expressu

orient-expres_1

Foto: Accor

Jídelní vůz nového Orient Expressu

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre