Díky novému Metropolitnímu plánu se bude bydlení stavět snáz, říkají klíčoví muži Prahy
Povolování staveb se může stáhnout z deseti let na pět, líčí šéf IPR Ondřej Boháč a náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček.
Ondřej Boháč, ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje
Budoucnost Prahy, zdá se, dřímá v brownfieldech. Zanedbaných areálech, kam dnes noha nevkročí a kolem dokola jsou vidět zbytky po někdejších průmyslových podnicích. Hlavní město už pár let drtí krize s bydlením, kdy poptávka pravidelně převyšuje nabídku. A právě na brownfieldech má probíhat zásadní výstavba. I s tím má nyní pomoci Metropolitní plán, který velí nerozpínat se do krajiny, ale stavět ve městě.
„Kdyby platil Metropolitní plán, pak už se v Bubnech pět let staví,“ říká ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč. A náměstek pro územní rozvoj z pražského magistrátu Petr Hlaváček ho doplňuje: „Klíč je plánem určit, co všechno může na brownfieldu být, a stanovit standardy pro město, které tam má vzniknout. Kolik parků, ulic, škol a školek se má na území nacházet. Konkrétní rozmístění stanoví podrobná studie, která bude v souladu s plánem,“ uvádí Hlaváček to, co má pomoci ulehčit výstavbě.
Územní plán bude mít vliv na mnoho aspektů města, ať už jde o veřejný prostor, sídliště, nebo zahrádkářské osady. V neposlední řadě je to právě také bydlení. Jak přesně ho může nový plán vyřešit, popisují Boháč a Hlaváček v rozhovoru pro CzechCrunch. Metropolitnímu plánu a bydlení se bude ve středu věnovat také přednáška v Centru architektury městského plánování (CAMP).
Jak Metropolitní plán může ovlivnit současnou krizi bydlení?
Boháč: Nový plán pomáhá otevřít konkrétní plochy, které se dlouhodobě otevřít nedaří. Jsou to primárně brownfieldy, ale i další. Roli však sehrává i stabilita, ke které se s Metropolitním plánem posouváme. To znamená, že dojde k významné redukci změn územního plánu, které se nyní často dějí právě kvůli bydlení. Často jde o detaily, o úpravy, nad kterými je shoda, přesto musí následovat dlouhá změna územního plánu. Je potřeba říct, že plán sám o sobě nic nestaví, umožní ale bydlení stavět snáz.
Řešení bytové krize tedy spočívá především v těch brownfieldech?
Hlaváček: Stěžejní je shoda nad tím, jak konkrétní brownfieldy řešit. Dnes můžeme pro dané území vytvořit podrobnou studii. K tomu je ale nejdříve potřeba změnit územní plán. Abychom to udělali, musí přijít podkladová studie. V našem právním řádu na sebe musí všechny tyto věci navazovat. Jinými slovy, když budeme území řešit skrze regulační plán, bude to mnohem podrobnější, s detailnější znalostí prostředí. Abychom to ale mohli udělat, nejdříve musíme změnit obecnější územní plán. To v reálu znamená, že se nakreslí studie brownfieldu, lidé se na ní dohodnou, domluví se, kolik procent území bude sloužit veřejnému zájmu, kolik školství, kolik zeleni. Když je tohle hotové, mělo by se přece začít stavět. Místo toho jdete řešit změnu územního plánu, což trvá roky, a než se tak stane, je pozdě. Už jsou jiné nároky.
Boháč: Krásně je to vidět v Bubnech, kde se dělala studie před pěti lety. Pak se začal měnit územní plán, a teprve když bylo možné začít zpracovávat podrobnější regulační plán, dorůstaly jiné generace, které to znovu a znovu potřebovaly vysvětlovat. Kdyby platil Metropolitní plán, pak se v Bubnech už pět let staví.
Co ale tedy nový plán dělá jinak?
Hlaváček: Klíč je plánem určit, co všechno může na brownfieldu být, a stanovit standardy pro město, které tam má vzniknout. Kolik parků, ulic, škol a školek se má na území nacházet. Konkrétní rozmístění stanoví podrobná studie, která bude v souladu s plánem. Abychom tomu šli ještě víc naproti, schválili jsme materiál spoluúčasti developerů, kdy investor buď musí postavit školku nebo park či to, co je v místě potřeba, nebo dá peníze městu, které to udělá za něj. Tím se snažíme také vypořádat se společenskou obavou, že se developeři na občanskou vybavenost vykašlou a postaví jen ten bytový dům. V plánu se také snažíme maximálně odstranit obstrukce. Ve městě má být na pozemku souvislá zástavba, která jde ruku v ruce se svými sousedy. Současný fragmentovaný plán ale působil, že se investoři se svými projekty zakuklili sami do sebe a řešili jen to, co museli. Výstavba je dnes součtem solitérních objektů, které dohromady netvoří město. Nový plán naopak vznik města podporuje, jednotlivé aspekty spolu souvisí.
Kolik brownfieldů se otevře k výstavbě?
Boháč: Záleží, jak definujete brownfield. V zásadě jde o nižší desítky, Těch opravdu velkých je okolo patnácti.
Hlaváček: Nejčastěji jde o průmyslové areály z devatenáctého a první poloviny dvacátého století, kde výroba dávno ustala. Ale třeba území Malešické průmyslové zóny, které pracovně říkáme ocelové město, po diskuzi s městskými částmi zachováváme. Nechceme, aby Praha dopadla jako Řím, kde jsou jen úředníci a turisti. Záměrem tedy není bezhlavě měnit všechna území, kde probíhá výroba, na rezidenční oblasti. Ty mají vznikat tam, kde už je to odžité.
Průmysl se změnil a my nevíme, jak to bude dál. Průša Research dnes vyrábí svoje tiskárny v Holešovicích a nikomu to nepřijde divné. Už to není jen kouř. Pořád je ale v těchto místech potřeba zásobování, někde jsou potřeba vlečky, má to určitá specifika. Řekli jsme si proto, že tato zóna zůstane a rozhodne se o ní třeba za padesát let, ale ne teď. To neznamená, že tam třeba nemůže vzniknout školka nebo ubytovna. Jen tam nepustíme bydlení masově, protože by to vyvolalo tření. Zároveň díky tomu zjišťujeme, co současná výroba ve městě přináší.
Existuje odhad, kolik by díky Metropolitnímu plánu mohlo vzniknout bytů za předpokladu, že by se opravdu všechny postavily?
Boháč: Je to trochu zavádějící, protože i stávající plán má nějaké kapacity.
Hlaváček: Obecná kapacita plánu je ale sto až sto padesát tisíc bytů. Faktem je, že realita záleží na mnoha dalších faktorech. Je to třeba i výstavba infrastruktury nebo školských zařízení, čemuž se nyní intenzivně věnujeme. Místa, kde se mohly stavět domy a lidé tam mohli poslat děti do škol, se před nedávnem vyčerpala a město si toho moc nevšimlo. Všechno to nyní akcentují uprchlíci z Ukrajiny, kteří ukazují na existující deficit. To není jen věc plánu, protože neumí řešit všechno. Plán ale představuje potenciál, který se naplňuje dalšími politikami, investičními akcemi a dalšími dohodami.
Boháč: Hodně také bude v jednotlivých projektech záležet na politické vůli. Je velký tlak, aby se projekty zmenšovaly, snižovaly. Třeba Praha 7 přišla s tím, že v Bubnech mají mít budovy jen čtyři patra. Ta kapacita je přitom několikanásobně vyšší a mohla tam vzniknout krásná čtvrť. Plán tedy umožní stavět až sto padesát tisíc bytů, narazí to ale na realitu.