Do českých startupů se za rok 2014 proinvestovalo 746 milionů korun, jak je na tom celá Evropa?

money
0Zobrazit komentáře

Evropský VC trh v roce 2014 vzrostl o neuvěřitelných 78% na celkovou částku 137,8 miliard korun v 855 uzavřených obchodech. Bohužel „pouze“ 746 milionů korun z toho šlo do kapes českých startupů. Pravděpodobně největší akvizicí byl prodej českého DámeJidlo a JidloTed.cz do rukou německých Delivery Hero za několik set milionů korun.

Kromě úspěchu Delivery Hero, bylo velmi dobře zainvestováno například Spotify, Foodpanda, Soundcloud nebo Ozon.ru. V obchodech tak jednoznačně vede food delivery byznys.

vc_kapital_1

Přečtěte si takéJak se v roce 2013 dařilo startupům, které jsou podpořeny venture kapitálem?Jak se v roce 2013 dařilo startupům, které jsou podpořeny venture kapitálem?

Nejsilnějšími zeměmi, do kterých se investuje, jsou bezesporu Velká Británie a Německo, které uzavřely 379 obchodů v celkové výši 72 miliard korun, informuje zpráva CBInsights. Naopak nejvyšší nárůst podílu zaznamenala Itálie, která v minulých letech stagnovala a oproti roku 2013 za rok 2014 narostla o 208%. ČR je v tabulce až na 19 místě.

EU

Mezi největší investiční hráče na venture trhu v Evropě patří bezpochyby Index Ventures, German Startups Group nebo High-Tech Gruenderfonds. Nejvíce peněz putuje do projektů, které jsou ve fázi seed investice, následuje Series A a poté už procenta investic výrazně klesají, protože se připojují stávající partneři.

RiseFoto: OTA Photos / Flickr.com

 

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Jak se Liftago snažilo lítat dříve, než umělo chodit a z čeho se za rok a půl poučilo

liftago_taxi_1
0Zobrazit komentáře

Liftago bylo minulý rok zvoleno nejnadějnější českou firmou, s tím, že se ji loňský rok podařilo uzavřít na 10 000 zakázkách měsíčně. Zhruba 1,5 roční cesta byla ale trnitá se spoustou nástrah a kluci zjistili, že nic nebylo tak jednoduché, jak se na první pohled zdálo.

Liftago jako takové šlo do beta provozu v srpnu 2013, na konci 2013 ho využívalo přes 200 řidičů a na počátku roku 2014 začínalo na asi 100 zakázkách měsíčně. Zvýšit byznys 100x za rok se pak na první pohled může zdát jako sen, stejně jako jejich výhry start-upových soutěží lokálně i na mnichovské EU-Startups.

10682692_10152836720475990_1102640240_o

Přečtěte si takéZahraniční investor o Liftago: challenguje náklady taxi startupů, VCs mají malý kouleZahraniční investor o Liftago: challenguje náklady taxi startupů, VCs mají malý koule

Realita se projevila hned po spuštění, které proběhlo s velkou parádou. Liftago se totiž tehdy dostalo pozornost i v celostátním tisku. Řidiči i zákazníci ale velmi brzy zjistili, že celá platforma je ještě hodně daleko od funkčního stavu a ztratili počáteční důvěru. Ta přišla až o několik měsíců později po důkladném testování a přechodu z betaverze na ostrý provoz.

I přes tenhle počáteční fail navíc zakladatelé kalkulovali jaký zahraniční trh pro ně bude nejlepší a dost pravděpodobně si představovali, jak s drinkem v ruce popíjejí v Karibiku a počítají objednávky, které chodí z celé Evropy do systému. Tahle představa byla dost mylná a dokud neměli výsledky doma, museli na expanzi zapomenout.

V létě 2014 se jim dostalo i trefné rady od zakladatele Slevomatu a DameJidlo, Tomáše Čupra:

Hezký, ale snažíte se lítat dříve, než umíte chodit.

Konzultace od lidí jako Tomáš Čupr nebo start-up komunity ze San Francisca celý tým vrátilo do reality a kluci začali pomalu zjišťovat, že žádné zkratky k úspěchu neexistují. Teda aspoň většinou ne. Jejich vylepšení v podobě brandovaných landing pages u připojovaných wifi hotspotů sice docela fungovaly, ale bylo to spíše rozptýlení, než vylepšení businessu. To potvrdila i konverzace s Jakubem Havrlantem a Dušanem Zábrodským:

Povedlo se vám spálit o mnoho více zdrojů, než bylo ve skutečnosti potřeba, abyste se dostali tam, kde jste teď.

Jednodušeji to možná šlo, ale nikdo jiný tady neudělal do taxi trhu takový zářez jako zatím Liftago. Celý příběh o failech a poučení, které si ze startupového světa kluci odnesli, si můžete přečíst v jejich aktuálním článku na blogu.