Do exotiky startuje nový Airbus. Má 432 sedadel a z Bratislavy to do cíle bude brát přes Prahu

Cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours vyrazí na Kubu, do Vietnamu a Dominikánské republiky Airbusem A350-900.

Eliška NováEliška Nová

Airbus A350-900

Foto: CK Fischer

Airbus A350-900 létá zimní sezónu i s českými cestovními kancelářemi

0Zobrazit komentáře

Na nebi je to v současnosti jedno z nejmodernějších a také nejúspornějších letadel. Do svých služeb ho nyní povolala společnost Der Touristik, pod kterou spadají cestovní kanceláře Fischer a Exim Tours. Z Prahy a Bratislavy do exotiky poletí Airbus A350-900 třikrát týdně.

První let je poměrně krátký. Sotva se dopravní letoun v Bratislavě zvedne, v Praze zase sedne k zemi. Stroj má totiž poměrně velkou kapacitu. Sveze 432 cestujících. Standardem přitom bývá kolem 150. To znamená, že se na jednu palubu klidně vejdou zájemci o dalekou cestu z Česka i sousedního Slovenska.

V Praze navíc bude stroj doplňovat palivo, pak zamíří rovnou za nosem směrem na Kubu, do Vietnamu nebo do Dominikánské republiky. Doletí až patnáct tisíc kilometrů. „Zpáteční let bude směřovat znovu nejprve do Prahy a následně pak pokračovat do Bratislavy,“ popisuje mluvčí společnosti CK Fischer Jan Bezděk.

Spoj bude fungovat jako klasický charter. Pokud by ovšem na palubě zůstala místa volná, pak existuje varianta, že půjdou do prodeje pouhé letenky. O zájezdy je nicméně zájem, do konce roku už si je koupilo deset tisíc lidí. „Komfort je pro klienty v dnešní době čím dál důležitější, proto jsme na tyto dálkové lety chtěli moderní a nové letadlo,“ říká Bezděk s tím, že poptávka po zájezdech je velká i po konci léta.

1920×1280

Foto: CK Fischer

Uvnitř je 432 sedadel

Der Touristik si letadlo propůjčilo od španělských aerolinek World2Fly. Jde o kontrakt za více než půl miliardy korun pro letošní zimní sezónu. Lety budou startovat vždy v úterý na Kubu, ve středu do Dominikány a ve čtvrtek do Vietnamu, a to od konce října, první cestující přitom už na svoji dovolenou odletěli. Možnost poskytnout místo v letadle velkému množství pasažérů pak podle CK Fischer umožní stáhnout dolů také ceny letenek, tedy i celých zájezdů.

Do tří cílových destinací letí Airbus více méně jedenáct hodin, zpátky pak i pod devět. World2Fly ho má nakonfigurovaný jen na ekonomickou třídu. Sedadla jsou v řadách po devíti. Uvnitř má fungovat filtrační systém, který mění na palubě vzduch, což má pomoci s případným jet lagem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cestující si s sebou mohou vzít zavazadlo o deseti kilech, druhé do zavazadlového prostoru má maximální hmotnost 23 kilogramů. Během letu se pak podávají tři chody a svačina, případně snídaně před přistáním. K dispozici je také wi-fi připojení a systém palubní zábavy v češtině.

Airbus A350-900 má prý také o 25 procent nižší spotřebu paliva oproti současnému standardu, toho měli inženýři dosáhnout především díky použití uhlíkových vláken, titanu nebo slitiny hliníku. Nové letadlo by mělo být tišší, na palubě budou cestující vystaveni 59 decibelům, což má být v současnosti jeden z nejtišších prostorů pro pasažéry.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Trochu jiný autobusák. Terminál v Nové Pace boří představy o zaplivaném veřejném prostoru

Nádraží nebývají lákavým prostorem. Terminál hromadné dopravy v Nové Pace ale nabízí prosklené budovy a časem by měl jeho střechou prorůstat strom.

terminal5

Foto: Loca Plan

Nové autobusové nádraží v Nové Pace

0Zobrazit komentáře

Autobusové nádraží bývá ve spoustě měst místem, na kterém se člověk nechce zdržovat příliš dlouho. Prostě co nejrychleji skočit do autobusu a odjet. Čerstvě vybudovaný terminál městské hromadné dopravy v Nové Pace ovšem ukazuje, že se i k tomuto typu stavby dá přistoupit s nápadem a zpracovat jej tak, že se zde člověk cítí příjemně. Objevujte více příkladů podobně zajímavé architektury v pravidelném newsletteru Arch.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Nádraží většinou bývají velké betonové placy s rezavým zábradlím a sloupy podpírajícími stříšky nástupišť, skrze které přesto sem tam na cestující ukápne. Člověk tu často nemívá příjemné pocity. V Nové Pace na Jičínsku se však rozhodli tuto skutečnost změnit a vybudovali přímo v centru nový terminál hromadné dopravy, na který je radost pohledět. Za jeho podobou stojí architektonické studio Loca Plan, které mělo za úkol vytvořit z původně rozevlátého místa jeden homogenní celek.

Tohoto cíle se podařilo dosáhnout díky věnování značné části pozornosti okolí celého prostoru. Ten se více otevřel veřejnosti, pro kterou již není jen autobusovým nádražím, ale místem, které mohou lidé navštívit také tehdy, pokud zrovna nikam necestují.

terminal1

Foto: Loca Plan

Interiéry dostaly bohaté osvětlení

Architekti v podobě terminálu reflektovali okolní zástavbu a rozhodli se místu propůjčit nepravidelný tvar, který je reprezentován prolamovaným zastřešením dvou menších objektů nádraží, kdy jeden má půdorys čtverce a druhý obdélníku. Mezi budovami byl ponechán průchod, skrze který se nabízí pohled na přilehlý kostel.

Střecha tvořená železobetonovou deskou vytváří v létě stín, který chrání čekající na autobus před sluncem. Střechu podporují mimo objektů také dva ocelové sloupy do V. Nahoře umístěným kruhovým otvorem by měl v budoucnu prorůst strom.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oba objekty slouží coby odbavovací hala, do většího z nich však byla umístěna také úschovna kol a veřejné záchody. Bohatě prosklené stavby tvoří centrum celého terminálu, který obklopuje objízdný ostrůvek s jednotlivými zastávkami. Ten zároveň odděluje zastávky od ulice a jasně tak určuje místo, kde se mohou pohybovat cestující a kde autobusy.

Celý terminál definuje beton, ocel a sklo, mezi které je však vnesen také prvek přírody v podobě dřevěného obložení budov. Dřevo se objevuje také na podhledech, které ladí se žlutými podlahami.