Doba vodíková přichází i do Česka. Unipetrol v příštím roce spustí první veřejně dostupné vodíkové stanice
Provoz první veřejné vodíkové stanice byl u nás zahájen již v roce 2009, jenže od té doby je ticho po pěšině. Navíc označovat stanici, kterou provozuje společnost Veolia Transport, jako veřejnou, je lehce problematické. Vlastník vozu na vodík zde sice může tankovat, ovšem až po předchozí domluvě, což může být minimálně trochu otravné.
Tato situace by se však měla brzy změnit díky společnosti Unipetrol a skupině Bonett, které začnou s výstavbou skutečně veřejných vodíkových stanic. Ty řidiči naleznou u pump Benzina spadajících právě pod skupinu Unipetrol a první stojany označené charakteristickým symbolem H2 vzniknou při stanicích na pražském Barrandově a také v Litvínově.
Jejich výstavba by měla začít ještě letos a spuštění provozu započne v příštím roce. Ve stejném roce by se měla zpřístupnit také třetí vodíková stanice v Brně, konkrétně v Kaštanové ulici.
Vodík, který budou do svých vozů zákazníci Benziny čerpat, bude pocházet z rafinérii Unipetrolu nacházejících se v Kralupech nad Vltavou a Litvínově. Vodík je zde získáván při zpracování ropy, ovšem společnost se chce zaměřit i na možnosti získávání tohoto paliva z alternativních zdrojů s nulovou uhlíkovou stopou.
Tisková zpráva se konkrétně zmiňuje o elektrolýze vody, která je sice extrémně náročná na množství spotřebované energie, pokud je ale použita čistá energie (získávaná například ze slunce), pak se skutečně jedná o takzvaný zelený vodík.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsO výstavbu samotné infrastruktury se postará skupina Bonett, která je jedním z největších dodavatelů alternativních paliv v Česku se zaměřením na distribuci CNG a LNG. Bonett vyhrál výběrové řízení vypsané v rámci programu Ministerstva dopravy, které hledalo toho nejlepšího dodavatele technologií pro nově vznikající infrastrukturu vodíkových čerpacích stanic v tuzemsku v rámci Operačního programu Doprava.
„Naše nabídka na vodíkové stanice byla vyhodnocena jako nejlepší a my si vážíme toho, že Bonett dodá první stanice na vodík nejen u nás, ale i v regionu, a bude v pozici generálního dodavatele u tohoto přelomového dopravního projektu,“ uvádí v tiskové zprávě Václav Holovčák, člen představenstva skupiny Bonett.
Ona přelomovost projektu je ovšem trochu problematická. V Česku je aktuálně registrováno tolik vozů poháněných vodíkem, že by se daly sečíst na prstech jedné ruky. Důvodů je hned několik a nedostatečná infrastruktura je určitě jedním z těch největších. Zda ke změně tohoto stavu postačí „jen“ infrastrukturu rozšířit a nepřicházet s nejrůznějšími pobídkami, ukáže teprve čas.
Až 50 tisíc vodíkových vozů do 10 let
Stát je však v tomto ohledu poměrně odvážný a počítá s tím, že již za deset let bude na českých silnicích jezdit přibližně 50 tisíc vozů na vodíkový pohon. Otevírání vodíkových stavidel je totiž v zájmu celého Česka. A to i z toho důvodu, že se do roku 2050 zavázal dosáhnout klimatické neutrality schválené v rámci Národního akčního plánu čisté mobility.
„Věříme, že vodík postupem času doplní současnou bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v oblasti osobní mobility, ale především v oblasti hromadné dopravy a přepravních služeb. V této oblasti proto spolupracujeme s výrobci automobilů na vodíkový pohon, které chceme s jejich produkty přilákat do Česka. Zároveň jsme v kontaktu s orgány státní správy a místní samosprávy,“ dodává Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol.
Unipetrol proto nyní plánuje výstavbu dalších dvou vodíkových stanic, které by měly vyrůst v Plzni v Nepomucké ulici a také u Prahy na tahu D10 směrem na Mladou Boleslav. Okřídlený koník ve znaku Benziny však nebude jediným místem, pod kterým bude v budoucnu možno vodík tankovat.
Svou vodíkovou stanici připravuje také Dopravní podnik Ostrava a.s. Tu by měly využívat nejen autobusy podniku, ale bude nabízena k užívání i jiným přepravcům a také soukromým osobám. Stanice by měla být k dispozici v terminálu Hranečník.