Trdelníky dlouhodobě rozdělují českou společnost. Někteří si je rádi dopřejí zejména během vánočního času, jiní je považují za turistický kýč lákající na staročeskou tradici, který přitom na území dnešního Česka vůbec nevznikl. Nic to však nemění na tom, že jde mezi turisty o jednu z nejoblíbenějších pochoutek, na kterou stojí i dlouhé fronty. I díky tomu se po odeznění pandemie covidu obzvlášť dobře dařilo společnosti Trdlokafe. V loňském roce v Česku a na Slovensku meziročně zvýšila obrat o 59 procent a otevřela pobočky v pěti zemích.
Společnost Trdlokafe založil podnikatel Radek Klein v roce 2014. První stánek s trdelníky otevřel před brněnským obchodním centrem Futurum, kde zákazníkům nenabízel jen klasické trdlo tak, jak ho znají, ale také jiné variace trdelníků a k tomu kávu a zmrzlinu. Postupně začaly přibývat další pobočky, síť se do konce roku 2023 rozrostla na 156 prodejen v sedmi zemích Evropy a Spojených arabských emirátech.
K velkému skoku přitom došlo právě během loňského roku, kdy Klein otevřel 77 nových poboček, z toho 50 jich bylo v zahraničí. „V České republice a na Slovensku jsme meziročně zvýšili obrat o 59 procent. Na prestižních pobočkách ve velkých městech dosahujeme tržeb kolem 350 tisíc korun měsíčně,“ říká zakladatel Trdlokafe. Celkový loňský obrat v Česku a na Slovensku tak vyrostl zhruba na 320 milionů korun.
Foto: Trdlokafe
Trdlokafe loni otevřelo 77 nových poboček
U zahraničních poboček v Rakousku, Maďarsku, Rumunsku, Belgii, Německu a Spojených arabských emirátech jsou pak obraty individuální, v průměru je však společnost v zahraničí obratově o 40 procent silnější, než je tomu na domácích prodejnách. Přitom jsou všechny zahraniční prodejny úplně nové – kromě Rakouska otevřely teprve v loňském roce. I proto Klein chystá zamířit i do Francie a Polska.
V zahraničí funguje Trdlokafe pod názvem Twistcafe a nové pobočky fungují na principu „ready made business“. „Celou pobočku připravíme na klíč, včetně vyškoleného personálu, a navíc poskytujeme maximální podporu při provozování pobočky. Investor nemusí mít znalosti z oblasti gastronomie a díky své investici získá pasivní příjem, který se přibližuje hranici 100 tisíc korun měsíčně,“ dodává Klein.
Nejde tak vždy o klasickou franšízu, protože na rozdíl od ní se firma Trdlokafe může postarat o rozproudění nového podniku. Teprve když vše běží tak, jak má, předá pobočku do rukou nového vlastníka. Když se pak koncept provozovateli kavárny s trdly zalíbí, může si pořídit další. Velká část provozovatelů má tak dvě a více poboček.
Rychlý růst společnosti Trdlokafe přitom původně nevypadal úplně slibně. Magazínu Forbes Radek Klein před lety řekl, že v roce 2018 během pouhých tří měsíců Trdlokafe téměř zdvojnásobilo počet svých provozoven. Klein rychle nabíral nové manažery, ale efektivní řízení se začalo hroutit a situace došla tak daleko, že firma málem zkrachovala. Situace se stabilizovala díky strategickému investorovi a tomu, že byl Klein ochotný začít s franšízovým konceptem. Letos je jeho prioritou především posílení pozice v České republice a expanze na nové trhy.
Na sklonku devadesátých let začali Olga a Ivo Gondkovi vyrábět zákusky v kuchyni v panelákovém bytě, kde měli k ruce jeden ruční šlehač. Své cukrářské výtvory začali postupně dodávat do několika ostravských kaváren a cukráren a postupně vybudovali úspěšný rodinný podnik. V roce 2009 do něj naskočila druhá generace Gondkových, sourozenci Jakub a Tereza. A i přes četné turbulence v prvních letech se jim podařilo z malé rodinné firmy vybudovat značku, která má v současnosti nakročeno ke stomilionovému obratu.
S Jakubem a Terezou Gondkovými se setkáváme v jejich nejnovější cukrárně v pražské Masaryčce. Jde o první vlaštovku butikového konceptu v rámci cukráren Ollies, který si Tereza vysnila už před mnoha lety. „Studovala jsem cukrařinu v Paříži, takže jsem v hlavě měla představu stylové cukrárny, které jsou pro francouzskou metropoli typické. Brácha měl od začátku ale trochu jinou vizi a dlouho jsme si mysleli, že naše rozdílné představy nepůjdou skloubit,“ začíná vyprávět Tereza Gondková.
Oba sourozenci přitom neměli vždy úplně jasno v tom, že převezmou rodinný byznys po rodičích. Jakub studoval ekonomický obor a zamířil na zkušenou do Ameriky, kde si osahal luxusní hoteliérství i práci v prvotřídní restauraci. Tereza v době, kdy přišla na přetřes možnost chopit se vedení rodinné cukrárny, ještě studovala na gymnáziu. Sourozenci ale vnímali, že se jejich rodiče po deseti letech táhnutí cukrářského byznysu trápí a pomohlo by jim, kdyby se situace změnila.
„Brácha za mnou tenkrát přišel s tím, že má rodinná cukrárna velký potenciál, ale rodiče by potřebovali naši pomoc, abychom s tím mohli něco udělat. Já jsem v osmnácti nevěděla, do čeho jdu, neměla jsem žádné zkušenosti a zpětně vnímám, že to bylo možná dobře. Procházeli jsme pak totiž tolika výzvami a nepříjemnostmi, které by nás nejspíš odradily, kdybychom o nich věděli předem,“ říká otevřeně Tereza Gondková.
Foto: Ollies
Jakub Gondek dnes vede firmu společně se svou sestrou Terezou
V roce 2009 tak rodinný podnik začala vést mladší generace Gondkových. A hned zkraje se rozhodli pro výrazné změny. Založili firmu a po mamince ji pojmenovali Ollies, začali řešit rebranding, vytvořili webové stránky a e-shop, později zdokonalili technologické postupy, aby si mohli vše vyrábět sami od píky, zaměřili se na nové produktové portfolio a začali se více zabývat tím, jak správně jednotlivé výtvory naceňovat. Jejich rodiče se totiž spíše řídili pocity, čímž se v průběhu deseti let dostali na obrat kolem tří milionů ročně.
„V prvních pěti letech jsme dělali chybu v tom, že nás zajímala jen tržba. Neměli jsme totiž žádné zkušenosti s byznysem a rodiče k tomu také přistupovali vždy spíše intuitivně. Podle toho jsme tak dělali všechna rozhodnutí a neměli jsme ani ponětí o tom, jak má vypadat správný zisk, kolik máme mít lidí a fixních nákladů, aby byl chod firmy udržitelný a mohla růst. Pak jsme se začali více koukat do výsledovek, začali si stanovovat KPI a vše jsme od té doby řešili mnohem efektivněji,“ vysvětluje Jakub Gondek.
Propojení rozdílných vizí
Oba sourozenci se shodují, že vůbec největší výzvou a překážkou byl ale jejich vztah, na kterém museli v průběhu let hodně zapracovat. Vnímají, že v rámci rodinné firmy jsou na sebe lidé mnohem přísnější, jelikož nemají potřebný odstup. Velké spory a neshody v tom, jak firmu vést a jakým směrem se ubírat, vedly až k tomu, že Jakub s Terezou dovedli Ollies málem k bankrotu.
„Jednu dobu to bylo vážně dost kritické, protože jsme se spolu dva roky prakticky nebavili. Kdykoliv jsme začali něco řešit, do pěti minut jsme se pohádali. Přitom je naprosto zásadní, abychom měli dobrý vztah, protože se promítá do vedení celé firmy. V průběhu těch dvou let jsme nasekali spoustu chyb, měli jsme finanční problémy a pracovali jsme se špatnými lidmi. Naštěstí jsme spolu ale začali zase vycházet a celé se to proměnilo,“ vzpomíná Tereza Gondková.
Neshody vycházely i z toho, že Jakub chtěl budovat značku, která se postupem času rozšíří o franšízový provoz a vysnil si, že jednoho dne otevře pobočku na Manhattanu. Terezinou představou byla ale ona krásná butiková cukrárna, kde budou ve vitríně vyskládané vyšperkované zákusky. Dlouho měli dojem, že se tyto dvě vize nemohou protnout. Až po letech dospěli k tomu, že i taková varianta může fungovat.
Foto: Ollies
První butikovou vlajkovou lodí je cukrárna u Masarykova nádraží
„Aktuálně máme šest poboček, které provozujeme sami, a to nám stačí. A jedna z nich je právě ta krásná butiková, kterou Tereza dlouho chtěla. Další rozvoj bude probíhat s partnerem ve formě franšízového provozu. Aktuálně už jednáme s lidmi z této oblasti, kteří nám mohou přinést know-how i finance. Nechceme nic uspěchat, ale postupně bychom chtěli mít pobočku Ollies v každém velkém městě v Česku. Součástí může být právě i butikový koncept – někdo tak otevře klasickou cukrárnu, někdo tu butikovou,“ přibližuje Jakub Gondek.
Stomilionový cukrářský byznys
Z původně skromného třímilionového obratu se sourozencům Gondkovým podařilo během prvních čtyř let vyskočit na 60 milionů ročně. Poté, co se celá firma stabilizovala a více se zaměřila na práci s daty, se obrat začal zvyšovat pomalejším, a tedy i zdravějším tempem. V roce 2022 si sáhli na 85 milionů a za uplynulý rok, během něhož otevřeli cukrárnu v Masaryčce, to bylo 90 milionů. Jakub dodává, že příští rok se chtějí dostat přes stovku.
Od doby, kdy se začala psát historie rodinného podniku, u jehož zrodu stáli dva lidé a občasná výpomoc v podobě babičky, vyrostla značka Ollies také personálně. Gondkovi zaměstnávají sto lidí a k tomu pracují s několika desítkami brigádníků. Dortů ve dvou výrobnách – jedné v Ostravě a druhé v Praze – upečou až pět tisíc měsíčně a makronek, na které se začala Tereza specializovat po svých pařížských zkušenostech, udělají za měsíc klidně i 15 tisíc.
„Nejspíš i díky tomu, že jsme se v minulém roce dostali s butikovou cukrárnou do povědomí nových zákazníků, nám hodně vyrostla i zakázková výroba – tvoří asi dvacet procent našeho obratu. Dříve to byl přitom segment, který nám ročně dělal asi šest milionů. Lidé ale chtějí čím dál tím víc něco speciálního, takže děláme i šestipatrové dorty. Nedávno jsme dělali dort, který vážil 250 kilo. Jde přitom o zakázky v řádech několika desetitisíců korun,“ doplňuje Jakub.
Foto: Ollies
Makronek v Ollies upečou až 15 tisíc měsíčně
Kromě zmíněného franšízingu se chtějí sourozenci Gondkovi v nadcházejících letech věnovat především tomu, aby mohli držet stejnou kvalitu produktů – výrobu si tak pro všechny pobočky budou korigovat stále sami. Zároveň se chce Tereza věnovat rozšiřování portfolia a s tím i vývoji nových receptur. Uvědomuje si totiž, že ve světě cukrařiny je stále více slyšet o zdravějším pojetí zákusků: méně cukru, méně lepku, méně živočišných surovin. Postupně tak piluje receptury na veganské zákusky nebo na dorty bez cukru, u kterých ale nikdo nepozná, že jsou něčím „jiné“.
„Nově máme v nabídce dortík, který je úplně bez cukru i dalších sladidel. Je s kokosem, sedmdesátiprocentní čokoládou a lesním ovocem. Lidé přitom nepoznají, že je bez cukru, a ani ho tak nechceme prezentovat, protože by to mohlo některé zákazníky přece jen odradit. Zatím ho ale máme jen v Praze. Ze zkušenosti víme, že tyhle trendy dorazí na Moravu vždy tak s dvouletým zpožděním, takže by se nám tam zatím tak neprodával. S makronkami to bylo taky tak,“ směje se cukrářka.
Od roku 2009 tak došlo ve firmě mnoha změnám a v nadcházejících letech se dá očekávat, že se značka Ollies dostane do povědomí ještě širšího okruhu lidí. Tereza a Jakub se ale shodují, že spíše než v byznysu jako takovém ušli ohromný kus cesty zejména ve svém sourozeneckém vztahu. „Za těch čtrnáct let jde vážně o ten nejdůležitější posun. A je na něm skvěle vidět, jak se pak tahle osobní zralost promítá do našeho podnikání. Rozhodně dnes nejsme na finální rovince, ještě toho máme hodně před sebou, ale aspoň jsme pochopili, co firma potřebuje ke své stabilitě,“ uzavírá Tereza Gondková.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.