Doplňky stravy jako rychle rostoucí byznys. Letos překonáme 40 milionů korun, říká David Buchta z Primulus Group

david-buchta

Foto: Primulus

David Buchta, šéf a spoluzakladatel skupiny Primulus

Začalo to jako nápad trojice kamarádů, kteří hledali specifický doplněk stravy a na českém trhu ho nenacházeli. David Buchta, Jan Klusák a Martin Lukáš se před šesti lety pustili do vývoje, výroby a prodeje vlastního produktu na podporu tvorby testosteronu pro muže nad 30 let a během poměrně krátké doby z něj udělali stabilně rostoucí byznys.

Ostravská skupina Primulus, která prodává stejnojmenný produkt, stejně jako sérii dalších doplňků stravy například pro ženy, vegany nebo pro výživu kloubů a vlasů, mimo jiné už nějakou dobu vyrábí kosmetiku také pro externí firmy. I díky tomu chce podle svého spoluzakladatele Davida Buchty v letošních tržbách překonat 40 milionů korun a dál se rozšiřovat po místním trhu.

Už před časem vstoupila Primulus Group se svými produkty do sítě lékáren Pilulka nebo Dr. Max a David Buchta nyní v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, jak vlastně původní myšlenka vznikla, jaké překážky museli při rozvoji Primulusu překonat, co chystají za produkty a co si myslí o stavu českého trhu s různými doplňky stravy.

Primulus vznikl v roce 2015 jako doplněk pro muže. Jak jste na nápad s vlastní výrobou přišli a jaké byly vaše začátky?
Primulus jako produkt vznikl z vlastní potřeby. Coby příznivci sportu a muži po třicítce jsme hledali vhodný doplněk stravy na podporu testosteronu, který právě po třicítce začíná u mužů přirozeně klesat. Bohužel jsme v Česku nenašli žádný produkt, který by se svým složením blížil ideálu a obsahoval by většinu ověřených látek na jeho přirozenou podporu.

Díky tomu, že jsme tvořili pro založení startupu v oblasti doplňků stravy optimální tým – já jako marketingový specialista, chemický inženýr Jan Klusák a ekonom Martin Lukáš – rozhodli jsme se vytvořit vlastní produkt a nabídnout ho na domácím trhu. Složení jsme si navrhli sami a pro výrobu jsme si v rámci outsourcingu vybrali českou firmu s dlouholetou tradicí ve výrobě doplňků.

primulus-f

Foto: Primulus

Jan Klusák, Martin Lukáš a David Buchta z Primulus Group

Vývoj Primulusu trval zhruba půl roku. Jak složité je takový produkt vytvořit?
Během vývoje se žádná větší komplikace neobjevila. Na suroviny jsme vybírali dodavatele a distributory z Německa či Švýcarska, kde je komunikace a spolupráce vždy na maximální úrovni a vše probíhalo dle domluvy. Legislativu jsme měli důkladně nastudovanou, a tudíž i samotné schválení a certifikace produktu proběhly bez problémů.

Loni jste v tržbách dosáhli na 28 milionů korun. Jaký máte plán pro letošní rok?
Tento rok překonáme hranici 40 milionů korun. Pokud se podaří i rozjezd nových produktů, můžeme se přiblížit ke 45 milionům.

Ovlivnila vás v tomto ohledu nějakým způsobem pandemie?
V našem případě je to těžké odhadnout. Jsme stále mladá firma a od založení před necelými šesti lety rosteme každým rokem skokově a nedokážeme přesně říct, jak nás v posledních měsících ovlivnila pandemie. Růst to ale nezpomalilo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle Primulusu prodáváte také doplněk pro ženy, veganskou alternativu nebo přípravek na podporu kloubů či růstu vousů. Jaký je podíl jednotlivých produktů na tržbách?
Doplněk stravy pro ženy především v období menopauzy zvaný Feminus byl vyvinut na přání zákazníku Primulusu pro jejich partnerky a po necelých dvou letech se stal naším nejprodávanějším produktem. Oba tyto produkty tvoří přes 80 procent našich tržeb. Zbytek obstarává především Kloubus a některé další výrobky. Naše vlastní řada kosmetiky pro muže je zatím na začátku a veganský preparát je na trhu pouze pár týdnů, takže u něj jsou tržby minimální.

V čem spočívá veganská alternativa? Také ji chtěli zákazníci, nebo jste automaticky reagovali na aktuální trendy?
Je to kombinace obojího. Jsme zastánci prémiových produktů pro všechny kategorie a víme, že pro vegany a vegetariány není nabídka tak široká. Chtěli jsme nabídnout komplexní multivitamín pro zastánce rostlinné stravy, který bude obsahovat vše potřebné v jedné tabletě za den.

Chystáte nějaké další novinky?
Koncem června jsme zahájili prodej našeho vlastního kosmetického přípravku Korax. Jedná se o unikátní sérum proti šedinám podporující růst vousů a vlasů. Tento produkt si vyrábíme ve vlastních prostorách a vzhledem k patentovaným látkám složení od něj máme velká očekávání. Podobná věc u nás v Česku zatím podle všeho není. Samotný biomimetický peptid, který je jednou ze složek produktu, byl patentován teprve nedávno a jedná se tedy o celosvětovou novinku.

„V kosmetice je velký potenciál. Zejména kvůli látkám se zajímavými účinky na lidské zdraví.“

Je z pohledu potenciálního byznysu zajímavější trh s kosmetikou, nebo doplňky stravy?
Věříme, že oba trhy jsou velmi zajímavé. V současné době vzhledem ke zkušenostem je pro nás zajímavější trh s doplňky stravy, nicméně v kosmetice je velký potenciál. Zejména kvůli vývoji unikátních látek, které mohou mít opravdu zajímavé účinky na lidské zdraví a krásu.

V jednom z rozhovorů jste zmínil, že realizujete také zakázkovou výrobu. Jaký je dlouhodobý plán v rámci Primulus Group? Chcete jít spíše cestou rozšiřování vlastních značek nebo privátních produktů?
Zakázkovou výrobu realizujeme pouze v rámci kosmetických přípravků. Celý proces vývoje a výroby je časově náročný, proto nedokážeme odhadnout budoucí potenciál. Pro příštích pár let je hlavním cílem budovat vlastní unikátní produkty pro trh s doplňky stravy i kosmetikou. Zakázková výroba je zatím nový segment našeho podnikání, který testujeme, a v současné době se soustředíme na realizaci spíše menších zakázek, kde jsme schopni poskytnout nadstandardní služby v rámci vývoje a realizace.

Jak taková zakázková výroba funguje a pro koho dnes nejčastěji vyrábíte?
Vše začíná představou zákazníka ohledně výsledného kosmetického produktu. Poté se ladí přesná specifikace ze strany zákazníka – jak se má produkt chovat, jeho konzistence, barva a také vůně. Dále jaké má obsahovat aktivní látky, aby byl produkt opravdu funkční. Po odsouhlasení specifikace se pak vyrobí první vzorky.

Jakmile sedí vzorky, složení a ceny, řeší se primární a sekundární obal produktu a legislativní záležitosti, jako jsou testování a také hodnocení bezpečnosti kosmetického přípravku a jeho registrace. Tento celý proces od prvního nápadu až do finálního produktu trvá i několik měsíců. V současné době spolupracujeme hlavně s barbery z Česka a s místní firmou specializující se na kosmetiku s CBD.

buchta-pr

Foto: Primulus

David Buchta, CEO a spoluzakladatel Primulus Group

Jak probíhá proces výroby produktů a kde je vyrábíte?
V rámci doplňků stravy probíhá vývoj u nás ve firmě a samotná výroba probíhá vždy na různých místech v České republice dle specializace, případně podle toho, zda se jedná o výrobu tablet či práškové formy. Kosmetické přípravky si děláme od A do Z sami u nás.

Je něco, s čím jste při vývoji nepočítali?
I když se člověk snaží na vše připravit, přece jenom jsme nepočítali s tak dlouhou dobou vývoje a realizace jednotlivých produktů. Vždy se musí řádně studovat legislativa, poté jsou důležité senzorické nebo chuťové vjemy (zejména u doplňků stravy) a tyto kroky dokážou celý proces uvedení nového produktu na trh prodloužit.

Jaké prodejní kanály vám fungují nejlépe? Poměrně nedávno jste začali využívat tak sítě lékáren Dr. Max nebo Pilulka.
Používáme všechny druhy online i offline marketingu. U doplňků stravy jsou docela časté restrikce, takže některé kanály používáme velmi omezeně nebo vůbec – například Facebook a velmi málo i Google Ads. Vstup do lékárenských sítí jsme dlouho zvažovali. Je pro nás důležité udržet ceny produktů pro zákazníky na stejné úrovni napříč distribucí. Naše doplňky stravy jsou prémiové kvality a obecně moc neuznáváme slevy a různé druhy akcí.

Nicméně jsme vstup do online lékáren brali i jako jistou podporu marketingu a brandu. Bohužel stále hodně lidí věří tomu, že pokud produkt není v nabídce lékárny, tak je nekvalitní. Což samozřejmě není pravda a často tomu může být právě naopak. Hned po vstupu do online lékáren se nicméně některé produkty staly nejprodávanější v daných kategoriích a v současné době tvoří online lékárny a velkoobchodní partneři zhruba 10 % našich tržeb.

„Online prodej nám přijde efektivnější. Máme možnost přímo komunikovat se zákazníkem.“

Aktuálně prodáváte jen online. Plánujete vstoupit i do fyzických lékáren či obchodů?
V současné době žádnou velkou obchodní činnost v tomto duchu neplánujeme. Přímý prodej nám přijde efektivnější a především máme možnost komunikovat přímo se zákazníkem, což nám vzhledem k prémiovosti našich produktů dává velký smysl.

Jak podle vás vypadá trh s potravinovými doplňky, je na něm pořád místo pro něco nového? V poslední době i v oblasti doplňků pro muže vzniklo více produktů.
Doplňků stravy je spousta, ale je zde určitě potenciál. Zejména tedy pokud se bavíme o kvalitních doplňcích stravy. V minulosti bylo možno koupit doplňky stravy jen v lékárně, a to často jen v té kamenné, což znamenalo nutnou marži pro lékárnu, lékárenského distributora a výrobce, který musel ještě investovat do marketingu. Tím pádem se muselo šetřit na vstupních surovinách, a to mělo za následek často nekvalitní produkty.

V současné době e-commerce je možné, aby výrobce prodával přímo zákazníkovi. Tím se značně ušetří peníze za distribuci a ty se mohou věnovat do prémiových surovin a opravdu „nabušeného“ složení doplňků stravy. Pokud se bavíme o doplňcích stravy pro muže, tak se často objevují předražené preparáty na podporu erekce, které jsou neúčinné. Primulus je zaměřen na dlouhodobé udržení optimální hladiny testosteronu a tomu odpovídá i unikátní složení produktu, které jen tak na českém trhu nenajdete.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Primulus Group. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Biofilie a udržitelnost jako základ moderních kanceláří. Brněnští Premier Interiors je začleňují do osobitého designu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

pkv-boxedSpeciál

Foto: Premier Interiors

Kanceláře energetické firmy PKV od Premier Interiors

0Zobrazit komentáře

„Pro většinu lidí je open space odstrašující způsob, jak co nejvíce zaměstnanců umístit do poměrně malé plochy,“ říká architektka Andrea Pastrnek. V brněnském studiu Premier Interiors, kde pracuje, se od dříve moderního konceptu odrážejí ke skutečně progresivnímu designu kanceláří. Pro ten je zároveň důležitý individuální přístup, který se aktuální trendy snaží začlenit do konkrétních situací, aby vznikl příjemný a efektivní prostor pro práci.

Co vlastně mezi ony trendy patří? Pastrnek nám to přiblížila v nedávném speciálu o kancelářích budoucnosti. Zmínila například vliv myšlenek na udržitelnost v designu a použitých materiálech, obecné přiblížení se přírodě a zároveň důležitou přítomnost technologií, které usnadňují každodenní procesy. Ty zazněly také ze strany firmy Capexus s odkazem na zařízení či aplikace, díky nimž je rezervace zasedačky nebo domluva schůzky otázkou pár kliknutí.

Je však možné jít ještě hlouběji. Například brněnská energetická firma PKV si ve svých kancelářích nechala nainstalovat komplexní systém osvětlení bez jediného fyzického vypínače. Světla se regulují buď sama v závislosti na tom, kolik slunečních paprsků přichází zvenku, nebo je lze ovládat v aplikaci. Na stěnách zasedaček jsou zase velkoformátové interaktivní obrazovky.

preier

Foto: Premier Interiors

Tým studia Premier Interiors

Pastrnek ke všem podobným technologiím překvapivě dodává ještě vlivy retra. „Důležitým trendem, na který nemůžeme zapomenout, je znovunalezení krásy a hodnot starých kusů nábytku, původních materiálů, prvků a jejich symbiotické začlenění k moderním až futuristickým prvkům interiéru,“ popisuje. Výsledkem může být velice různorodý prostor s osobitou atmosférou, který navíc nevyžaduje osazení jen drahými novými zařízeními.

Zdůrazněním kombinace nového se starým naráží na ještě další zásadní bod, a to flexibilní koncepty kanceláří, do kterých se spíš než jen pracovat za svým stolem chodí setkávat. V Premier Interiors taková rozvržení rozhodně podporují, ale zároveň je považují jen za jednu z alternativ. „Lidé a jejich potřeby nikdy nepůjdou jedním směrem. Dokud budou možnosti a alternativy, budou procenta lidí, kteří upřednostní individuálně uzavřené pracovní místo,“ poznamenává Pastrnek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv nás pandemie postrčila novým směrem s vynuceným home officem, určitě to neznamená, že firmy musí takový trend následovat. Zásadní je pro ně hlavně jejich vlastní fungování, očekávání a nároky zaměstnanců, a byť flexibilní kanceláře jsou vidět čím dál tím více, nepředstavují jedinou cestu vpřed. Dnes v tomto ohledu panuje doba velkých změn, ale také úvah nad jejich smysluplností a vhodností pro dlouhodobější budoucnost. Někde individuální pracovní místa příliš netřeba, jinde se bez nich těžko obejít.

Pokud by z Premier Interiors přeci jen měl zaznít jasnější trend vhodný prakticky kamkoliv, bude to nejspíš biofilní design. Architekt Michal Štancl z brněnského studia také říká, že je pro ně součástí každého nového návrhu kanceláře. „Biofilní design má blahodárný vliv na celkovou psychiku zaměstnanců či soustředění na daný pracovní výkon,“ vysvětluje. Prostředí, kde jsou stěny pokryté mechem a chodby lemují pokojové rostliny, je pro lidi jednoduše přirozenější a příjemnější.

pkv_highres-03-kopia-min

Foto: Premier Interiors

Realizace pro PKV

Přinejmenším ve stejné míře je pak důležité myslet na udržitelnost, a to nejen při výběru materiálů nebo nábytku. Vybavení vyrobené ze zodpovědně získaného dřeva nebo šetření energií je už prakticky samozřejmost, důležité je ale k ekologickému chování motivovat také lidi, co v kancelářích pracují.

To může zahrnovat snadné věci jako nahrazení PET lahví kohoutkovou vodou, avšak také výběr lokace kanceláří. „Pokud je kancelář nebo dílna lehce dostupná městskou hromadnou dopravou a zaměstnanci nemusí každodenně používat auta, zanechají určitě menší ekologickou stopu,“ komentuje Pastrnek.

Pokusíme-li se vše nějak shrnout, začneme u důležitosti samotného umístění pracovních prostor a co nejrychlejšího navázání spolupráce s architekty interiérů. V nich bychom ideálně měli vedle kvalitního udržitelného nábytku využívat mnoho zeleně sloužící jako příjemný protipól vysoce efektivních technologií. Při jejich konkrétní integraci pak dbejme na to, abychom se nenechali jen strhnout trendy, ale hlavně je využívali ku prospěchu firmy a jejích zaměstnanců.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

***

Jaké chyby firmy při obnově kanceláří nejčastěji činí? Co je důležitého u řešení akustiky a osvětlení? Čím dalším mohou kanceláře snížit svůj ekologický dopad? To se dozvítě přímo na webu speciálu Kanceláře budoucnosti. Kromě Premier Interiors zde o budoucnosti kanceláří mluví zástupci WorkLounge, LD Seating nebo Capexus.

kancelarsky-special-partneri