Doručování balíků bez emisí. DPD posiluje svou pozici na trhu a nasazuje pěší kurýry i cyklokurýry

DPD kurýr

Foto: DPD

DPD chce snižovat emise produkované při doručování zásilek v centrech měst

0Zobrazit komentáře

Doručovat zásilky zcela bez emisí? Pro celou řadu doručovacích společností velká výzva, v rámci které testují všemožné způsoby doručování. Většina snah se momentálně soustředí na elektrifikaci flotil doručovacích vozů či dokonce testy doručování pomocí dronů, byť to je ještě ve většině světa daleko. Inovativní se snaží být i DPD, které nově testuje doručování balíků pomocí cyklokurýrů na elektrokolech, a zároveň se zkouší vracet ke kořenům a doručovat balíky prostřednictvím pěších doručovatelů.

Pokud možno nulové emise při doručování zásilek. Velký cíl, kterého se snaží dosáhnout stále větší počet přepravních společností. Někteří přepravci vidí budoucnost přepravy ve vzduchu a testují doručování zásilek pomocí dronů, jako například německé DHL, jiné společnosti zase testují doručovací roboty a téměř všichni přesedlávají na elektromobily. To dokazuje i úspěch slovenské společnosti Voltia, která dodává elektrické dodávky celé řadě velkých přepravních společností, mezi kterými nechybí ani německé DPD.

DPD kurýr

Foto: DPD

Elektrokolo DPD s vozíkem

DPD se ke snížení své uhlíkové stopy zavázalo již v roce 2016 a prozatím tak činilo především prostřednictvím elektromobilů a dalších dopravních prostředků využívajících sílu elektřiny. Mezi ně patří i elektrokola, kterých chce DPD nově využívat i v České republice. Navazuje tak na již zmíněné DHL, které u nás testuje doručování zásilek pomocí speciálního elektrokola Cubicycle.

Ovšem zatímco Cubicycle připomíná spíš podomácku vytvořený samohyb, DPD sází na tradiční elektrokolo vybavené přívěsným vozíkem, který pojme až 880 litrů nákladu.

pavel-novak-zonky2

Přečtěte si takéZonky chce nalákat větší investory. Spouští službu, která bude investovat za ně, a plánuje vstoupit do ŠpanělskaZonky chce nalákat větší investory. Spouští službu, která bude investovat za ně, a plánuje vstoupit do Španělska

DPD testovalo hned několik typů kol, vozíků a elektrokoloběžek. Pro doručování v širším centru Prahy a Plzně se nejvíce osvědčilo elektrokolo s odpruženou přední vidlicí, díky které ze sebe kurýr na dlažebních kostkách nevyklepe duši. Časem chce DPD nasadit kurýry na elektrokolech i v dalších větších českých městech, kde má svá depa, tedy například v Brně, Ostravě, Olomouci či Hradci Králové. DPD by zároveň chtělo v budoucnu otestovat i koloběžku.

„V současnosti pozorujeme stále se zvyšující zájem o ekologii ve všech oborech, a ne jinak je tomu v přepravních službách. Zákazníci se už nespokojí pouze s ekologickým výrobkem, ale stejně tak jim záleží na způsobu, jak se k nim dostane. Věřím proto, že pěší i cyklokurýři jsou jedním z řešení v budoucnosti doručování. Chceme ukázat, že i přepravní společnost může minimalizovat negativní dopady dopravy na životní prostředí,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.

DPD kurýr

Foto: DPD

Kurýrka dokáže doručit až 40 zásilek během 4 hodin

Kurýři na elektrokolech však nebudou jedinou novinkou DPD, která se objeví v centrech měst. Další testovanou alternativou, jak doručovat zásilky, je pěší kurýr. DPD tuto metodu doručování zásilek nezavádí z důvodu zkoušení odvěkých metod státní konkurence, ale vidí v ní další způsob, jak být co nejvíce bezemisní.

Pěší kurýrka působí v ulicích Prahy 3 již od začátku září a průměrně stihne vyřídit 40 zásilek během své čtyřhodinové směny. Od tohoto měsíce by se k ní měl přidat ještě další kurýr a stejně jako u cyklokurýrů by se měli i pěší kurýři postupně rozšiřovat do dalších větších měst v Česku.

DPD kupuje balíkový byznys od Geisu

GeoPost, pod kterou DPDgroup spadá, doručuje denně 5,2 milionu zásilek, a to až do 230 zemí světa. DPD je druhou největší evropskou přepravní sítí a největším mezinárodním silničním přepravcem v Evropě. V České republice momentálně zaměstnává na 900 kurýrů a dalších 430 zaměstnanců. Toto číslo by se navíc mělo v nejbližší době navýšit díky transakci, v rámci které přebírá DPDgroup balíkové společnosti skupiny Geis v Česku a na Slovensku.

Získá tak významný podíl na českém i slovenském trhu s balíkovou přepravou, který zde Geis budoval více než 25 let, a za tuto dobu se dostal mezi nejvýznamnější přepravce paletových a kusových zásilek. Geis však z České republiky nezmizí úplně. Stále zde bude nabízet své služby v oblasti spedičních služeb, skladové logistiky a letecké či námořní přepravy.

geis-kuryr

Foto: Geis

Kurýři Geis budou nově nosit bundu s logem DPD

Konec papírových tašek? Billa je nahradí taškami z recyklovaného plastu a problém v nich vidí i ostatní supermarkety

Filip HouskaFilip Houska

billa
0Zobrazit komentáře

Jakmile se před několika lety začaly v českých supermarketech prosazovat papírové nákupní tašky na úkor těch igelitových, které se postupně odsouvaly na druhou kolej, ne-li kompletně rušily, jevilo se to jako správný krok vstříc lepšímu životnímu prostředí. Myšlenka, že namísto neekologických igelitek si zákazníci budou nákup odnášet v šetrnějších papírových taškách, které najdou pod pokladními pásy, byla natolik silná, že změnila uvažování řady domácností.

Ostatně na tom nebylo nic nelogického: selský rozum běžným zákazníkům napovídá, že papírové tašky jsou lépe rozložitelné než standardní plastové, které bývají vyráběny z nízkohustotního polyethylenu nebo polypropylenu. Také pevněji drží svůj tvar, díky čemuž se jeví jako ideální prostředek pro opakované používání bez nutnosti je ihned po použití vyhodit. Lidé je navíc mohou používat i pro přenášení plastů, skla a dalších materiálů určených k recyklaci v barevných kontejnerech.

Pochopitelně papírové tašky nikdy nemohly nahradit odolné varianty z textilu, které někteří lidé standardně používají pro každodenní nákupy. Mělo jít o zlatou střední cestu, jež by snížila podíl vyhozených jednorázových igelitek, které mají dle projektu Evropa v datech tvořit zhruba pět procent plastového odpadu nalezeného na evropských plážích.

plastovy-odpad

Foto: Brian Yurasits / Unsplash

Plastový odpad okupuje velkou část pláží

Realita však není tak růžová, jak se na první pohled může zdát. Papírové tašky jsou sice menší zlo, ale i tak mají na planetu značný negativní dopad. Touto úvahou se mezi tuzemskými supermarkety začala jako první zabývat Billa, kterou motivovala studie Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

Ta pojednává o tom, že masová produkce papírových tašek podléhá relativně vysoké energetické náročnosti, která se odvíjí nejen od samotného zpracovávacího procesu tašky, ale také od kácení stromů. Jen pro Billu v Česku se mělo měsíčně zlikvidovat až 300 stromů, což je s ohledem na masivní destrukci lesů po celém světě poněkud nelichotivé číslo.

hlidac-shopu

Přečtěte si takéTři české startupy vytvořily Hlídače Shopů, který sleduje, jestli 13 největších e-shopů uměle nenavyšuje slevyTři české startupy vytvořily Hlídače Shopů, který sleduje, jestli 13 největších e-shopů uměle nenavyšuje slevy

Při detailnějším zkoumáním chování zákazníků a jejich reakcí navíc Billa zjistila, že podstatná část z nich papírové tašky vůbec nevyužívá opětovně, jak bylo původně zamýšleno. Právě naopak. Tašky zpravidla končí ve směsném odpadu a opět jde pouze o jednorázovou záležitost.

papirova-taska-billa

Foto: Billa

Billa se distancuje od papírových tašek

Proto se původem rakouská Billa rozhodla papírové tašky po vyprodání veškerých zásob kompletně zrušit a nahradit je novou plastovou variantou. Takovou, která by nebyla založena na primárních surovinách, ale naopak používala již spotřebované materiály.

Recyklované tašky jako správný směr

Do svého sortimentu tak Billa od začátku října začíná postupně zavádět nové nákupní tašky, které jsou z 80 procent vyráběné z recyklovaných plastů, respektive fólie tvořené polyethylenem s nízkou hustotou (LPDE). Prozatím jsou vyráběny z regranulátu vytříděného z komunálního odpadu, ale Billa chce do výroby do budoucna zapojit fólie, která sama vytřídí ve svých tuzemských prodejnách.

Zároveň supermarket jedná o možnosti, že by plastové tašky vyráběl z plastů, které vyprodukuje v rámci svých logistických procesů. Díky tomu by mohl naplnit principy cirkulární ekonomiky, kdy se vyprodukovaný odpad recyklací přemění v produkt se stejnou užitnou hodnotnou jako na počátku a primární materiál se tak udrží co nejdéle v oběhu.

billa-taska

Foto: Billa

Nový formát nákupní tašky z recyklované LPDE fólie

Zároveň si od nich Billa, která má v Česku přes 220 poboček, slibuje nejen snížení negativní stopy na životní prostředí, ale také to, že je zákazníci budou používat pro další nákupy, což zpravidla u plastových tašek funguje lépe než u papírových. Po opotřebení je s klidným svědomím mohou vyhodit do žlutého kontejneru, z něhož se skrze recyklační procesy náležitě zužitkuje.

„Taška vyrobená z recyklovaného plastu je šetrnější vůči životnímu prostředí, nežli taška vyprodukovaná z primárních surovin. Každý materiál by měl sloužit co nejdéle a opětovné použití odnosných tašek vede ke snížení negativních environmentálních dopadů,“ říká Vladimír Kočí, děkan Fakulty technologie ochrany prostředí.

S názorem Kočího souhlasí i Cyril Klepek z burzy druhotných surovin Cyrkl, který chválí, že se na výrobu nové generace nákupních tašek používá výhradně odpadní plast. „Máme radost, že se používá odpadní plast, protože rostoucí poptávka po něm je velmi důležitou součástí proměny odpadového hospodářství na ekologičtější podobu,“ vysvětluje pro CzechCrunch Klepek, se kterým jsme již před časem o cirkulární ekonomice hovořili.

„V greenwashingové histerii se tak zbytečně útočí i na dílčí kroky firem, které jsou správné a to bez ohledu na jejich marketingovou funkci. Ta zkrátka do ekonomiky patří a vyjádření, že ideální je taška žádná jsou sice pěkná, ale neodpovídají zkrátka potřebám zákazníků,“ dodává zakladatel Cyrklu.

Další supermarkety zatím papír nechávají

Problematikou ekologických nákupních tašek se pochopitelně zabývají i další tuzemské supermarkety, které jednotně zdůrazňují, že nejlepší volbou je taková taška, která se dá opakovaně používat. Ideálně pak textilová, která může vydržet i několik let. Současně ale supermarkety ví, že to není ideální formát pro všechny nákupní zážitky, zejména ty spontánní.

latkova-taska-kaufland

Foto: Kaufland

Látková taška, kterou nabízí Kaufland

Ať už jde o Kaufland, Lidl, Globus nebo Penny, všechny tyto řetězce již nicméně ze svých sortimentů klasické igelitky vyškrtly. Výjimkou je Albert, který je stále nabízí jako možnou alternativu. Toto rozhodnutí odůvodnil slovy, že „není zřejmé, jak vysoký environmentální dopad igelitky skutečně mají“.

„Proto jsme právě igelitové tašky nestáhli z prodeje a nechali jsme volbu na zákaznících. To se nyní ukazuje jako prozíravý krok, jelikož i my vnímáme skutečnost, že papírové tašky nejsou vhodné pro opakované používání,“ říká pro CzechCrunch Jiří Mareček z komunikačního oddělení Albertu.

I tak však papírové tašky stále používá. Ostatně je mají v sortimentu všechny zmíněné supermarkety, které touto cestou dávají zákazníkům na výběr. Například Lidl nabízí variace pocházející z odpovědného lesního hospodářství, díky nimž jsou plně recyklovatelné, biologicky rozložitelné a certifikované společností Stewardship Council. Podobně to má i Kaufland, Penny a Globus.

sacek-ovoce-kaufland

Foto: Kaufland

Kaufland a další prosazují i recyklované sáčky na ovoce

„Papírové tašky nabízíme našim zákazníkům již 10 let. Za tu dobu se jejich spotřeba ustálila na zhruba 200 tisících měsíčně. Používají je ti zákazníci, kteří se nestihli vybavit látkovou taškou z domova a současně nechtějí hromadit tašky plastové,“ zní stanovisko Globusu.

Byť se tedy může zdát, že zbylé supermarkety sází hlavně na papír, není tomu zcela tak. Všechny totiž také experimentují s variantami z recyklovaných plastů. Takové Penny vyloženě vychází ze stejné studie jako Billa, ovšem rozdíl je v tom, že v tom není zatím tak radikální. Kaufland pak od 14. října začal nabízet víceúčelovou tašku z recyklovaného polyethylenu také s certifikací Der blaue Engel, která patří mezi nejprodávanější.