E-shopy neznají své náklady na logistiku. Jak s ní pracovat, aby nebrzdila jejich růst?

Co má e-shop dělat, aby se ze skladů a logistiky nestala největší překážka v růstu, a to i když se chystá do zahraničí? Poradí konference CzechCrunche.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-kapusta-litavecEvent

Foto: CzechCrunch

Matyáš Kapusta z Revolt.BI a Petr Litavec z Fulfillment by Authentica

0Zobrazit komentáře

Predikce poptávky, plánování zboží, kapacit skladů a celkově logistika. Výzvy, se kterými se musí popasovat každý hráč nejenom na e-commerce trhu. Jedním z častých problémů přitom je, že samotné e-shopy ani neznají své logistické náklady a neumí si je tak správně vypočíst. Minimálně takové jsou zkušenosti Petra Litavce, šéfa společnosti Authentica Fulfillment. Jak tedy mají online obchodníci s těmito výzvami pracovat?

O tom se pobavíme na třetím z řady e-commerce eventů, které CzechCrunch organizuje. 1. listopadu od 17:30 ve Spojce Karlín se kromě Litavce o své know-how podělí také Michal Prádl z Datartu, Josef Dvořák z Wolt Drive, Milan Šmíd z matky Zásilkovny Packeta Group, Tomáš Szkandera z K2 či Matyáš Kapusta z Revolt.BI. Se všemi spíkry si budete moct popovídat také v rámci networkingu po akci.

Kdy se vyplatí investice do vlastních skladů a kdy raději využít fulfillmentu od dalších hráčů? A jak na škálování logistiky? Do hloubky probereme tato a další související témata, aby se ze skladů nestala největší překážka v růstu i z pohledu přípravy pro zahraniční expanzi.

„E-shopy neznají své logistické náklady. Jako fulfillment centrum se setkáváme s tím, že se potenciálním klientům zdá například 30 korun za nachystání zásilky drahé a argumentují tím, že když prodají špendlík, tak jim to těch 30 korun nezaplatí a na objednávce budou tratit. Stejně ztrátoví by ale byli i při vlastní logistice, kdy platí nájem, mzdy, nemocenské a podobně, jen e-shopy tyto náklady zkrátka nevidí,“ popisuje Litavec.

Ještě horší situace podle něj nastávají, když si majitel e-shopu balí zásilky s tím, že mu to moc času nebere. „Místo toho, aby se věnoval důležitějším věcem. Je to takový typický rys Česka, nicméně lepší se to,“ doplňuje Litavec s tím, že právě jako fulfillment centrum dokáže u dodavatelů díky velkým objemům dosáhnout na lepší ceny obalových materiálů i přepravy, než by si uměl vyjednat jednotlivý e-shop. Stejně tak jako například možnost nabízet doručení do druhého dne do Nizozemí.

Sám Litavec ovšem uznává, že ani služby fulfillmentu se nevyplatí všem e-shopům, a to například firmám spoléhajícím na velkou individualizaci či zakázkovou výrobu. Konkrétně může jít třeba o společnost šijící peněženky, jež na polovinu z nich dělá speciální věnování. Nebo když je e-shop opravdu velký a má zainvestováno do technologií.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Fulfillment je pro ambiciózní firmy, které očekávají růst, nechtějí si vázat kapitál v logistice a chtějí se soustředit na byznys. Může jim sloužit jako nástroj na optimalizaci fixních nákladů,“ popisuje Litavec a jako příklad uvádí slovenský e-shop Dedoles, jenž vysokými investicemi do logistiky ve stovkách milionů přepálil svůj růst.

Důležitou roli při plánování skladových kapacit zároveň hrají také data, kterým e-shopy rovněž nevěnují dostatečnou pozornost. „Když firma roste, je to zpravidla díky růstu objemu poptávek, což také klade nároky na všechny procesy, které je potřeba škálovat, a to v míře odpovídající nárůstu poptávky. A v tom je ten problém. Predikce poptávky je klíčová disciplína, ale také jedna z nejobtížnějších. Naštěstí pomocí analýzy dat a postupů datascience lze poptávku s poměrně vysokou úspěšností predikovat,“ popisuje Matyáš Kapusta z Revolt.BI.

Kdekoliv dochází ke změně a je potřeba na ni reagovat, tak tam je analýza dat řešením.

Správně predikovaná poptávka podle Kapusty obchodníkům pomáhá správně rozhodnout, kolik, čeho, kdy a za kolik nakoupit, aby to vždy měli pro zákazníky k dispozici, a aby zároveň sklad nebyl zbytečně přeplněný. Avšak, když už vše od skladů přes složitost intralogistických a dalších procesů roste, je potřeba optimalizovat, aby se náklady neutrhly ze řetězu.

„I tady je řešením datová analytika. A to samé platí i pro expanzi na nové lokality či trhy, kdy se nedá vyhnout přesunům zboží nebo dokonce stěhování celých skladů. Ověřili jsme si, že náklady na takovou operaci lze výrazně snížit díky preciznímu naplánování a zrealizovat ji přitom za provozu. I tady jsou nepostradatelným pomocníkem data. Obecně se dá říct, že kdekoliv dochází ke změně a je potřeba na ni reagovat, tam je analýza dat řešením,“ uzavírá Kapusta.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Mall Group dál prodělává stovky milionů. Polské Allegro už chystá kroky, jak její byznys zlepšit

Pod novým majitelem zatím Mall.cz spolu s dalšími e-shopy krvácí, Allegro ale pracuje na tom, aby tento trend zvrátilo. Chystá větší propojení.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-havrlant6

Foto: Peter Varga

Jakub Havrlant, zakladatel a CEO Rockaway Capital

0Zobrazit komentáře

Na trzích, kde obchoduje Mall.cz, panovaly velmi náročné podmínky. Tak polský internetový obr Allegro komentuje část svých výsledků za uplynulé čtvrtletí, v němž se mu sice meziročně zvýšil objem prodaného zboží, avšak poklesl mu zisk. Na rozdíl od české internetové skupiny, která působí i v několika dalších zemích, má nicméně samotné Allegro dál pozitivní výsledky. Mall.cz a další e-shopy zůstávají v řádech stamilionů v minusu, ale jejich nový polský majitel, který skupinu oficiálně převzal na jaře spolu s logistickou službou WeDo, má plán, jak tento trend zvrátit a začít Mall otáčet do černých čísel.

To byl již ostatně dlouhodobý cíl předchozích majitelů velké e-commerce skupiny Mall Group, do níž původně patřily i další e-shopy jako Vivantis nebo Košík.cz. Allegro nakonec v mnohamiliardovém obchodu koupilo pouze Mall.cz včetně specializovaného CZC.cz a také logistickou službu WeDo. Předchozím akcionářům v podobě Jakuba Havrlanta, Daniela Křetínského a Patrika Tkáče a tehdy ještě Kellnerovy PPF se dlouhodobě nedařilo najít způsob, jak dostat skupinu do zisku, a tak ji nakonec rozporcovali a největší část prodali Allegru.

Polská společnost – nově vedená Royem Perticuccim – oznámila, že zahájila konsolidaci Mall Group a WeDo do svých struktur. Bude to však chvíli trvat, i proto zatím musí absorbovat do svých výsledků ztráty nově nabytých zahraničních poboček. Růst konsolidovaného hrubého objemu prodaného zboží, tedy za Allegro i Mall Group, se ve druhém čtvrtletí zvýšil o 23,5 %, avšak společný upravený zisk EBITDA, tedy před započtením úroků, daní a odpisů, meziročně poklesl o 13,5 %.

Ve zveřejněných dokumentech Allegro nadále dělí výsledky na polskou část a zahraniční, kterou představuje původní Mall Group. V Polsku Allegro v uplynulém čtvrtletí vygenerovalo v hrubém objemu prodaného zboží v přepočtu přes 61 miliard korun, šlo o 16% meziroční růst. Upravený zisk EBITDA činil 2,8 miliardy korun, meziročně o 1,5 % méně. Mall na svých trzích vygeneroval ve stejném období v hrubém objemu prodaného zboží v přepočtu zhruba čtyři miliardy korun, což by mělo být v meziročním srovnání o šest procent méně. Upravený zisk EBITDA pak činil záporných 340 milionů korun.

perticucci-allegro

Foto: Allegro

Roy Perticucci, generální ředitel společnosti Allegro

„Přestože díky dobrým obchodním výsledkům v Polsku i mezinárodní expanzi dále úspěšně rosteme, s ohledem na výrazně náročnější tržní prostředí ovlivněné vysokou inflací a rostoucími životními náklady klademe stále větší důraz na zefektivnění nákladů,“ uvádí Roy Perticucci, generální ředitel společnosti Allegro, který v čele firmy nahradil Francoise Nuytse. Jedním z hlavních úkolů nového šéfa je navázat na rozběhnutou transformaci společnosti do pozice předního evropského hráče v oblasti e-commerce, s čímž souvisí i dokončení integrace s Mall Group a kurýrní služby WeDo.

O tom, že je Allegro ve svých prognózách opatrné, svědčí i nově zveřejněný výhled na následující měsíce. V květnu firma očekávala, že Mall Group, která rovněž získala nového šéfa v podobě Jakuba Střeštíka, za devět měsíců do konce letošního roku vykáže zisk EBITDA pohybující se řádově v červených číslech od 400 do 600 milionů korun, nyní již odhaduje ztrátu 600 až 800 milionů. Konsolidované výsledky celé skupiny včetně polského provozu za celý rok nicméně mají růst, konkrétně GMV o 22 a 24 procent a upravený zisk EBITDA o dvě až šest procent.

Šéf Allegra uvádí, že firma musí maximalizovat dlouhodobé peněžní toky. „Významné investice během několika posledních let se odrazily i v rostoucích nákladech a výrazně změnily naši kapitálovou strukturu. V budoucnu chceme upřednostňovat projekty, které mají největší přidanou hodnotu, počítat s rizikem realizace a dbát na to, abychom se nepouštěli do ničeho, co nemůžeme efektivně dokončit. Vidíme obrovskou příležitost k dalšímu růstu – jen chceme být ještě chytřejší v tom, jak na to jít. Naším cílem je posilovat nejen v Polsku, ale i mimo něj. A oslovovat tak nové zákazníky po celé Evropě,“ říká Perticucci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dlouhodobým cílem Allegra je vykročit z Polska za hranice, k čemuž má dopomoci právě akvizice Mall Group a WeDo. Na domácím trhu je jedničkou a svou působnost teď chce rozšiřovat v šesti zemích střední a východní Evropy. Mall Group vedle Česka a Slovenska operuje také v Maďarsku, Slovinsku a Chorvatsku. Na Mall.cz již přitom vstoupili první polští obchodníci a první čeští obchodníci zároveň debutovali na Allegro.pl. Součástí integrace Mall Group je i nová identita, kdy se k názvu Mall.cz připojuje podtitul „by Allegro“. V následujících měsících by tak mělo dojít k řadě dalších propojení.

Polská skupina si klade za cíl nasadit svůj úspěšný model tržiště založený převážně na nabídkách třetích stran (podobně jako třeba Amazon) v celém regionu, kde se chce stát první volbou. Allegro již podle svého vyjádření připravuje své tržiště třetích stran na komerční spuštění i v Česku a pracuje na stabilizaci marží u společnosti Mall u prodeje z vlastních skladů. To byl ostatně dosud pro Mall Group hlavní zdroj příjmů, protože do tržiště a prodejů zboží třetích stran začalo pořádně šlapat až v posledních letech. I to se má nyní pod taktovkou Allegra více měnit.