E-shopy neznají své náklady na logistiku. Jak s ní pracovat, aby nebrzdila jejich růst?
Co má e-shop dělat, aby se ze skladů a logistiky nestala největší překážka v růstu, a to i když se chystá do zahraničí? Poradí konference CzechCrunche.
Matyáš Kapusta z Revolt.BI a Petr Litavec z Fulfillment by Authentica
Predikce poptávky, plánování zboží, kapacit skladů a celkově logistika. Výzvy, se kterými se musí popasovat každý hráč nejenom na e-commerce trhu. Jedním z častých problémů přitom je, že samotné e-shopy ani neznají své logistické náklady a neumí si je tak správně vypočíst. Minimálně takové jsou zkušenosti Petra Litavce, šéfa společnosti Authentica Fulfillment. Jak tedy mají online obchodníci s těmito výzvami pracovat?
O tom se pobavíme na třetím z řady e-commerce eventů, které CzechCrunch organizuje. 1. listopadu od 17:30 ve Spojce Karlín se kromě Litavce o své know-how podělí také Michal Prádl z Datartu, Josef Dvořák z Wolt Drive, Milan Šmíd z matky Zásilkovny Packeta Group, Tomáš Szkandera z K2 či Matyáš Kapusta z Revolt.BI. Se všemi spíkry si budete moct popovídat také v rámci networkingu po akci.
Kdy se vyplatí investice do vlastních skladů a kdy raději využít fulfillmentu od dalších hráčů? A jak na škálování logistiky? Do hloubky probereme tato a další související témata, aby se ze skladů nestala největší překážka v růstu i z pohledu přípravy pro zahraniční expanzi.
„E-shopy neznají své logistické náklady. Jako fulfillment centrum se setkáváme s tím, že se potenciálním klientům zdá například 30 korun za nachystání zásilky drahé a argumentují tím, že když prodají špendlík, tak jim to těch 30 korun nezaplatí a na objednávce budou tratit. Stejně ztrátoví by ale byli i při vlastní logistice, kdy platí nájem, mzdy, nemocenské a podobně, jen e-shopy tyto náklady zkrátka nevidí,“ popisuje Litavec.
Ještě horší situace podle něj nastávají, když si majitel e-shopu balí zásilky s tím, že mu to moc času nebere. „Místo toho, aby se věnoval důležitějším věcem. Je to takový typický rys Česka, nicméně lepší se to,“ doplňuje Litavec s tím, že právě jako fulfillment centrum dokáže u dodavatelů díky velkým objemům dosáhnout na lepší ceny obalových materiálů i přepravy, než by si uměl vyjednat jednotlivý e-shop. Stejně tak jako například možnost nabízet doručení do druhého dne do Nizozemí.
Sám Litavec ovšem uznává, že ani služby fulfillmentu se nevyplatí všem e-shopům, a to například firmám spoléhajícím na velkou individualizaci či zakázkovou výrobu. Konkrétně může jít třeba o společnost šijící peněženky, jež na polovinu z nich dělá speciální věnování. Nebo když je e-shop opravdu velký a má zainvestováno do technologií.