Efektivní eliminace lidských chyb. Český startup 24 Vision pomáhá hlídat kvalitu výroby pro Hyundai i Škodovku
S postupným rozvojem a technologickým pokrokem se dlouhodobě mění také průmyslová výroba, která stále více dokáže reagovat na požadavky konečných zákazníků. Například Hyundai má pro jeden typ automobilů několik tisíc různých druhů sedaček. Speciální požadavky na míru každého zákazníka pak nejčastěji kontroluje člověk, což se ovšem pojí s relativně velkou chybovostí.
Právě na oblast komplexní kontroly kvality výrobků ještě předtím, než vůbec opustí výrobní linku, se zaměřuje český startup 24 Vision. „Umíme naučit stroj, aby byl tím nejlepším kontrolorem kvality ve firmě a zkontroloval celý produkt do A do Z, než sjede z výrobní linky,“ popisuje pro CzechCrunch Martin Cviček, jeden ze spoluzakladatelů startupu.
Konkrétně Hyundai je jedním ze zákazníků 24 Vision, díky němuž nápad na založení startupu vlastně vznikl. Když pro automobilku začal Cviček společně s kolegy Martinem Hriškem a Zdeňkem Neustupou vyvíjet in-house řešení pro kontrolu kvality, na trhu nebyli schopni najít dodavatele vision systému, který by dokázal splnit náročné požadavky.
„Největší problém byl s proměnlivostí prostředí jako poloha výrobku a různé světelné podmínky, dále pak kontrola záměn komponent u různých variant,“ popisuje Cviček nedostatky, které ho spolu s týmem vedli k vývoji vlastního řešení. To začali budovat na bázi neuronových sítí a pokročilých algoritmů tak, aby byli schopni uspokojit požadavky Hyundai, a protože sklidili úspěch, rozhodli se, že řešení nabídnou i dalším firmám ve formě SaaS (Software as a Service).
Konkurenční výhodu vidí zakladatelé 24 Vision v několika hlavních faktorech – výrobky kontrolují ještě na výrobním pásu a pomocí rentgenu, termálních a infra kamer se podívají i dovnitř produktu. Zatímco ostatní firmy se tedy spíše zaměřují na hledání závad, 24 Vision prý zvládá ohlídat kvalitu výrobku komplexně.
Prvotní vývoj startupu podpořila ve formě pre-seed investice mateřská společnost TinT, po úspěšném absolvování akcelerátoru StartupYard však už tým získal několik nabídek od investorů a plácnul si s firmou ML Moran, která 24 Vision kromě financí poskytuje pomoc v obchodu či celkové strategii rozvoje. Startup se navíc začátkem prosince stal absolutním vítězem CzechInvest Startup Challenge 2020, které byl CzechCrunch hlavním mediálním partnerem.
Za přibližně rok na trhu 24 Vision kromě automobilky Hyundai rozběhl pilotní projekty ve více než třiceti dalších firmách jako Škoda Auto, Faurecia nebo Witte. Vedle toho se startupu už nyní přes tyto zákazníky daří proniknout na zahraniční trhy, a to především do Německa a Španělska.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZakladatelé navíc věří, že potenciální zákazníky mají všude na světě, a to nejen v automobilovém průmyslu, na který se aktuálně nejvíce zaměřují. Využití svého nástroje pro kontrolu kvality vidí všude, kde existuje potřeba eliminovat lidské chyby, například ve spotřební elektronice, potravinářství či farmacii.
„Náš systém je univerzální, může ho využít jakékoli jiné odvětví, kde je sériová výroba. Automotive sektor jsme si vybrali jako pilotní trh, neboť se hodí nejlépe pro naše řešení. Je u něj kladen velký důraz na kvalitu. Výroba je v rychlém taktu, na kontrolu kvality máte většinou jen pár sekund,“ přibližuje Cviček.
Spoluzakladatel startupu k tomu dodává, že i na 24 Vision dopadla celosvětová pandemie koronaviru, a to především v omezené komunikaci se zákazníky a účasti na mezinárodních akcích.
„Na druhou stranu naše řešení podporuje automatizaci a snížení nutnosti lidských zdrojů v provozu, takže nám současná situace přispěla a firmy se začínají o to více zajímat, které řešení jim pomůže s automatizací výroby,“ popisuje Cviček s tím, že letos i v příštím roce bude startup stále v červených číslech a dosažení zisku očekává v roce 2023.
Zatím se tak 24 Vision plně koncentruje na vývoj produktu, získávání dalších pilotních zákazníků a ověřování byznys modelu. Podobně je definovaný i cíl pro rok 2021 – implementace řešení u daného počtu zákazníků v Česku tak, aby startup získal dostatečnou validaci a získal požadavky na další vývoj i rozšíření do zahraničí.
„Do budoucna máme v plánu posunout naše řešení k digitalizaci procesu v oblasti kvality vybudováním protokolu kvality, který umožní nejen sledovat kvalitu u zákazníka v dané firmě, ale rovněž udržovat tyto informace napříč celým odvětvím, což nabídne možnost podívat se v reálném čase na kvalitu produktu v každé fázi: od prvotního dílu až po hotový výrobek,“ uzavírá Cviček.