Efektivní eliminace lidských chyb. Český startup 24 Vision pomáhá hlídat kvalitu výroby pro Hyundai i Škodovku
S postupným rozvojem a technologickým pokrokem se dlouhodobě mění také průmyslová výroba, která stále více dokáže reagovat na požadavky konečných zákazníků. Například Hyundai má pro jeden typ automobilů několik tisíc různých druhů sedaček. Speciální požadavky na míru každého zákazníka pak nejčastěji kontroluje člověk, což se ovšem pojí s relativně velkou chybovostí.
Právě na oblast komplexní kontroly kvality výrobků ještě předtím, než vůbec opustí výrobní linku, se zaměřuje český startup 24 Vision. „Umíme naučit stroj, aby byl tím nejlepším kontrolorem kvality ve firmě a zkontroloval celý produkt do A do Z, než sjede z výrobní linky,“ popisuje pro CzechCrunch Martin Cviček, jeden ze spoluzakladatelů startupu.
Konkrétně Hyundai je jedním ze zákazníků 24 Vision, díky němuž nápad na založení startupu vlastně vznikl. Když pro automobilku začal Cviček společně s kolegy Martinem Hriškem a Zdeňkem Neustupou vyvíjet in-house řešení pro kontrolu kvality, na trhu nebyli schopni najít dodavatele vision systému, který by dokázal splnit náročné požadavky.
„Největší problém byl s proměnlivostí prostředí jako poloha výrobku a různé světelné podmínky, dále pak kontrola záměn komponent u různých variant,“ popisuje Cviček nedostatky, které ho spolu s týmem vedli k vývoji vlastního řešení. To začali budovat na bázi neuronových sítí a pokročilých algoritmů tak, aby byli schopni uspokojit požadavky Hyundai, a protože sklidili úspěch, rozhodli se, že řešení nabídnou i dalším firmám ve formě SaaS (Software as a Service).
Konkurenční výhodu vidí zakladatelé 24 Vision v několika hlavních faktorech – výrobky kontrolují ještě na výrobním pásu a pomocí rentgenu, termálních a infra kamer se podívají i dovnitř produktu. Zatímco ostatní firmy se tedy spíše zaměřují na hledání závad, 24 Vision prý zvládá ohlídat kvalitu výrobku komplexně.
Prvotní vývoj startupu podpořila ve formě pre-seed investice mateřská společnost TinT, po úspěšném absolvování akcelerátoru StartupYard však už tým získal několik nabídek od investorů a plácnul si s firmou ML Moran, která 24 Vision kromě financí poskytuje pomoc v obchodu či celkové strategii rozvoje. Startup se navíc začátkem prosince stal absolutním vítězem CzechInvest Startup Challenge 2020, které byl CzechCrunch hlavním mediálním partnerem.
Za přibližně rok na trhu 24 Vision kromě automobilky Hyundai rozběhl pilotní projekty ve více než třiceti dalších firmách jako Škoda Auto, Faurecia nebo Witte. Vedle toho se startupu už nyní přes tyto zákazníky daří proniknout na zahraniční trhy, a to především do Německa a Španělska.