Elektrické koloběžky lze v Praze 3 odložit už jen na parkovacích místech. Lime nově zamířil i do Ostravy či Olomouce

Filip HouskaFilip Houska

lime-1-1

Foto: Praha 3

Koloběžky amerického startupu Lime v Praze

0Zobrazit komentáře

V průběhu krizových loňských měsíců byl americký startup Lime nucen z Prahy své koloběžky stáhnout, ovšem s postupným rozvolňováním vládních opatřeních je začal nasazovat zpět. V srpnu minulého je pak vysázel také v Brně a letos se pustil do své dosud největší české expanze. Dorazil do Ostravy, Olomouce i Liberce, spustil několik novinek a mimo jiné se dohodl s Prahou na lepším parkování.

Sdílená městská mobilita už pro Čechy dávno není žádnou neznámou a Lime byl jedním z důležitých hráčů, který se především Pražanům vryl do paměti celkem rychle. Do hlavního města vstoupil v roce 2018, nicméně netrvalo dlouho, než se staly trnem v oku zastupitelů některých pražských částí, které vyhodnotily, že ohrožují chodce, a proto například Praha 2 limetkové koloběžky zakázala.

Dnes je situace klidnější. Lidé si na ně v ulicích zvykli a dá se říct, že se staly součástí městského života. Sice jim rozvoj v Praze narušila koronavirová pandemie, která omezila počet lidí v ulicích, tudíž se koloběžky tolik nevyužívaly, ale s tím, jak se lidé začali do ulic vracet, se i Lime rozhodl vrátit. Stále je však problém s parkováním.

Nezodpovědní lidé totiž koloběžky nechávají stát na nevhodných místech, mnohdy je i pohazují na chodnících. To byl důvod, proč se Praha rozhodla proti této negativní externalitě vztahující se ke sdílení prostředků bojovat. Nejdál v tomto ohledu prozatím z pražských městských částí došla Praha 3, která nově zařazuje koloběžky i elektrická kola značky Lime do systému Cyril.

lime-2

Foto: Praha 3

Koloběžky v Praze by už na chodnících neměly překážet

Díky systému Cyril, který Praha 3 spustila vloni jako reakci na nevhodné parkování prostředků sdílené mobility, tak uživatelé koloběžek a kol od Limu musí parkovat tam, kde je pro ně vyčleněno místo. Nikde jinde jim vrácení nebude umožněno, jelikož bude jejich poloha sledována přes GPS a zaznamenána na mapový portál. Fungují tak i Rekola, NextBike nebo služba Bolt.

„Míst pro parkování koloběžek a kol je kritický nedostatek. Vedení měst jsou tradičně fixována na řešení problému nedostatku parkování pro auta, potřeby parkování kol se většinou přehlížejí. V Praze 3 jsme se na to zaměřili a v systému Cyril máme aktuálně kolem dvou set míst, kde lze kolo nebo koloběžku odložit,“ říká místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

Zastupitelstvo Prahy 3 si od tohoto kroku slibuje „vyčištění“ města od pohozených koloběžek a kol na okrajích chodníků či jiných místech, kde by potenciálně zavazely chodcům, cyklistům nebo autům. České zastoupení Limu věří, že se tato metoda osvědčí, a do budoucna bude chtít s podobným řešením jednat také s ostatními městskými obvody v Praze.

Vstup do krajských měst

Jen o Praze ale novinky týkající se Limu nejsou. S příchodem nového roku se totiž startup začal rozšiřovat i do krajských měst, mezi kterými nechybí Ostrava (kam v březnu dovezl koloběžky i Bolt), Liberec a Olomouc, která se stala prvním městem, kam vstoupil zmíněný konkurenční Bolt. České zastoupení Limu navíc uvádí, že v následujících měsících zavítá do dalších.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Momentálně vedeme se zastupiteli měst dialog o způsobu fungování. S expanzí jsme nad očekávání spokojeni, s městy výsledky pravidelně vyhodnocujeme, získáváme zpětnou vazbu a optimalizujeme naši službu ke spokojenosti uživatelů a zastupitelů měst,“ zmiňuje pro CzechCrunch Václav Petr, provozní manažer pro český Lime.

Spolu s tím startup představil nový typ koloběžek s odpruženou vidlicí, díky níž může být jízda na nerovném povrchu nebo kostkách o něco příjemnější. Od letošního roku mimo jiné spolupracuje s pojišťovnou Allianz pro poskytování úrazového pojištění při jízdě. A pro aktivní uživatele nechybí ani možnost předplatného.

Takzvaný Lime Prime stojí 150 korun měsíčně a pro předplatitele to znamená, že nemusí platit startovací poplatek ve výši 25 korun a mohou si koloběžku zarezervovat s třicetiminutovým předstihem. Něco podobného v Česku provozuje i Bolt, který za fixní cenu nabízí i ježdění celý den zdarma a podobně.

lime-ondrej-siroky1-min

Foto: Lime

Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku

Z globálního hlediska pak má Lime za sebou vydařený rok. Během loňského léta se americký startup pod vedením Wayna Tinga poprvé za svou čtyřletou historii přehoupl do zisku a podle informací, které pro CzechCrunch sdílelo české zastoupení firmy, má jít o první společnost v byznysu sdílené mobility, která tohoto milníku za celé čtvrtletí dosáhla. Dohromady Lime operuje ve 120 městech napříč 28 zemí světa.

„Posledních 12 měsíců pandemie nám ukázalo, že lidé ve městech potřebují alternativy k bezpečné a udržitelné dopravě. Tato doba redefinovala podnikání v oblasti mikromobility v celé Evropě, kdy města nově budují infrastrukturu k tomu, aby lidé mohli využívat elektrokola a koloběžky, které přinášejí úlevu veřejné dopravě v době lockdownu,“ komentuje Petr.

V Lovosicích vyrostlo 12 nabíjecích stanic napájených z vodní elektrárny. Nechybí ani nové Superchargery od Tesly

Patrik SvatošPatrik Svatoš

ionity_-2

Foto: Ionity

Audi e-tron GT na nabíjecí stanici od Ionity

0Zobrazit komentáře

Ještě před pár lety bychom nabíjecí stanice pro auta u silnic hledali jen marně, ovšem s tím, jak roste segment elektromobility, se zvyšuje i poptávka po tzv. nabíjecích hubech, které jsou využívány především při dlouhých cestách. Nově takový systém vznikl v severočeských Lovosicích a potěší jak majitele vozů od Tesly, tak řidiče ostatních elektrických aut.

V Lovosicích je nyní k dispozici dvanáct ultrarychlých nabíjecích stojanů. Čtyři od Ionity o maximálním výkonu 350 kW a osm Tesla Superchargerů třetí, nejnovější generace. Ty dokážou nabíjet Model 3 výkonem až 250 kW a zajistit mu tak dojezd 120 kilometrů za pět minut.

Naopak paradoxem nabíječek Ionity je skutečnost, že jejich plný teoretický výkon 350 kW zatím neocení žádný existující vůz. Dosavadní využitelné maximum činí 270 kW a zvládá jej například námi vyzkoušené Porsche Taycan či jemu podobné Audi e-tron GT.

Veškerá elektřina potřebná pro jednotlivé stanice putuje do nabíjecího hubu z nedaleké vodní elektrárny. Dá se tedy říci, že jde o zcela zelenou energii bez omezení výkonu. Nicméně v případě nenadálých komplikací je celý hub připojený i na klasickou elektrickou síť, ze které si umí vzít potřebné množství energie.

ss-ionity_-4

Foto: elektromobily.org / teslaowners.cz

Nabíjecí stanice Tesla Supercharger v Lovosicích

Všechny čtyři stojany od Ionity jsou na stanovišti dokonce dimenzovány tak, že mohou nabíjet svým maximálním výkonem současně. Co se Superchargerů týče, tak při maximálním obsazení se mezi čtyři stojany dělí výkon 400 kW. V praxi lze tak nabíjet až osm aut od Tesly při výkonu 100 kW.

Lovosice ovšem nejsou jediným místem, které mohou řidiči aut od společnosti Elona Muska využívat. Tesla své Superchargery otevřela také v Plzni, kde je k dispozici šestice stojanů druhé generace, a rovnou osm nabíječek je v Českých Budějovicích, respektive před vjezdem do města směrem od Prahy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během několika dní tak v Česku vyrostlo šestadvacet nových a rychlých nabíjecích stojanů, což elektromobilitě jako takové jen pomůže. Cesta z Prahy do Drážďan, Lince nebo Norimberku tak může být daleko snazší, a to především pro majitele elektrických vozů značky Tesla, kteří už mohou využívat Superchargery i na dálnici D1, v Brně nebo Olomouci.

Elektromobilitu samozřejmě velkou měrou podporuje i zmíněné Ionity. To vzniklo ve spolupráci automobilek BMW, Daimler, Volkswagen, Ford, Porsche a Audi, k nimž se loni přidalo Hyundai, a klade si za cíl budovat nabíjecí stanice napříč celou Evropou. Ty následně slouží jako doplňková služba pro všechny elektrické modely od těchto hráčů.