Elektrické koloběžky lze v Praze 3 odložit už jen na parkovacích místech. Lime nově zamířil i do Ostravy či Olomouce
V průběhu krizových loňských měsíců byl americký startup Lime nucen z Prahy své koloběžky stáhnout, ovšem s postupným rozvolňováním vládních opatřeních je začal nasazovat zpět. V srpnu minulého je pak vysázel také v Brně a letos se pustil do své dosud největší české expanze. Dorazil do Ostravy, Olomouce i Liberce, spustil několik novinek a mimo jiné se dohodl s Prahou na lepším parkování.
Sdílená městská mobilita už pro Čechy dávno není žádnou neznámou a Lime byl jedním z důležitých hráčů, který se především Pražanům vryl do paměti celkem rychle. Do hlavního města vstoupil v roce 2018, nicméně netrvalo dlouho, než se staly trnem v oku zastupitelů některých pražských částí, které vyhodnotily, že ohrožují chodce, a proto například Praha 2 limetkové koloběžky zakázala.
Dnes je situace klidnější. Lidé si na ně v ulicích zvykli a dá se říct, že se staly součástí městského života. Sice jim rozvoj v Praze narušila koronavirová pandemie, která omezila počet lidí v ulicích, tudíž se koloběžky tolik nevyužívaly, ale s tím, jak se lidé začali do ulic vracet, se i Lime rozhodl vrátit. Stále je však problém s parkováním.
Nezodpovědní lidé totiž koloběžky nechávají stát na nevhodných místech, mnohdy je i pohazují na chodnících. To byl důvod, proč se Praha rozhodla proti této negativní externalitě vztahující se ke sdílení prostředků bojovat. Nejdál v tomto ohledu prozatím z pražských městských částí došla Praha 3, která nově zařazuje koloběžky i elektrická kola značky Lime do systému Cyril.
Díky systému Cyril, který Praha 3 spustila vloni jako reakci na nevhodné parkování prostředků sdílené mobility, tak uživatelé koloběžek a kol od Limu musí parkovat tam, kde je pro ně vyčleněno místo. Nikde jinde jim vrácení nebude umožněno, jelikož bude jejich poloha sledována přes GPS a zaznamenána na mapový portál. Fungují tak i Rekola, NextBike nebo služba Bolt.
„Míst pro parkování koloběžek a kol je kritický nedostatek. Vedení měst jsou tradičně fixována na řešení problému nedostatku parkování pro auta, potřeby parkování kol se většinou přehlížejí. V Praze 3 jsme se na to zaměřili a v systému Cyril máme aktuálně kolem dvou set míst, kde lze kolo nebo koloběžku odložit,“ říká místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.
Zastupitelstvo Prahy 3 si od tohoto kroku slibuje „vyčištění“ města od pohozených koloběžek a kol na okrajích chodníků či jiných místech, kde by potenciálně zavazely chodcům, cyklistům nebo autům. České zastoupení Limu věří, že se tato metoda osvědčí, a do budoucna bude chtít s podobným řešením jednat také s ostatními městskými obvody v Praze.
Vstup do krajských měst
Jen o Praze ale novinky týkající se Limu nejsou. S příchodem nového roku se totiž startup začal rozšiřovat i do krajských měst, mezi kterými nechybí Ostrava (kam v březnu dovezl koloběžky i Bolt), Liberec a Olomouc, která se stala prvním městem, kam vstoupil zmíněný konkurenční Bolt. České zastoupení Limu navíc uvádí, že v následujících měsících zavítá do dalších.