Elektromobily hravé jako PlayStation. Sony odhalilo nové SUV a založilo divizi, s níž chce prorazit na trhu s vozy do zásuvky

sony-vision-s1

Foto: Sony

Nové koncepce elektromobilů od Sony, modely Vision S 01 a Vision S 02

0Zobrazit komentáře

Jsou tomu téměř na den dva roky, co Sony rozvířilo vody tehdejšího ročníku veletrhu CES se svou novinkou, která výrazně vybočovala z jeho dosavadního portfolia. Na akci, kde se představují novinky ze světa spotřební elektroniky, totiž ukázalo koncepci elektromobilu Vision S, jenž demonstroval technologické schopnosti firmy a její úmysl prosadit své jméno na trhu elektrifikované mobility.

Jenže radost z nového, zvučného jména ve světě osobní přepravy velmi rychle vystřídalo vystřízlivění. Sony v průběhu roku 2020 o své novince vypustilo jen minimum informací a začaly se množit spekulace, zda pro společnost neznamenal elektromobil Vision S pouze test schopností či mulu pro zkoušení elektronických systémů, které by automobilka mohla nabízet třetím stranám.

V podstatě veškeré naděje na to, že by nás Sony mohlo mimo konzolí v obývacích pokojích bavit i prostřednictvím svých elektromobilů na silnicích, byly pohřbeny v lednu minulého roku. Tehdy zástupci značky pro web Car and Drive řekli, že produkci ani prodej vozu neplánují. Jenže po roce je opět všechno jinak. Šéf Sony Kenichiro Yoshida letošním CES oznámil, že firma zakládá vlastní divizi Sony Mobility, pod kterou bude usilovat o přivedení značky na trh s elektromobily.

Během prezentace stály po jeho boku dva elektrické modely s logem firmy na přídi. Kompaktní sedan Vision S totiž doplnila také koncepce SUV modelu nazvaná Vision S 02. Jak Yoshida prozradil, během vývoje obou modelů hrála pro Sony prim bezpečnost. To je také důvod, proč jsou oba napěchovány desítkami senzorů, které mají za úkol předcházet jakýmkoliv nebezpečným situacím.

sony-vision-s5

Foto: Sony

Svým designem SUV vychází z již dříve představeného kompaktního sedanu Vision S 01

Mimo bezpečnosti se inženýři ve velkém zaměřili i na konektivitu, díky které by se měly vozy neustále vyvíjet a přizpůsobovat majiteli. A nebylo by to Sony, kdyby nezbyl prostor i pro zábavu zastoupenou jak herními, tak i audiovizuálními prvky.

Co se parametrů týče, v případě Vision S 02 hovoříme o sedmimístném SUV, jež disponuje dvojicí elektromotorů o výkonu 268 koňských sil, které jsou schopné hnát vůz kupředu maximální rychlostí 180 km/h. To je asi o 60 km/h méně než u sedanu, který je sice vybaven stejným pohonným ústrojím, je však podstatně lehčí než SUV.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sony k novinkám vypustilo hned několik videí, ve kterých jsou prezentovány coby nedílná součást moderního životního stylu. Indicií k tomu, že by se představené koncepce mohly dočkat svých produkčních verzí, je tedy relativně dost, přesto by bylo unáhlené již nyní na Sony pohlížet i jako na automobilku.

Japonský gigant je ve svých výrocích o budoucím směřování nové divize prozatím velmi skoupý a informace, že přes ně hodlá prozkoumat vstup na trh s elektroauty, nemusí znamenat plány na zahájení prodejů sériových verzí. Ve hře i nadále zůstává možnost, že si Sony na koncepcích pouze testuje vyvinutý hardware a software, který následně nabídne dalším automobilkám.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Výkladní skříň elektrické efektivity s dojezdem tisíc kilometrů. Mercedes odhalil lákavou koncepci EQXX

eqxx10

Foto: Mercedes-Benz

Extrémně efektivní koncepce Mercedesu EQXX

0Zobrazit komentáře

Čtyři sta až pět set kilometrů. To jsou standardní hodnoty dojezdu v současnosti sériově vyráběných elektromobilů. Jedním z největších cílů automobilek je tyto vzdálenosti zvětšovat, je ovšem otázkou jak. A zda vyšší dojezdy nebudou podmíněny kompromisy. Nápovědu, čeho bychom se jednou mohli dočkat, nyní přinesl Mercedes. Jeho koncept EQXX je totiž technologickou výlohou elektromobility zítřka.

Současným oficiálním králem, co se dojezdu týče, je model Air automobilky Lucid, který by měl zvládnout přes 800 kilometrů. Auta schopná na jedno nabití dojet z Prahy do Paříže oznámila například i čínská automobilka Nio. Jenže na obzoru se objevují novinky, které v otázce dojezdu slibují útok na metu tisíce kilometrů. Do této hry se nyní zapojuje také Mercedes se svou nově odhalenou koncepcí.

Některé automobilky využívají vysoké dojezdy coby PR nástroj nápadů, které by reálném světě příliš nepochodily, v případě EQXX ovšem nebyl vysoký dojezd tím nejdůležitějším. Jedná se spíše o jakési vyústění technologické propracovanosti vozu, na kterém inženýři Mercedesu předvedli své mistrovské umění.

eqxx5

Foto: Mercedes-Benz

Automobil se svými tvary vymyká standardům německého výrobce

Na místo masivní baterie najdeme v EQXX baterii o 50 procent menší a 30 procent lehčí než v případě modelu EQS. I přes kompaktní rozměry je ale možné na jedno její nabití ujet tisíc kilometrů. Podle Mercedesu by takový elektromobil mělo být při standardním užívání nutné připojit do zásuvky jen párkrát do měsíce.

Jak je možné, že je dojezd vozu s menší baterií tak vysoký? V Mercedesu se rozhodli světu otevřít okno do technologické budoucnosti efektivity elektromobilů, a tak hrála efektivita při navrhování konceptu roli v každém detailu. Ovšem bez kompromisů. Například elektromotor o výkonu 201 koňských sil přenáší až 95 procent síly na kola. Připomeňme jen, že u běžných elektromobilů se tato hodnota pohybuje okolo 75 procent.

Snaha o maximální efektivitu se promítá i do designu vozu. Co do velikosti se jedná o sedan víceméně podobný jako již zmiňované EQS, ovšem z hlediska tvarů je EQXX plné překvapení. Aby byl vůz co nejefektivnější, bylo mu nutné propůjčit co nejlepší aerodynamické vlastnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důsledkem toho je příď krčící se těsně u země, svažitá střecha, netradičně pojatá záď a celá řada dalších detailů, jako jsou speciální otvory v krytech kol nebo pohyblivý difusor. Výsledný součinitel odporu činí 0,18 bodu. EQXX je díky tomu jedním z nejúčinnějších vozů vůbec.

Mezi další technologické specialitky patří i solární střecha, která disponuje 117 solárními články. Energie získaná ze slunečních paprsků je ukládaná do oddělené baterie, jejíž kapacita by měla vystačit na cestu dlouhou pětadvacet kilometrů. V tomto případě by však měla energie sloužit primárně k napájení některé elektroniky, respektive ventilátorů, světel či infotainmentu.

Kůže z hub a kaktusů

Futuristický vzhled automobilu podtrhuje jeho interiér, který sice vychází vstříc tradicím Mercedesu daleko více než zbytek konceptu, přesto nabízí celou řadu inovací, kterou u sériově vyráběných aut jen tak nenajdeme.

Vše se točí kolem obrovského displeje o rozměru 47,5 palce, který se roztahuje od levého A sloupku až k pravému. Nabízí rozlišení 8K a mezi jeho domény patří mimo jiné navigační systém s 3D grafikou, která dokáže vykreslit lokaci z ptačí perspektivy až do výšky deseti metrů.

eqxx11

Foto: Mercedes-Benz

Pohled na interiér vozu

Celý wow efekt vnitřního prostoru konceptu EQXX dotváří udržitelné materiály, mezi kterými nechybí veganská kůže vyráběná z hub či vláken získávaných z kaktusů, koberečky z bambusu nebo umělé hedvábí.

Mercedes samozřejmě neřekl žádné detailní informace týkající se produkce. Na EQXX je tedy prozatím nutné nahlížet pouze jako na demonstrátor umu lidí v Mercedesu, kterým se však v budoucnu budou minimálně inspirovat produkční modely. Zda budou nabízet dojezd tisíc kilometrů či podobně neotřelý design, je ovšem otázkou.