Norsko je sice největším těžařem ropy v západní Evropě, jenže právě i kvůli tomu významně podporuje elektromobilitu. Severská země chce do poloviny příští dekády ukončit prodej benzinových a dieselových motorů a pokud vše půjde v současné trajektorii, může se to povést.
Jak informuje agentura Reuters, téměř polovina (48,4 %) všech nových aut prodaných v Norsku v první polovině tohoto roku měla pouze elektrický motor. Ve stejném období před rokem to bylo jen lehce přes čtvrtinu a za celý rok 2018 byl podíl elektromobilů na všech prodejích nových aut 31,2 %.
Není tak pochyb o tom, že Norsko zůstává jasným globálním lídrem v prodejích elektromobilů na hlavu. Zásluhu na tom mají také významné daňové úlevy, které vláda vzhledem ke svému cíli ukončit prodej spalovacích motorů uplatňuje. Zatímco u tradičních aut se spalovacím motorem Norové musí platit daň, u elektromobilu tato povinnost odpadá a auta se tak stávají dostupnější.
Nejprodávanější značkou byla v první polovině letošního roku v Norsku Tesla, nejprodávanějším modelem pak Model 3. Jen v červnu prodala kalifornská automobilka 3 760 vozů, což představuje čtvrtinu všech prodaných aut v daném měsíci.
Dlouholetá anabáze České pošty s nasazováním terminálů pro placení kartou končí. Všech více než tři tisíce poboček českého státního podniku od 1. července odpovídá možnostem moderní doby a po letech čekání umožňují příjem platebních karet Visa či Mastercard, a to od jakékoliv banky. Dosud tak mohli zákazníci platit zhruba jen na čtvrtině míst.
Přestože po platbě kartou na poště zákazníci dlouho volali, podle jejího generálního ředitele Romana Knapa nemohlo k rozšíření platebních terminálů na všechny pobočky dojít dříve, protože by se pak staly některé služby pro státní podnik ztrátové. Nyní již prý Česká pošta dokázala vyjednat lepší podmínky, a proto terminály nasazuje všude.
Sama Česká pošta se přitom loni vůbec poprvé od svého vzniku v roce 1993 propadla do ztráty. V roce 2018 skončilo její hospodaření v červených číslech, když vykázala ztrátu ve výši 275 milionů korun. O rok předtím byla 91 milionů korun v zisku. Státní podnik, který ztrátu odůvodňuje zejména tím, že ji stát nedostatečně platí za objednané služby, proto zahájil restrukturalizaci.
Foto: Pixabay
Platební karty Visa a Mastercard
Do černých čísel se chce Česká pošta v čele s Knapem dostat do roku 2022 a vedle toho pracuje i na dalších novinkách, jako jsou právě platební terminály. Jejich nasazování do rozsáhlé pobočkové sítě probíhalo v posledních sedmi měsících, jelikož zatímco na některých místech nebyly terminály vůbec, někde byl například jen terminál ČSOB a někde dva (jeden pro ČSOB, druhý pro další banky) – a vše bylo potřeba sjednotit.
„Jsme velmi rádi, že se zákazníci v celé naší rozsáhlé síti více než 3 200 pošt a pošt Partner dočkali pohodlného a bezpečného způsobu bezhotovostního placení všemi kartami Mastercard a Visa. Využívání karet i mobilních aplikací při placení šetří čas i náklady, uleví obsluze na pobočkách a zkvalitní a zrychlí poskytování poštovních služeb. Vyřeší se tím i předchozí stav, kdy klienti neměli jasno v tom, kde mohou své karty využívat,“ hlásí generální ředitel České pošty Roman Knap.
Několikaměsíční trvání instalace univerzálních platebních terminálů Česká pošta obhajuje tím, že 110 techniků České pošty muselo obhospodařit celkem 7 719 terminálů, které jsou v evidenci podniku, a tak to nemohlo být provedeno hned. Nyní již ale pobočky České pošty konečně odpovídají současné době, kdy jsou lidé zvyklí platit kartou už prakticky všude, a to nejen fyzickými kartami, ale stále více také mobilními telefony nebo hodinkami a chytrými náramky.
V současnosti Česká pošta akceptuje pouze karty Visa a Mastercard, které v České republice pokrývají téměř 100 % trhu. Pokud by bylo potřeba, je státní podnik připraven rozšířit službu na další asociace jako American Express a Diners Club.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.