Elektromobily už mají v Norsku téměř polovinu prodejů. Nejprodávanější je Tesla Model 3

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

model3performance

Foto: Tesla

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

Norsko je sice největším těžařem ropy v západní Evropě, jenže právě i kvůli tomu významně podporuje elektromobilitu. Severská země chce do poloviny příští dekády ukončit prodej benzinových a dieselových motorů a pokud vše půjde v současné trajektorii, může se to povést.

Jak informuje agentura Reuters, téměř polovina (48,4 %) všech nových aut prodaných v Norsku v první polovině tohoto roku měla pouze elektrický motor. Ve stejném období před rokem to bylo jen lehce přes čtvrtinu a za celý rok 2018 byl podíl elektromobilů na všech prodejích nových aut 31,2 %.

Není tak pochyb o tom, že Norsko zůstává jasným globálním lídrem v prodejích elektromobilů na hlavu. Zásluhu na tom mají také významné daňové úlevy, které vláda vzhledem ke svému cíli ukončit prodej spalovacích motorů uplatňuje. Zatímco u tradičních aut se spalovacím motorem Norové musí platit daň, u elektromobilu tato povinnost odpadá a auta se tak stávají dostupnější.

Nejprodávanější značkou byla v první polovině letošního roku v Norsku Tesla, nejprodávanějším modelem pak Model 3. Jen v červnu prodala kalifornská automobilka 3 760 vozů, což představuje čtvrtinu všech prodaných aut v daném měsíci.

Česká pošta vstoupila do moderní doby. Na všech jejích pobočkách jde konečně platit kartou

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ceska-posta

Foto: OC Breda

Česká pošta

0Zobrazit komentáře

Dlouholetá anabáze České pošty s nasazováním terminálů pro placení kartou končí. Všech více než tři tisíce poboček českého státního podniku od 1. července odpovídá možnostem moderní doby a po letech čekání umožňují příjem platebních karet Visa či Mastercard, a to od jakékoliv banky. Dosud tak mohli zákazníci platit zhruba jen na čtvrtině míst.

Přestože po platbě kartou na poště zákazníci dlouho volali, podle jejího generálního ředitele Romana Knapa nemohlo k rozšíření platebních terminálů na všechny pobočky dojít dříve, protože by se pak staly některé služby pro státní podnik ztrátové. Nyní již prý Česká pošta dokázala vyjednat lepší podmínky, a proto terminály nasazuje všude.

Sama Česká pošta se přitom loni vůbec poprvé od svého vzniku v roce 1993 propadla do ztráty. V roce 2018 skončilo její hospodaření v červených číslech, když vykázala ztrátu ve výši 275 milionů korun. O rok předtím byla 91 milionů korun v zisku. Státní podnik, který ztrátu odůvodňuje zejména tím, že ji stát nedostatečně platí za objednané služby, proto zahájil restrukturalizaci.

mastercard-visa-karta-card-payment

Foto: Pixabay

Platební karty Visa a Mastercard

Do černých čísel se chce Česká pošta v čele s Knapem dostat do roku 2022 a vedle toho pracuje i na dalších novinkách, jako jsou právě platební terminály. Jejich nasazování do rozsáhlé pobočkové sítě probíhalo v posledních sedmi měsících, jelikož zatímco na některých místech nebyly terminály vůbec, někde byl například jen terminál ČSOB a někde dva (jeden pro ČSOB, druhý pro další banky) – a vše bylo potřeba sjednotit.

„Jsme velmi rádi, že se zákazníci v celé naší rozsáhlé síti více než 3 200 pošt a pošt Partner dočkali pohodlného a bezpečného způsobu bezhotovostního placení všemi kartami Mastercard a Visa. Využívání karet i mobilních aplikací při placení šetří čas i náklady, uleví obsluze na pobočkách a zkvalitní a zrychlí poskytování poštovních služeb. Vyřeší se tím i předchozí stav, kdy klienti neměli jasno v tom, kde mohou své karty využívat,“ hlásí generální ředitel České pošty Roman Knap.

google-pay-pfs

Přečtěte si takéČeská spořitelna oficiálně spouští platební službu Google PayČeská spořitelna oficiálně spouští platební službu Google Pay

lapidarium

Přečtěte si takéVýstaviště otevřelo Lapidárium, krásná budova prošla rekonstrukcíVýstaviště otevřelo Lapidárium. Jedna z nejkrásnějších budov prošla rekonstrukcí

Několikaměsíční trvání instalace univerzálních platebních terminálů Česká pošta obhajuje tím, že 110 techniků České pošty muselo obhospodařit celkem 7 719 terminálů, které jsou v evidenci podniku, a tak to nemohlo být provedeno hned. Nyní již ale pobočky České pošty konečně odpovídají současné době, kdy jsou lidé zvyklí platit kartou už prakticky všude, a to nejen fyzickými kartami, ale stále více také mobilními telefony nebo hodinkami a chytrými náramky.

V současnosti Česká pošta akceptuje pouze karty Visa a Mastercard, které v České republice pokrývají téměř 100 % trhu. Pokud by bylo potřeba, je státní podnik připraven rozšířit službu na další asociace jako American Express a Diners Club.