Elon Musk může být kvůli vyšetřování Komise pro kontrolu cenných papírů ve větších problémech, než se původně zdálo

teslaemusk
0Zobrazit komentáře

Srpen byl pro spoluzakladatele a nynějšího CEO Tesly Elona Muska jedním z jednoznačně nejsložitějších měsíců za poslední léta. Mimo vysokého pracovního nasazení totiž čelil především vlnám kritiky, tlaku ze strany akcionářů, představenstva společnosti, a nyní mu na záda dýchají i regulatorní orgány, především pak Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států (SEC).

Jejím představitelům se totiž nelíbí, jakým způsobem Musk vybruslil ze situace, ve které mělo jít o možnou manipulaci s hodnotou akcií Tesly na burze, prostřednictvím které měl šéf Tesly umlčet vlnu investorů, kteří dlouhodobě sází na pokles ceny akcií. V první polovině srpna totiž Musk na svém Twitteru ohlásil, že zvažuje převedení Tesly z veřejně obchodovatelné na soukromou společnost, a že má pro případné vyplacení nezúčastněných akcionářů připraveno plné financování.

V transakci, kde nabízel až 20% bonus oproti aktuální ceně akcií na burze, tak potenciálně ohodnotil Teslu na celých 72 miliard dolarů. Ihned po oznámení začaly akcie prudce růst a jen během prvního dne obchodování poskočily o téměř 11 procent. Veřejnost v dohledné době po oznámení očekávala nějaké jasnější vyjádření k tomu, co se s Teslou bude dít dále.

CEO Tesly Elon Musk

Bohužel nic podobného nepřišlo, ani ze strany Muska, ani ze strany Tesly, a to až do minulého týdne, kdy takřka po 3 týdnech čekání Musk prostřednictvím blogu společnosti oznámil, že po dlouhých diskuzích se stávajícími akcionáři, investory Tesly a také představenstvem společnosti své plány na převedení Tesly do soukromých rukou ruší a zůstane nadále v čele veřejné firmy.

Problémem stávajících investorů nebylo ani tak samotné rozhodnutí na převedení Tesly na soukromou společnost – s Muskem dle jejich slov investoři rádi zůstanou za jakékoliv stávající situace – ale spíše nemožnost investovat prostředky v takové výši, jako do veřejných společností. Většina investičních skupin má totiž neměnný interní limit na investice do soukromých firem.

saifuviz

Přečtěte si takéČeská spořitelna musela stáhnout svou platební aplikaci Saifu. Porušila ochrannou známkuČeská spořitelna musela stáhnout svou platební aplikaci Saifu. Porušila ochrannou známku

Na tom by nebylo na první pohled nic tak zvláštního, kdyby ovšem takový postup nebyl v rozporu právě s regulatorními orgány. Zmíněná Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států stále neukončila vyšetřování, které má trvat až do doby, než bude plně spokojena s jeho výsledky. V průběhu něj navíc několikrát zdůraznila, že jí nepřijde postup Elona Muska zrovna správný, a to i kdyby vše navenek dělal se sebelepšími úmysly.

teslamusk

Elon Musk při nedávném rozhovoru s americkým youtuberem Marquesem Brownleem v továrně Tesly

Úkolem komise je nyní především zjistit, jak moc Musk myslel převedení Tesly v soukromou společnost vážně, a také v jaké fázi opravdu bylo potenciální financování, o kterém se Elon v tweetu zmínil. Pokud by totiž pouze takzvaně vařil z vody, mohl by čelit pokutě přímo od SEC či dalším nařízením, včetně sesazení z čela společnosti či vězení.

Balancování na hraně

Žádná strana, o kterých se dříve ve spojitosti s financováním převodu na soukromou firmu spekulovalo, totiž nějaké zásadní závěry nepotvrdila. Největším favoritem byl státní investiční fond Dubaje, který v Tesle vlastní téměř 5 procent, jež odkoupil za bezmála 2 miliardy dolarů, a se kterým Musk vedl diskuze ve spojitosti s vykoupením stávajících akcionářů, kteří se nebudou chtít na převodu nijakým způsobem podílet. Z jednání ovšem nevyšla žádná finální dohoda.

Je tak jisté, že se nyní SEC vloží do přímé komunikace s Muskem, při které se ho bude na detaily těchto jednání vyptávat. Stejně tak dle všeho není komisi jasné, jakým způsobem přišlo představenstvo Tesly při komunikaci s Muskem k závěru, že se Tesla do této velké změny nepustí. Z takového jednání musí totiž být oficiální záznam, do kterého poté může regulatorní orgán v případě problémů nahlédnout. Nic takového ovšem není prozatím k dispozici.

roadster4

Tesla Roadster, který má společně s nákladními automobily Tesla Semi určovat další směr kalifornské automobilky

Přímo při jednání totiž musel být jasně uveden důvod, proč se Musk rozhodl tak či onak. Pokud by bylo problémem to, že na transakci opravdu neměl peníze, na což přišel až po několika týdnech diskuzí s investory, nebo pokud by to nedávalo z pohledu Tesly finančně smysl a mohlo to firmu ohrozit, nebude to mít Musk rozhodně jednoduché.

Množství analytiků doufá, že Musk myslel svůj tweet ve smyslu, že se nebojí, že by financování pro změnu nezískal, ale ne nutně narážel na fakt, že je vše již potvrzeno. To ovšem veřejnosti nebylo vzhledem k dalšímu mlčení ohledně celé situace po několik týdnů, ani trochu jasné. A stejně tak to nebylo jasné ani oficiálním orgánům.

Foto: Tesla

Český donáškový startup DoDo letos cílí na 80 milionů korun a expanduje na Slovensko a do Polska

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-mensik-inveo-crop

Michal Menšík, CEO DoDo

0Zobrazit komentáře

Asistenční služba DoDo, která v Praze zajišťuje svým zákazníkům donášky všeho druhu, oznámila, že v první polovině roku prostřednictvím svých kurýrů odbavila přes 170 tisíc zásilek. Český startup, který patří do portfólioa e-commerce akcelerátoru Inveo, chce na úspěšné první pololetí navázat i ve zbytku roku, v němž cílí na obrat přes 80 milionů korun.

Zatímco za celý loňský rok DoDo odbavil přes 100 tisíc objednávek, letos tuto metu hravě překonal už za prvních šest měsíců. Pražské kurýrní službě k tomu výraznou měrou přinesly spolupráce s firemními partnery jako KFC, Mall.cz či Datart. Jejich objednávky vytvořily 75 procent obratu, zbylá čtvrtina připadá na objednávky asistenčních služeb napřímo od běžných zákazníků.

Vzhledem k významnému navýšení počtu objednávek tak DoDo pochopitelně očekává také lepší finanční výsledky. „Do konce roku cílíme na obrat přes 80 milionů, tedy na osminásobek loňského roku. Aktuálně jsme již v provozním zisku, nicméně neustále investujeme – letos a příští rok nás totiž čekají expanze do dalších trhů. Ještě tento rok otevřeme pobočky na Slovensku a v Polsku a začátkem příštího roku v Maďarsku,“ prozradil pro CzechCrunch Michal Menšík, CEO DoDo (na úvodní fotce).

dodo-startup

Foto: DoDo

Kurýr donáškového startupu DoDo

Do nových zemí chce startup, s nímž na český trh po inspiraci ve Spojených státech původně přišla investiční skupina KKCG Karla Komárka, vstoupit za pomocí významných partnerů, jež zatím nechce jmenovat. DoDo jim nicméně bude zajišťovat delivery služby v oblasti city-logistiky, čímž si chce v daných zemích vybudovat silnou infrastrukturu. Následně své služby rozšíří o klasickou asistenci přímo pro koncové zákazníky.

aston-martin-db5-goldfinger12

Přečtěte si takéAston Martin vyrobí 28 legendárních vozů Goldfinger DB5 z Jamese Bonda. Jeden stojí 80 milionů korunAston Martin vyrobí 28 legendárních vozů Goldfinger DB5 z Jamese Bonda. Jeden stojí 80 milionů korun

V Praze využívají zákazníci kurýry, tzv. „doďáky“, k různým účelům. Nejoblíbenější položky objednávek jsou ze segmetu gastronomie, ale DoDo také rozvezlo přes 500 kytic a doručilo 35 000 nákupů potravin. Díky spolupráci s mnoha známými značkami funguje DoDo i jako služba tzv. poslední míle pro doručení z obchodů Mall.cz nebo Datart. Zákazníkům dováží také rychlé občerstvení od partnera KFC, Bageterie Boulevard nebo sítě UGO.

icuk-x

Přečtěte si takéStartup Worksheet ulehčí učitelům práci umělou inteligencíChytrá písemka i úkoly na míru. Startup Worksheet pomůže učitelům umělou inteligencí ulehčit práci

„Naši kurýři často pomáhají v obtížných, mnohdy až kuriózních životních situacích. Mezi ně patřil třeba odchyt luční kobylky, na kterou si zákazník netroufal, nebo situace, kdy nás zákaznice poslala zavřít otevřené okno, na které zapomněla. To však už bylo zavřené,“ přibližuje nejzajímavější DoDo výjezdy Michal Menšík.

dodo-car

Úspěch u zákazníků zaznamenala také novinka letošního roku, služba DoDo Car, která přebírá veškerou péči o vůz včetně servisu nebo STK s kompletní přidruženou administrativou a významně tak šetří zákazníkovi čas.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel