Equa bank po deseti letech skončí. Kupuje ji Raiffeisenbank, která plánuje obě banky sloučit

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

equa-rb

Foto: CzechCrunch

Z Equa bank a Raiffeisenbank se stane jedna banka

0Zobrazit komentáře

Zatímco nejbohatší Čech Petr Kellner a jeho skupina PPF pokračují v jednáních o sloučení Air Bank a Monety, na tuzemském bankovním trhu se upekl jiný velký obchod. Majitel Raiffeisenbank oznámil podepsání dohody o akvizici konkurenční Equa bank, a pokud vše schválí regulátor, je v plánu sloučení obou bank do jedné.

Rakouská mateřská skupina Raiffeisenbank International (RBI) uvedla, že prostřednictvím tuzemské Raiffeisenbank kupuje 100 procent akcií Equa bank od AnaCap Financial Partners. Výši transakce ani jedna ze stran nechce komentovat. K jejímu dokončení a převodu akcií má dojít v polovině letošního roku v závislosti na regulačních orgánech, které musí celou transakci schválit.

„Pokud bude akvizice úspěšně uzavřena, plánujeme sloučit Equa bank s Raiffeisenbank, čímž plně zvýšíme synergický efekt, zejména v oblasti úspor nákladů a zvýšení výnosů,“ uvedla pro CzechCrunch tisková mluvčí Equa bank Petra Kopecká s tím, že k dokončení operační integrace by mělo dojít v polovině roku 2022.

„Raiffeisenbank je zdravá, kapitálově silná a stabilní finanční instituce, která má ambice dále růst, a to jak organicky, tak prostřednictvím akvizic. Koupě Equa bank je plně v souladu s naší strategií,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Raiffeisenbank Igor Vida. Pro klienty obou bank se prozatím nic nemění, a pokud bude v budoucnu docházet ke změnám, budou včas informováni.

vida-rb

Foto: Raiffeisenbank

Igor Vida, předseda představenstva a generální ředitel Raiffeisenbank

Zatímco Raiffeisenbank počet svých klientů neuvádí (Peníze.cz píší o 700 tisících), Equa bank má aktuálně téměř 480 tisíc klientů, přičemž se zaměřuje mimo jiné na spotřebitelské úvěry. Ke konci roku 2020 byla celková aktiva Equa bank ve výši 2,8 miliardy eur (72 miliard korun) a Raiffeisenbank za stejné období vykázala celková aktiva 15,7 miliardy eur (přes 400 miliard korun).

„Přestože je Equa bank podle objemu aktiv výrazně menší než Raiffeisenbank, vysoká míra spokojenosti zákazníků banky a její působivý růst v oblasti půjček z ní dělá pro Raiffeisenbank atraktivní akvizici,“ napsala v prohlášení Raiffeisenbank, jejíž mateřská skupina RBI se rozhodla rozšiřovat svou působnost na vybraných klíčových trzích, mezi nimiž je i Česká republika.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak bude avizované sloučení obou bank pod hlavičkou Raiffeisenbank vypadat či zda se do budoucna zachová například internetové či mobilní bankovnictví Equa bank, zatím není jasné. Raiffeisenbank nicméně hovoří o tom, že obchodní modely obou společností se navzájem přirozeně doplňují, a tak jejich spojení povede k významným strategickým synergiím i dalšímu rozvoji nejen v oblasti digitálních služeb pro klienty.

„Jsme přesvědčeni, že klientům Equa bank máme co nabídnout, a to jak z hlediska produktů, tak vysokých standardů offline a online služeb. Velmi si vážíme schopnosti Equa bank přicházet s transparentními, zjednodušenými a vysoce ceněnými produkty. Jsme si vědomi velmi vysoké angažovanosti a spokojenosti jejích klientů, což je náš hlavní cíl do budoucna – udržení spokojenosti klientů obou bank na vysoké úrovni,“ doplňuje pro CzechCrunch Kopecká.

img_3238-min

Přečtěte si takéČeské Notino je opět rekordní. Největší evropská online parfumerie vyrostla na 14,5 miliardy korunČeské Notino je opět rekordní. Největší evropská online parfumerie vyrostla na 14,5 miliardy korun

Ambicí Raiffeisenbank je podle jejího šéfa být mezi třemi nejlepšími bankami na českém trhu z pohledu spokojenosti klientů, a to jak obecně, tak v oblasti digitální obsluhy. V Raiffeisenbank například v tomto ohledu spustili online zakládání účtů a získali díky tomu nejvíce nových klientů v historii. Equa bank zase před rokem jako poslední velká banka v Česku spustila Apple Pay a také vstoupila na trh s odloženými platbami.

„Z pohledu našich akcionářů je prodej skupiny Equa velmi úspěšným završením více než desetiletého investičního projektu v České republice,“ uvedla k transakci Equa bank, jejíž značka podle plánovaného scénáře výhledově zanikne a stane se součástí Raiffeisenbank. Britská skupina AnaCap Financial Partners koupila banku v roce 2011 a pojmenovala ji Equa bank. Její předchůdkyní byla IC Banka, jež vznikla v roce 1993.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tesla je v zisku díky zeleným kreditům. Její nová auta nemají mít volič převodovky, protože sama poznají směr jízdy

tesla-interier

Foto: Tesla

Modernizovaný interiér vozů Tesla

0Zobrazit komentáře

Je to tak trochu paradox. Tesla je zdaleka nejhodnotnější automobilkou světa, což jasně evokuje představu, že se její vozy prodávají jak teplé housky a zisky z těchto prodejů jdou do pohádkových čísel. Jenže to tak úplně neplatí. Firma Elona Muska sice dokázala minulý rok uzavřít s historickými zisky, tento úspěch by však nikdy nepřišel, pokud by nebylo emisních kreditů.

Těch má Tesla na rozdávání, ovšem štědrost se v tomto případě nekoná. Je si totiž velmi dobře vědoma ceny této komodity, za kterou ji také ostatním automobilkám nabízí. Důvod, proč konkurence klepe na vjezdovou bránu Tesly se zájmem o zakoupení kreditů, je jednoduchý: jejich flotily papírově nesplňují přísné emisní normy, za což hrozí tučné pokuty.

Proto jsou pro ostatní výrobce, jako je například koncern FCA, kredity nabízené Muskovou firmou cestou, jak se ze svých environmentální prohřešků vykoupit. Rok 2020 byl pro Teslu v tomto ohledu rekordní. Jak uvádí web The Motley Fool, automobilka si během něj měla prodejem emisních kreditů vydělat 1,58 miliardy dolarů (34 miliard korun). Podobnou částku Tesla prodejem kreditů neutržila ani za všechny tři předchozí roky dohromady.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Pokud se podíváme na čistý příjem automobilky z loňského roku, který činí 721 milionů dolarů, a odečetli finance utržené z prodeje kreditů, rázem by rok 2020 v podání Tesly nevypadal ani zdaleka tak úspěšně. Záleží ovšem, jakou optikou se na výsledky Tesly podíváme. Jak upozorňuje web Auto.cz, porovnáme-li celkové výnosy z automotive s výdaji přímo spojenými s výrobou, pak se opět dostáváme do černých čísel. A v těch se pohybuje i volný tok financí společnosti, který meziročně vzrostl o 158 %.

Přesto se objevují hlasy, že právě prodej emisních kreditů bude Teslu v budoucnu stát minimálně část její hodnoty. Tento zdroj financí totiž bude postupně vysychat v přímé úměře s modernizací konkurenčních automobilek, které masivně elektrifikují svou flotilu, díky čemuž budou efektivněji splňovat normy.

Inovace s otazníky

Tesla si tento problém jasně uvědomuje a ví, že je nutné šlapat do výroby a přinášet zákazníkům maximálně atraktivní modelové portfolio. V něm se nejvíce daří Modelu 3 a Modelu Y. Naopak lehce archaicky v něm začaly působit Model S a Model X, které se proto dočkaly výrazného omlazení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To se týká jak technických schopností, tak i vzhledu. Tyto změny jsou nejvíce patrné, nahlédneme-li skrze okénka vozů do jejich interiéru. V jeho upravené podobě na sebe asi nejvíce pozornosti strhává přepracovaná obrazovka infotainmentu a také volant, který vypadá jako ten z konceptu druhé generace Roadsteru.

Pokud se začneme prokousávat online konfigurátorem Modelu S či Modelu X, zjistíme, že vedle extravagantního volantu je nabízena i jeho tradiční varianta. Tesla si je totiž vědoma toho, že by mohl být problémem pro řadu řidičů, kteří jsou zvyklí v ostré zatáčce využívat vrchní úchop volantu.

tesla-volant

Foto: Tesla

Inovovaný volant

Je totiž otázkou, jak se na volant připomínající knipl letounu budou tvářit homologační normy a organizace, jež mají na starosti testování bezpečnosti vozidel. To se dozvíme až v momentě, kdy budou mít technici ve svých rukou potřebnou technickou dokumentaci, na základě které budou schopni vynášet rozsudky. Tvar volantu by nicméně nakonec nemusel být tím hlavním problémem.

Na volantu (ani nikde jinde v interiéru) totiž nenajdeme některé další prvky, které jsou pro ovládání vozu klíčové. Jedná se například o volič převodovky, skrze který lze určovat, zda chcete putovat vpřed, vzad nebo setrvat na parkovacím místě. Dalším chybějícím dílkem jsou jakékoliv páčky, pomocí kterých by šly spouštět směrovky, přepínat režimy světlometů či ovládat stěrače.

V obou případech se chce Tesla spolehnout na inteligenci svých vozů, respektive softwaru podporovaném hardwarem. U směrovek, světlometů a dalších prvků by automatizace nemusela představovat závažný problém. Senzory detekce deště jsou dnes osvědčeným prvkem, což platí i o adaptivních světlometech či automatických směrovkách.

tesla-nove-interiery1

Foto: Tesla

Pohled na interiér v Modelech S a X skrze novou střechu

V případě příkazu směru jízdy se však v hlavě rodí řada pochybností. Vůz by se měl podle tweetu Elona Muska spoléhat na svůj kamerový systém, senzory či data z navigace. Když tedy budete například parkovat čelem ke zdi, auto by mělo při šlápnutí na pedál samo rozpoznat, že chcete couvat a zařadit zpátečku. Změnit směr jízdy by měl být řidič schopen v případě potřeby ovlivnit jen na dotykové obrazovce.

Jak již tomu bývá zvykem, Tesla se zkrátka opět pouští do nepříliš probádaných vod, ve kterých mnoho jiných ztroskotalo. To ovšem nutně neznamená, že tam nemůže uspět. Překvapovat a posouvat hranice totiž mají její zaměstnanci v popisu práce a zatím se jim v tomto směru daří.