Euthia pokořila Kingdom Come. Fantasy deskovka je nejúspěšnější český projekt na Kickstarteru

Epické dobrodružství od českých tvůrců z Diea Games vybralo přes 46 milionů korun. Žádný tuzemský projekt na crowdfundingu nezískal víc.

Michal MančařMichal Mančař

euthia-boxed-3

Foto: Diea Games

Euthia nabízí putování po mapě fantasy světa, boj s monstry i vylepšování hrdiny

0Zobrazit komentáře

Před dvěma lety uspěla v komunitním financování poprvé, vybrala deset milionů korun a stala se druhým nejúspěšnějším českým projektem na Kickstarteru. Pár měsíců nazpátek přišel pokus o další crowdfunding, ten ale zkrachoval. Jenže teď česká desková hra Euthia: Torment of Resurrection – věrná svému jménu – po útrapách vstává z mrtvých. Už sice není úplně v českých rukou, ale české ruce ji vytvořily. A díky nim dosáhla na rekordní sumu mezi tuzemskými crowdfundingovými projekty.

České království na Kickstarteru má nového panovníka. Už mu nevládne historická hra Kingdom Come: Deliverance, jež v roce 2014 vybrala úctyhodných 1,1 milionu liber, tehdy přibližně 37 milionů korun. Nový vladař je dokonce z jiného než videoherního rodu. Digitálního krále totiž střídá na trůnu zástupce her stolních. Česká desková hra Euthia: Torment of Resurrection vybrala přes 1,93 milionu dolarů, tedy přes 46,5 milionů korun, a v objemu peněz se stala nejúspěšnějším českým dílem, které si šlo pro peníze na crowdfunding. Ačkoliv podporovatelů mělo Kingdom Come násobně víc.

„Dělal jsem si před kampaní odhady, ty byly kolem 1,4 milionu dolarů. Ale už po prvním dnu jsem věděl, že budeme aspoň o dvě stě tisíc výš,“ říká pro CzechCrunch Tadeáš Spousta, šéf tvůrců Euthie z českého herního studia Diea Games, po pouze desetidenním komunitním financování. To i jeho upravený odhad ještě přeskočilo, ale snad ještě důležitější než částka je podle Spousty číslo sedm a půl tisíce podporovatelů. Na jejich nedostatku totiž před pár měsíci ztroskotal pokus o nové vydání fantasy deskovky.

Euthia na Kickstarteru už jednou uspěla. V roce 2020 vybrala deset milionů korun. Letos v květnu pak šla na crowdfunding znovu. Autoři chtěli další finance na znovuvydání beznadějně rozprodané hry i nových rozšíření. Jenže ačkoliv zvolený cíl hra splnila na 500 procent a sahala po dvanácti milionech korun, podpořily ji jen dva tisíce lidí. Což by znamenalo velké trable a ztrátovou produkci několika různých lokalizací. Zdánlivě úspěšnou kampaň tak v Diea Games museli skrečovat.

euthia-diea-3

Foto: Diea Games

Euthia je nejúspěšnější český projekt na Kickstarteru

Jenže z hlubin temnot je vytáhl britský deskoherní vydavatel Steamforged Games. Ten práva na Euthii koupil a rozhodl se využít svou expertizu k mírnému zeštíhlení původních ambiciózních nápadů a kampaň restartoval. Hra tedy nevychází pod tuzemskou značkou Diea Games, kickstarterový sukces je ale i tak pro české tvůrce klíčový. „Je zcela zásadní jak pro naši odměnu za prodej Euthie, která je přímo vázaná na úspěch kampaně, tak i pro naši budoucí spolupráci na dalších projektech,“ dodává Spousta, byť konkrétnější kvůli smluvní mlčenlivosti nemůže být.

Euthia je fantasy dobrodružství, ve kterém se hráči převtělí do válečníků a čarodějů putujících tajuplnou krajinou. Potkávají strašlivé příšery, plní rozmanité úkoly, získávají masivnější meče a mocnější magii… prostě dělají to, co je mnoha hrdinům ve stolních i počítačových hrách vlastní. Deskovka od Diea Games to vše navíc doprovází bohatou výpravou s hromadou ilustrovaných karet, žetonů nebo dílků mapy. A není to jen pozlátko, i hráčskou veřejností na populárním serveru BoardGameGeek je skvěle hodnocená.

Není tedy tak trochu škoda, že Diea Games po neúspěchu prodali práva na svou hru vydavateli a nemohou si aktuální úspěch užívat sami? „Určitě nás to nemrzí, naopak. Poté, co jsme si zažili s prvním náročným Kickstarterem, nás dodělala květnová zkušenost s druhým, neúspěšným crowdfundingem. Všechno taháte z úvěrů, nemáte peníze na marketing, slibujete platbu po kampani, ale ono to nedopadne. Takže to, že za námi stojí firma se zázemím a stabilní cash flow, je k nezaplacení. Společnými silami to jde opravdu krásně,“ odpovídá autor hry.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hra navíc zůstává pod kreativní kontrolou původního týmu, do herního vývoje podle Tadeáše Spousty nikdo nemluví. Desetičlenné Diea Games tak nemusely řešit záležitosti okolo kampaně a marketingu ani teď nebudou muset zajistit výrobu a dopravu. To všechno si bere na starosti několikanásobně větší tým Steamforged Games. „My bychom už sami takového úspěchu nedosáhli. Nebyly na to peníze a upřímně už ani síly,“ dodává Spousta.

Spolupráce s distributorem samozřejmě znamená, že kickstarterové peníze poputují na účet Steamforged Games, nikoliv českému studiu. Ale byť je 1,93 milionu dolarů solidní suma, než se projeví jako zisk, tak marketing i výroba spolu s poplatky Kickstarteru spolknou klidně dvě třetiny této částky. Nezanedbatelné jsou i provozní náklady vydavatele. Přesto mohou být na ostrovech spokojeni.

„Měli o něco vyšší odhady než já, ale i tak jsou z výsledku nadšení. Mají radost, že se to povedlo za tak krátkou dobu. Ale vyloženě překvapení nejsou, mají za sebou tucet podobných kampaní,“ vysvětluje Spousta a připomíná fakt, že Steamforged mají na kontě třeba deskoherní předělávky videoher Dark Souls a Resident Evil. Projekt se jim podle českého designéra navíc vyplatil nejen finančně, ale i coby dobré promo v herním světě: „Zachránili Euthii i tým Diea Games.“

euthia-diea-2

Foto: Diea Games

V české deskovce Euthia se proměníte na fantasy hrdiny

Pro Steamforged Games přesto byla akvizice Euthie rizikovým krokem. Podobně velké projekty totiž nemívají vysokou marži. I proto je česká hra dostupná pouze přes Kickstarter a neobjeví se v obchodech. A kdyby restartovanou kampaň nepodpořilo sedm a půl tisíce lidí, britský vydavatel by byl v problémech. I při současném úspěchu by jich pro zajímavější ziskovost chtěl o několik tisíc víc.

Původních šest lokalizací, které vše výrazně zdražovaly a způsobily krach druhého crowdfundingu, totiž sice zkrouhli noví majitelé na polovic, ale i tak překlady znamenají vysoké náklady. A ty se rozmělňují až při vyšších tisících vyrobených kusů. Pokud by podporovatelů byly třeba jen čtyři tisíce, už by navzdory splněnému crowdfundingovému cíli ve Steamforged Games museli řešit ztrátovou výrobu. Černé myšlenky však pokořená sedmitisícovka a český kickstarterový rekord během deseti dní zahnala a Euthia tak může radostně zamířit do tiskáren.

Zasloužené smeknutí klobouku před Euthií je však i příležitostí podívat se na rekordy globální. Ty jsou na největší crowdfundingové platformě přece jen o řád jinde. Mezi hrami patří prvenství kombinaci hry na hrdiny a deskovky Frosthaven, která vybrala přes 12 milionů dolarů. A vůbec nejúspěšnějším projektem na Kickstarteru se pak nedávno stalo pokračování fantasy příběhů spisovatele Brandona Sandersona.

Trochu Vesmírná odysea, trochu Interstellar. Česká hra od sólo tvůrce láká dramatickým trailerem

Když se vydáte hledat mimozemskou civilizaci ve hře Afterglitch, dost možná najdete sami sebe. A také dávku filozofie a paralelních vesmírů.

Michal MančařMichal Mančař

afterglitch-boxed

Foto: Hangonit

Česká hra Afterglitch od studia Hangonit bude filozofickým sci-fi putováním mnoha dimenzemi

0Zobrazit komentáře

Bere si inspiraci z klasických děl science fiction. Ukáže cestu napříč dimenzemi i do nitra lidské existence. Spojuje skvělý vizuál s nelehkou filozofií. A tvoří ji jediný vývojář. Chystaná česká hra Afterglitch bude všechno možné, jen ne obyčejná. A nyní láká novou upoutávkou i připomínkou data vydání.

Psychedelické sci-fi výjevy, horizonty zrcadlící se v nekonečnu, létající talíře a hudba bouřící jako v těch nejdramatičtějších okamžicích vesmírného velkofilmu Interstellar od režiséra Christophera Nolana. Nový trailer připravované hry Afterglitch od studia Hangonit neodhaluje příliš mnoho hmatatelných informací, ale zato zanechává vskutku kosmický dojem.

Právě takový by pak podle Vladimíra Kudělky, který ve skutečnosti tvoří jednomužnou posádku studia, měl být i pocit z neobvyklé hry. Její náplní je hledání mimozemského života, tajemství naší existence mimo prostor a čas i průzkum paralelních světů, přičemž nehodlá být svázána zákony fyziky. Jedním konceptem se však přece jen svázat nechá – časem. Alespoň tedy ve formě ohlášeného data vydání. Afterglitch zamíří na Steam 9. prosince, přiletět má i konzolové vydání.

Experimentální titul sází spíš než na tradiční hratelnost na unikátní audiovizuální, snad až filozofický zážitek. Těžko si vybavit jinou hru, která by se potenciální hráče snažila zlákat otázkami jako: „Jsi nikým? Jsi ničím? Jsi bytostí ztracenou v metafyzickém nekonečnu?“ Až se chce místy vzpomenout na transcendentálnější okamžiky Stanleym Kubrickem zfilmovaného veledíla Arthura C. Clarka 2001: Vesmírná odysea.

Však právě klasiky science fiction jsou přiznaným zdrojem inspirace pro jediného tvůrce hry. „Celý proces tvorby u mě odstartovaly obálky sci-fi knížek. Konkrétně ilustrace Zdeňka Buriana k povídce ‚Přátelé z Hadonoše‘, na níž podivná bytost zve přihlížející osoby, aby prošly zvláštní hmotou či stěnou. Od té doby na ten výjev neustále myslím,“ prozradil CzechCrunchi Kudělka v loňském rozhovoru.

A podobně jako do nejslavnějších děl vědeckofantastického žánru se i do Afterglitche silně promítají filozofická témata a vliv umění. Sám Kudělka zdůrazňuje významnou inspiraci tvorbou Salvadora Dalího a vyznává se z obdivu ke snímkům režiséra Terrence Malicka, v nichž se spojují témata existence vesmíru i smyslu života.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hra je experimentem i v tom smyslu, že se snažím dělat téměř vše jinak, než na co je současný hráč zvyklý. Pokud mám být konkrétní, bude se to týkat hlavně prostoru a celkové orientace v něm. Poslední roky je moje vnímání světa tak trochu ovlivněno tématem čtvrtého rozměru,“ popisuje Afterglitch vývojář a výtvarník v jedné osobě.

Podobně neobvyklý přístup si Kudělka alias studio Hangonit vyzkoušel už v roce 2015 se svým počinem Rememoried. Jako videohra sice surrealistické hrátky se světlem a stínem nesklidily příliš mnoho pochval – sám autor dříve prohlásil, že některé prvky hratelnosti mohly být až frustrující – ale coby audiovizuální počin získaly ocenění Česká hra roku v kategorii Umělecký přínos herní tvorbě.