Eva Knirschová z Reshoperu: Budoucnost české e-commerce je ve 20 velikánech, kteří budou soupeřit o celý trh
Eva Knirschová, zakladatelka Reshoperu
Eva Knirschová svůj první e-shop založila už ve svých patnácti letech, během jeho růstu stihla vystudovat práva a v roce 2017 zároveň začala organizovat v současnosti největší tuzemskou e-commerce akci Reshoper, tehdy ještě pod názvem E-commerce Expo Prague.
Souběh dvou náročných prací si tehdy vybral svou daň a Knirschová se po téměř deseti letech rozhodla svůj e-shop prodat. Aktuálně finišuje přípravy třetího ročníku Reshoperu, který se uskuteční 30. ledna a kterého je CzechCrunch hlavním mediálním partnerem.
Při této příležitosti jsme si se sedmadvacetiletou Evou Knirschovou povídali o hodnocení loňského, historicky nejúspěšnějšího roku české e-commerce i o nejdůležitějších probíhajících trendech, jako je konsolidace trhu, logistika či nástup online tržišť, tzv. marketplaců.
Česká e-commerce loni opět zaznamenala rekordní rok. E-shopy utržily přes 155 miliard korun, což je o 15 procent více než rok předtím. Jaké výsledky podle vás můžeme očekávat letos?
Když se podíváme na data z předchozích čtyř let, roční přírůstek se pohyboval mezi 15 a 23 miliardami korun. Já aktuálně mohu pouze odhadovat, že bude letošní rok pokračovat v podobném tempu. Pokud se na to podívám optimisticky, 180 miliard by bylo krásné číslo. Můj realistický odhad je 175 miliard korun.
Na maloobchodu má e-commerce v Česku podíl již 12,7 procenta. Myslíte si, že se bude v příštích letech výrazně zvyšovat?
Lokální i zahraniční trendy ukazují na konstantní nárůst. Například v USA je přírůstek podílu e-commerce na celkovém maloobchodu mezi 1 až 1,5 procenty, třeba v Německu to jde o něco pomaleji, ale pořád to jsou pozitivní čísla. Věřím, že postupným stárnutím populace, která si již zvykla nakupovat na internetu, postupně smažeme tu generační propast, která byla podle mě hlavně dříve dost patrná. Uživatelů nakupujících online bude stále více.
Nejsem ale analytik, a tak si netroufám tvrdit, zda proběhnou, nebo neproběhnou drastické změny. Věřím tomu, že podíl e-commerce na českém maloobchodu bude stále pozvolna narůstat, a zajímavý bude vývoj v jednotlivých segmentech. Například segment potravin zažívá skvělé roky. Například Rohlik.cz v lednu 2019 hlásil obrat 2,5 miliardy korun a nárůst o 50 procent, s cílem utržit v roce 2019 až 5 miliard.
(Více o tom, jak se Rohlíku v loňském roce dařilo, si můžete poslechnout v našem podcastu s Tomášem Čuprem.)
Na jakou úroveň podíl e-commerce na retailu může vyrůst, kde má strop?
K odhadu samotného stropu by byla potřeba detailní analýza všech komodit na trhu – zda je lze reálně nakoupit online, co tomu brání, zda to vůbec dává smysl a jaká bude jejich budoucnost.
Na vašem blogu jste publikovali studii o tom, že na trhu probíhá konsolidace, o které se ale mluví již několik let. Navíc podle jiných zdrojů počet e-shopů pořád stoupá, i když podle vašich dat loni klesl o 4 300. Jak se na problematiku díváte?
Je třeba uvést na pravou míru, že jsme zkoumali vzorek aktivních e-shopů v prosinci 2018 a tyto e-shopy jsme znovu zkontrolovali v prosinci 2019. Zaniklo téměř jedenáct procent z nich – mohly jednoduše skončit, nebo je koupil jiný subjekt. Bohužel ale nemáme možnost přesně zjistit, kolik e-shopů v roce 2019 vzniklo. Koncem roku 2018 některé zdroje tvrdily, že na českém trhu funguje až 43 500 e-shopů. Naopak dle odhadu webu Česká e-commerce je jich nyní zhruba 40 500.
K jakým výsledkům jste došli vy?
My víme o 35 440 aktivních e-shopech a odhadujeme, že v roce 2019 jich nově vzniklo mezi dvěma a třemi tisíci. Pracujeme ale s pojmem „aktivní e-shop“, snažíme se zjistit, kolik e-shopů opravdu funguje, generuje nějaký příjem. Jiné subjekty mohou pracovat například i s počtem registrovaných zkušebních verzí, které se v aktivní e-shop nemusejí proměnit.