Evropská komise viní Apple z monopolních praktik vůči hudebním službám. Hrozí mu pokuta až 27 miliard dolarů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tim-cook-apple2

Foto: ICDPP

Šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

Kvůli svému vzrůstajícímu vlivu jsou velké technologické firmy stále více v hledáčku Evropské unie, konkrétně Evropské komise, která má právo udělovat sankce v oblastech hospodářské soutěže. Právní bitvu s evropskými orgány teď bude sehrávat také Apple, kterému hrozí pokuta až ve výši až 27 miliard dolarů.

Evropská komise dnes zveřejnila předběžné závěry, podle kterých kalifornský gigant jedná v rozporu s antimonopolními regulacemi. Konkrétní námitky tentokrát směřují na obchod s aplikacemi App Store a způsobu, jakým zvýhodňuje vlastní hudební streamovací službu Apple Music oproti konkurenci.

„Apple Music soutěží s ostatními hudebními službami. Na ty ale Apple uvaluje poplatky v App Storu a znemožňuje jim informovat (zákazníky – pozn. red.) o alternativních možnostech předplatného. Zákazníci ztrácejí,“ napsala na Twitteru eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Širší optikou se tedy jedná o další kauzu ukazující už známý narativ, který Evropská komise řeší po několikáté: technologická firma, která vlastní jak produkt, tak obchodní platformu, své vlastní produkty na této platformě zvýhodňuje a podle Evropské unie tak porušuje antimonopolní právo.

Margrethe Vestagerová, eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Evropské komise

Současný případ se točí zejména okolo hudebních služeb. Vychází totiž ze stížnosti, kterou k Evropské komisi v roce 2019 doručilo Spotify. Jak tehdy napsal magazín The Verge, šéf švédské služby Daniel Ek tehdy oficiální cestou začal protestovat proti 30procentnímu poplatku, který si Apple účtuje na všechny transakce učiněné přes aplikace v iOS. Spotify tedy tratilo téměř třetinu příjmů na všech předplatných, jež zákazníci sjednávají právě přes App Store.

Hlavní problém pak podle Vestagerové spočítá v tom, že taková praktika skončila vyšším cenami pro zákazníky. Spotify tento týden ostatně oznámilo, že mu klesá profitabilita, a proto své předplatné zdraží. Zatím se ale jedná o první fázi případu, ostatně i sama Vestagerová zdůrazňuje, že jde o předběžné závěry. Apple nyní má dvanáct týdnu na to, aby doručil Komisi své námitky.

Jak magazín The Verge podotknul, Evropská komise vede proti Applu také další případy podobného rázu – jeden, který se týká App Storu jako takového, a druhý, jenž se zaměřuje na dominanci v prodeji elektronických knih. Tuto stížnost naopak podala Komisi japonská společnost Rakuten.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spotify předběžný závěr přivítalo. „Zajištění, aby iOS operovalo férově, je urgentní úkol s dalekosáhlými důsledky,“ uvedl Horacio Gutierrez, vedoucí právník Spotify. Apple na rozhodnutí Evropské komise taktéž reagoval a snaží se v něm redukovat problém na samotný případ Spotify. Argumentuje tím, že hudební služba příliš neztrácí.

„Spotify neplatí Applu žádné poplatky z peněz 99 procent jeho předplatitelů. Platí jen 15procentní poplatek z těch zbývajících, které získá přes App Store. Centrální věcí v tomto případě je požadavek, aby Spotify mohlo ve své aplikaci na iOS zviditelňovat alternativní nabídky, což je praxe, kterou žádný obchod na světě nepovoluje,“ uvedl Apple.

Jak dokazuje článek na serveru Cnet z roku 2019, Apple tento argument používá dlouhodobě. Zároveň je faktem, že Spotify má navíc výhodu nižší, tedy patnáctiprocentní sazby. Jiné firmy často platí poplatek v třicetiprocentní výši.

Na kritiku podobného rázu už Apple reagoval loni a pro vývojáře, kteří si vydělají méně než jeden milion dolarů ročně, snížil poplatky právě na 15 procent. Ušetří tak sice zhruba 98 procent všech vývojářů, kteří ovšem dohromady tvoří jen zhruba pět procent obratu App Storu.

Nejviditelnějším příkladem rezistence vůči Applu byl loni vývojář Epic Games. Do svého herního hitu Fortnite tehdy na protest poplatkům v App Storu přidal vlastní platební bránu a Apple v reakci na to aplikaci ze svého obchodu odstranil. I samotné Epic Games pak podali stížnost k Evropské komisi. Nyní se tyto záležitosti řeší u soudu.

Hospodářská soutěž je jedinou významnou oblastí, ve které má Evropská unie pravomoci udělovat sankce právnickým i fyzickým osobám, nikoliv jen členským státům. Jedná se však o velmi významnou funkci, která se může firmám prodražit. Pokud by totiž Evropská komise skutečně rozhodla o sankci, Applu by hrozila pokuta ve výši 1 až 10 procent z obratu v předchozím roce. To by v případě výrobce iPhonů činilo zmíněných 27 miliard dolarů (580 miliard korun).

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Poptávka cestujících se pomalu vzpamatovává, hlásí Bolt a expanduje do dalších devíti českých měst

Peter BrejčákPeter Brejčák

bolt-taxi

Foto: Bolt

Taxík přepravní společnosti Bolt

0Zobrazit komentáře

Estonská přepravní platforma Bolt pokračuje v rychlé expanzi po České republice. Nově si odvoz řidičem mohou zákazníci objednat v dalších devíti městech, čímž jejich celkový počet dosáhl na devatenáct. Konkrétní přírůstky jsou aktuálně Jihlava, Příbram, Kralupy nad Vltavou, Nový Jičín, Tábor, Karlovy Vary, Frýdek-Místek, Havířov a Karviná.

Bolt přitom teprve minulý měsíc oznamoval vstup do desátého města Česka, a to do Mladé Boleslavi. „Důvodem pro další expanzi je především zájem z těchto vybraných měst, který evidujeme jak na straně cestujících, tak potenciálních řidičů,“ říká pro CzechCrunch Jakub Dvořák, country manažer Boltu pro Česko.

Poptávka z regionů je opravdu velká a my jsme rádi, že se může Boltem nechat odvézt víc a víc lidí v Česku,“ dodává Dvořák. Společnost je ve svých expanzních plánech podpořena miliardovými investicemi z loňského prosince a z letošního března, přesné údaje a statistiky, například s kolika řidiči spolupracuje, však nezveřejňuje.

bolt-taxi

Foto: Bolt

Pod startupem Bolt v Česku jezdí i taxíky

V regionálních městech přitom Bolt uplatňuje jinou strategii vstupu na místní trhy, která je založená na spolupráci s tamními taxislužbami. „Rozhodli jsme se jim naši aplikaci nabídnout za výhodných podmínek. Jejich zákazníci se dál nechají vozit lidmi, které znají, jen si je budou moci přivolat snadněji prostřednictvím aplikace. A navíc dopředu vědí, kolik za cestu zaplatí, protože cenu stanovuje aplikace,“ vysvětluje Dvořák.

V každém ze zmiňovaných měst Bolt zpočátku spolupracuje pouze s místním partnerem, tedy taxislužbou nebo skupinou jednotlivců. „Partneři v těchto menších městech neplatí společnosti Bolt žádný poplatek a získají přístup k naší aplikaci pro objednávání jízd, která jim umožní získávat nové klienty,“ doplňuje Dvořák s tím, že aplikace je ale otevřená pro registraci i dalším řidičům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například v Novém Jičíně si Bolt vybral za partnera společnost M&D Taxi. „Digitalizace procesů objednávání jízd je budoucností naší branže, zákazníci jednoduché objednávání přes chytrý telefon stále větší měrou očekávají,“ pochvalují si Dan Beránek a Milan Veřmiřovský, majitelé firmy.

„Mezi výhody platformy Bolt patří například okolnost, že cenu jízdy stanovuje aplikace. To ulehčuje práci nám, řidičům, a cestující dopředu ví, kolik za jízdu zaplatí. V důsledku pandemie u nás v Karlových Varech taxikářům výrazně ubylo zakázek, díky aplikaci Bolt se ale okruh našich potenciálních zákazníků rozšiřuje i o ty, kteří dosud služeb klasických taxi příliš nevyužívali,“ popisuje Lukáš Motl, majitel taxislužby v Karlových Varech.

Jak Bolt uvedl pro CzechCrunch, provoz služby výrazně zasáhla pandemie a během lockdownu v loňském březnu se počet jízd na platformě snížil o 80 procent ve srovnání s dobou před vypuknutím koronavirové situace, zejména kvůli velkému omezení mobility Pražanů. S každým dalším lockdownem pak byl pokles jízd méně dramatický, v letošním březnu už Bolt s počtem jízd dosáhl 75 procent objemu předpandemického období.