Facebook chce napravit svoji pověst a poprvé bude na Super Bowlu. V reklamě se Sylvesterem Stallonem a Chrisem Rockem

Michal PtáčekMichal Ptáček

mark-zuckerberg-min

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Velkolepá sportovní show, plejáda hvězdných atletů a velká dávka patriotismu. Přesně takto vypadá každoroční finále amerického Super Bowlu, které historicky patří k nejsledovanějším televizním událostem ve Spojených Státech.

Kromě sportovního zážitku ze špičkového amerického fotbalu se Super Bowl nicméně pyšní také astronomickými reklamními příjmy, které se navíc rok od roku zvyšují. Dostat svůj produkt nebo značku v rámci reklamního spotu do hlavního vysílacího času je považováno za prestiž a za několik desítek vteřin slávy jsou firmy ochotny utrácet astronomické sumy.

Ostatně například během posledního finále Super Bowlu, ve kterém se proti sobě postavily týmy New England Patriots a Los Angeles Rams, neváhali různí inzerenti za 30vteřinové reklamní spoty zaplatit až 5,3 milionu dolarů, v přepočtu 120 milionů korun. A podobné částky se dají očekávat už za necelé dva měsíce i v Miami, kde proběhne další, čtyřiapadesáté finále Národní fotbalové ligy.

fb

Foto: Facebook

Kampaň More Together

Příležitost mediálně se prezentovat téměř 100 milionům sledujících (loňský Super Bowl sledovalo 98,2 milionu televizních diváků) si tentokrát nenechá ujít ani největší sociální síť světa Facebook, která v posledních letech kvůli sledu kontroverzních rozhodnutí a událostí bojuje mezi lidmi s nesmírně pošramocenou pověstí.

Ta se začala poprvé výrazněji hroutit provalením kauzy Cambridge Analytica a nepřidaly ji ani další nepopulární kroky vedení společnosti, z těch posledních například rozhodnutí, že Facebook nebude na rozdíl od konkurenčního Twitteru během voleb zakazovat politické reklamy nebo blokovat fake news.

Zřejmě i proto se Facebook nyní vůbec poprvé v historii rozhodl v rámci Super Bowlu prezentovat a vlastní image vylepšit pomocí reklamy. V jeho 60vteřinovém spotu spadajícím pod kampaň More Together, která se snaží představit výhody používání facebookových skupin v reálném životě, se představí dvě herecké hvězdy, Sylvester Stallone a Chris Rock.

superbowl

Super Bowl je s přehledem nejvýznamnější americkou sportovní událostí

A nebude to zřejmě levná záležitost. Ostatně marketingový šéf Facebooku Antonio Lucio prozradil, že cílem společnosti pro nadcházející rok je až zdvojnásobit výdaje na reklamu, a to právě i ve snaze zlepšit v posledních letech negativní vnímání. Jak informuje deník The Wall Street Journal, zatímco v roce 2017 Facebook za reklamu utratil odhadem pouze 50 milionů dolarů, loni už to bylo 382 milionů dolarů, a pokud se budeme držet prohlášení marketingového šéfa společnosti, bude tato suma i nadále razantně růst.

I přesto však Facebook na největší technologické hráče v tomto ohledu významně ztrácí. Například Amazon v loňském roce jen za inzerci na americkém trhu utratil závratných 1,84 miliardy dolarů. Jak nakonec první reklamní představení Facebooku během Super Bowlu dopadne, se budeme moci přesvědčit 2. února, kdy se očekávané utkání v Miami odehraje.

WeWork se vrací zpět do hry. Na zotavení získává přes 1,5 miliardy dolarů, konkurence mu ale šlape na paty

wework

Foto: WeWork

WeWork v kalifornském San Jose

0Zobrazit komentáře

Letos bylo jen málo startupů, o kterých se mluvilo více, než o coworkingové ikoně jménem WeWork, ať už v jakémkoliv smyslu. Valuace jednoho z tehdy nejhodnotnějších startupů se propadla o neuvěřitelných 40 miliard dolarů a plány se vstupem na burzu byly ty tam. To nepotěšilo investory, ani zaměstnance a veřejnost a firma Adama Neumanna, kterou ještě nedávno vedl, utrpěla dlouhodobý zásah na kredibilitě.

Jediné, co WeWork zachránilo, byly kroky jeho největšího investora. Japonský Softbank do coworkingového startupu vložil za celou jeho historii kolem 10 miliard dolarů a měl tak pravděpodobně největší zájem na tom, aby se WeWork úplně nepoložil. Firma, za kterou stál člověk s obrovským egem a střetem zájmů, o kterých se ještě před plánovaným vstupem na burzu tolik nevědělo.

SoftBank, který má velké slovo v představenstvu společnosti, se rozhodl, že z pozice CEO sesadí spoluzakladatele WeWorku Adama Neumanna a že vloží do firmy další miliardy dolarů, aby ji zachránil. Součástí je vyplacení největších věřitelů, stejně jako odkoupení akcií od stávajících akcionářů, včetně velké části akcií samotného Neumanna, díky čemuž si má přijít na zhruba 1,7 miliardy dolarů.

Spoluzakladatel a bývalý šéf WeWorku Adam Neumann

Japonský investiční gigant tak aktuálně vlastní na 80 procent WeWorku a firmě nadále pomáhá. Startup totiž získává dalších 1,75 miliardy dolarů v bankovním financování od Goldman Sachs, které mají sloužit ke splátce předchozího dluhu společnosti a také k další hotovostní rezervě. WeWorku by totiž jinak mohly během několika měsíců všechny finanční rezervy dojít.

Peníze by měl mít startup k dispozici v průběhu ledna příštího roku. Zhruba 900 milionů z nich využije na splátku současného dluhu a necelých 800 milionů vloží firma do dlouhodobých rezerv, informuje agentura Reuters. Peníze nebude moct využít volně k čemukoliv, ale budou mít jasně daný účel – pravděpodobně budou krýt nutné fixní náklady v případě, že dojdou další finance.

To vše je součástí zmíněné záchrany ze strany SoftBanku, který WeWorku s podobnými kroky pomáhá. Celkem se zavázal k pomoci v hodnotě 9,5 miliardy dolarů, ze kterých 5 miliard jde na dlouhodobé financování startupu, 3 miliardy na odkup akcií od privátních investorů a dalších 1,5 miliardy dolarů ve volném kapitálu. To vše by mělo podle slov japonské investiční firmy vrátit WeWork na nohy, převést ho postupně do černých čísel a akcelerovat vstup na burzu.

Ano, WeWork má i přes předchozí problémy stále apetit ke vstupu do veřejného obchodování, a rozhodně není sám. Na paty mu pomyslně šlape poměrně nový čínský startup Ucommune, který vznikl v roce 2015. Ucommune funguje převážně jako coworkingový, ale také marketingový byznys. A upřímně? Podle dostupných čísel a informací je na tom ještě hůře, než byl při publikovaných výsledcích samotný WeWork.

ucommune

Foto: Ucommune

Prostory jednoho z coworkingových center startupu Ucommune

Ani to ale čínský startup nezastavilo před podáním žádosti o vstup na burzu. Ucommune v průběhu prosince zažádal americkou Komisi pro cenné papíry (SEC) společně s finančními dokumenty o vstup na newyorskou burzu. Startup od investorů dokázal vybrat už přes 700 milionů dolarů a jeho hodnota osciluje kolem 3 miliard. V celkem 42 městech má 197 coworkingových lokací, kde má být na 600 tisíc členů a 73 tisíc pracovních stanic. Na další růst ale potřebuje logicky množství kapitálu.

Zároveň však ve velkém, podobně jako WeWork, ztrácí peníze. Jen loni přišel Ucommune o 62 milionů dolarů, za prvních 9 měsíců letošního roku to už je více než 80 milionů. A nejhorší je, že na 122 milionů v příjmech za stejné období musel startup vynaložit 141 milionů dolarů.

To znamená, že i kdyby firma škálovala, nikdy se podobným způsobem nemůže dostat do zisku. U technologických firem, tedy hlavně u těch softwarových, přitom láká investory především možnost vysokých marží – ty jsou u poměrně levných coworkingů pasé.

tomas-cupr-rohlik

Přečtěte si takéRohlik.cz se poprvé vydává za hranice. Rozvážet začal v Maďarsku a letos vyroste na 4,5 miliardy korunRohlik.cz se poprvé vydává za hranice. Rozvážet začal v Maďarsku a letos vyroste na 4,5 miliardy korun

Vstup na burzu tak pro Ucommune může být jen zoufalou snahou o udržení se naživu, protože je možné, investoři odmítli nadále startup financovat stovkami milionů dolarů. Na konci třetího čtvrtletí letošního roku měl startup 11 milionů dolarů v krátkodobých investicích a 23,4 milionu dolarů v hotovosti. Celkem si tak mohla firma sáhnout na zhruba 33,4 milionu dolarů – v prvních třech letošních čtvrtletích přitom spálila 32,4 milionu dolarů.

Pokud by tak čínský startup pokračoval v podobném tempu utrácení, na konci druhého kvartálu v příštím roce by už neměl ani dolar, a to má být důvodem ke vstupu na burzu. Bude se tak opakovat historie WeWorku, nebo nakonec Ucommune překlopí nejistotu v úspěch?