Facebook má za sebou nejrychleji rostoucí čtvrtletí za poslední roky. Jeho služeb aktivně využívá přes 3,5 miliardy lidí

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Foto: Anthony Quintano/Flickr

Facebook ohlásil finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí, které se znovu vydařilo nad očekávání analytiků. Společnost pod vedením Marka Zuckerberga, jež v červnu překonala hodnotu jednoho bilionu dolarů, v meziročním srovnání zaznamenala více než padesátiprocentní růst tržeb, navýšila čistý zisk a rostla také v oblasti počtu uživatelů.

O tom, že se Facebooku daří, není pochyb, což potvrdilo i první čtvrtletí tohoto roku. Může za to hned několik věcí, velkou měrou se ovšem do úspěšnosti platforem Marka Zuckerberga propsala i koronavirová pandemie, kdy lidé využívali Messenger, WhatsApp i Instagram pro komunikaci s rodinou a známými, s nimiž se nemohli fyzicky setkat.

Zásadní roli v jízdě Facebooku sehráli inzerenti, z nichž má firma jednoznačně největší tržby. Díky nim se Facebooku podařilo za minulé tři měsíce utržit přes 29 miliard dolarů (625 miliard korun), tedy zhruba o tři miliardy dolarů více než v prvním letošním kvartálu a o 56 procent více v meziročním srovnání. Jak informuje server CNBC, jde o nejrychlejší čtvrtletní růst od roku 2016.

Facebooku se v druhém kvartálu roku 2021 podařilo zvýšit i průměrnou cenu za reklamu o 47 procent a také dokázal o šest procent navýšit počet doručených reklam. Navíc očekává, že v podobném tempu bude pokračovat napříč celým rokem, byť mu klacky pod nohy hází Apple, který jeho příjmy z reklam na iPhonech a iPadech omezuje.

Pár dní před zveřejněním finančních výsledků navíc Facebook ohlásil, že přestane zadavatelům reklamy umožňovat cílení reklamy na uživatele mladší osmnácti let na základě jejich zájmů nebo dosavadních aktivit na všech svých platformách. To znamená, že na mladší uživatele budou moci cílit jen podle věku, pohlaví a lokace, přičemž změny by se měly projevit globálně do několika týdnů.

Vyšší byl i čistý zisk, který se meziročně zvýšil z 5,1 miliardy na 10,3 miliardy dolarů (222 miliard korun). Co je ale možná ještě zajímavější, jsou počty lidí, kteří služby od Facebooku využívají. V počtu denně aktivních uživatelů sice firma očekávání analytiků nepřekonala, když dosáhla na hranici 1,9 miliardy, při pohledu na měsíční statistiku napříč všemi platformami ale lze jasně vidět, jak je Zuckerbergovo impérium velké.

Facebook totiž měří i počty měsíčně aktivních lidí na všech svých službách. Od samotné sociální sítě přes Messenger, WhatsApp až po Instagram. V tomto segmentu zaznamenal dvanáctiprocentní růst a hlásí už 3,51 miliardy uživatelů – nejvíce pak vydělává na těch ze Spojených států a Kanady. Právě počet uživatelů je pro Facebook klíčový kvůli ambiciózní vizi, kterou Zuckerberg má.

Do budoucna chce z Facebooku udělat společnost, jež nebude známá jen pro sociální síť a chatovací služby, ale jako zprostředkovatel „místa, kde se lidé budou moci střetávat ve virtuální realitě v reálném čase“. Zuckerberg tuto myšlenku nazývá metaverse. I kvůli tomu se mu může hodit divize pro virtuální realitu, v níž má například Oculus.

Akcie Facebooku se v tento moment obchodují za 373 dolarů (8 030 korun) za kus, od začátku obchodního dne vzrostly o 1,5 procenta.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.