Facebook otáčí a do WhatsAppu zatím reklamy nenasadí. Způsoby, jak v něm vydělávat, bude hledat jinde
Když před rokem Facebook oznámil, že chce ve své komunikační aplikaci WhatsApp prodávat reklamy, sešel se tento nápad nejen s odporem části veřejnosti, ale zpečetil i odchod dvou spoluzakladatelů ze společnosti. Teď ale největší sociální síť světa otáčí o 180 stupňů a tým, který měl mít novou funkci a implementaci reklam na starost, rozpouští.
Zprávu o otočce Facebooku přinesl deník The Wall Street Journal a největší sociální síť uvedla, že místo reklam se bude v nejbližší budoucnosti soustředit na vyvíjení funkcí pro komunikaci mezi zákazníky a firmami nebo rozvoj svých funkcí pro platby. Zaměří se také více na rozvojové země, kde lidé WhatsApp často používají nejen pro osobní komunikaci, ale i jako zákaznickou podporu nebo prodejní platformu.
Reklamy by přesto měly zůstat dlouhodobým cílem společnosti. To ostatně nemůže být překvapení v situaci, kdy přes 98 % výdělků Facebooku pochází právě z reklamy. Facebook už v květnu minulého roku představil prototypy reklamních bannerů, které se měly začít objevovat mezi takzvanými Statusy, tedy na podobném principu, jako se objevují v příbězích na Facebooku nebo Instagramu. Tato iniciativa ale nyní skončila.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Krok je od Facebooku poměrně překvapivý, protože ve WhatsAppu dřímá velký reklamní potenciál. Uživatelská základna této populární komunikační aplikace dnes činí přes 1,5 miliardy měsíčně aktivních uživatelů, ale Facebook od roku 2014, kdy aplikaci koupil, ještě nezprovoznil model, který by ji zmonetizoval. Před rokem tehdejší generální šéf WhatsAppu Chris Daniels přitom nazval reklamy primárním modelem monetizace.
Nutno podotknout, že Daniels byl ve své funkci jen osm měsíců, přesněji od chvíle, kdy v květnu 2018 oznámili svůj odchod z firmy spoluzakladatelé WhatsAppu Jan Koum a Brian Acton. Ti svůj krok zdůvodnili neshodami se šéfem Facebooku Markem Zuckerbergem, které se z většiny týkaly právě tlaku na implementaci reklam.
Brian Acton tehdy svůj odchod okomentoval pro CNBC slovy: „Prodal jsem soukromí mých uživatelů, žiju s tím každý den.“ Oba dva zakladatelé WhatsAppu svým odchodem přišli o bonus v celkové výši 1,3 miliardy dolarů (30 miliard korun), který by jim náležel za další roky strávené ve Facebooku.
Dříve byl WhatsApp za poplatek
Poté, co WhatsApp v roce 2009 vznikl, Koum a Acton vydělávali hlavně díky malým poplatkům za stažení aplikace a experimentovali dokonce s ročním předplatným za dolar. Facebook si ale po obří akvizici za 22 miliard dolarů (500 miliard korun) vynutil zpřístupnění zdarma, a tak aplikace přišla o svůj jediný monetizační model.
Dvojice zakladatelů v roce 2016 zareagovala tak, že do podmínek používání aplikace přímo zanesla klauzuli, že ve WhatsAppu žádné reklamy být nesmí. Dnes v podmínkách stojí, že WhatsApp zakazuje reklamy třetích stran. „Nemáme v úmyslu reklamy začlenit, ale pokud se tak stane, toto pravidlo upravíme,“ píše se dále v podmínkách.
Podobně jako v případě Instagramu, z něhož také odešli zakladatelé, tak jsou pozorovatelné kroky, které vedou k většímu začleňování do celého facebookového kolosu a o to zajímavější je alespoň dočasný odstup od reklamní taktiky. WhatsApp patří společně se samotnou aplikací Facebooku, Messengerem a Instagramem mezi největší součásti celé firmy, které dohromady měsíčně přitáhnou k obrazovkám 2,8 miliardy lidí měsíčně. Jejich budoucnost dnes již drží pevně v rukou sám Mark Zuckerberg.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.