Facebook otočil. Pro WhatsApp vyvíjí svou vlastní kryptoměnu, která bude sloužit pro převody peněz

markz
0Zobrazit komentáře

Mánie kolem kryptoměn a vidina rychlého zbohatnutí je po strmém poklesu v tomto roce prozatím pryč, ale technologie stojící za kryptoměnami je možná ještě důležitější než kdykoliv předtím. Firmy se totiž nezaměřují pouze na spekulaci, ale především na využítí technologie blockchainu neboli decentralizované databáze pro reálný byznys. A jednou z těchto firem je pochopitelně i největší sociální síť světa Facebook.

Právě z Facebooku v květnu letošního roku přicházely informace ohledně vlastní blockchainové divize, která se měla na implementaci nových technologií zaměřovat. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg nicméně nechtěl potvrdit ani naplno vyvrátit, zda sociální síť pracuje i na vlastní kryptoměně. O pár měsíců dříve navíc Facebook zablokoval veškeré reklamy na kryptoměny kvůli tomu, že se mezi nimi často objevovaly různé podvodné weby a facebookové stránky, aby je později povolil pro vybrané, předem schválené inzerenty.

To vše naznačovalo, že Zuckerberg a jeho tým něco chystá, což se potvrdilo v průběhu minulého týdne, kdy magazín Bloomberg informoval s odkazem na lidi uvnitř sociální sítě o tom, že Facebook tvoří vlastní kryptoměnu pro komunikační aplikaci WhatsApp. Má se jednat o takzvaný stablecoin, kdy je cena kryptoměny víceméně svázána s hodnotou dolaru, takže lze za 1 dolar koupit 1 kus kryptoměny. Sloužit by měla pro převody peněz mezi uživateli v aplikaci WhatsApp, která je již od svého počátku šifrovaná, takže u ní dává využití anonymních kryptoměn největší smysl.

whatsapp

I když není s ohledem na nejasnou strategii ohledně uchovovávání jiných měn pro krytí výkyvů hodnoty stablecoinu Facebooku prozatím jasné, kdy s ní sociální síť vyjde ven, jedním z prvních trhů by měla být Indie. V Indii je totiž obrovský problém se získáním tradičního bankovního účtu a platební karty, takže množství lidí stále využívá pouze hotovost a možnost plateb v rámci aplikací je tak velmi složitá. Pro Facebook a potažmo WhatsApp by to mohlo znamenat vykrytí zásadní díry na trhu.

V blockchainové divizi Facebooku momentálně pracuje přes 40 zaměstnanců a na její část dohlíží i David Marcus, který kdysi přešel do Facebooku z pozice prezidenta PayPalu, aby pomohl s vývojem samostatného Messengeru. V tom lze ostatně posílat peníze mezi uživateli také, ale ne za využí kryptoměn.

alza-vydej-top

Přečtěte si takéAlza za 10 dní vánočního šílenství utržila přes 2 miliardy korun. Odbaví stovky objednávek za minutuAlza za 10 dní vánočního šílenství utržila přes 2 miliardy korun. Odbaví stovky objednávek za minutu

Ve zmíněné Indii má WhatsApp přes 200 milionů aktivních uživatelů, v roce 2017 do Indie prošlo přes 69 miliard dolarů, respektive přes 1,5 bilionu korun, v transakcích, což je podle Skupiny Světové banky vůbec nejvíce ze všech zemí světa. Facebook jako takový má aktuálně 2,5 miliardy uživatelů po celém světě a v příjmech ročně přesahuje 40 miliard dolarů. Ještě žádná podobně velká společnost se naplno do světa blockchainu a kryptoměn nepustila, takže by šlo o jistou revoluci. Je ovšem otázkou, za jak dlouho může být něco takového vůbec spuštěno.

Holandský startup Lightyear vyvíjí elektromobil, který se dobíjí slunečním zářením

Filip HouskaFilip Houska

lightyeartop
0Zobrazit komentáře

I když se elektromobily čím dál více dostávají do povědomí běžné veřejnosti, za což může například i německý gigant Volkswagen se svou vizí odříznout spalovací motory na úkor těch elektrických, stále trpí jedním značným problémem, který může být pro řadu řidičů velmi nepříjemný: menší dojezd a nabíjení na cestách. Dobíjecí infrastruktura ještě není ve většině států včetně Česka na takové úrovni, aby se předem nemusela podle dostupných nabíječek plánovat trasa. Nizozemský startup Lightyear proto vymýšlí originální způsob, jak tento problém vyřešit.

Logickým řešením by bylo spojit se s ostatními výrobci a organizacemi a zrychlit výstavbu komplexnější sítě nabíjecích stanic, nimcéně Lightyear se rozhodl, že místo toho rovnou vytvoří zcela nové elektrické auto, které by si dobíjení obstarávalo prakticky samo. Tedy v případě, že bude svítit slunce. Ve svých dílnách v holandském městě Helmond vyvíjí prototyp vozu s integrovanými solárními články, jež by kumulovaly sluneční svit a transformaly jej do pohonného paliva.

lightyear_czechcrunch3

Tento nápad se v hlavě šéfa Lightyearu Lexe Hoefsloota zrodil v době, kdy jakožto student se svým týmem dvakrát vyhrál soutěž World Solar Challenge, v níž se navrhují vozy, které na solární energii dokáží ujet co nejdelší vzdálenost. V jeho případě šlo o přibližně 1 600 kilometrů, což byla dostatečná motivace k tomu, aby tento školský projekt překlopil i do komerční sféry. A jakmile zjistil, že je celé technologické řešení vlastně „snadno“ proveditelné, hned se do toho pustil.

„Zjistili jsme, že použitá technologie, tedy kombinace solárních článků, bateriových článků a motorů, je rok od roku lepší. V prvním voze určeném pro World Solar Challenge jsme použili články s 22% efektivitou. O dva roky později (v roce 2015, pozn. red.) šlo o 24% efektivitu. Dnes jde o zhruba 10% nárůst,“ říká Hoefsloot pro magazín FastCompany a zdůrazňuje relativní jednoduchost použití.

airbnb25

Přečtěte si takéAirbnb investuje desítky milionů do startupu, který mění rezidenční byty pro krátkodobé pronájmyAirbnb investuje desítky milionů do startupu, který mění rezidenční byty pro krátkodobé pronájmy

Lightyear plánuje, že nabíjení přes solární články nebude jediná možnost, jak se bude elektrovůz dobíjet. Stále na něm bude k dispozici klasická zdířka, nicméně solární články by nabízely sekundární možnost, jak do vozu (respektive do baterií) dostat dostatečnou energii, když například stojí na parkovišti. Údajně má celý princip fungovat, i když bude auto schováno v mírném stínu.

lightyear_czechcrunch2

Otázkou je však aerodynamika vozu. Aby mohly baterie dobité energií ze Slunce efektivně fungovat, je nutné auto navrhnout tak, aby bylo co nejlehčí a nedisponovalo přebytečnými komponenty, které by mohly celý provoz limitovat. Ať jde například o zakomponování motorů do kol, vzduchový podvozek nebo nahrazení tradičních zrcátek za kamery. Každý z těchto prvků totiž dokáže značně ovlivnit výsledné fungování.

Na trhu již v roce 2020

V průběhu příštího roku má Lightyear chystaný prototyp, který bude mít moderní sportovní podobu, testovat, přičemž na evropský trh by se mohl dostat již v roce 2020. Cenově by pak nemělo jít o žádnou levnou záležitost – první modely se budou prodávat až za 119 tisíc eur (cca 3,1 milionu korun). Jakmile se však výroba zaběhne, plánuje startup snížit cenovku na přibližně 23 tisíc eur (cca 600 tisíc korun).

lightyear_czechcrunch5

Vedle Evropy se má samonabíjecí elektromobil dostat také na trh Spojených států a překvapivě i do různých rozvojových zemí, aby Lightyear naplnil svou vizi o „dostupné a čisté mobilitě pro všechny“.

Foto: Lightyear