Facebook poskytl data uživatelů více než 60 výrobcům zařízení, včetně Applu, Amazonu a Samsungu
Po mnoha nedávných skandálech Facebooku týkajících se soukromí uživatelů a využití dat třetími stranami, převážně pro marketingové a politické účely, je tu další pro někoho znepokojivá informace. Facebook totiž dle informací serveru NYTimes poskytl data minimálně 60 výrobcům různých zařízení, včetně firem jako je Samsung, BlackBerry, Amazon, Apple nebo Microsoft.
Výrobci měli nebo často stále mají přístup k datům jako jsou všichni přátelé uživatele, rodinný stav, náboženství nebo politické přesvědčení. Facebook informaci potvrdil, ale dodává, že data byla využita především pro samotné přihlašování na Facebook a k tvorbě webových aplikací založených na této sociální síti, ještě před velkým boomem tržišť aplikací na mobilních zařízeních.
Všechna data navíc dle Facebooku byla uživateli poskytnuta s jejich výslovným souhlasem. Spolupráce mezi výrobci a Facebookem začala již v roce 2012 a i sám Facebook přiznává, že interně byly tyto dohody označeny jako potenciální bezpečnostní a etický problém. Společnost nicméně ujišťuje, že se spolupracující firmy nedostaly k ničemu, s čím by uživatelé nesouhlasili, jako jsou například jejich fotografie. NYTimes a jeho zdroje ale tvrdí něco jiného.
Nejenže zmíněné společnosti k podobným datům měly přístup, mohly vidět také veškerý sdílený obsah mezi přáteli, kteří svůj souhlas s využitím dat nevyslovili, ale jejichž příspěvky, fotografie, videa apod. jsou na profilech dostupné. Detaily ohledně jednotlivých partnerství nejsou samozřejmě známy, ale Facebook některé z nich během posledních dvou měsíců zrušil, což může leccos naznačit.
Pohyb na hraně
Už z výpovědi Marka Zuckeberga, CEO Facebooku, před americkým senátem vyplývá, že Facebook v minulých letech soukromí nevěnoval dostatečnou pozornost a nyní na to může doplatit. Důvěra v jeho platformu klesá a podle posledních statistik se Facebook mezi sociálními sítěmi posunul až na čtvrté místo, co do počtu návštěv na webu. Před ním se umístil nově komunitní server Reddit nebo videoplatforma YouTube. Zájem o Facebook také rapidně klesá u nejmladších uživatelů.