Facebook překonal očekávání a navýšil příjmy o 26 %. Stranou si nechal 3 miliardy na rekordní pokutu

facebook-mark-zuckerberg

Foto: Facebook

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Raketa jménem Facebook, která provozuje stejnojmennou největší sociální síť světa a zároveň pod ní spadají další služby jako Instagram, Messenger nebo WhatsApp, se, zdá se, ani přes množství skandálů, které ji potkávají, nehodlá zastavovat. V prvním čtvrtletí letošního roku Facebook dosáhl v příjmech na 15,08 miliardy dolarů, což představovalo 26% nárůst oproti stejnému období v minulém roce. To překonalo i očekávání analytiků – stejně jako nárůst z 2,32 miliardy na 2,38 miliardy měsíčně aktivních uživatelů a 1,56 miliardy aktivních uživatelů denně.

Nejen od začátku roku, ale i v průběhu loňska zažíval Facebook jeden debakl za druhým, tedy alespoň co se týče publicity směrem k veřejnosti. Ukázalo se především, že nedokázal patřičně zajistit, aby se data z největší sociální sítě nedostala do nesprávných rukou, což mělo za následek vyšetřování a narůstající nedůvěru veřejnosti. I to ovšem Facebook ustál a pokračuje dále.

Vyšetřování ohledně posledních skandálů s únikem dat ovšem není rozhodně u konce a Facebook se tak postupně připravuje na ostrý verdikt, ve kterém by mohl přijít minimálně o několik miliard dolarů. I proto se společnost Marka Zuckerberga rozhodla, že v předchozím čtvrtletí odloží ze svého zisku stranou 3 miliardy dolarů, tedy částku na kterou se odhaduje zmíněná pokuta. Vyšplhat by se ovšem mohla až na 5 miliard dolarů, což by znamenalo třetí největší pokutu pro technologickou firmu vůbec a největší pokutu od amerického úřadu FTC.

fb

Právě odložení finanční hotovosti stranou mělo vliv i na celkový profit v prvním kvartálu letošního roku. Zatímco analytici počítali se ziskem 1,63 dolaru na akcii, Facebook vykázal „pouze“ 0,85 dolaru. Pokud bychom ovšem nebrali v potaz zmíněné 3 miliardy dolarů, které ze zisku ukrojil, pohyboval by se zisk na akcii na hranici 1,89 dolaru, tedy vysoko nad očekáváním.

V prvním čtvrtletí roku 2019 jsme s rozvahou počítali s pravděpodobným započtením ztráty ve výši 3 miliard dolarů ve spojitosti s vyšetřováním úřadu FTC ohledně naší platformy a praktik kolem práce s uživatelskými daty. Odhadujeme, že by se s ohledem na tuto záležitost mohla ztráta pohybovat mezi 3 až 5 miliardami dolarů. Vše je ovšem stále v jednání a nemůžeme potvrdit ani finální výši pokuty, ani finální verdikt,komentuje celou situaci kolem obrovské pokuty Facebook ve své finanční zprávě.

lekarna-dr.max5

Přečtěte si takéLékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší PilulkuLékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší Pilulku

I přesto ovšem Facebook vydělal za první letošní čtvrtletí 2,429 miliardy dolarů. V posledním kvartálu loňského roku to bylo 6,8 miliardy a ve srovnatelném období loni, tedy na začátku roku 2018, to bylo 4,98 miliardy dolarů. Zmíněná pokuta ovšem obra, jako je Facebook, žádným způsobem neohrozí, byť se na první pohled může zdát obrovská. Facebook totiž drží v hotovosti více než 45 miliard dolarů, což pokryje nejen pokutu, ale i rostoucí počet zaměstnanců, kterých má aktuálně sociální sít již 37 773.

Stále platí, že má Facebook nejvíce uživatelů na asijskopacifickém trhu, následovaném zeměmi mimo Evropu a Severní Ameriku, a pak samozřejmě Evropou a samotnými Spojenými státy s Kanadou. Největší díl příjmů má samozřejmě stále reklama, v posledním uzavřeném čtvrtletí představovala stále více než 90 procent, další část pak mají například platby mezi uživateli.

Akcionáři si mnou ruce, alespoň prozatím

Jako raketa neroste jen samotná firma, ale také akcie Facebooku, které po oznámení výsledků zaznamenaly více než 8% nárůst. Oproti konci loňského roku, kdy se obchodovaly na hranici 124 dolarů, se Facebook blíží ke 200 dolarům na akcii, na moment ji dokonce přesáhl. To vše až po uzavření trhu, takže ještě do pozdějších hodin proběhne určitá korekce. Aktuální cena kolísá mezi 195 až 197 dolary na akcii.

mark-zuckerberg-facebook

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Stále je navíc možné, že nakonec Facebook skončí s mnohem menší pokutou, mezi veřejností se opět otřese a pojede dál. I proto je nyní otázka, zda se budou akcionáři chovat obezřetně a část svého portfolia prodají již nyní, nebo budou čekat, kam až se cena akcií vyšplhá. Již nyní pomalu dosahuje historického maxima. Vezmeme-li navíc v potaz, že se Facebooku daří i s různými dalšími experimenty, jako třeba Stories ve Facebooku, Messengeru, Instagramu a jejich obdoba ve WhatsAppu, které každou z nich používá 500 milionů uživatelů, může to být zajímavé.

Ford investuje půl miliardy dolarů do startupu Rivian. S konkurentem Tesly bude vyrábět elektromobily

Rivian-R1S_3

Foto: Rivian

Elektrické SUV Rivian R1S

0Zobrazit komentáře

Americký výrobce elektromobilů Rivian má velký potenciál stát se vážným konkurentem pro automobilku Tesla. Po Amazonu do něj chce investovat částku půl miliardy dolarů (11,5 miliardy korun) také americká automobilka Ford, která vidí v investici příležitost k využití technologií Rivianu u vlastních vozidel. Fordu se totiž v poslední době příliš nedaří, přichází o zisky a analytici varují, že se tento vývoj bez změn k lepšímu neobrátí. Ford proto hledá novou cestu, jak se vrátit zpět k ziskům, a startup Rivian pro něj představuje alternativu, která by mu tuto cestu mohla značně ulehčit.

Rivian v současnosti vyvíjí dvojici elektromobilů, kterými jsou velké SUV R1S a pick-up R1T. Ty spolu sdílejí stejnou platformu se čtveřicí elektromotorů a baterií, která vozu umožňuje dojezd přes 640 kilometrů na jedno nabití. Ford má v plánu do roku 2022 nabízet 40 elektrických modelů, mezi kterými nebude chybět ani velký elektrický pick-up F-150, jenž je ve své konvenční verzi nejprodávanějším modelem Fordu ve Spojených státech.

Rivian-R1T_5

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

Na vývoj těchto modelů vyčlenil Ford 11 miliard dolarů (přes 250 miliard korun) a spolupráce s Rivianem by mu mohla pomoci jejich vývoj urychlit, dosáhnout snížení nákladů a vyšší efektivnosti provozu. Nové spojenectví s Rivianem, v němž má Ford získat výměnou za významnou investici také menší podíl, má tak přinést první ovoce při vývoji dalších elektrických vozidel značky Ford.

Zmíněný pick-up F-150 ani chystaný crossover inspirovaný legendárním Mustangem, které již jsou ve vývoji, to prý nijak neovlivní, ale nově chce americká automobilka se 116letou tradicí využívat flexibilní platformu Rivianu pro stavění dalších elektromobilů. Byť už je prý rozhodnuto, Ford zatím veřejnosti neprozradil, jaký typ vozidla na platformě Rivianu postaví.

elonmusk

Přečtěte si takéTesla příští rok spustí přepravní službu se samořídícími vozy. Zapojit se mohou přímo majitelé Modelů 3Tesla příští rok spustí přepravní službu se samořídícími vozy. Zapojit se mohou přímo majitelé Modelů 3

„Od Rivianu se můžeme hodně naučit. Například to, jak rychle pracují s nápady,“ říká William C. Ford Jr., předseda automobilky Ford, a dodává: „Práce zcela od základu je v oblasti elektromobility velmi přínosná.“ Naráží tím na fakt, že i přes snahu velkých automobilek, které se začínají postupně orientovat na elektromobilitu, má v této oblasti největší úspěchy automobilka Tesla, která začínala od nuly.

Vyzyvatel Tesly

Právě pro Teslu se díky výrazným finančním investicím stává Rivian velkým konkurentem. Dnes má ambiciózní startup, za nímž stojí R. J. Scaringe, přibližně 750 zaměstnanců, kteří pracují na několika místech v USA a ve Velké Británii. Výroba elektromobilů bude probíhat v Illinois a společnost by je chtěla na trh začít dodávat již během příštího roku.

Prodejní cena elektromobilů od Rivianu je v současné době odhadována na 68 tisíc dolarů (přes 1,5 milionu korun). Primárně budou mířit proti Modelu X, chystanému pick-upu od Tesly a dalším velkým elektrickým SUV a pick-upům, které přijdou od ostatních konkurentů, jako je Jaguar, Land Rover či Porsche. Stejně jako Tesla, i Ford a Rivian pracují na systému autonomního řízení, ovšem zatímco Elon Musk plánuje zavedení plně autonomní technologie již na příští rok, zakladatel a CEO Rivianu R. J. Scaringe je v odhadech opatrnější a hovoří o technologii příštího desetiletí.

Rivian-RJ-Scaringe

Foto: Rivian

R. J. Scaringe, zakladatel a CEO automobilky Rivian

Kromě Amazonu a Fordu do společnosti v minulosti investovali i další společnosti jako například japonské Sumitomo či Saudi Industrial Group. Rivian původně vedl rozhovory o partnerství také s GM či Volkswagenem, ovšem jednání vždy vedla do slepé uličky.

„Toto strategické partnerství je dalším klíčovým milníkem v našem úsilí o urychlení přechodu k udržitelné mobilitě,“ řekl R. J. Scaringe o novém partnerství s Fordem a dodává: „Ford má dlouhodobý závazek k udržitelnosti, přičemž Bill Ford je jedním z nejstarších obhájců tohoto odvětví, a jsme nadšeni, že můžeme využít našich technologií k tomu, abychom dostali více elektromobilů na silnice.“