Facebook překonal očekávání a navýšil příjmy o 26 %. Stranou si nechal 3 miliardy na rekordní pokutu
Raketa jménem Facebook, která provozuje stejnojmennou největší sociální síť světa a zároveň pod ní spadají další služby jako Instagram, Messenger nebo WhatsApp, se, zdá se, ani přes množství skandálů, které ji potkávají, nehodlá zastavovat. V prvním čtvrtletí letošního roku Facebook dosáhl v příjmech na 15,08 miliardy dolarů, což představovalo 26% nárůst oproti stejnému období v minulém roce. To překonalo i očekávání analytiků – stejně jako nárůst z 2,32 miliardy na 2,38 miliardy měsíčně aktivních uživatelů a 1,56 miliardy aktivních uživatelů denně.
Nejen od začátku roku, ale i v průběhu loňska zažíval Facebook jeden debakl za druhým, tedy alespoň co se týče publicity směrem k veřejnosti. Ukázalo se především, že nedokázal patřičně zajistit, aby se data z největší sociální sítě nedostala do nesprávných rukou, což mělo za následek vyšetřování a narůstající nedůvěru veřejnosti. I to ovšem Facebook ustál a pokračuje dále.
Vyšetřování ohledně posledních skandálů s únikem dat ovšem není rozhodně u konce a Facebook se tak postupně připravuje na ostrý verdikt, ve kterém by mohl přijít minimálně o několik miliard dolarů. I proto se společnost Marka Zuckerberga rozhodla, že v předchozím čtvrtletí odloží ze svého zisku stranou 3 miliardy dolarů, tedy částku na kterou se odhaduje zmíněná pokuta. Vyšplhat by se ovšem mohla až na 5 miliard dolarů, což by znamenalo třetí největší pokutu pro technologickou firmu vůbec a největší pokutu od amerického úřadu FTC.
Právě odložení finanční hotovosti stranou mělo vliv i na celkový profit v prvním kvartálu letošního roku. Zatímco analytici počítali se ziskem 1,63 dolaru na akcii, Facebook vykázal „pouze“ 0,85 dolaru. Pokud bychom ovšem nebrali v potaz zmíněné 3 miliardy dolarů, které ze zisku ukrojil, pohyboval by se zisk na akcii na hranici 1,89 dolaru, tedy vysoko nad očekáváním.
„V prvním čtvrtletí roku 2019 jsme s rozvahou počítali s pravděpodobným započtením ztráty ve výši 3 miliard dolarů ve spojitosti s vyšetřováním úřadu FTC ohledně naší platformy a praktik kolem práce s uživatelskými daty. Odhadujeme, že by se s ohledem na tuto záležitost mohla ztráta pohybovat mezi 3 až 5 miliardami dolarů. Vše je ovšem stále v jednání a nemůžeme potvrdit ani finální výši pokuty, ani finální verdikt,“ komentuje celou situaci kolem obrovské pokuty Facebook ve své finanční zprávě.
I přesto ovšem Facebook vydělal za první letošní čtvrtletí 2,429 miliardy dolarů. V posledním kvartálu loňského roku to bylo 6,8 miliardy a ve srovnatelném období loni, tedy na začátku roku 2018, to bylo 4,98 miliardy dolarů. Zmíněná pokuta ovšem obra, jako je Facebook, žádným způsobem neohrozí, byť se na první pohled může zdát obrovská. Facebook totiž drží v hotovosti více než 45 miliard dolarů, což pokryje nejen pokutu, ale i rostoucí počet zaměstnanců, kterých má aktuálně sociální sít již 37 773.
Stále platí, že má Facebook nejvíce uživatelů na asijskopacifickém trhu, následovaném zeměmi mimo Evropu a Severní Ameriku, a pak samozřejmě Evropou a samotnými Spojenými státy s Kanadou. Největší díl příjmů má samozřejmě stále reklama, v posledním uzavřeném čtvrtletí představovala stále více než 90 procent, další část pak mají například platby mezi uživateli.
Akcionáři si mnou ruce, alespoň prozatím
Jako raketa neroste jen samotná firma, ale také akcie Facebooku, které po oznámení výsledků zaznamenaly více než 8% nárůst. Oproti konci loňského roku, kdy se obchodovaly na hranici 124 dolarů, se Facebook blíží ke 200 dolarům na akcii, na moment ji dokonce přesáhl. To vše až po uzavření trhu, takže ještě do pozdějších hodin proběhne určitá korekce. Aktuální cena kolísá mezi 195 až 197 dolary na akcii.
Stále je navíc možné, že nakonec Facebook skončí s mnohem menší pokutou, mezi veřejností se opět otřese a pojede dál. I proto je nyní otázka, zda se budou akcionáři chovat obezřetně a část svého portfolia prodají již nyní, nebo budou čekat, kam až se cena akcií vyšplhá. Již nyní pomalu dosahuje historického maxima. Vezmeme-li navíc v potaz, že se Facebooku daří i s různými dalšími experimenty, jako třeba Stories ve Facebooku, Messengeru, Instagramu a jejich obdoba ve WhatsAppu, které každou z nich používá 500 milionů uživatelů, může to být zajímavé.