Facebook prozatím vyhrál antimonopolní soud. Jeho tržní hodnota díky tomu poprvé překonala jeden bilion dolarů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

mark-zuckerberg-facebook

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Na impérium Marka Zuckerberga se valí kritika ze všemožných důvodů, mimo jiné i kvůli údajnému monopolnímu postavení. Na této frontě teď Facebook může slavit alespoň dílčí výhru. Americký federální soud totiž dočasně shodil ze stolu dvojici žalob od Federální obchodní komise (FTC) a od desítek generálních prokurátorů.

Na pozitivní vývoj pro Facebook reagovaly i trhy. Cena jeho akcií vyrostla rychle o čtyři procenta a díky tomu vůbec poprvé největší sociální síť světa překonala tržní hodnotu jednoho bilionu dolarů (21,4 bilionu korun). Facebook zároveň tohoto milníku dosáhl nejrychleji z hrstky světových firem, které stejný titul již drží – za 17 let od vzniku.

Do tohoto exkluzivního klubu tak nově patří celá i takzvaná velká technologická pětka – Amazon, Apple, Alphabet (respektive Google), Microsoft, který před nedávnem pokořil metu v podobě dvou bilionů dolarů v tržní hodnotě, a právě i gigant pod vedením Marka Zuckerberga.

Žaloby, kterým Facebook zatím úspěšně čelí, se pojily také s velkými očekáváními. Federální obchodní komise a 48 generálních prokurátorů (respektive příslušných států a teritorií Spojených států amerických) je podalo v prosinci minulého roku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Federální obchodní komise tvrdila, že Facebook využil nelegálních praktik, aby si udržel monopol na trhu, když kupoval Instagram a WhatsApp a požadoval tak jejich zpětné oddělení. Považoval také za nelegální, že Zuckerberg koupil obě sítě údajně pouze proto, že pro jeho vlastní firmu představovaly konkurenci.

Předložená žaloba ale nestačila soudci Jamesi Boesbergovi. Ačkoliv sám řekl, že nesouhlasí se všemi argumenty Facebooku, předložené důkazy o monopolním chování byly příliš spekulativní a nepřesvědčivé, než aby bylo možné v legislativním procesu pokračovat.

Třicet dní na přepracovanou žalobu

Soudce tak dal alespoň dočasně za pravdu Facebooku, ovšem fakt, že současné důkazy nejsou dostatečné, ještě neznamená, že by neexistovaly. Obžaloba tak má 30 dní na to, aby předložila nové materiály a žalobu lépe přepsala. Bude to zároveň první velký úkol, který bude stát před novou šéfkou FTC Linou Khanovou. Tu magazín TechCrunch nazval „kritičkou big tech“ a prezident Joe Biden jí do role nominoval v polovině června.

Jeden z hlavních argumentů Facebooku, který Boesberga přesvědčil, spočíval ve faktu, že FTC už jednou o akvizicích Instagramu a WhatsAppu rozhodla. A to přesně opačně, když obě akvizice ve své době povolila. Soudce tak dal za pravdu Facebooku a řekl, že úřad nemůže revidovat své rozhodnutí z takto relativně dávné historie. Khanová nicméně argumentuje (a patrně se bude tento bod snažit rozšířit), že FTC původní rozhodnutí učinilo bez kompletních informací.

facebook-hq-menlo-park4-min

Foto: Facebook

Cedule u sídla Facebooku v kalifornském Menlo Parku

Žaloba Federální obchodní komise na Facebook je už dlouhodobý proces. Jak napsal magazín The Verge, úřad připravoval dokument minimálně od roku 2019. Tehdy tentýž úřad udělil sociálnímu gigantovi rekordní pokutu ve výši pěti miliard dolarů (zhruba 108 miliard korun) kvůli porušování soukromí uživatelů.

Tlak na technologické giganty se však zvyšuje celosvětově. Facebook i Google, Amazon a Apple byly nedávno také vyšetřovány americkým kongresovým antimonopolním podvýborem. Postupně se na ně zaměřuje i Evropská komise. Výkonný orgán EU i ekvivalentní úřad ve Velké Británii nedávno započali vyšetřování, které má ověřit údajné monopolní postavení Facebooku na inzertním trhu.

Google už od orgánů Evropské unie také obdržel řadu astronomických pokut, například v přepočtu 63 miliard korun za zvýhodňování vlastního srovnávače cen nebo 36 miliard korun za nelegální praktiky v online reklamách, jak připomíná magazín Cnet.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zásilkovna bude sama doručovat až domů, vybudovala kvůli tomu 135 dep. Nelze se spoléhat jen na externí partnery, hlásí

Peter BrejčákPeter Brejčák

kijonkova-simona1080

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka skupiny Packeta

0Zobrazit komentáře

Další důležitý mezník v historii Zásilkovny. Takovým způsobem dnes Simona Kijonková, zakladatelka logisticko-technologické firmy, představila novou službu určenou pro širokou veřejnost, v níž nabízí vlastní doručení na konkrétní adresu pod názvem Zásilkovna domů. S novinkou navazuje na již před dvěma lety představenou službu Mezi námi, která se těší velké oblibě.

Už v rámci Mezi námi Zásilkovna umožňovala zákazníkům doručovat balíčky přímo na adresu, tedy nejen do sítě výdejen nebo automatizovaných výdejních Z-Boxů. Doteď se přitom spoléhala na externí partnery, kvůli problémům s kapacitami i hlídáním kvality teď však logistická firma přechází na vlastní interní řešení.

„Spuštění vlastní služby doručení zásilek na adresu je dalším důležitým mezníkem v historii Zásilkovny. Klíčovým momentem, kdy jsme se rozhodli obměnit náš byznys model a doplnit další produkt doručení na adresu, byl březen loňského roku,“ popisuje Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka její mateřské skupiny Packeta.

Loni dle Kijonkové došlo k dramatickému nárůstu počtu přepravených zásilek k zákazníkům na adresy domů, zároveň však externí partneři, kteří pro Zásilkovnu tuto službu provozovali, omezili počet zásilek, které jim mohla logistická firma za den předat.

zasilkovna-domu-kuryr

Foto: Zásilkovna

Kurýr Zásilkovny

„Věděli jsme, že se do takové situace můžeme dostávat opakovaně v dalších pandemických vlnách, a pokud to zásadně nezměníme, není z toho úniku. Dlouhodobě jsme se také potýkali s kvalitou doručení u externích doručovacích partnerů. Z těchto důvodů padlo klíčové rozhodnutí spustit vlastní službu doručení na adresu,“ říká Kijonková.

Na podobné problémy ostatně narazila s Českou poštu, s níž v letošním lednu Zásilkovna ukončila spolupráci po sedmi letech. Kijonková se tehdy nebývale ostře vyjádřila směrem ke státnímu podniku, který prý poškozoval pověst Zásilkovny jako spolehlivého a kvalitního logistického partnera. Nová služba však s ukončením této spolupráce podle slov Kijonkové nesouvisí.

„Od začátku července poskytujeme službu doručení na adresu zcela ve vlastní režii Zásilkovny a můžeme přímo kontrolovat kvalitu a rychlost doručení. Naším cílem, podobně jako u služby doručení na výdejní místo, je samozřejmě doručovat drtivou většinu zásilek v režimu do druhého dne,“ doplňuje Kijonková k aktuální novince.

Cena nové služby začíná při objednání zásilky o maximální váze 10 kilogramů z e-shopu na 79 korunách bez daně, pro zasílání mezi fyzickými osobami platí zákazník částku 115 korun včetně DPH. V případě, že řidič Zásilkovny nezastihne zákazníka doma, uloží mu zásilku na nejbližším výdejním místě (v Česku jich aktuálně má 5 300), což má umožnit její vyzvednutí ještě tentýž den.

Služba je k dispozici také na Slovensku, kde Zásilkovna doteď nerostla tak organicky jako na domácím trhu. Za tímto účelem dnes Kijonková oznámila akvizici tamní logistické společnosti ReMax Courier Service, čtyřky na trhu. Na Slovensku se chce Zásilkovna stát jedničkou.

135 mikrodep i spolupráce se službou Zavezu

Implementace nové služby má být pro spolupracující e-shopy jednoduchá a měly by si ji jen přidat do svého košíku. „Ti, kteří dosud využívali naši službu ‚Nejvýhodnější doručení na adresu‘, ji pouze přejmenují na ‚Zásilkovna domů‘ a své zákazníky informují o tom, že nově jim zásilky nebudou doručovat třetí strany, ale přímo řidiči Zásilkovny,“ říká Jan Čižmar, provozní ředitel firmy.

Spuštěním služby Zásilkovna domů mají zákazníci podle Čižmara získat kompletní balíček zahrnující doručení na výdejní místa, do Z-Boxů i na adresu. Podobnou síť se všemi třemi způsoby, avšak s mnohem menším rozsahem, v Česku již dříve představil konkurenční hráč WeDo.

V první fázi projektu chce Zásilkovna doručovat zásilky v časovém okně 90 minut, postupným cílem je pak snížit tento čas na jednu hodinu. Dobírku může zákazník zaplatit předem v mobilní aplikaci nebo přímo e-shopu, případně pak u řidičů, kteří budou mít k dispozici terminál a budou přijímat i hotovost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Součástí celého fungování Zásilkovny domů je vybudování vlastní sítě tzv. mikrodep, jež doplní síť stávajících čtrnácti klasických dep firmy na území Česka. Tato mikrodepa vznikají rozšířením spolupráce s těmi stávajícími výdejními místy, která disponují větší kapacitou pro umístění zásilek. Aktuálně je jich 135.

Další součástí komplexního projektu zasílání balíčků na adresu je také komunitní kurýrní služba Zavezu, kterou koncem roku 2019 koupila skupina Packeta. Obecně funguje k propojování lidí, kteří se chtějí stát řidiči, s těmi, kteří potřebují něco převézt. Zásilkovna tedy využije interní skupinové synergie a prostřednictvím programu Jezdi s námi chce využít volné kapacity partnerských řidičů.

„Většinou naši řidiči jezdí v malých autech, protože nejvíc jezdí krátké trasy a vozí malé zásilky, navíc využíváme mikrodepa. Dokážeme být rychlejší, efektivnější a nezatěžujeme tak životní prostředí jako s velkými dodávkami,“ doplňuje Kijonková s tím, že Zásilkovna má flotilu 220 vlastních červených aut.

Samotná Zásilkovna, respektive její mateřská skupina Packeta, přitom dlouhodobě rychle roste. Loni přepravila 40,5 milionu zásilek a dosáhla tržeb na úrovni 2,5 miliardy korun, což je meziročně dvojnásobek. Letos cílí na pět miliard korun, v souladu s tímto očekáváním během prvních tří měsíců letoška přesáhla hranici jedné miliardy korun, což se za jeden kvartál stalo poprvé v jedenáctileté historii firmy.