Facebook prozatím vyhrál antimonopolní soud. Jeho tržní hodnota díky tomu poprvé překonala jeden bilion dolarů
Na impérium Marka Zuckerberga se valí kritika ze všemožných důvodů, mimo jiné i kvůli údajnému monopolnímu postavení. Na této frontě teď Facebook může slavit alespoň dílčí výhru. Americký federální soud totiž dočasně shodil ze stolu dvojici žalob od Federální obchodní komise (FTC) a od desítek generálních prokurátorů.
Na pozitivní vývoj pro Facebook reagovaly i trhy. Cena jeho akcií vyrostla rychle o čtyři procenta a díky tomu vůbec poprvé největší sociální síť světa překonala tržní hodnotu jednoho bilionu dolarů (21,4 bilionu korun). Facebook zároveň tohoto milníku dosáhl nejrychleji z hrstky světových firem, které stejný titul již drží – za 17 let od vzniku.
Do tohoto exkluzivního klubu tak nově patří celá i takzvaná velká technologická pětka – Amazon, Apple, Alphabet (respektive Google), Microsoft, který před nedávnem pokořil metu v podobě dvou bilionů dolarů v tržní hodnotě, a právě i gigant pod vedením Marka Zuckerberga.
Žaloby, kterým Facebook zatím úspěšně čelí, se pojily také s velkými očekáváními. Federální obchodní komise a 48 generálních prokurátorů (respektive příslušných států a teritorií Spojených států amerických) je podalo v prosinci minulého roku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Federální obchodní komise tvrdila, že Facebook využil nelegálních praktik, aby si udržel monopol na trhu, když kupoval Instagram a WhatsApp a požadoval tak jejich zpětné oddělení. Považoval také za nelegální, že Zuckerberg koupil obě sítě údajně pouze proto, že pro jeho vlastní firmu představovaly konkurenci.
Předložená žaloba ale nestačila soudci Jamesi Boesbergovi. Ačkoliv sám řekl, že nesouhlasí se všemi argumenty Facebooku, předložené důkazy o monopolním chování byly příliš spekulativní a nepřesvědčivé, než aby bylo možné v legislativním procesu pokračovat.
Třicet dní na přepracovanou žalobu
Soudce tak dal alespoň dočasně za pravdu Facebooku, ovšem fakt, že současné důkazy nejsou dostatečné, ještě neznamená, že by neexistovaly. Obžaloba tak má 30 dní na to, aby předložila nové materiály a žalobu lépe přepsala. Bude to zároveň první velký úkol, který bude stát před novou šéfkou FTC Linou Khanovou. Tu magazín TechCrunch nazval „kritičkou big tech“ a prezident Joe Biden jí do role nominoval v polovině června.
Jeden z hlavních argumentů Facebooku, který Boesberga přesvědčil, spočíval ve faktu, že FTC už jednou o akvizicích Instagramu a WhatsAppu rozhodla. A to přesně opačně, když obě akvizice ve své době povolila. Soudce tak dal za pravdu Facebooku a řekl, že úřad nemůže revidovat své rozhodnutí z takto relativně dávné historie. Khanová nicméně argumentuje (a patrně se bude tento bod snažit rozšířit), že FTC původní rozhodnutí učinilo bez kompletních informací.
Žaloba Federální obchodní komise na Facebook je už dlouhodobý proces. Jak napsal magazín The Verge, úřad připravoval dokument minimálně od roku 2019. Tehdy tentýž úřad udělil sociálnímu gigantovi rekordní pokutu ve výši pěti miliard dolarů (zhruba 108 miliard korun) kvůli porušování soukromí uživatelů.
Tlak na technologické giganty se však zvyšuje celosvětově. Facebook i Google, Amazon a Apple byly nedávno také vyšetřovány americkým kongresovým antimonopolním podvýborem. Postupně se na ně zaměřuje i Evropská komise. Výkonný orgán EU i ekvivalentní úřad ve Velké Británii nedávno započali vyšetřování, které má ověřit údajné monopolní postavení Facebooku na inzertním trhu.
Google už od orgánů Evropské unie také obdržel řadu astronomických pokut, například v přepočtu 63 miliard korun za zvýhodňování vlastního srovnávače cen nebo 36 miliard korun za nelegální praktiky v online reklamách, jak připomíná magazín Cnet.
Související témata:FacebookPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.