Facebook spouští vlastní službu na streaming videí, kterou chce konkurovat YouTube
Mark Zuckerberg, CEO Facebooku, se již minulý rok nechal slyšet, že plánuje z nejrozšířenější sociálně-mediální sítě vybudovat i útočiště pro televizní producenty. Mezitím, co světem proplouvaly různé spekulace ohledně jednání se zvučnými jmény, si Facebook vyšlapával cestičku, aby teď mohl vypustit zcela novou platformu, se kterou chce prorazit ve streamingu videí.
Mezi produkty Facebooku tak nově míří Watch, dedikovaný hub pro sledování videí, který se svou koncepcí podobá oblíbenému YouTube. Novinka je zatím testována na menším procentu amerických uživatelů a postupně se bude dostávat ke komunitám po celém světě.
Platforma Watch, jež má být dostupná na mobilních, desktopových a televizních systémem, má podle slov společnosti jeden hlavní cíl – lépe propojit neustále se zvyšující zálibu v konzumování audiovizuálního obsahu na Facebooku s takřka dvěma miliardami aktivních uživatelů. Tohoto trendu si všímají i různí tvůrci a vydavatelé, kteří novou službu hodlají zásobovat (respektive již zásobují) svými pořady a slušně si vydělat.
Za exkluzivní poskytnutí videí jim Facebook nabízí až 55% zisk z reklam, které jsou nedílnou součástí a také výrazným zdrojem peněz. Zbytek, tedy 45 %, půjde Facebooku, což značnou měrou přispěje do kasičky společnosti, která za druhý kvartál v letošním roce vykázala příjmy v přibližné výši 3,9 miliardy dolarů.
“Watch je platforma pro všechny tvůrce a vydavatele, kteří zde mohou hledat publikum, budovat komunitu vášnivých fanoušků a obdržet peníze za jejich práci. Myslíme si, že úspěšnými se může stát široká škála pořadů od komedií až po takové živé vysílání,” píše společnost v tiskové zprávě.
Sázka na různorodost
Právě široký záběr pořadů by mohl být klíčovým aspektem pro úspěch. Facebook uvádí, že na službě Watch budou videa zaměřující se doslova na propojení diváků a tvůrců, živé přenosy, tematické pořady (například kuchařská show pro děti Kitchen Little) a live streaming, který začne vysíláním americké baseballové ligy MLB.
https://www.facebook.com/facebook/videos/10156285678786729/
Od této struktury se odvíjí i funkce Watchlist, která bude uživatele ihned informovat o nových epizodách, nebo reakční emoji, jež na základě četnosti kliknutí dokáží určit, zdali je video z daného výběru “nejsledovanější” či “nejvtipnější”.
Útok především na YouTube, ale důvody k obávám má i Netflix
Watch je zjednodušeně YouTube v modrém a je otázkou, zdali se vypracuje do takové podoby jako videoplatforma pod hlavičkou Googlu. Na takové závěry je pochopitelně ještě dostatek času, nicméně potenciál růstu je skutečně vysoký a obávat by se měly i další hráči na poli streamování videí. Typickým příkladem může být Netflix, který se potýká s poměrně rozsáhlými finančními problémy.
Facebook totiž podle všeho nemá problém s vynakládáním vysokých částek na produkci vlastního obsahu, což může znatelně narušit “poklidné” působení streamovacích služeb jako Amazon, Hulu nebo právě Netflix.
Foto: Facebook Newsroom