Facebook v Austrálii odblokuje zprávy. Od vlády získal prostor k vyjednávání o tom, jak platit vydavatelům

Jiří SvobodaJiří Svoboda

zuck-australie

Foto: Anthony Quintano/CzechCrunch

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg bojuje s australskými médii

0Zobrazit komentáře

Facebook v průběhu minulého týdne de facto znemožnil, aby přes něj v Austrálii protékal jakýkoliv zpravodajský obsah. Vyvolal tím velké pozdvižení, avšak nyní hlásí, že se s tamní vládou dohodl a blokace bude v následujících dnech pozastavena.

Největší sociální síť světa bezprecedentním krokem reagovala na připravovaný australský zákon, který měl dát vydavatelům právo vyjednat si podmínky používání jejich obsahu. Facebook by tak za zpravodajství na své platformě byl nucen platit.

Obě strany proto zasedly k jednacímu stolu a v pondělí dospěly k prozatímní dohodě. Podle ní australská vláda vyčká a dá firmě Marka Zuckerberga ještě šanci se s jednotlivými vydavateli domluvit tak, aby Facebook nebyl automaticky podřízen zákonu, píše agentura Bloomberg.

„Po dalších diskuzích s australskou vládou jsme dospěli k dohodě, která nám umožní podporovat vydavatele, které si vybereme, včetně malých a lokálních,“ říká v novém vyjádření Campbell Brownová, viceprezidentka Facebooku pro globální zpravodajská partnerství.

fb-australia

Foto: CzechCrunch

Z facebookových stránek australských médií zmizely příspěvky

Tón sdělení však napovídá, že celá kauza ještě zdaleka není uzavřená. „Vláda nás ujistila, že nám zůstane možnost se rozhodnout, jestli zprávy na Facebooku budou, abychom automaticky nebyli nuceni vyjednávat (s vydavateli),“ upřesnila Brownová.

Facebook bude podle ní nadále odolávat „tlakům mediálních konglomerátů“, které prosazují zákony, jež neberou v potaz „skutečnou výměnu hodnot mezi vydavateli a platformami jako Facebook.“

Jak se ukázalo, blokace zpráv byla součástí tlaku na vládu. Minulý týden tento vývoj předpovídal i šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek v podcastu CzechCrunch Weekly: „Vzhledem k načasování, kdy Facebook začal zprávy blokovat ještě předtím, než byl ten kontroverzní zákon schválen, může jít o určitý nátlak a součást vyjednávání o výsledné podobě daného zákona.“

Co se může dít dál

Celá kauza je důležitá především proto, že Austrálie je v tomto směru jakousi laboratoří pro zbytek světa a z tamního dění lze odhadovat možné reakce technologických gigantů mimo jiné i v Evropě. Jak popsaly Financial Times, za podobné klauzule, jako jsou ty australské, se postavili i někteří europoslanci v souvislosti s očekávaným evropským Aktem o digitálních službách.

V Austrálii jsou tak po ústupku vlády další kroky v rukou Facebooku. První možností je, že se dohodne s tamními vydavateli na kompenzacích podobně, jako už to kvůli stejnému zákonu udělal Google.

„Když odstraníte veškerý zpravodajský obsah, tak dáváte prostor neověřeným informacím.“

Druhou možností je, že se nyní nedohodne. V tom případě si bude muset vybrat: buďto bude konat plně podle nového zákona, který by ho k jednáním a eventuálně i placení donutil, nebo jednoduše opět zpravodajský obsah v Austrálii vypne a tím pádem se ho zákon zkrátka nebude týkat.

Ve hře je pochopitelně i varianta, že Facebook si na základě výsledků vyjednávání bude moci vybírat, kterým médiím umožní na Facebooku fungovat a kterým ne. To ostatně Campbellová naznačila ve svém vyjádření.

Blokací zpráv podle Davida Slížka ve finále trpí hlavně uživatelé. „Když odstraníte veškerý zpravodajský obsah, tak dáváte na Facebooku prostor neověřeným informacím, dezinformacím či propagandě,“ varoval Slížek v podcastu CzechCrunch Weekly.

Facebook jako hlavní zdroj zpráv

Z různých výzkumů (například nového od Pew Research) je také patrné, že Facebook je pro mnohé uživatele jedním z klíčových míst, odkud čerpají informace. Podle agentury Bloomberg je největší sociální síť světa hlavním zdrojem zpráv pro skoro jednu pětinu Australanů.

Pro samotné zpravodajské weby tak z Facebooku plyne část návštěvnosti, a proto byly zákazem taktéž ovlivněny. Podle dat společnosti ChartBeat, které zveřejnila agentura Reuters, poklesla v prvními dni po zavedení blokace návštěvnost australských zpravodajských webů o 13 %. Jedná se ovšem pouze o data za jeden den.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Facebook je ale schopný se s médii domluvit. Prokázal to už například minulý rok ve Velké Británii. Tam došel k závěru, že bude každoročně platit mainstreamovým vydavatelům miliony liber za licence k jejich článkům. To znamená, že je bude moci využívat v oddělené záložce Facebook News, o jejíž spuštění se ostatně Facebook snažil i právě v Austrálii.

Blokací z minulého týdne Facebook znemožnil australským médiím cokoliv publikovat na své facebookové stránky. Bez jakéhokoliv obsahu se ovšem zobrazovaly po celém světě, nejen v Austrálii. Tamním uživatelům také znemožnila síť zobrazovat jakékoliv zpravodajství nezávisle na tom, jestli se jednalo o australské nebo jiné médium.

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

Připravovaná australská legislativa se týká například i Googlu, který po celém světě přijímá k problematice odlišnou taktiku. Téměř současně s blokací Facebooku největší vyhledávač světa zveřejnil, že se domluvil na placení za obsah mediálnímu konglomerátu News Corp. miliardáře Ruperta Murdocha, a to globálně, nikoliv jen v Austrálii.

Včera Google také oznámil, že se domluvil na podobných kompenzacích s více než 300 evropskými vydavateli, včetně těch českých. Podrobnosti těchto dohod ale nejsou prozatím známé.

Facebook a Google jsou v současné vlně legislativních opatření stavěny na roveň, ovšem Zuckerbergova firma tvrdí, že nemůže být s Googlem srovnávána. Zatímco podle něj vyhledávač obsah jednoduše z webů přebírá, Facebook a jiné platformy používají vydavatelé zcela dobrovolně.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Konzervativní Češi jako velká příležitost. Přes indigo od Patrie investuje už 5 tisíc lidí, za které vše řeší roboti

Peter BrejčákPeter Brejčák

kovalovsky-patria

Foto: Patria Finance

Obchodní ředitel Patria Finance Jan Kovalovský

Obchodník s cennými papíry Patria Finance svým zaměřením dlouhodobě oslovuje především sofistikované a movité investory. Firma však cítila, že ji jako tradičnímu brokerovi chyběla služba zaměřená na všechny ostatní, proto před přibližně rokem a půl spustila fintechový projekt indigo, který je založený na robotickém investování do burzovně obchodovaných fondů ETF a skrze ně do akcií či dluhopisů.

„Myslíme si, že indigo může být skvělým odrazovým můstkem pro začátečníky, ale také plnohodnotný doplněk pro sofistikované a movité investory, kteří si část svých prostředků chtějí zainvestovat někam vedle bez větších starostí,“ popisuje pro CzechCrunch Jan Kovalovský, obchodní ředitel Patria Finance, která spadá do skupiny ČSOB a nadnárodní skupiny KBC.

Ambicí projektu je tak oslovit uživatele, kteří nemají na investování čas nebo se mu kvůli bariérám typu složitost, nesrozumitelnost nebo nedostupnost vyhýbají. Podle Patrie přitom v Česku právě dospívá nová generace investorů, kteří hledají jednodušší přístup k investování, než nabízí tradiční sofistikované, ale často komplikované platformy.

To ostatně indigo, které je dostupné na webu i jako mobilní aplikace, dokazuje také čísly. Cílem Patrie při spuštění projektu bylo do konce loňského roku získat 1 600 investorů, ale ten už dávno překonalo. Aktuálně indigo čítá kolem pěti tisíc aktivních klientů a dál roste rychleji, než byly původní plány.

indigo

Foto: Patria

Investiční platforma indigo

Do pěti let od svého startu, tedy do roku 2024, by Patria chtěla rozšířit počet aktivních uživatelů na celkových dvacet tisíc a kolem pátého roku existence by se měl projekt dle propočtů překlopit i do černých čísel. Platforma se financuje formou ročního poplatku ve výši jednoho procenta z hodnoty investované částky a deklaruje, že žádné další poplatky už neúčtuje.

Celkový tržní potenciál klientů s chutí přímo investovat v Česku Patrie odhaduje na 250 až 400 tisíc lidí. Obecně jsou přitom Češi považovaní za konzervativní investory, kterým často chybí i finanční gramotnost, což však Patrie jako překážku při rozvoji indiga nevnímá.

„Naopak, vnímáme to jako velkou příležitost a snažíme se investování přiblížit i těmto, často opomíjeným, segmentům trhu. Myslíme si, že investorem se může stát opravdu téměř každý, jsou-li mu dobře a jednoduše vysvětleny základní investiční koncepty a stará-li se o jeho investované peníze chytrý algoritmus nepodléhající emocím a panice,“ popisuje Kovalovský.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obchodní ředitel Patrie k narážce na finanční gramotnost dodává, že sama Patria se jí snaží zvyšovat bezplatně přístupným vzděláváním skrze webináře, volně přístupnou Akademií investování i obsahem investičního serveru Patria.cz. Navíc brzy plánuje spustit nový edukativní projekt v podobě interaktivní a zábavné mobilní aplikace.

Mezi klienty indiga se na jedné straně nachází ti, kteří s investováním prakticky nemají zkušenosti, na druhé straně oslovuje také zkušenější investory, pro něž platforma nabízí jinak postavený doplněk k jejich portfoliu. Typická velikost investice se po prvním roce fungování pohybuje v řádu desítek tisíc korun, výjimkou však nejsou ani investice v řádu stovek tisíc nebo milionů korun. Objem aktiv pod správou je v současnosti u indiga v řádu stovek milionů korun.

V rámci další podpory akvizice nových uživatelů teď do konce února Patrie nabízí každému novému uživateli odměnu 500 korun, kterou chytrý robot automaticky připíše a při nejbližší příležitosti investuje skrze ETF do akcií či dluhopisů podle předem nastavených cílů.

Inspirace v zahraničí

Myšlenka vytvořit robotické investování v Patrii spatřila světlo světa už v roce 2017. Inspirací přitom byly zahraniční platformy jako Betterment nebo Wealthfront. „K definitivnímu rozjezdu projektu přispěl fakt, že podobná služba začala vznikat v mateřské KBC, a také nově nalezený inovační apetit skupiny ČSOB, ve které Patria působí jako jakýsi inkubátor inovací v doméně investic,“ popisuje Kovalovský.

Služba indigo byla oficiálně spuštěna na konci roku 2019, její vývoj stál celkově nižší desítky milionů korun. Indigo přitom funguje na základě zmiňovaného robotického investování, kdy algoritmus nejdřív sám najde optimální mix cílů investora, minimalizuje rizika a pak investici i vývoj na trzích neustále hlídá.

Indigo tak dokáže samo zakročit, investici přeskupit a například ponechat proměnlivou část v hotovosti, aby ji chránilo před růstem rizika a případnými ztrátami vlivem tržního vývoje. Nad jednotlivými kroky a fungováním algoritmů přitom sedí ještě tým lidských analytiků, kteří je mohou v případě potřeby usměrnit.

Na první pohled se indigo podobá a cílí na podobné klienty jako konkurenční aplikace Portu nebo Fondee, podle Patrie se však od nich výrazně odlišuje v několika ohledech. Jedním z nich je tzv. goal based investing, tedy investování pomocí čtyř investičních cílů, kde si klient vybírá, proč vlastně investuje a na co chce investováním (kromě zisku) dosáhnout. Na základě toho mu algoritmy vytvoří portfolio na míru.

img_9767-min

Foto: Patria Finance

Tým Patria Finance, kde vyvíjí také platformu Indigo

Zároveň je Patrie přesvědčená, že na tuzemském trhu nabízí jedinou opravdovou roboadvisory platformu, na které se o zainvestované peníze klienta nepřetržitě stará a investice skutečně řídí chytrý algoritmus, který bere v potaz investiční cíl a horizont klienta, klientův apetit riskovat a měnící se situaci na trhu. Algoritmus a celý produkt indigo však stále podléhá lidské kontrole analytického týmu Patrie.

„Stejně jako autopilot Tesly není algoritmus indigo ponechán napospas sám sobě,“ vysvětluje Michal Trník, business architect indiga, a doplňuje: „Naši konkurenti naopak dle naší znalosti věci řídí portfolia svých klientů zásahy portfolio manažerů, tedy lidskou silou.“

Jako neméně významný diferenciátor oproti konkurenci pak tvůrci indiga vidí skutečnost, že za projektem stojí stabilní vedoucí obchodník s cennými papíry Patria Finance spadající do skupiny ČSOB, potažmo nadnárodní bankopojišťovací skupiny KBC Group. Investiční algoritmy jsou přitom používány napříč celou skupinou a o jejich rozvoj se stará globální tým analytiků.

kolofix9

Přečtěte si takéNehoda mu zničila cyklistické sny, tak kola raději opravuje. Kolofix Pavla Čábelického je světový unikátNehoda mu zničila cyklistické sny, tak kola raději opravuje. Kolofix Pavla Čábelického je světový unikát

„Zároveň indigo jako jediná ze zmiňovaných konkurenčních platforem umožňuje investovat již od stokoruny, a to pravidelně nebo jednorázově, a navíc pomocí platební karty. Jak minimální úrovní investice, tak i přístupem k platbám kartou dle nás indigo není ve světě financí samozřejmostí,“ věří Trník.

Do nejbližších měsíců má indigo v zásobníku velké množství novinek, obchodní ředitel Patrie však také přiznává, že prudkost rozletu platformy částečně brzdí konkurenčnost atraktivních vývojových projektů, interní kapacity na ně rozložené a z části také nutnost implementovat někdy třeba i nepříliš populární, ale důležité regulatorní funkcionality sloužící k ochraně klienta.

„Avšak o to více bezpečná platforma a její využívání pro klienta je,“ říká Trník a závěrem odhaluje několik chystaných novinek pro letošní rok: „Za zmínku stojí náš cíl indigo dostat ještě víc mezi masové retailové publikum pomocí našeho fintech partnera Mall Pay a také snad konečně penetrovat slovenský trh, na což jsme interně již delší dobu plně připraveni.“

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Patria Finance. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.